Denk er eens over Schoolgeldheffing als oorzaak van gedeeltelijk schoolverzuim. Uit de Partij. of uitstappen." Is dat niet verkeerd gezien? 't Herhaalde stoppen is slecht voor de paarden en voor den dienst, 't Zou dan toch beter zijn vaste stopplaatsen aan te wijzen, waar natuurlijk alleen gestopt zou worden als er werkelijk passagiers uit of in moesten. Art. 34 is een „sociaal-politisch" artikel. Dat bepaalt een en ander ten gunste van het personeel. Na zijn B. en W. evenwel niet zoo scheutig als straks met 'r. 5% aan de aandeelhouders. Zeer goed is de bepaling tot verplichte verzekering van 't personeel, als er maar aan toe gevoegd wordt: „Zonder dat hij de premie geheel of gedeeltelijk mag verhalen op het personeel." Dan krijgt het personeel elke veertien dagen minstens één dag vrij, welke dag minstens ééns per maand op een Zondag vallen moet. Dan mogen ze niet meer dan 12 uur per dag in dienst zijn tegen een loon van minstens negen gulden. Yoor overuren krijgen ze twintig cent. Op deze wijze bestaat de gelegenheid voor de tram-directie om haar personeel in 14 dagen 156 uren te laten werken, dat is 78 uur per week voor f 9.of iets meer dan 11cent per uur. 't Is om te watertanden. Daar is 5% rente voor je geld niets bij. Maar die aandeelhouders moeten ook zoo hard werken. En de risico zie je. En arbeiders vindt je toch wel genoeg; voor die 11V2 cent krijg je hoopjes liefhebbers. Er is immers ..zooveel werkeloosheid. Zoo eten de kapitalisten van den honger «der arbeiders. En de overheid zal de kapi talisten ijverig blijven steunen, zoolang ze bestaat uiu kinderen uit hetzelfde huis. Daarom arbeiders, 'tis geen onverschillige zaak. Uw macht zit voor een groot deel in uw stembiljet. Maar gebruik die macht voor uizelf, voor uw klassegenooten. De meneeren eruit, de arbeiders erin. Het kiesrecht van nu, dat is je ware natuur lijk. Een gedeelte der burgerluidjes en al de heeren die geven nu de macht aan den raad. En de kiezers verwachten, dat hun afgevaardigden geen rare dingen zullen zeggen of doen. Springt er eens één uit den band, wordt-i wat democratisch b.v. wel, die moet er uit. Een echte, onvervalschte verdediger van 't lieve kaptaal of van de wijs-en-goed- in-mekaar-zit theorie komt er in. 't Wordt heel diepzinnig, als je dat goed gaat uitzoeken. Zóó is 't nu. De ééne helft van de burgers omdat ze kiezers zijn heeft de souvereiniteit, door hun vertegenwoordigers, in kamers, staten of gemeenteraad. Die helft zegt tegen de andere helft, die opzit en pootjes geeft: denk jullie dat het volk souverein kan wezen. Waarachtig niet, er zijn gestelde machten en die mach ten stellen wij; wij, 't halve volk. Deze redeneering is misschien 'n beetje vreemd, maar dat is 'n duidelijk bewijs, hoe vreemd de boel in mekaar zit. De artikelen 80 en 134 van de grondwet zeggen, dat kiezers zijn „de mannelijke ingezetenen, tevens Nederlan ders, die de door de wet te bepalen kenteekenen van geschikheid en maatschappelijken wel stand bezitten." Nu hebben we al gezien, hoe het met den maatschappelijken welstand van den arbeider geschapen is. Vandaag kan 't kaptaal hem gebruiken, voor niet te veel, morgen zit-i op straat. Nu zit-i midden in den arbeiders welstand, dan weet-i niet, waar van te leven. Zooals 't kaptaal hem schopt, zoo schopt hem de kieswet. Heden is hij souverein, als kiezer, morgen beeft-i niets in de melk te brokken. Zooals zijn verhouding is tot de bezitters klasse, zoo is zijn verhou ding tot de regeeringsklasse, anders gezegd, zijn economische toestand bepaalt zijn politieke. 