Kindervoeding.
Gemeente - Werklieden.
Politieke Schetsen.
wat 'n utopie" is Niet Luister dau. 'n
Utopie is het denkbeeld, dat de Nieuwe
Schiedamsche iets van het socialisme zou
weten. Wat nog 'n utopie is Het denk
beeld, dat de Nieuwe Schiedamsche z'n pen
niet zal roeren over dingen, waar d'i niets
van weet. Dat de katholieke pers in Schie
dam tot de „goede" behoort.
Wind zaait zij, en storm zal zij oogsten.
Geen storm meer op aarde
„Zoo spreekt de socialist de ongelukkige
arbeiders toe, die dom en dwaas genoeg
zijn, eenige waarde aan die woorden te
hechten."
Wel, wel, zijn de arbeiders zoo ongelukkig
Zoo, zooEn wat doet de Nieuwe Schie
damsche om ze te helpen Praatjes ver-
koopen, bij verkiezingen 'n meneer omrede-
neeren tot een werkman, ol menschen aan
bevelen, die zelf zoo'n belang hebben bij den
bloei der gemeente.
Ook schrijft ze wel artikels, waar boven
staat„Gedenkt den arme." Ja, dat is goed,
dat is heerlijk. Zoo'n ongelukkigen werkman
'n genadebrok in z'n vingers stoppen, waar
voor d'i dan dankbaar mag zijn als „'n
kleine hond", waarop t-i 'n week of wat
teren mag en dan wéér terug kan komen
kwispelstaarten om 'n nieuwen brok. Maar
om 'n handje te helpen, de arbeiders uit
zoo'n onteerenden toestand te trekken, om
den arbeiders zekerheid van bestaan te ver
schaffen, daarvan is de Nieuwe niet thuis.
Foei, die socialisten, waar de Nieuwe niets
van weet, die den arbeider de schande van
't handophouden willen sparen
Nou komt t'er nog 'n lekker happie. Daar
heeft Jan en alleman al op gekauwd en
toen weer uitgespuwd, maar de Nieuwe pakt
het weer op en gaat nog maar es kanwen.
Smakelijk Hier is hetStanden-zegt ze-zijn
eenvoudig noodig in de wereld, zijn zoo nood
zakelijk als het dagelijksch brood. Neem
eens aan, dat op een gegeven oogenblik in
werkelijkheid alle menschen volkomen gelijk
waren" maar wie neemt nou zulke gekke
dingen aan. Denkt de Nieuwe, dat de
socialisten dat doen Och, och, hoe dom
alweerNeen, zulke dwaasheden komen
alleen op in de hoofden van onbenullige
redactieleden, die in 't begin van 1902 al
op hun pen kauwen of op hun duim zuigen.
Nou willen we nog 'n vroolijk oogenblikje
aan den lezer bezorgen. De Nieuwe zegt,
dat „alles geen goud is wat er blinkt."
Zoo'n rijke loopt dikwijls met 'n verscheurde
borstnaamloos zielelijden, weet je, dat
kent 'n arme zoo niet, die lijdt nooit en die
heeft geen ziel. Die heeft alleen maar 'n
lichaam en 'n paar handen, en kan sjouwen,
sjouwenZoo'n man van lageren stand
kan niet in het gemoed van zoo'n rijke zien
dat verscheurde maar als t-i dat kon,
„hoe dikwijls zou hij zien, dat te midden
van de genoegens der wereld de worm des
gewetens niet rust, en luider en luider de
stem van het geweten zich doet hooren
„Hoe komt gij aan uw geld Ge hebt het
op onrechtvaardige wijze verkregen." Wel,
machtig, wat is dat Die gewetensworm,
mag die zoo maar zeggen tot den rijke
„Ge hebt uw geld op onrechtvaardige wijze
verkregen Wat heeft zoo'n wurm dan 'n
boel vóór op die socialisten. Als die het
zelfde zeggen, dan bevalt de Nieuwe van
'n anti-rood artikel, vurig en vlammig, als
'n draak. Enfin, die wurmen zullen ook wel
eens 'n beurt krijgen
Dit niet te vergeten. De Nieuwe schrijft:
„Hoe nederiger stand, hoe geringer plichten
en verantwoording."
