Iets over schoolvoediag en -kleeding. Hoogerhuis-Comité. Politieke Schetsen. Buitenlandsclie Sprokkelingen. Drankbestrijding. Voorloopig zijn als sprekers uitgenoodigd Troelstra en Bergmeijer, wellicht evenwel zullen nog anderen gevraagd worden. Vereenigingen, die geen uitnoodigingkregen en toch wenschen mede te doen gelieven zich spoedig aan te melden bij Maas Tuinlaan 92. Door onvoorziene omstandigheden kon de vergadering van het comité op 1.1. Zaterdag niet doorgaan. Ze zal nu Zaterdag 6 April plaats hebben, 's avonds om 9 uur in het "Volkshuis. Wij herhalen nog eens onzen oproep. Er moet gehandeld worden. Het onrecht mag niet langer blijven bestaan. Spanje IV. Filips V, de kleinzoon van Lod. XIV vond Spanje in een zoodanigen toestand van verval, dat hij de regeerings- posten bij gebrek aan bekwame Spanjaarden in handen moest stellen van vreemdelingen, vooral Franschen. Zij stieten allen evenwel op de geestelijken, die van hun onmetelijke schatten geen cent wilden afstaan en Filips V met een omwenteling dreigden, indien hij aan hun macht dorst te raken. De Italiaan Alberoni, le minister geworden, voerde des ondanks een kerkbelasting in en wist die tegen het verzet der geestelijkheid in door te zetten. Maar wat gebeurde toen? De geestelijkheid, onbeperkt heerscher over het, tot in de hoogste rangen toe, flink-domge- houden volk, stond uit zelfbehoud haar poli tieke macht af aan het kleine groepje wel ontwikkelde vreemdelingen om den koning heen, dat op die wijze geheel afgezonderd van het gansche Spaansche volk kwam te leven M. a. w. het werkelijk gezag over de Sp. bevolking bleef bij de geestelijkheid, het (grootendeels schijnbare) staatkundige gezag kwam aan den koning en zijn raadgevers. Het Sp. volk bleef dom en onontwikkeld: wetenschap was een misdaad, onwetendheid een deugd. Een Spaansch geleerde uit de 18e eeuw, in Frankrijk aangeland, verklaarde dat men aan de voornaamste hoogeschool in Sp. de wetenschap der wiskunde niet eens kende. Diezelfde hoogeschool verbood nog op het einde der 18e eeuw de bestudeering van de wetten van Newton. De meeste edelen zelfs vonden onderwijs voor hun kinderen overbodig en wisten zelfs niet wat er omging buiten het kleine stukje land, dat zij kenden. Op praktisch gebied leidde dit tot de grootste dwaasheden. Zoo moest de regeering in 1760 haar besluit intrekken om de straten van Madrid schoon te maken, want de genees kundigen verklaarden dat het beter was de zaken te laten zooals die vroeger waren ge weest. Geen wonder, waar de Sp. geneeskunde slechts 2 geneesmiddelen kenden bloed aftap pen en purgeeren. Filips V nam daarom eeu Ier tot huisdokter. In het midden der 18e eeuw moest een der ministers van Ferdinand VI verklaren, dat er in geheel Spanje niet een professor was in de rechtsgeleerdheid, in de natuurkunde, in de ontleedkunde en in de plantkunde, dat de eenige kaarten over Spamje uit I rankrijk en Holland kwamen en zeer onnauwkeurig waren, enzDe regeering deed de wanhopigste moeite om hierin verbetering te brengen, maar de domper der geestelijkheid had meer uitwerking dan al hun moeite. Spanje bleef dom, onontwikkeld en ellendig, omdat de geestelijkheid dat wilde. Toen eindelijk alle pogingen, om Spanje door invoer van vreemde de arbeidskrachten op te heffen, mislukt waren, besloot het poli tieke clubje van goed ontwikkelden de oorzaak van het kwaad aan te tasten. In 1767 ver bande zij de voornaamste geestelijke orde, die der Jezuieten, uit Spanje. Onverwacht, onvoorbereid, onvoorzien kwam deze maat regel, die met de uiterste strengheid werd doorgevoerd. De inwerking van dit besluit op de geheele Sp. geestelijkheid was enorm zelfs de Inquisitie bond zich in en verbrandde in de eerstvolgende 20 jaren slechts 4 ketters. Nu volgden spoedig ook de vreden met de Mohamedanen in Turkije, Tripoli, Algerië en Tanis, waarmee Spanje sinds 10 eeuwen op voet van oorlog had geleefd. Zóó zocht Karei III (1759-1788) het politieke gezag tot de werkelijk heerschende macht in Spanje te maken. Maar zóó gemakkelijk gaf de geestelijkheid hem geen gewonnen spel. Zij had in het begin der 18e eeuw afstand van haar politiek gezag gedaan, om in werkelijk heid der heerschappij over het Sp. volk te kunnen houden. Nu die werkelijke heerschappij ging gevaar loopen, organiseerde zij het verzet tegen den koning. Tegen Karei III zelf durfde zij niet openlijk optreden, tijdens diens leven werkte zij in het geheim. Maar nauwelijks was de onbeduidende bekrompen Karei IY aan de regeering gekomen, of de geestelijkheid hernam het bezit harer vroegere politieke macht. Binnen 5 jaren waren alle ontwikkelings maatregelen, tusschen 1700 en 1788 genomen, buiten werking gesteld; de groote bestuurs- lieden uit den tijd van Karei III werden ter dood gebracht, gevangen gezet of ver bannen Spanje was teruggebracht in zijn domheid en ellende van vóór 1700; de geestelijkheid had op nieuw gezegevierd! Toen kwam Napoleons invloed ook in Spanje. J. v. L. Oorlog en Onderwijs. Een Engelsch tijd schrift voor statistiek heeft een berekening gemaakt van wat per hoofd wordt betaald in de verschillende landen van Europa voor oorlog en onderwijs. Griekenland en Dene marken zijn niet opgenomen, omdat onderwijs en godsdienstige doeleinden daar samen zijn gevat. Zie hier het lijstje: Oorlog. Onderwijs. Engeland f 14.