't Is heerlijk om op zoo'n schopstoel te zitten. Den eenen tijd hard naar 't stadhuis draven, om 'n invullingsbiljet, den anderen tijd stil letjes thuis blijven, dan laat je de buurman maar souverein wezen. En 't is heel natuur lijk, als je je stem niet laat hoeren, dat er niet op je gelet wordt Wie praat er over de belangen van den arbeider, als zijn ver tegenwoordigers het niet doen? Hoe lang zijn die belangen al verwaarloosd Maar waar waren ook zijn afgevaardigden? Arbeiders, begrijpt gij, wat een machtig wapen het stembiljet is in uw hand? Begrijpt gij, dat gij, met dat kleine stukje papier, de toekomst in uw hand houdt Be grijpt gij, dat gij daarmee de poorten open breekt, die u scheiden van uw geluk, van uw welvaart? Begrijpt gij, dat de hervor mingen in de naaste toekomst zullen aanvangen in de stembus? Maar ook hier geldt: Vereenigt u! Trekt op naar de stembus als één groote, onverdeelde partij van den arbeid. Gebruikt geen leuzen of groote woorden. Zorgt bij de aanstaande verkiezingen vooral hen te stemmen, die het kiesrecht willen geven aan u allen. Brengt uw stem uit op de voorstanders van algemeen kiosrecht. Een onderwijzer aan een der kostelooze scholen ontving deze week e-e-n briefje, waarin hem werd medegedeeld, dat Jan eiken dag om half twaalf eten moest brengen. Deed hij dat niet, zoo luidde het verder, dan zou moeder onmogelijk het schoolgeld voor hem. kunnen betalen; dat hij nu zelf verdient Die jongen moet dus 6 X V2 1iur uur onderwijs in de week missen dat is in 46 schoolweken 46 X 3 13& uur, en dat om 46 X 10 et. f 4.60 in die gemeentekas te brengen. Zou dit geval op zich zelf s-taan, of zouden er meer dergelijke te constateeren vallen Cursus-Spiekman. Bij de voortzetting van de Cursus-Spiekman door verschillende omstandigheden huis houdelijke vergaderingen het Paaschcongres langen tijd vertraagd, werden de Christe lijke vakvereenigingen in Duitschland in de allereerste plaats behandeld. Treffen we in ons land op dat gebied den Roomsch-Katholieken Volksbond aan, geheel aan den leiband der geestelijke adviseurs loo- pende, en daardoor geen zelfstandig leven lei dende, ook in Duitschland ontstonden sterke Katholieke vakvereenigingen. Dit kon ook niet anders, doordat het industrieële deel van Duitschland Zuid-Duitschland bijna uitsluitend katholiek is. In 1895 werd het eerste congres dier vak vereenigingen gehouden, en geopend door den bisschop van Freiburg, die in zijn openings rede duidelijk deed uitkomen, dat de hoofd taak der katholieke vakvereenigingen de bestrijding van de sociaal-demokratie zou zijn. Ondanks dat werken de katholieke vak vereenigingen in Duitschland anders dan onzen Katholieken Volksbond Zij zijn niet heelemaal gebonden aan de geestelijke ad viseurs, zooals ten onzent Een gevolg daarvan was, dat na korten tijd bij die Christelijke vereenigingen een streven tot toenaderingen naar de onafhan kelijke vakvereenigingen ontstond. Zoover ging men zelfs, dat een voorstel werd gedaan, het woord „Christelijke" uit den naam der vereenigingen te schrappen. Wel werd dit verworpen, maar met zoo groote minderheid, dat de hoop tot overeenkomst spoedig werke lijkheid zal zijn. Er zal dan een federatief ver band tusschen de verschillende vakvereeni gingen ontstaan. De geestelijken zaten evenwel niet stil. De bisichop van Freiburg zeide o.a „Ik veroordeel de onafhankelijke vak vereenigingen" een uitdrukking, die duidelijk genoeg is, maar niettegenstaande dat, spatten de Christelijke