Daarover verwachten wij nu 'n hoofd
artikel, maar dan eens 'n beetje goed, geen
malle kletspraat. En in de Moker komt er
ook wat van.
Christiana, 'n stad als Den Haag wat
't tal inwoners aangaat voedt elk jaar
van 15 October tot 1 Mei gratis alle school
kinderen, voor wie daartoe behoefte bestaat.
Dit kostte gedurende den laatsten winterde
stad 1200 Noorweegsche kronen per dag.
Uit de stedelijke keukens werden er 1.148.572
porties voor niemendal verstrekt aan leer
lingen van de (algemeene) volksschool,
51.406 porties werden betaald, terwijl op
andere wijze er noch 60 a 70.000 porties
in de stad werden verdeeld. 10.180 kinderen
(d. i. 2000 meer dan den vorigen winter)
werden er op die manier gratis gevoed
op ruim 200.000 inwoners!
Zoo'n roekeloos bestuur tochWat dat
de zorgloosheid van de ouders in de hand
werken zal. 't Is om d'r is 't niet, vrij
zinnige Nederlanders kippenvel van te
krijgen. Ons dunkt, er moesten eenige
liberale missionarissen naar dat land der
buitenste duisternis gezonden worden, om de
luitjes daar van de „dwalingen huns weegs"
te bekeeren.
Of anders maar naar 't zonnige Zuiden,
naar Florence. Immers, daar is 't al niet
beter. Bij wijze van proef werden er
begin van dit jaar eenige schoolkantines
(brringericht. Mei en Juni kregen 'n
bepe kt aantal kinderen er gratis
voedsel. En omdat 't zoo best ging hoe
verblind sommige menschen toch kunnen
zijnomdat 't zoo best ging, besloot de
gemeenteraad met den aanvang van 't nieuwe
schooljaar zulke kantines in alle scholen te
openen, zoodat nu 2500 kinderen van on
bemiddelde wij zouden zeggen zorgelooze)
ouders door de gemeente voor niets gespijzigd
worden.
Neen, dan is 't bij ons toch maar
't beste in deze beste der werelden!
Ja, in Schiedam worden zulke gevaarlijke
proeven ook niet genomen, 't Mocht eens
verkeerd uitkomen. Neen, hoor, als hier 'n
bedrag gevraagd wordt voor 'n heelen winter,
nog minder dan in Christiania voor één dag,
afgestemd door de vroede mannen. Maar
hier wordt ook gehandeld naar beginselen,
die gaan boven de leege kindermagen.
In onze gemeente bestaan ook gemeente
werklieden, en deze werklieden hebben een
vereeniging, die deze week haar derde jaar
vergadering hield in het gebouw van den
R. K. Volksbond. Deze gemeente-werkliedeu-
vereeniging telt ongeveer vijftig leden. Niet
veel voor een vereeniging, die zoo bezadigd
al te bezadigd zou een rechtgeaard werk
man zeggen optreedt als bedoelde ver
eeniging. Verschillende redenen worden daar
voor opgegeven. We hebben in Schiedam
b. v. ook de gemeentelijke reiniging, waarin
derhalve weer gemeentelijke arbeiders werk
zaam zijn. Wat is het bijzondere van deze
soort gemeentelijke arbeiders Is het bij
andere takken van dienst een hooge uitzonde
ring tijdelijk aangestelde arbeiders aan te
treffen, bij de gemeentelijke reiniging is dit
daarentegen regel. En de gevolgen van die
tijdelijke aanstellingen zijn v> oral voor ar
beiders niet van gering belang te achten.
De andere gemeentelijke werklieden hebben
allen na een zeker aantal dienstjaren recht
op pensioen, de gemeentelijke reinigers alweer
nlrt. De andere gemeentelijke werklieden
hebben allen bij ziekte recht op ziekegeld,
dat de helft van het gewone loon bedraagt,
de gemeentelijke reinigers niet.
