Politieke Schetsen. Buitenlandsclie Sprokkelingen. Nog eens over den geschorschten onderwijzer. Coöperatie. In 't kort ging Spr. nu den toestand in frankrijk, het land der revoluties, na. Werden daar in 1789 de rechten van den mensch afgekondigd, reeds in 1791, dus twee jaar later kreeg men er het verbod van vereeniging. Dit bleef zoo voortbestaan tot 1810, toen de Code pénal (strafhoek) bepaalde dat valcvereenigingen met meer dan twintig leden zich moesten opgeven bij de politie, met verschillende inlichtingen. In 1848 verkreeg men mildere bepalingen, in 1849 het tegen- stelde, totdat in 1867 en 68 de toestand beter werd en alleen aanmelding noodig was. Daarvoor verkreeg men dan eenige rechten. Toen ontstond de periode der stakingen, waarna de Commune uitbrak. Deze had de verbanning van verschillende personen tot gevolg, zoodat alleen de radicale beweging overbleef. Vermelden we nu nog, dat door Crémieux een congres van 101 valcvereenigingen en 46 locale vereenigingen (Chambres syndicales) werd belegd, dan rest ons te wijzen op de groote verdeeldheid, die in Frankrijk altijd, zoowel op het gebied der politiek als op dat der vakbeweging, heeft bestaan. Daardoor zijn er geen sterke vakbonden. Weerstandslcassen ontbreken er, zoodat bij werkstakingen geheel gesteund wordt op vrijwillige bijdragen. De arbeidsbeurs te Parijs b.v. kreeg in '87 van den gemeenteraad een subsidie van 20000 francs, welk bedrag in 1892 steeg tot 100000 fr. en in 1894 tot 154000 francs. In '96 werden de arbeidsbeurzen door den minister Charles-Dupuy gesloten, doch later weder geopend. Na met een enkel woord de stand der vakbeweging in België geschetst te hebben waaruit bleek, dat deze zeer verwaarloosd was, terwijl de politieke actie er zeer krachtig was, eindigde Spr. zijn rede met de mede- deeling, dat hij de volgende maal de beweging in Zwitserland, Oostenrijk, en Amerika zal behandelen. Schiedamsche arbeiders, verzuimt vooral niet, deze voordracht bij te wonen. Waar hier totnutoe de vakactie bijna totaal ver waarloosd is, moet uw belangstelling in deze voordrachten juist zooveel te grooter zijn. Een ieder zij dus een volgend maal op zijn post. Zaterdag a.s nog even herinneren wij eraan, is onze feestavond. Om aan den wensch van enkelen tegemoet te komen is de toegangs prijs nog iets verlaagd. Die is nu f0.25 de persoon, doch voor elke persoon meer uit eenzelfde huisgezin f 0.15. De feestcommissie heeft nu evenwel het bal van 't programma moeten schrappen. De laatste voordracht van de Cursus Spiek man zal gehouden worden op Dinsdag 7 Mei a.s. 's avonds 8 uur in het Volkshuis. De nieuwe kerk crisis I. De eerste groote aanwijzingen van een nieuwe kerk crisis zijn dezer dagen door den paus, het hoofd der lloomsch-Katholieke Kerk, zelf erkend ge worden. Onrustbarende aantallen van geeste lijken en leeken, vooral in Frankrijk en Oostenrijk-Hongarije, verlaten de kerk. In vele landen zijn de regeeringen begonnen met vervolgingen van door de kerk erkende ver eenigingen. En in de kerk zelve beginnen zich de invloeden te teekenen van den maat- sehappelijken klassenstrijd: een katholieke volkspartij met sterk socialistische kleur ontwikkelt zich tegenover een katholieke heerenpartij met conservatieve neigingen. Om nog niet te spreken van de heftige verbitte ring, die in vele landen tusschen de partij gangers der Jezuieten en de niet tot de Jezuieten-orde behoorende Katholieken bestaat. Voegt men daarbij dan nog den finaneieëlen en materieelen achteruitgang der Katholieke kerk in de laatste jaren, dan is het geen wonder, dat vele vrome Katholieken zich zeer bezwaard gevoelen over dezen ontwik kelingsgang hunner kerk. En niet ten onrechte. Want by een eerlijke geschiedkundige be schouwing over den oorsprong en den aard van deze nieuwe crisis blijkt, dat deze crisis na de groote kerkhervorming de ergste is, die de kerk te doorstaan had. Voor onbeperkt iedere partij" is het daarom noodzakelijk, zich duidelijk rekenschap te geven van het ware wezen dezer zaak. Want even goed als alle menschen in alle landen op een gegeven oogenblik zich vóór of tegen de sociaal demo- kratie zullen moeten verklaren, zal de onder leiding der Jezuieten zich reorganiseerende Katholieke kerk iedereen op een gegeven oogenblik dwingen, vóór of tegen haar partij te trekken. Ook de sociaal-demokraten zullen aan dien dwang der geschiedenis niet ont komen, al bestaat er onder hen een zekere neiging, zich van deze kwestie af te maken met een hoofdbeweging, die aan moet duiden dat voor hen zulke dingen geen belang hebben of verouderd zijn. De geschiedenis staat ook boven hun theorie. De bovengenoemde verschijnselen hebben in hun geschiedkundig verband een zeer groote beteekenis. Na het einde der Romeinsche wereldmacht werd de Germaansche maat schappij het vruchtbare arbeidsveld voor de Christen geestelijken. In het Romeinsche rijk waren de Christenen de eerste 3 eeuwen der Christelijke jaartelling door de Romeinsche overheid en de regeerende klassen zeer slecht behandeld geworden. Alleen de armen hadden voor een deel het Christendom aanvaard. Op