— f4.10 Frankrijk 12.- 2.70 Duitschland 8.75 2.75 Oostenrijk-Hongarije 4.30 1.70 Rusland 4.20 „0 47 7, Noorwegen 7.75 2.65 Zweden 4.60 2.25 Nederland 7.65 4.10 België 3.80 2.35 Italië 7— 0.95 Spanje 5.50 0.677, Portugal 5.25 0.627, Zwitserland 4.30 6.20 In 10 jaar zijn de 3 eerste landen in hun oorlogsuitgaven per hoofd aldus toegenomen Engeland is vanf 9.30 gekomen op f14. Frankrijk „10.— „12.— Duitschland 5.95 8.75 Een bestudeering dezer getallen is wel nuttig te noemen. Woningengebrek in Pruisen. De vrome Vrij heer van Mirbach, de raadgever van keizerin Frederik, heeft in zijn lijfblad het plan ge opperd, voor de dakloozen eenige kerken be schikbaar te stellen als nachtverblijf, daar een aantal kerken „bij het helaas voorkomend gebrek aan vroomheid gevoegelijk op het oogenblik gemist kunnen worden." De Heer van Mirbach meent, dat op die wijze de kerken tenminste nuttig worden gebruikt, en hoopt bij velen aldus weer op te wekken „niet alleen het vertrouwen in den godsdienst maar ook de liefde tot onze orthodoxe instel lingen." Onbewust legt de Heer v. M. hier getuigenis af van de dalende macht der kerkidee en de stijgende macht der sociale idee. Zóó spreekt Geschiedenis! Spandauer armenzorg. In het Pruisische Spandau worden de lijkjes van de in het stedelijk ziekenhuis gestorven kinderen, die ten laste der armenzorg komen, door een vrouw in een ouden kinderwagen naar het kerkhof gebracht. Het doodkistje steekt altoos er buiten uit en wordt slechts onvoldoende gedekt door een oude lap tapijt. In den Spandauer-gemeenteraad werd hierover ge klaagd, maar de meerderheid vond deze begrafenis van ,,arm-lastige kinderen" vol strekt niet onvoldoende of eerbiedloos. Het zijn immers maar armen!! De schoolbesturen en de hoofden van scholen (op één loffelijke uitzondering na) hebben aan Burg. en Weth. geadviseerd, dat voeding en kleeding voor schoolgaande kinderen niet noodig zijn. De heeren wisten het volgende bepaald niet. Aan een der scholen ontving het hoofd onlangs de volgende boodschap Compliment van dominéof de meester zou kun nen zorgen, dat er in gezin schoenen en klompen gestuurd werden, want de kinderen liepen barrevoets en konden dus onmogelijk schoolkomeu. Of de meester gezorgd heeft, weten wij niet. Maar uit de gemeentekas is het geld niet gekomen. Dat weten wij wel. Nog iets. Onlangs vernam een onderwijzer, dat een van zijn leerlingen 's morgens zonder eten naar school was gestuurd. Wel had moeder beloofd, dat, indien hij goed oppaste heel den dag, zij dan zou zorgen, dat hij 's middags om 4 uur een boterham, kreeg. Een boterham. „O, zeggen schoolbesturen en hoofden van scholen (minus 1), „die leer ling krijgt eten. Schoolvoeding onnoodig Nog een geschiedkundige bijzonderheid. Dat alleen het hoofd van school D vóór voeding en kleeding adviseerde, verwondert ons sterk. Vooral toen wij opsloegen de num mers van een vorigen j aargang der Schiedam- sche Courant, waarin zeker schoolhoofd her haaldelijk in ingezonden stukken en beroep doet op zijn stadgenooten en hen aanspoort hun garderobe eens na te zien. Misschien kon er dan wel iets overschieten voor schoolgaande kinderen, die erstig behoefte aan kleeding hadden. En nu is 's mans advies juist contra. Ook een leepeerd Goed voorgaan doet Het aantal adhesie betuigingen van ouders van schoolgaande kinderen betreffende bet adres van de N. O. P. C. inzake kinderbescherming op het ge bied van de drankkwestie bedraagt ruim 1100 en er komen er steeds meer bij. Wanneer kunnen we melden, hoeveel hand- teekeningen er uit Schiedam nog zullen komen? Zouden de onderwijzers en geestelij ken hier niet iets kunnen doen? Engeland geeft ons weer een schoon voorbeeld. Het Lagerhuis heeft verleden week de Children's Bill met 372 tegen 54 stemmen aangenomen. Daar is de drankverkoop ook van bier aan kinderen beneden de 16 paar verboden. Kinderen mogen daar dus zelfs voor hun ouders niet meer om een fleschje bier gaanBravo Het wetsvoorstel werd door de arbeiders afgevaardigden verdedigd, terwijl de regeering en de rechterzijde, maar schoorvoetend hebben toegestemd in deze beperking van den drankhandel. We gaan vooruit. De burgemeester van Enschedé heeft aan de afd. der verschillende drankbestrijdingsvereenigingen daar ter stede verzocht om de verslagen harer werkzaam heden over het afgeloopen jaar ter opname in het gemeenteverslag Wat blijkt hieruit?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1901 | | pagina 3