De vakvereenigingen. Kapitalisme. Verdeel en heersch. opzicht doet De Moker goed werk. Hij leert den menschen de zaken 'n beetje raak zeggen. De Christelijke Actiërs mogen ons wel dank baar zijn, dat ze gratis het zoo noodige onderricht ontvangen in hun moedertaal. 33 1 ij f t De Moker maar vlijtig lezen, hoor, 't kan je niet anders dan gewin zijn. De „Actiërs" hebben 'n ingezonden stuk gelezen van 'n Katholiek werkman, ('t Is 'n heusche, hoor!) Die man beweerde, nooit iets in De Moker te hebben gelezen tegen den Paus of tegen 't geloof. Nu zeggen wij: „Man, je hebt gelijk. We schreven wel eens 'n hartig woordje tegen de bedieners van den godsdienst, wanneer zij zijnA Medepredikers en Tweedrachtz&aiers." Nu komen de Actiërs en zeggen heel diepzinnig: „De Moker wil bij het volk de achting voor de priesters wegnemen." Kijk, dat is weer 'n staaltje van de kwade trouw, die wij niet speciaal christelijk noemen, maar toch nu ook al weer van christelijken kant komt. En dan zeggen wijIs zoo iets het uitvloeisel van christelijke beginselen, en dan springt de Actie op z'n kop en zegt: „Hoort, hoe zij met 't geloof spotten „De Moker wil de achting voor de priesters wegnemen." Wel neen, hoor! Die heeft heusch wat beters te doen. Als de achting voor de priesters weggaat, dan is dat hun eigen schuld, en als zij geacht blijven, welnu, dan hebben zij dat ook aan zichzelf te danken. Dat is toch duidelijk, nietwaar? „Is die achting weg, dan zal ook de godsdienst verslappen en verdwijnen," Wat is dat nu? Die slechte socialen krijgen op hun kop, als ze zeggen: godsdienst is privaatzaak! O, o,ei, ei... wat blijkt nu? Godsdienst is privaatzaak van de priesters. Zit-'m daar de kneepDus de priesters hebben den godsdienst opgezet zooals 'n ander 'n winkelneringEn als de priesters de zaak liquideeren, dan zon de godsdienst weg zijn! Hebt jullie, Christelijke Actiërs, zoo'n hooge opvatting van godsdienst In no. 3 van de Christelijke Actie lezen we: Eerst bestond de godsdienst en toen pas de priesters. Toen schepen de heeren van de Actie reeds eenig besef te hebben van 'n godsdienst zonder priesters. Komt, menschen, leert nu eerst den weg eens vinden in je eigen land en komt dan eens bij de buren. Jullie bent al aardig vooruitgegaan wat de stijl betreft, leert nu nog eens 'n beetje beter met argumenten werken, anders bewijst ge heusch uw eigen zaak geen dienst. De Kerstweek schijnt voor een groot deel der arbeiders een week voor vergaderingen te zijn. Gaan we de verschillende nieuws bladen ten minste na, dan merken we uit de uitgebreide verslagen op, dat in ver scheidene plaatsen congressen vanarbeiders- vereenigingen zijn gehouden. We zullen er enkele van opsommen, mis schien wekken we daardoor wel verschillende lezers op, wat meer op de hoogte te komen van het vakvereenigingsleven in ons land niet alleen, maar ook zelf daaraan een werk zaam aandeel te nemen. In de eerste plaats noemen wij het con gres van den Nederlandschen Bakkers» gezellenbond, gehouden op de beide Kerst dagen te Dordrecht onder voorzitterschap van F. Mol uit den Haag. Van de vertegenwoordigde afdeelingen schrijven we hier alleen opRotterdam, Delft, Den Haag, Leiden en Dordrecht. Daar- tusschen in ligt Schiedam, natuurlijk door het ontbreken van een afdeeling niet aanwezig. Hoe lang zult gij op de lijst der afdeelingen nog ontbreken.Schiedamschebakkersgezellen? Of zijn uw loonen beter dan die der gezellen in bovengenoemde plaatsen? Wij wagen het te betwijfelen. Van de besluiten, op dit congres genomen, noteeren we alleen, dat aan alle arbeiders coöperaties zal worden verzocht, alleen die bakkers in dienst te nemen, welke minstens een jaar lid zijn van den Bakkersgezellen- bond. Knoopt dit in uw ooren, Schiedamsche bakkersgezellen, en doet er uw voordeel mee. De schildersgezellen vergaderden op dezelfde dagen in Den Haag in het Geheel onthouderscafé. Ook daar ontbraken de Schiedammers. Dit verwondert ons eenigs- zins, daar wij weten, dat er onder onze schil dersgezellen goede krachten schuilen. Zou den deze niet kunnen beginnen met propa ganda voor den Schildersgezellenbond te maken, door zelf toe te treden? Dan kon alras een afdeeling geformeerd. Komt, schildersgezellen, toont, dat gij mannen zijtBlijft niet achter, maar plaatst u in de gelederen bij uw strijdmakkers in andere plaatsen! Dat is uw plicht! Als de Kerstdagen weer daar zijn, hopen we U ook vertegenwoordigd te zien op het congres. Dan hebt gij recht van meespreken. De SEetaalbewerkersboud opende zijn congres te Haarlem met een openbare ver gadering, waarin o a. J. A. Bergmeijer van Dordrecht als spreker optrad. Deze ver gadering werd reeds op 24 December ge houden, waarna op de beide Kerstdagen het eigenlijke congres plaats had. Waar waren alweer de Schiedamsche ver tegenwoordigers der metaalbewerkers Schie dam schijnt een zwarte, do'nkere pek in de vakbeweging te zijn. Dat