den duur drong het evenwel ook onder de hoogere klassen door, tot in de keizerlijke familiën toe. Keizer Constantijn werd in het begin der 4e eeuw zelf Christen en maakte het Christendom godsdienst van staat. Snel vermeerderden nu de macht en de invloed der Christenpredikers, maar in het als een leger ingerichte Romeinsche rijk stond boven hen de onbeperkte macht van den keizer en zijn vertegenwoordigers. Zelfs hun synode besluiten moesten door den keizer worden goedgekeurd. Dat was de natuurlijkste zaak ter wereld voor den Romein, voor wien het gezag van den keizer en den staat onaan tastbaar was en boven alles stond. Maar toen het Romeinsche rijk eerst uiteen viel (395) en daarna het werkelijk deel ervan onder de aanvallen der Germanen ineen stortte (476), kostte het den Christenpredikers groote moeite, zich staande te houden, onder de Germanen Toen hun dit eindelijk gelukt was en hun door de Fraekenkoning-n groote be scherming werd verleend, brak er een nieuw tijdvak voor hen aan. Onder de .Germanen ontbrak het groote algemeen-erkende opper gezag van den keizer uit het Romeinsche rijk, ontbrak nagenoeg ieder gezag. Bij de ont wikkeling van een staatkundig gezag onder hen kwam naast het gezag van den Ger- maanschen adel dat van de Christengeeste lijkheid. J. v. L. Kapitaalwinst. Een groote ijzermaatschappij in Silezië deelt in haar bedrijfsoverzicht mee, dat zij over het jaar 1900 ruim 12 millioen gulden als dividend kan uitkeeren. Ieder van de 9000 arbeiders in haar dienst leverde dus ruim f1300 dividend op. Voegt men daarbp nog de voor afschrijving en reserve bestemde millioen, dan komt men per arbeider op een winst van f1800. Het loon der ar beiders blijft op een zeer enkel geval na beneden de f 600 per jaar. Toch maar een heerlijk stelsel, dat kapitalistische Arbeidersorganisatie in Spanje. De georga niseerde arbeiders stegen van 3355 in 1889 tot 29383 in 1901. Zij zijn voor de overgroote meerderheid sociaal demokraten. Behalve in Madrid zijn zij zeer sterk in de streken met bergbouw en ijzerindustrie. Ondanks de tegenwerking van de overheid en de geeste lijkheid wordt het politieke leven steeds meer door hen vooruitgeduwd. Maar er hoort moed en taaiheid toe, om in een land als Spanje vol te houden. Een arbeidersfabriek. De glasfabriek te Albi fin Frankrijk), door de medewerking van alle arbeidersvereenigingen in Frankrijk opgericht voor de glasarbeider, die na een werkstaking door uitsluiting broodeloos waren geworden, heeft zich in de 4 jaren van haar hestaan tot een krachtige inrichting ont wikkeld. Haar omzet steeg in 1900 tot f 375.000, haar netto winst tot f 58.000, d.i. 23% van het bedrijfskapitaal. Door de alge meen?, energie der Fransche arbeiders zijn deze hunne broodelooze makkers niet alleen aan werk geholpen maar aan een behoorlijk arbeidersleven met een goed loon en aandeel in den winst van hun .inspanning. Een staaltje van krachtontwikkeling, dat alle andere arbeiders tot voorbeeld mogen nemen. Dat B en W. den geschorschten onder wijzer Houtman van school E., nummer één op een voordracht hebben geplaatst voor schoolen dat deze daarna door den Raad aan die school is benoemd, is missshien algemeen bekend. Ofschoon dit nu al een heel rare manier van straffen is, een onderwijzer toch, wiens onmiddeHjke verwijdering uit de school wordt bevolen, wordt daarna als de beste der sollicitanten nummer één gezet, willen we daarvan niets zeggen. We beschou wen dat geval geheel als een overplaatsing, en wij vinden h?t ook maar 't beste de vechtenden te scheiden. Het nummer een zetten is dus een fout in den vorm geweest en ieder zondigt daar wel eens tegen. Wat echter niet iedereen zal weten is, dat die schorsing de gemeentekas nog f 30 extra heeft gekost. De klasse van den onder wijzer toch is niet door het ambulante hoofd waargenomen dien tijd, maar is verzorgt door twee volontairs, die om beurten een schooltijd daar werkzaam waren. Vijftien gulden was hun loon. Het eind van het tragische komedietje is dus geweestDe onderwijzer lekkertjes een maand vacantie, met behoud van salaris Twee volontairs ieder een extraatje. De Gemeente een onv-orziene uitgaaf van f 30. Onlangs sprak in het Volkshuis Mr. Goed hart uit 's Gravenhage over coöperatie. Hij noemde de coöperatie het geneesmiddel voor alle maatschappelijke kwalen. Hij bedoelde een coöperatie van 't steek maar-in je-zak-sy- steem, waarvan 't eenige doel is alle menschen te maken tot kleine kapitalistjes, tot aan deelhouders en dividend opstrijkers. Dat wij van zooiets niet veel moeten hebben zal m?n men welbcht begrijpen. We behoeven ons standpunt op dit oogenblik niet nader toetel cht?n, daar a.s. Dinsdag onze partij genoot Wibaut uit Middelburg over dit onderwerp zal spreken. Wij raden onzen lezers ten sterkste aan daarbij tegenwoordig te zijn, om te hooren wat deze spreker, die een zeer grondige studie van zijn onderwerp maakt?, en reeds meermalen daarover schreef en sprak, te zeggen heeft. Ook deze voordracht wordt in het Volks huis gehouden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1901 | | pagina 3