vakvereenigingen niet uiteen, zooals hier te lande zou gebeuid zijn, doch bleven rustig voortwerken. De Christelijke arbeiders daar hebben door verschillende gevallen ingezien, dat niet de sociaal demo- kraten, dat de patroons hun grootste vijanden zijn (0 a. bij de tuchthuiswet). Toen is ronduit door de Christelijke arbeiders gezegd, dat, durfde een der leden van het Centrum (de Katholieke partij in den Rijksdag) vóór die wet stemmen, hij ben tegen zich zou krijgen. En wat was de uitslag De Centrum partij hielp de tuchthuiswet verwerpen. Nadat nog met een enkel woord de invloed der arbeidssecretariaten in Duitschland was besproken, waarbij door Spr. werd gememo reerd, dat Bebel zijn overwinning bij de bakkerij verordeningen te danken had aan die statistieken der vakvereeniging, ging de inleider over tot de bespreking van Denemarken.. Wordt wel eens beweerd, dat een land; met veel industrie de sterkste- vakbeweging moet hebben, Spr. bewees door Frankrijk met zijn industrie te stellen tegenover het kleine Denemarken met zijn luttele industrie j-uist het tegendeel. Denemarken kan als model voor de vakbeweging gelden, vooral door den invloed der Duitsche beweging. Daarbij kwamen nog twee invloeden ten voor deel© der Deensche beweging, lo. zij werd niet tegengewerkt door de overheid, en 2o. er was geen verschil in godsdienstig geloof. Sedert 1849 hebben de arbeiders daar het recht van vereeniging. De lock-out (uitsluiting door de werkgevers)- korten tijd geleden bewees den groeten invloed der vakbeweging in dit land. Ia 't kort was de- loop van den loek-out aldus lm Jutland vroegen de meubelmakers een belangrijke loonsverhooging. De partoons konden niet toegeven, en weigerden dus. De- meubelmakers meldden dit aan hun hoofd bestuur, dat evenals andere hoofdbesturen een deel uitmaakt van het Centrale bestuur der Deensche vakvereenigingen. Na eenig overleg werd de eisch door de arbeiders in getrokken, doch nu meenden de patroons, die inmiddels een patroonsverbond hadden opgericht, hun eischen te kunnen stellen. Deze werden niet ingewilligd, met het gevolg, dat ook andere vakken in de uitsluiting werden betrokken. Van de 140000 man, in die vakken werkzaam, waren soms 70000 uitgesloten. Nu waren de organisaties zoo sterk, dat zelfs de meesterknechts daarin, betrokken vvaren. De staking duurde meer dan zeweken. In dien tijd bewees de solidariteit de groote kracht der vakbeweging. Landarbeiders met een weekloon van f 6 (zes gulden) stortten daarvan fl,50 a f2,00 terwijl de gemiddelde bijdrage kwam op 3 a 4 gld. En de resultaten? De looneisehen werden niet ingewilligd, de meesterknechts bleven geen lid der verschillende organisaties, doch de organisaties, waarom het te doen was geweest, bleven onverzwakt voortbestaan. Van de 140000 arbeiders zijn er nu 89052 mannelijke en 7243 vrouwelijke arbeiders lid van de organisaties. De naaisters b.v. verwierven door de vak beweging belangrijke verhoogingen. Het meeste succes hadden de bakkers en de zeelieden, ook alweer door hun krachtige vakvereenigen. Ook in Noorwegen en Zweden vertoont de vakbeweging in den laatsten tijd een sterken vooruitgang. In Zweden tellen de vakvereenigingen gezamelijk 50000 leden Vroeger werd er de eisch gesteld, dat men, om te kunnen toetreden, sociaal-demokraat moest zijn, doch vooral door het werken der typografen is deze eisch vervallen. Wel verklaarde men den steun van de politieke partij in den strijd noodig.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1901 | | pagina 2