De Sint is onvervang Snoepgoed voor geluk en kinderen II Kinderfeest ook voor volwassenen II II V De viering van Sinterklaas is uoor de Nederlander veruit de belangrijkste traditii II Altijd actueel: de weekkrant.nl woensdag 1 december 2010 Nieuwe Stadsblad pagina 34 Volgens recent onderzoek uan directeur Ineke Strou- ten uan het Nederlands Centrum uoor Volkenkunde is Sinterklaas de belangrijkste Nederlandse traditie. Iets waar we als Nederlanders best trots op mogen zijn. Maar waar komt die traditie vandaan? Voor haar onderzoek vroeg Strouten meer dan 10.000 Ne derlanders een top tien samen te stellen van de belangrijkste Nederlandse tradities. De goed heiligman liet nummer twee, het optuigen van de kerstboom, ver achter zich. Op gepaste afstan den volgden Koninginnedag en Oud en Nieuw. Dat 'de Nederlander' Sinterklaas zo belangrijk vindt mag opmer kelijk genoemd worden. Waren we er een paar jaar geleden niet met z'n allen van overtuigd dat de Sint zijn langste tijd had ge had en voor de Kerstman inge ruild zou worden? Hoe dan ook is Sinterklaas weer helemaal terug. Toch blijft veel rond de histo rische figuur in nevelen gehuld. Dat Sinterklaas zijn herkomst niet heeft in dat 'kasteel' in Spanje is ondertussen wel bekend. Over die bisschop van Myra, waar de geschiedenis wél op teruggaat, zijn echter vrij weinig feiten bekend. Het verhaal gaat dat de bisschop van het plaatsje Myra, in het hui dige Turkije, veel goede werken deed met het geld dat hij van zijn ouders had geërfd. Hij overleed op 6 december van het jaar 343 en zijn stoffelijk overschot werd in 1087 naar Bari in Italië over gebracht. Zijn gebeente rust daar nog steeds in een basiliek die zijn naam draagt. Zijn persoon werd vanaf ongeveer 200 jaar na dood met legendes omgeven. Zo zou de jonge Nicolaas de borst van zijn moeder op de vastgestelde vastendagen hebben ge weigerd. Ook zou hij drie veron gelukte kinderen weer tot leven hebben gewekt. Een van de legendes die nog steeds doorwerkt in de huidige tradities was het verhaal dat Nicolaas de bruidsschat verzorgde van drie dochters van een verarmde edelman. De drie meisjes restten geen andere oplossing dan om door prostitutie in hun levensonderhoud te voorzien toen Nicolaas gouden mun ten door het raam gooide en daarmee de meisjes redde van dit lot en tegelijk hun bruids schat verzorgde. Het 'strooien' met pepernoten en snoepgoed wordt naar deze goede daad herleid. Sint Nicolaas is ook bescherm heilige van de zeelieden, dit om dat hij eens een matroos die uit de mast gevallen was weer tot leven wekte en andere zeelieden in nood redde door de storm te laten bedaren. Dit verklaart waarom in veel havensteden een Sint-Nicolaas kerk staat. Kruidnoten, pepernoten, cho coladeletters, suikergoed en taaitaai. Daarmee is nog niet eens al het snoepgoed genoemd dat bij 5 december hoort en dat al vele maanden voordien in de schappen ligt. Al sinds het Sin terklaasfeest wordt gevierd hoort verwennerij erbij. De relatie tot de goede werken die de histori sche Nicolaas verricht zou heb ben en de middeleeuwse viering van het feest van de heilige Ni colaas liggen daaraan ten grond slag. Marsepein heeft een wat minder lange geschiednis. Maar wel een opmerkelijke. Marsepein stamt uit de tiende eeuw, toen Sinter klaas, behalve kindervriend ook huwelijks makelaar was. Sint Nicolaas was de be schermheer van het huwelijk en het gezin. Rond 5 december konden jon gens met een stuk marsepein een meisje hun liefde verklaren. Een gewoonte vergelijkbaar met het sturen van een valentijnskaart nu. Soms werd er geen marse pein gebruikt, maar speculaas. Het stuk koek dat een meisje dan kreeg, heette een speculaasvrijer. Heel anders was het als er een taaitaaipop gegeven werd. Nu mogen kinderen dat mis schien leuk en lekker vinden, eeuwen geleden was dat in de eerste plaats bedoeld om ie mand te beledigen. Over het strooien worden meerdere theorieën aangehangen. Met het strooien van goudstukken zou Nicolaas drie zusters van de prostitutie gered hebben. Anderen houden het op een traditie die teruggaat naar Germaanse oorsprong. Het strooien met snoepgoed zou vergeleken kunnen worden met een vruchtbaarheidsri tueel, zoals het strooie'n met rijst bij een huwelijk. tfi De viering van Sinterklaas is sinds de 13e eeuw in Europa wijdverbreid. In de middeleeu wen werd op de sterfdag van de heilige Nicolaas (6 december) uit de arme kinderen van een stad een kinderbisschop en as sistenten gekozen. Deze werden tot 28 december ('Onnozele kinderen') rijk gevoed en kregen allerlei geschenken. De andere kinderen kregen geld en een vrije dag om op 6 december feest te kunnen vieren. Later verdween die viering van Sinterklaas naar de achtergrond in het overwe gend protestantse Nederland. In de 19e eeuw kwam het feest langzaam weer in de mode. De eerste officiële intocht in Am sterdam vond plaats in 1934. Sinterklaas is een kinderfeest. Dat is zeker waar maar ook siechts een halve waarheid. Juist alles rondom pakjesavond maakt de viering van Sinter klaas bij uitstek (ook) iets voor volwassenen. Bij het maken van gedichten en surprises passeert de persoon voor wie het cadeau is bedoeld ruimschoots de revue. Hoewel er zeker mensen zijn die zich bijzonder druk maken over de vorm van hun gedicht, is de inhoud leidend. In'het gedicht worden op een leuke manier de wat minder goede eigenschap pen van de geadresseerde naar voren gehaald. 'Hoe zou Sin terklaas dat nou weten?' is een vraag die kinderen zich stellen. Voor volwassenen geldt die even goed. Sinterklaas is het moment om je extra goed in vrienden en familieleden te verdiepen. Voor heel wat mensen blijkt het maken van een gedicht ieder jaar weer lastig. Via internet zijn te genwoordig tal van dichtpieten te vinden. Handig maar mis schien pok wel een beetje jam mer. Probeer toch minstens de pikante ingrediënten voor het gedicht zelf te verzinnen. Als het goed is sluiten gedicht en surprise op elkaar aan. Dat kan soms handig zijn om de bedoe ling de verduidelijken. En na tuurlijk kan een mooie surprise een wat minder geslaagd gedicht compenseren. Of andersom... Een leuke surprise begint bij het idee. Als het goed is hetzelfde idee dat ook in het gedicht te rug te vinden is. Hoe dat in iets leuks uitgevoerd kan worden is voor de één een stuk makkelijker dan voor de ander. Niet iedereen is tenslotte even creatief. Ook hier is internet een uitstekende vraagbaak. Misschien is in dit geval een gebakken surprise wel leuker dan een van karton? Maar bedenk altijd dat het blijft gaan om het idee. tb

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2010 | | pagina 34