Kindervoeding. Gemeente - Werklieden. Politieke Schetsen. wat 'n utopie" is Niet Luister dau. 'n Utopie is het denkbeeld, dat de Nieuwe Schiedamsche iets van het socialisme zou weten. Wat nog 'n utopie is Het denk beeld, dat de Nieuwe Schiedamsche z'n pen niet zal roeren over dingen, waar d'i niets van weet. Dat de katholieke pers in Schie dam tot de „goede" behoort. Wind zaait zij, en storm zal zij oogsten. Geen storm meer op aarde „Zoo spreekt de socialist de ongelukkige arbeiders toe, die dom en dwaas genoeg zijn, eenige waarde aan die woorden te hechten." Wel, wel, zijn de arbeiders zoo ongelukkig Zoo, zooEn wat doet de Nieuwe Schie damsche om ze te helpen Praatjes ver- koopen, bij verkiezingen 'n meneer omrede- neeren tot een werkman, ol menschen aan bevelen, die zelf zoo'n belang hebben bij den bloei der gemeente. Ook schrijft ze wel artikels, waar boven staat„Gedenkt den arme." Ja, dat is goed, dat is heerlijk. Zoo'n ongelukkigen werkman 'n genadebrok in z'n vingers stoppen, waar voor d'i dan dankbaar mag zijn als „'n kleine hond", waarop t-i 'n week of wat teren mag en dan wéér terug kan komen kwispelstaarten om 'n nieuwen brok. Maar om 'n handje te helpen, de arbeiders uit zoo'n onteerenden toestand te trekken, om den arbeiders zekerheid van bestaan te ver schaffen, daarvan is de Nieuwe niet thuis. Foei, die socialisten, waar de Nieuwe niets van weet, die den arbeider de schande van 't handophouden willen sparen Nou komt t'er nog 'n lekker happie. Daar heeft Jan en alleman al op gekauwd en toen weer uitgespuwd, maar de Nieuwe pakt het weer op en gaat nog maar es kanwen. Smakelijk Hier is hetStanden-zegt ze-zijn eenvoudig noodig in de wereld, zijn zoo nood zakelijk als het dagelijksch brood. Neem eens aan, dat op een gegeven oogenblik in werkelijkheid alle menschen volkomen gelijk waren" maar wie neemt nou zulke gekke dingen aan. Denkt de Nieuwe, dat de socialisten dat doen Och, och, hoe dom alweerNeen, zulke dwaasheden komen alleen op in de hoofden van onbenullige redactieleden, die in 't begin van 1902 al op hun pen kauwen of op hun duim zuigen. Nou willen we nog 'n vroolijk oogenblikje aan den lezer bezorgen. De Nieuwe zegt, dat „alles geen goud is wat er blinkt." Zoo'n rijke loopt dikwijls met 'n verscheurde borstnaamloos zielelijden, weet je, dat kent 'n arme zoo niet, die lijdt nooit en die heeft geen ziel. Die heeft alleen maar 'n lichaam en 'n paar handen, en kan sjouwen, sjouwenZoo'n man van lageren stand kan niet in het gemoed van zoo'n rijke zien dat verscheurde maar als t-i dat kon, „hoe dikwijls zou hij zien, dat te midden van de genoegens der wereld de worm des gewetens niet rust, en luider en luider de stem van het geweten zich doet hooren „Hoe komt gij aan uw geld Ge hebt het op onrechtvaardige wijze verkregen." Wel, machtig, wat is dat Die gewetensworm, mag die zoo maar zeggen tot den rijke „Ge hebt uw geld op onrechtvaardige wijze verkregen Wat heeft zoo'n wurm dan 'n boel vóór op die socialisten. Als die het zelfde zeggen, dan bevalt de Nieuwe van 'n anti-rood artikel, vurig en vlammig, als 'n draak. Enfin, die wurmen zullen ook wel eens 'n beurt krijgen Dit niet te vergeten. De Nieuwe schrijft: „Hoe nederiger stand, hoe geringer plichten en verantwoording." Daarover verwachten wij nu 'n hoofd artikel, maar dan eens 'n beetje goed, geen malle kletspraat. En in de Moker komt er ook wat van. Christiana, 'n stad als Den Haag wat 't tal inwoners aangaat voedt elk jaar van 15 October tot 1 Mei gratis alle school kinderen, voor wie daartoe behoefte bestaat. Dit kostte gedurende den laatsten winterde stad 1200 Noorweegsche kronen per dag. Uit de stedelijke keukens werden er 1.148.572 porties voor niemendal verstrekt aan leer lingen van de (algemeene) volksschool, 51.406 porties werden betaald, terwijl op andere wijze er noch 60 a 70.000 porties in de stad werden verdeeld. 10.180 kinderen (d. i. 2000 meer dan den vorigen winter) werden er op die manier gratis gevoed op ruim 200.000 inwoners! Zoo'n roekeloos bestuur tochWat dat de zorgloosheid van de ouders in de hand werken zal. 't Is om d'r is 't niet, vrij zinnige Nederlanders kippenvel van te krijgen. Ons dunkt, er moesten eenige liberale missionarissen naar dat land der buitenste duisternis gezonden worden, om de luitjes daar van de „dwalingen huns weegs" te bekeeren. Of anders maar naar 't zonnige Zuiden, naar Florence. Immers, daar is 't al niet beter. Bij wijze van proef werden er begin van dit jaar eenige schoolkantines (brringericht. Mei en Juni kregen 'n bepe kt aantal kinderen er gratis voedsel. En omdat 't zoo best ging hoe verblind sommige menschen toch kunnen zijnomdat 't zoo best ging, besloot de gemeenteraad met den aanvang van 't nieuwe schooljaar zulke kantines in alle scholen te openen, zoodat nu 2500 kinderen van on bemiddelde wij zouden zeggen zorgelooze) ouders door de gemeente voor niets gespijzigd worden. Neen, dan is 't bij ons toch maar 't beste in deze beste der werelden! Ja, in Schiedam worden zulke gevaarlijke