Werkloosheid. Soc.-DetL. Arb.-Partij. Konijnenfokkerij. De uitsluiting te Enschedé Socialistische Catechismus. Ingezonden. Maar er zal eenmaal een tijd komen dat het zal kunnenArbeiders, neemt dit stukje Bremerkampscke geschiedenis ter harte. Gij hoeft u niet te latejn trappen zonder terug te trappen. Gaat (3 au toch eens allen be grijpen, dat gij uw eigen lot in uw handen hebt,L- als ge slechts eendrachtig wilt wezen Vereenigt u. werkt samen, verdedigt tesamen nw gemeenschappelijke belangen In No. 25 van De Moker schreven wij naar aanleiding van de christelijke meerder heid, die zoo hoog noodig behouden moest blijven in onzen Raad, dat we daarvan al even veel of even weinig verwachtten als de christenen zelf. De arbeiders, die de zetels moesten helpen bevechten, waarschuwden we als :t winter is kun je weer kou lijden en honger en armoeof zal de christelijke meerderheid maatregelen nemen tegen werk loosheid, voor kindervoeding, voor opruiming van krotten Let op hun daden en wordt wijs. En nu vragen wij is het niet alzoo Hebben de arbeiders al weer geen tjjdperk van lijden achter d a rug Nu worden, neen, nu zullen worden i ,'evoerd grond- en zand- werken tot een bed ag van f5000. Geleden is er alreeds veel. En van wie is de drang uitg' 'aan? Van de arbeiders zelf. 't Is een got., leer voor de toekomst. Arbeiders, u ik' um uw belangen als het tijd is. Organiseer J u, en ge kunt uw eigen toekomst verzek In de Dinsdag gehouden vergadering werd door het bestuur meegedeeld, dat het tot overeenstemming was gekomen met den ver huurder aangaande ons Gebouw. Het uitstel der opening iscus geen afstel geworden. Zaterdag 8 Maart, 's avonds te acht uur, zal nu de feestelijke opening plaats hebben, tenzij zich opnieuw voor dien tijd niet voorziene moeilijkheden voordoen. Het volgend num mer van dit blac zal meerdere bijzonderhe den geven. Daarop; dient gewacht te worden. Van uit den bce^em der vergadering kwam een voorstel tot hjet bestuur, bij voldoende deelneming een trUieiders-zangvereeniging op te richten. Het opstuur nam gaarne de op dracht aan, daanfoor pogingen aan te wen den, zoodat zij, le met dit plan instemmen, worden verzocht! hun naam en adres op te geven aan J. KÏorengevel, Raam 30 en aan het bureau van iDe Moker. Ook niet-ledel der afdeeling zullen daarbij welkom zijn. f Het Bestuur. Het komt. Zaterdagavond wordt de lezing gehouden. Weldra zal Schiedam's plaveisel daveren van dm last van konjjnen-drommen. De acbeider is'gèred en de weekmarkt ook. Laatjons hopeiueu gelooven, dat er vettig heid fkomt uit konijnenhokken en welvaart uit de vruchtbaarheid van 'n edel ras. De correspondent van Het Volk schrijft Door de clnmissie uit de burgerij zijn de volgende voorstellen aan de betrokken par tijen gedaan r lt. Alle dekenwevers beginnen weer te werken en worden door de firma tot het werk toegelaten op de helft der vermindering van het loom door de firma voorgesteld. 2Na zes maanden wordt het weefloon teruggebracht tot het bedrag thans door de firma bepaald. 3o. Die lekenwevers, die na verloop van deze zes n anden andere weeftouwen of ander wee erk verlangen, worden hieraan doo-.de fir .a zoo spoedig mogelijk geholpen. Nad de dekenwevers zijn begonnen te werken, worden terstond de andere fa brieken voor alle uitgeslotenen opengesteld. De kommissie voegt nog aan deze voor stellen toe, dat ze hoopt zoodoende aan deze voor geheel Enschedé zoo diep ingrijpenden, hoogst schadelijken strijd een einde te maken. De Dinsdagavond alhier gehouden open bare vergadering, waaromtrent ik reeds eenige mededeelingen deed, was één der meest be langrijke, die tot heden gehouden zijn. Brinkhuis en Reudink spraken woorden van opwekking tot organisatie en steun. Daarop kwam uit den boezem der verga dering een vraag. Door Engels werd ge vraagd, hoe de vooruitzichten warenmet 1 Maart toch komen de arbeiders van Rich- tersbleek ook op straat. Ziet nu het komitee kans ook de 500 a 600 man van deze fabriek uitkeering te geven. Deze vraag werd door Tijhof en den pen ningmeester Stius beantwoord met de mede deelingen, dat elke week een steeds grooter bedrag aan steun inkwam. Was het de voor laatste week een f 6500, de laatste was 't f 8500had de burgerij de eerste week onge veer f400 bijgedragen, thans gaf ze een goede f 600. Bovendien wezen beiden er op, dat men pas aan het begin der agitatie in Nederland en het bnitenland voor de zaak was zoodat er geen twijfel aan was, of de steun zou van alle kanten toenemen. De voorzitter merkte aan het slot nog op hoe de firma v. Heek thans nog enkele ar beiders aan het werk houdt, maar in plaats van ongeveer 110 a f 12 per week, die ze vroeger verdienden, thans hun slechts f6.50 geeft. Daarna werd de overtalrijke vergadering gesloten. Gistermorgen is er weer een groote optocht gehouden, die met een krachtige toespraak van Reudink, om zich vooral kalm en waar dig te gedragen en zich te onthouden vah 't gebruik van sterken drank, gesloten werd. Uit het Engelsch van E. Belfort Bax en