Uitgelicht <2*^feV£° Je ziet niet watje denkt bij Eye Attack J«ss iis i •N «Sg5feSsS?fct:«. -.. -Mfï ®öUKï£iv...--*3tós. ^iS&fcv ffi pEJESfli 17 WOENSDAG 29 MAART 2017 i r. ^siTSL-—-V^-- Vftk Op Art ontstond een halve eeuw geleden. De start was een spraakmakende tentoonstelling in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Nooit eerder werd een kunststroming zo snel opgepakt door vormgevers en designers. Je zag Op Art in asbakken, advertenties, mode en decors. Ook David Bowie's lp-hoes van Space Odyssee laat werk van Vasareiy zien. Het Stedelijk Museum Schiedam laat in de tentoonstelling Eye Attack. Op Art en kinetische kunst, tot en met 18 juni kunstwerken zien die je voor de gek houden. Het is voor het eerst in vijftig jaar dat in Nederland Op Art en kinetische kunst op zo'n grote schaal is te zien. SCHIEDAM - De kunstwerken houden je voor de gek. Je ziet niet wat je in eerste instantie denkt te zien. Dat heeft de kunststroming Op Art populair gemaakt. Ook niet-kunstken- ners weten de optische grap jes sterk te waarderen. Daarom mag het Stedelijk Museum Schiedam een groot publiek verwachten voor de tentoonstelling Eye Attack, een fenomenaal overzicht van de Op Art. De expositie is inte ressant voor een internatio naal publiek, maar schoolklas sen en theekransjes uit Schiedam zullen er net zo goed inspiratie aan ontlenen. Op Art is een afkorting van Opticat Art en uiteraard is het een knipoog naar Pop Art, eveneens een vernieuwende stroming in de beeldende kunst van de vroege jaren '60. Bij Pop Art, afkorting van po pular art, denk je al gauw aan Andy Warhol, Roy Lichtenstein of Wim T. Schippers. Beroemd en berucht. Echter, in de dich ter bij het grote publiek staan de Op Art zijn de meest voor aanstaande kunstenaars minder bekend geworden. De Hongaarse kunstenaar Vic tor Vasareiy springt eruit. Hij is eigenlijk de pionier in het ge nre. Zijn werken zie je tamelijk vaak, ook in de reclame, en anders wel varianten erop. Ze zitten vol foefjes die de waar neming misleiden. Een plat vlak lijkt op te bollen door een geraffineerde manier van schilderen. Dun op elkaar staande lijntjes gaan vibreren, althans, zo lijkt het. Op Art is een kunststroming vol breinbedotters, maar heel anders weer dan in de schil dertechniek van de trompe-l'- oeil, die het oog met realisti sche beelden op het verkeerde been zet. Illusoir Op Art is op een andere ma nier misleidend. Op Art be staat vooral uit abstracte beel den, sterke licht-donker-contrasten, vi brerende kleuren, Moirépa tronen en ogenschijnlijk be wegende composities. Alles is illusoir. Waarom lijken de lij nen te dansen? Waarom lijkt te bewegen wat stil staat? Om die vragen te beantwoorden werkt het Schiedamse muse um samen me prof. Jan Theeuwes van de vakgroep Cognitieve Psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het is een goede ingeving ge weest om de Op Art te combi neren met objecten die wer kelijk bewegen, de zogenaamde kinetische kunst met spiegels en lichtinstalla ties. Je ziet de mooiste con- ïïiSBUUw: Werk van Richard Joseph Anuszkiewicz, Sunglow, uit ig68. Uit het Louisiana Museum of Modern Art. trasten! Hoogstandje Het is voor het eerst in Neder land dat Op Art èn kinetische kunst zo omvangrijk te zien is. Het is dan ook een hoogstand je van het Stedelijk Museum Schiedam, dat voor deze ten toonstelling samenwerkte met het Louisiana Museum of Modern Art in de Deense plaats Humlebaek, ongeveer 35 kilometer ten noorden van Kopenhagen. Daar trok de tentoonstelling een jaar gele den bijna 229.000 bezoekers! Er is een goede verklaring, dat het Schiedamse museum zich gestort heeft op de Op Art. De stroming ligt in het verlengde van Zero, een speerpunt in het museumbeleid van de afgelo pen decennia. Zero was ook een internationale kunstbe weging. Het museum maakte er meer tentoonstellingen over, laatst nog in 2016 met een overzicht van het werk van Jan Schoonhoven. Het museum heeft ook werk van Zero in de eigen collectie, van Armando, Herman de vries, Jan Henderikse en Henk Pee- ters. Eye Attack zal een internationaal publiek trekken. De tentoonstelling was een kostbare productie, mede mogelijk gemaakt door de gemeente Schiedam en diverse (cultuurfondsen. Daarom is de toegang en die van Pierre Janssen met 2,50 verhoogd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2017 | | pagina 17