Sander de Gier maakt... gitaren 15 WOENSDAG 30 NOVEMBER 2016 Interview Wat maakt de bescheiden Sander de Gier tot zo'n bijzondere bouwer van gitaren en m bassen? Waarom zijn Henny Vrienten van Doe Maar en wereldberoemde bassisten als Marcus Miller en Richard Bona zo blij met deze bassen uit Schiedam? In zijn werkplaats op een bedrijventerrein waar hij sinds 2001 onder de naam 'De Gier Guitars Basses' werkt, heerst een absolute orde. Zijn machinepark zorgt voor een monotone brom. De stofzuiger, frees-, zaag-, schaaf- en schuurmachines ondersteunen het vele handwerk dat er bij zijn prachtige instrumenten komt kijken. Er hangen enkele modellen die hij in de afgelopen jaren ontwikkelde en telkens verbeterde. Een simpele kalender aan de muur geeft aan welke instrumenten Sander tot en met 2017 maandelijks aan de nieuwe eigenaren moet afleveren. "Elk instrument wordt hele maal op maat voor de klant gemaakt", legt Sander uit. "Op mijn website kun je zien welk model bij welk type speler past. Je kunt een model, ma teriaal en afwerking kiezen." Veel musici kiezen voor zijn instrumenten omdat zijn af werking op zo'n hoog niveau staat. "De meeste bouwers besteden het aflakken uit aan een spuiter. Ik niet. Ik lak alles zelf meerdere malen af. Zoals een goede schilder dat ook met zijn kunst doet." Rock&roll "Die Volt-gitaar is gespoten in de kleur van rock&roll, metal lics uit de jaren zestig. Die lak laat ik in Amerika maken. Dit is de kleur van de Chevrolet Impala uit 1965 en heet 'eve ning orchid." In een opslagkast staan dunne platen prachtig hout met namen als 'camp hor' en 'maple burl', waarmee hij bassen decoreert. "Dat is een soort gezwel aan een boom met een prachtige teke ning erin." Nadat er een aantal lagen lak overheen zijn ge gaan, komt de tekening in het hout helemaal tot zijn recht. "Nu er internet bestaat, kun je deze soorten bijzonder hout beter vinden. Twintig jaar ge leden moest je ergens naar toe om het te beoordelen." Diverse talenten nodig Sander werd twintig jaar ge leden gegrepen door het vak tijdens een cursus gitaar bouw. "Ik kon bij die docent en bouwer in de leer komen, heb bij hem de kneepjes van het vak geleerd en heb later mijn eigen bedrijf gestart." Een echte opleiding voor zijn vakgebied bestaat niet. Je moet over diverse talenten beschikken. Sander: "Natuur lijk is een opleiding in hout bewerking handig. Maar je moet vooral over een fijne motoriek en veel geduid be schikken, muzikaal en onder nemend zijn en je moet uren lang geconcentreerd kunnen werken. Ja én perfectionistisch zijn." Volt Electrics Sander startte onlangs met een nieuw merk. Zijn Volt Electrics zijn een herinterpre tatie van een Gibson Firebird. Onder zijn eigen naam De Gier maakt hij vooral bassen. "De modellen BeBop en Soul mate zijn nu het meest ge wild," stelt Sander. "Maar je blijft constant verbeteren. In de afgelopen twintig jaar heb ik op tal van punten mijn gi taar- en bas-modellen al ver beterd." Musici over de hele wereld waarderen dat en be stellen bij hem hun instru menten op maat. Op zijn website www.degierguitars. com legt hij in enkele filmpjes zelf uit waarom een gitarist of bassist voor een specifiek mo del kan kiezen. "Het heeft alles met je manier van spelen te maken en met de soort mu ziek die je maakt." Trouwe klant Bassist Quincell Adolphin komt langs en speelt ter plek ke op diverse typen bassen die'aan de muur hangen. Sander: "Quincell is al jaren lang een trouwe klant en in middels ook een vriend ge worden. Hij speelde ondermeer bij Orange Grove, Replay, Shary-an en Sharon Doorson. Nu speelt hij in Portugal bij Nelson Freitas." In de Dino show op RTL5 speelt Quincell bij het Refreshed orchestra en hij tourt nu met Big Black and Beautiful. "Ik ben altijd blij met feedback van mensen als Quincell, want juist door hun opbouwende kritiek kan ik mijn producten steeds ver der verbeteren!" 'Schiedammers Maken...' is in 2016 uitgeroepen tot het stadsthema. Jan van der Ploeg maakte Bassist Quincell Adolphin is al jarenlang een trouwe klant. Hij tourt nu met Big Black and Beautijul. (Foto: Jan van der Ploeg)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2016 | | pagina 15