H. Quelch. Vraag 40. Moeten wij dan daaruit op maken, dat de socialisten niet de theorie van winstverdeeling aannemen, zooals die is ineengezet door de orthodoxe staatkundige ekonomie, nl. de verdeeling in belooning voor oppertoezicht, schadeloosstelling voor risico, en beloouing voor onthouding (interest op leening)? Antwoord. Zeker aanvaarden wij die theorie niet, die niet meer is dan een kreupele poging om het systeem van winstmaken te verklaren en te rechtvaardigen. Al noemt men een deel van de winst „belooning voor opper toezicht", duidelijk is het, dat zulk een belooning, voor zoover zij meer is dan een eenvoudige betaling van het nuttige werk van beheer, in het geheel niets met winst heeft te maken, en dat winst alleen door het misbruik maken van woorden aldus kan worden omschreven. De uitdrukking „belooning voor oppertoezicht" is evenwel doorgaans slechts een fantasie-uitdrukking, door den kapitalist gebruikt voor een deel van zijn winsten, en heeft niets te maken met loon in welken vorm ook of met eenigen nuttigen dienst, door den kapitalist bewezen. Wat de „schadeloosstelling voor risico" aangaat, de kapitalist kan natuurlijk een deel van zijn winst aldus noemen, maar dat is natuur lijk louter bespiegeling, iar er niet het minste verband bestaat tusschen zijn winst en zijn risicoen waarom nog iets gezegd over die zoogenaamde „onthouding" (het niet berekenen van interest op gebezigd kapitaal), waar hij aan de andere zijde voor dat kapitaal des hooger belooning eischt? Vraag 41. Wil1 re dan beweren, dat de kapitalist geen nuttig werk verricht door risico te loopen voor de winst, die hij ontvangt Antwoord. Voor de winst die hij ontvangt, neen, zeker niet. Voor zoover hij het beheer uitoefent en daarvoor betaald wordt, is zijn belooning zooals wij zeggen in het geheel geen winst, maar eenvoudige belooning voor oppertoezicht, eenvoudig loon. In de georgani seerde maatschappij der toekomst zullen dergelijke werkzaamheden worden verricht door aangestelde vertegenwoordigers. Eu wat de onvermijdelijke risico betreft, daarvan zal ieder persoonlijk bevrijd zijn onder het stelsel van het socialisme, daar de risico door de geheele gemeenschap zal worden gedragen. Vraag 42. Maar toegevende al wat ge over de tegenwoordige verhoudingen zegt en over de arbeids-exploitatieen het voor uitgemaakt houdende dat een dergelijke maatschappelijke organisatie voor gebruiks- voortbrenging, zooals gij aangeeft, zou kunnen verwezenlijkt wordenis het dan niet een feit, dat het totaalbedrag van den rijkdom onvoldoende is om iets meer te verschaffen dan een zeer armelijke levensstandaard aan allen, zelfs indien de rijkdom gelijkelijk was verdeeld En toegevende dat de uitersten van buitengewone armoe en overmatige rijk dom, die wij thans waarnemen, zouden ver dwijnen in de socialistische maatschappij, zou men dan niet terechtkomen op het doode peil van een min en slap bestaan voor iedereen, op zijn hoogst gelijk aan dat van den modernen ambachtsman? Antwoord. Dat is geenzins het geval. Zelfs in de tegenwoordige omstandigheden zou de totale voortgebrachte rijkdom, gelijk verdeeld, het bedrag overschrijden van meer dan f 2500 per jaar per familie, en dit is een hoogere levensstandaard dan gij aanweest. Maar men miskent volkomen wat het socialisme in werkelijkheid inhoudt, indien men veronderstelt dat het socialisme niet meer bedoelt dan een eenvoudige gelijkmaking door verdeeling. Het socialisme bedoelt de volledige reorganisatie der verdeeling, zoowel als der voortbrenging. Is de voortbrenging éénmaal wetenschappelijk en maatschappelijk georganiseerd, dan zal het voortbrengings- vermogen van den arbeid meer dan 5 maal grooter zijn geworden, en in gelijke verhouding zal dan het bedrag van den rjjkdom stijgen. In de Zondagsbode van 23 Febr. komt een ingez. stukje voor van v. d. Z. en v. d. A beiden milic.-korp. van het Reg. Grenadiers en Jagers, waarin zij er op wijzen, dat voor de aanstaande militairen een tijd komt, vol gevaren en verleidingen. Maar m. i. ware het beter geweest, behalve de aanstaande militairen te waarschuwen, hen ook op te wekken ten strijde te trekken tegen het militairisme, dat de oorzaak is, dat zoovele jongelingen in den bloei huns levens worden weggerukt uit den familie kring en gedoemd worden een langen tijd te verblijven in een pesthol, waar alles ont- zedelijking en ontaarding ademt. Verder wekken zij onze aanstaande lands verdedigers op, hun beginsel steeds hoog te hóuden, te toonen„Zoo ben ik hier, zoo was ik ook thuis." Mooi zoo, maar daar kan niet veel van komen, wanneer een soldaat, die uit beginsel tegen het militairisme is, zijn beginsel in de kazerne tracht hoog te houden. Dat zal hem wel worden afgeleerd dooi den commandant en zijn gegalonneerde aan kleve. „Wees steeds flink in dienst, gehoorzaam „aan de over u gestelde machten en tocnt „in alles, dat een Christen beter soldaat is „dan hij die zich afkeert van alles wat goed „en edel is."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 4