zal nog wel meer blijken. We stappen daarom van dit congres af, en begeven ons naar de Stukadoors te Rotterdam en later naar de Behangers en Stoffeerders te Dordrecht. Behoeven we te vermelden, dat op beide plaatsen Schiedam alweer ontbrak? Iedereen begrijpt dit reeds. Vrijdag en Zaterdag na Kerstmis congres seerde de Bond van Nederlandsche On derwijzers te 's-Hertogenbosch in het don kere Zuiden. Daar was Schiedam wel ver tegenwoordigd door twee afgevaardigden, hunne plaatsvervangers en nog enkele leden. Dit congres was voornamelijk om twee kwes ties van groot belang, n.l. die van de vrije scbool en die over het al of niet deelnemen aan de arbeidersbeweging. Beide punten werden door een voor- en tegenstander ingeleid, de kwestie-unj'e school door den heer N. Oosterbaan, hoofd eener christelijke school te Naarden, en door den heer Mr. J. A. Levy te Amsterdam, de kwestie-meedom aan de arbeidersbeweging door de onderwijzers J. C. Holtzappel en J. H. F. van Zadelhof!. Is het nog noodig te zeggen, dat de behandeling der beide punten met belangstelling werd gevolgd. De vrije school besproken in het donkere Zuiden, in de bisschopsstad, zooals den Bosch door een der daar verschijnende bladen werd genoemd. Dat moest natuurlijk de aandacht trekken van de onderwijzers, doch niet van verschillende schoolautoriteiten, die verre van de vergadering bleven. Alleen de district schoolopziener was een korte pooze in de vergadering aanwezig. Burgemeester en Wet houders van den Bosch b.v. lieten zich geen enkel oogenblik zien. De vergadering was er echter niet minder belangrijk door. Gaan we in het kort na, wat hierboven beschreven is, dan blijkt, dat Schiedam heel wat goed te maken heeft. Eén lichtpunt is er: de Schiedamsche Bestuurdersbond. Deze kan zijn krachten inspannen om in verschillen de vakken organisatie aan te brengen. En hij zal dat doen, daarvan zijn wij overtuigd. En mochten er in verschillende vakken gezellen zijn, die de hand aan den ploeg willen slaan, laten zij dan bedenken, dat zij in den Bestuurdersbond een lichaam vinden, bereid, hen met raad en daad bij te staan. Door vereeniging tot macht moet de leuze van onze arbeiders zijn. Wilt gij mij kennen, aanschouw dan mijn [daden, Spreek ik ook somtijds een schoonklinkend [woord 'k Wil u verschalken, het goede ontraden, Zie slechts mijn blijdschap als gij naar mij [hoort! Dom doet gij immer van mij te verwachten Dat ik u ophef uit uwe ellend' 't Ligt in mijn plan niet uw leed te ver- [zachten Dat ideaal heb 'k nog nimmer gekend! 'k Zal u gebruiken ten mijnen profijte, Uitnijpen krek als 'n sapp'gen citroen Om u daarna op den vuilhoop te splijten Dat is mijn roeping en dat zal ik doen! Colibri. Onder dit gewichtige motto lazen we in het Nieuwsbl. v. Schiedam en O. een 3-ko- lommig hoofdartikel, daarop neerkomende, dat bij den tegenwoordigen stand der ker kelijke en liberale partij in de Tweede Kamer (45 om 45 door 't Nieuwsbl. niet oneigenaar dig bij 'n wip vergeleken) de socialisten 'n taktiek van „Verdeel en heersch" volgen, door van de kerkslijken sommige luidjes, met name Lohman en Staalman zoete woordjes toe te fluisteren, dus de hielen te likken, om hen zoodoende van hun partij af te trog gelen. „Verdeel en heersch," dit is de taktiek der Sociaal-demokraten, die toch wel weten, dat zij nimmer de verantwoordelijkheid der regeering te dragen zullen hebben. Vroeger heette het in Het Volk steeds „ridder-Staal man" en werd hij bestreden met niet altijd ridderlijke wapenenmaar nu is hij de beste, het anker der socialistische hoop O, Nieuwsbl.! wat ben je nog altijd pieterig- benepen, wat ben je nog jammerlijk-klein geestig. Eenmaal reeds hebben wij je zwarte ziel een bad doen ondergaan2) en reeds be gonnen wij te hopen, 'dat wij den booze daarmede uit je ziel hadden verjaagd, maar helaas hij was slechts bedwelmd en heeft gesluimerd, om thans weer te ontwaken en z'n venijn weer met dikke stralen uit te spuwen. Mogen wij Staalman respecteeren om zijn ronde manier van optreden, om zijne veelal zoo ruime inzichten, wij doen dat, omdat hij als uitzondering buiten den regel staat. Wj' weten niet, dat wij ooit zijn achtergebleven, 'n flinken geest, 'n open ziel te huldigen als zoodanig huldigen wij Staalman, die juist daarom velen zijner partijgenooten 'n doorn in 't oog is. Hoevelen dezer zouden durven optreden zooals hij bijv. op 20 Dec. deed tegen den Marine-Minister, wien hij zijn laf- conservatisme verweet; gebrek aan zelfver trouwen, en doorzicht, vastheid van wil en karakter, en weigerde mede te werken aan het prullewerk onzer Marineschepen! O, zeg ons, Nieuwsbl. hoe velen uwer par tijgenooten, durven, zooals hij, aan alle boven genoemde capaciteiten van 'n Marineminister Dit stukje bestemd voor het vorige nummer, moest wegens plaatsgebrek blijven liggen. Red. 2j Zie Moker No. 29.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 2