Neen, deze moeten zelf maar zien, dat zij
aan hun ziekegeld komen. Het „Eigen-Hulp"
moeten zij in toepassing brengen. Die arme
drommels, die gemiddeld slecht negen gulden
loon per week ontvangen, moeten daarvan
nog een deel afstaan voor een fonds, dat
uitkeering bij ziekte verleent. Neemt dan in
aanmerking, dat de arbeidstijden van deze
gemeentelijke werklieden, die zeker niet de
minst nuttige zijn, tamelijk lang zijn, dan
zal de gemeente-werkliedenvereeniging ons
toegeven, dat er voor haar in den eersten
tijd nog heel wat te doen valt. Haar eischen
let wel eischen moeten zijnvaste
aanstelling en vacanties met behoud van
loon, dit laatste voor alle catagoriën van
gemeentelijke arbeiders.
Gemeente-werkliedenspant u daar eens
voor in Werkt ge eendrachtig samen, dan
is uw taak niet zoo heel zwaar. Dit zij zoo!
In de vierde jaarvergadering moet gij toonen,
dat gij in het belang der arbeiders in het
algemeen en der reinigers in het bijzonder
zijt werkzaam geweest.
Italië. II. De eerste revolutietjes in
Italië" waren het werk van geheime genoot
schappen, gesteund door officieren. Die ge
heime genootschappen waren iets eigenaardig
Italiaansch. De eerste en meestbekende liet
reeds in den Napoleontischen tijd van zich
spreken dit was het genootschap der kolen
branders (carbonari) uit het koninkrijk Napels.
Deze vereeniging, kortweg La Carbonara
genoemd, bestond uit een aantal afdeelingen
of secties, die tezamen weer onder leiding
van een hoofdbestuur werkten. Lid kon
men eerst worden na een zekere inwijdings
ceremonie. Bij de Carbonara sloten zich
massa's losse groepen van bandieten aan,
die de wegen onveilig maakten maar daarbij
tevens een soort nationaal-italiaansch patrio
tisme aan den dag legden. Toen de Fran-
schen Italië verlieten en een Oostenrijksche
overheersching begon, werd La Carbonara
anti-Oostenrijksch. Zuiver revolutionair was
hun doel en in overeenstemming daarmee
waren hun handelingen.
In dezelfde richting (één enkelvoudig Italië)
werkten de Italiaansche vrijmetselaars. Dnder
de liberale burgers, die wars waren van een
oppermacht der geestelijkheid, en onder de
officieren, die ontevreden waren over de
groote macht van Oostenrijk, vonden zij
voornamelijk hun aanhangers.
Vrijmetselaars en carbonari werkten dik
wijls samen, een enkele maal volgens over
eenkomst, doorgaans alleen bijeengebracht
door een gemeenschappelijk streven, waaraan
zij onafhankelijk van elkaar beiden werkten,
soms ook samenwerkende omdat de hoogste
chefs vaak zoowel carbonari als vrijmetse
laars waren.
Daartegenover organiseerden de wereld
lijke en de kerkelijke overheid tegen-genoot
schappen, met het negatieve doel van be
strijding der vrijheids- en eenheids-partijen.
Het eenige wat hiermee bereikt werd was
de vermeerdering van het aantal moorden.
Dat was het geliefkoosde strijdmiddel der
geheime Italiaansche vereenigingen. Vlug
stroomt hun bloed, vlug zijn zij in opwinding,
vlug zijn zij met de daad. Woorden zonder
handeling kennen zij niet, gevoelens zonder
handeling nog minder. Vandaar dat al de
Italiaansche omwentelings-bewegingen ver
liepen in losse hartstochtelijke handelingen,
zonder eenig plan van organisatie uitgevoerd.
De revolutietjes van 1820 en 1821 gaven
daarvan de eerste bewijzen. In Spanje was
een militaire revulutie uitgebroken. De
Napelsche militairen volgden die onmiddellijk
na. De ontevreden officieren, voor het grootste
deel carbonari, eischten een grondwet. De
carbonari wapenden zich en verzamelden