Over armoede en zingen langs de straten
4
VIER
VOORDELIG
FEEST
DOE NU AL UW KERSTINKOPEN BIJ
Tamme-eendenborstfilet Pommes Duchesse
Luxe pizza
Ijstaart Aardappelkroketten
Luxe roomijs
Hertenbiefstuk
Konijn
Culinaire soep
99
Of9
99
BEKIJK ONZE KBRSTFOLDER OP ALDÏ.NL 4
HOGE KWALITEIT - LAGE PRIJS www.aldi.nl
O www.nieuwestadsblad.nl
Nieuwe Stadsblad woensdag 11 december 2013 11
Schiedam lijkt er in
rijkdom niet op vooruit
te gaan. Vorige week
stond in deze uw krant
een bericht over de lokale
armoede. Maar liefst 9,2
van de Schiedammers
leeft op of onder de
armoedegrens. In de
goede oude tijden was
het niet veel beter.
Dat leidde soms tot
onwenselijke toestanden.
Dooi Frans Assenberg
SCHIEDAM - Het gebeurde
wel eens dat aan het begin
van de 17e eeuw het stads
bestuur van Schiedam
moest optreden tegen ver
schillende lieden, die van
de 'aelmissen' (aalmoezen)
leefden, langs de huizen van
burgers gingen en met het
zingen van liederen hoop
ten opfiets extra's. Dat ge
beurde dan met 'Karsavont,
oock vant nieuwe jaer, drie
koningen'. Dat vond plaats
op zo'n grote schaal, er werd
daarbij ook regelmatig op
deuren geklopt, dat de be
woners van die huizen hun
werk niet konden doen en
hevig verontrust raakten.
Zij, die burgers, werden
dan tot het geven van geld
'geperst'. Volgens het stads
bestuur had dit mede tot ge
volg dat de werkelijke armen
en gebrekkigen daarmee het
brood uit de mond werd ge
stoten en onvoldoende kon
den worden ondersteund.
Wat erger was, het "geld dat
de straatzangers ontvingen
werd op een verkeerde ma
nier 'onmittelyck verquist'.
Het werd, vond het stads
bestuur, hoog tijd om in te
grijpen want men wilde dan
dat 'den goede ingesetenen
deser stede' ertoe bewogen
zouden worden hun geld te
geven aan mensen die het
echt nodig hadden en dat
zou moeten belanden bij de
STOKEN VAN VUREN
ALLEEN TOEGESTAAN
ONDER BEHOORLIJKE
SCHOORSTEEN
'huysarmen, diaconie als
andere Godes huysen.' De
armen zouden zich bij die
instanties moeten melden
voor ondersteuning.
Een collectie in de stad zou
er voor zorgen dat er geld in
het armoedelaatje zou ko
men. Tegelijkertijd vaardig
de het stadsbestuur een ver
bod uit dat 'nyemant, wye
hy sy, man, vrouw, jonck,
out, sieck, gesont. lam, kre-
pel, blinde, vreemdeling
ofte burgeren' tijdens de ge
noemde feestdagen langs de
deuren mochten gaan om-er
te gaan zingen.
Kinderen en andere perso
nen konden in die tijd het
de stedelijke overheid ook
soms knap lastig maken. In
1609 bijvoorbeeld regelde
het stadsbestuur een veror-
Mcrckt veft
Detail van de kaart van J. de Gheyn, 1598. We zien de Grote Markt en rechtsboven de ruïne. Schiedam was in die tijd ook nog
gewoon een vissersplaats. foto: Frans Assenberg
dening omtrent het ontste
ken van 'St. Maertens vuren'.
Met grote brutaliteit werd
toen in Schiedam buitens
huis, 'op 's heerenstraten'
en op andere plaatsen vuren
gestookt. Vastgesteld werd
dat het stoken van vuren al
leen was toegestaan onder
een behoorlijke schoorsteen.
Ook het langs de straat lo
pen met" ongedekte koolpot
ten werd verboden. De vele
rieten daken maakten dat
strenge wetgeving geen luxe
Ook de jongelui van Schiedam konden zich verheugen
in een toenemende belangstelling van de plaatselijke
autoriteiten. Gebleken was dat zij veelvuldig bezoeken
brachten aan herbergen en dat er 'grote misbruycken al
hier ter stede waren' ontstaan. Zij, de jongelui, verkwis
ten daarmee de zuurverdiende centen van hun ouders.
Zij nuttigden daarbij 'brandewijn- ende Taback.
2 stuks.
IBö ml