Pierre dat de mama van Alicia ook zorg nodig heeft. Janssen greep ons allemaal Omdat wij begrijpen ranciscus 29 WOENSDAG 12 APRIL 2017 Kor Kegel: 'Ja hoor, In het televisieprogramma over Pierre Janssen werd za terdagavond opgemerkt dat hij zijn rollen als museum conservator en journalist moeiteloos kon inwisselen. Ik heb dat in 1975 zelf erva ren. Fotograaf Theo Böhmers en ik waren naar het Gemeentemu seum Arnhem gegaan, waar Pierre Janssen in 1970 direc teur was geworden. „Mist u Schiedam?" was mijn eerste vraag. Hij was ineens weer de ervaren journalist van Het Vrije Volk: „Had u zich niet be ter op dit interview kunnen voorbereiden?" zei hij. Ik was 20 jaar, leerling-journalist bij de Schiedamsche Courant. We gingen een bijlage maken over Bekende Nederlanders die iets met Schiedam hadden gehad en ik 'mocht' Pierre Janssen. Ik dacht het gesprek in te lei den met persoonlijke vragen, maar Pierre Janssen wilde di rect overgaan tot een culturele verhandeling over de exposi ties in zijn Arnhemse museum en hoe hij een logische op bouw zag sinds zijn museum beleid in Schiedam. Hij leidde Theo en mij rond en het was leerzaam. Mijn stukje ging uiteindelijk toch over zijn Schiedamse herinneringen. Daar was ik voor gekomen en dat wist hij ook wel. Hij keurde mijn conceptje goed zonder enige correctie. Als ik nadien met Theo Böhmers op pad ging, werd het een gewoonte dat Theo me aankeek en ik zei: „Ja, hoor, goed voorbereid!" Dat dankt Schiedam dus aan Pierre Janssen... In het tv-programma kwam zaterdag ook naar voren hoe hij verdrietig kon zijn om kri tiek op zijn stuntelige wijze van presenteren. Maar het was niet stuntelig. Het was ontwapenend openhartig. Pierre Janssen improviseerde, JANSEN MAAKTE KUNST TOEGANKE LIJK, IN ALLEDAAG SE WOORDEN wat hem als erudiete kunst kenner geen enkele moeite kostte, maar hij had geen gêne dat hij tijdens een uitzending van het tv-programma Kunst grepen moest nadenken over de juiste woordkeuze. Het gaf het programma juist zo'n spontaan karakter. Toen kon dat nog. De sobere opzet, slechts een kunstwerk op een stoel en Pierre Janssen ernaast druk met zijn handen gebarend, werkte goed. Te genwoordig zouden veel kij kers wegzappen naar iets spannendere, maar Kunstgre pen werd uitgezonden op een goed moment op zaterdag avond op de ene zender die er toen nog was. Dat speelt na tuurlijk wel mee in de verkla ring dat het soms twee mil joen kijkers trok. Bovenal was het boeiend. Pierre Janssen maakte beeldende kunst voor een groot publiek toegankelijk - zonder jargon, maar in alle daagse woorden. In Schiedam heeft hij die toegankelijkheid een keer letterlijk 'afgedwon gen'. Hij liet de Hoogstraat op de hoek van de Appelmarkt afsluiten, zodat het publiek wel móest omlopen door het Stedelijk Museum, waar hij een aansprekende kunstroute had aangebracht. Alicia start haar leven in een couveuse Wij begrijpen dat haar ouders er niet alleen voor kunnen staan Zorg van generaties, www.franciscus.nl goed voorbereid' Pierre Janssen, hier gezeten achter zijn bureau in het Stedelijk Museum Schiedam, kreeg landelijke bekendheid dooreen massa mensen liefde voor kunst bij te brengen. Hij haalde geregeld de voorpagina's van omroepbladen. (Foto: Jan Eyk). k Gasthuis Vlietland

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2017 | | pagina 29