proeven ook niet genomen, 't Mocht eens verkeerd uitkomen. Neen, hoor, als hier 'n bedrag gevraagd wordt voor 'n heelen winter, nog minder dan in Christiania voor één dag, afgestemd door de vroede mannen. Maar hier wordt ook gehandeld naar beginselen, die gaan boven de leege kindermagen. In onze gemeente bestaan ook gemeente werklieden, en deze werklieden hebben een vereeniging, die deze week haar derde jaar vergadering hield in het gebouw van den R. K. Volksbond. Deze gemeente-werkliedeu- vereeniging telt ongeveer vijftig leden. Niet veel voor een vereeniging, die zoo bezadigd al te bezadigd zou een rechtgeaard werk man zeggen optreedt als bedoelde ver eeniging. Verschillende redenen worden daar voor opgegeven. We hebben in Schiedam b. v. ook de gemeentelijke reiniging, waarin derhalve weer gemeentelijke arbeiders werk zaam zijn. Wat is het bijzondere van deze soort gemeentelijke arbeiders Is het bij andere takken van dienst een hooge uitzonde ring tijdelijk aangestelde arbeiders aan te treffen, bij de gemeentelijke reiniging is dit daarentegen regel. En de gevolgen van die tijdelijke aanstellingen zijn v> oral voor ar beiders niet van gering belang te achten. De andere gemeentelijke werklieden hebben allen na een zeker aantal dienstjaren recht op pensioen, de gemeentelijke reinigers alweer nlrt. De andere gemeentelijke werklieden hebben allen bij ziekte recht op ziekegeld, dat de helft van het gewone loon bedraagt, de gemeentelijke reinigers niet. Neen, deze moeten zelf maar zien, dat zij aan hun ziekegeld komen. Het „Eigen-Hulp" moeten zij in toepassing brengen. Die arme drommels, die gemiddeld slecht negen gulden loon per week ontvangen, moeten daarvan nog een deel afstaan voor een fonds, dat uitkeering bij ziekte verleent. Neemt dan in aanmerking, dat de arbeidstijden van deze gemeentelijke werklieden, die zeker niet de minst nuttige zijn, tamelijk lang zijn, dan zal de gemeente-werkliedenvereeniging ons toegeven, dat er voor haar in den eersten tijd nog heel wat te doen valt. Haar eischen let wel eischen moeten zijnvaste aanstelling en vacanties met behoud van loon, dit laatste voor alle catagoriën van gemeentelijke arbeiders. Gemeente-werkliedenspant u daar eens voor in Werkt ge eendrachtig samen, dan is uw taak niet zoo heel zwaar. Dit zij zoo! In de vierde jaarvergadering moet gij toonen, dat gij in het belang der arbeiders in het algemeen en der reinigers in het bijzonder zijt werkzaam geweest. Italië. II. De eerste revolutietjes in Italië" waren het werk van geheime genoot schappen, gesteund door officieren. Die ge heime genootschappen waren iets eigenaardig Italiaansch. De eerste en meestbekende liet reeds in den Napoleontischen tijd van zich spreken dit was het genootschap der kolen branders (carbonari) uit het koninkrijk Napels. Deze vereeniging, kortweg La Carbonara genoemd, bestond uit een aantal afdeelingen of secties, die tezamen weer onder leiding van een hoofdbestuur werkten. Lid kon men eerst worden na een zekere inwijdings ceremonie. Bij de Carbonara sloten zich massa's losse groepen van bandieten aan, die de wegen onveilig maakten maar daarbij tevens een soort nationaal-italiaansch patrio tisme aan den dag legden. Toen de Fran- schen Italië verlieten en een Oostenrijksche overheersching begon, werd La Carbonara anti-Oostenrijksch. Zuiver revolutionair was hun doel en in overeenstemming daarmee waren hun handelingen. In dezelfde richting (één enkelvoudig Italië) werkten de Italiaansche vrijmetselaars. Dnder de liberale burgers, die wars waren van een oppermacht der geestelijkheid, en onder de officieren, die ontevreden waren over de groote macht van Oostenrijk, vonden zij voornamelijk hun aanhangers. Vrijmetselaars en carbonari werkten dik wijls samen, een enkele maal volgens over eenkomst, doorgaans alleen bijeengebracht door een gemeenschappelijk streven, waaraan zij onafhankelijk van elkaar beiden werkten, soms ook samenwerkende omdat de hoogste chefs vaak zoowel carbonari als vrijmetse laars waren. Daartegenover organiseerden de wereld lijke en de kerkelijke overheid tegen-genoot schappen, met het negatieve doel van be strijding der vrijheids- en eenheids-partijen. Het eenige wat hiermee bereikt werd was de vermeerdering van het aantal moorden. Dat was het geliefkoosde strijdmiddel der geheime Italiaansche vereenigingen. Vlug stroomt hun bloed, vlug zijn zij in opwinding, vlug zijn zij met de daad. Woorden zonder handeling kennen zij niet, gevoelens zonder handeling nog minder. Vandaar dat al de Italiaansche omwentelings-bewegingen ver liepen in losse hartstochtelijke handelingen, zonder eenig plan van organisatie uitgevoerd. De revolutietjes van 1820 en 1821 gaven daarvan de eerste bewijzen. In Spanje was een militaire revulutie uitgebroken. De Napelsche militairen volgden die onmiddellijk na. De ontevreden officieren, voor het grootste deel carbonari, eischten een grondwet. De carbonari wapenden zich en verzamelden

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 2