Schiedamsch Sociaaldemocratisch Weekblad LrPrpo™t j No 8. Zaterdag 19 April 1902. 2e Jaargang. Kindervoeding. Steunt de uitgestotenen te Enschedé! Klassenstrijd in België. sw£^e; I ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 1 cent. BUREAU vau ADMINISTRATIE en REDAKTIE NOORDVEST 12. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement be langrijke korting. Stokken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Onze Raad heeft het voorstel van B. en W., f250.uit te trekken voor kindervoeding en -kleeding, verworpen. In de Maart-zitting van 1901 meenden B. en W. daaromtrent nog geen voorstellen te moeten doen. We kunnen dus vooruitgang constateeren. Maar de christelijke meerderheid is op de ketting gesprongen. Gelukkig, je zou haast vergeten, dat-i er was. 't Gaat nu alles zoo fijn in onze gemeente, maar dat was immers door de christelijke heeren voor speld hij de verkiezingen. En dan kinder voedingWat 'n gekheid! Waar is dat nou goed voor? Als dat regel werd, waar bleef dan de liefdadigheid. En waar bleven dan de menschen, die dezelve deugd beoe fenen? De dominees ei de pastoors en de weldadigheidscommissies, enfin, al die hand havers van de bestaande wanorde Ze zou den zjjnherders zonder staf', opzichters zonder zweep, hoe zouden zij dan de schaap- kens hoeden En hoe zouden zij de afge dwaalde dwingen, om weer te keeren tot de kudde Maar de heeren zeggen dat niet, ze zeggenLieve menschen, wij hebben een beginsel, een Uegin*ei zie je, en dat beginsel isDe gemeenschap heeft het recht, een zwerm van zijn leden te laten doodhongeren, en een klein hoopje te laten zwelgen tot overzat-wordens toe. Of het christelijk is Daartegenover staat een ander beginsel De gemeenschap heeft de plicht, de zaken zóó te regelen, dat niemand verhongeren kan. Maar dat is sociaal-democratisch, dus on christelijk, dus uit den booze. Een zekere X. heeft zich omhangen met het kleed van een boetprediker en vertoont zich in die laatste qualiteit in de Schied. Courant. Menschen, menschen, ik schrei tranen als ik de achterbuurten doorwandel, maar van gemeentewege mijn tranen laten drogen Neen, duizendmaal neende particuliere liefdadigheid kan ze niet drogen, want zie, nóg steeds ween ikmaar laat ze maar hongeren, och, laat ze maar hongeren, want ik bezweer u staatssocialisme, afgrijselijk, dat in de toekomst is veel verschrikkelijker dan doodhongerende kinderen vlak bij u. Nu f 250.voor schoolvoeding, maar in Rotterdam werd al f 10.000 gevraagd. Wel zeker, boetpreekerige K. als f 10.000 noodig zjjn, moeten die er komen. Want, m'n lieve X. X., die voor niemand onder doet in erbarming met hongere schoolkinderen (Schied. Cour.), denk eens even, of niet de eerste taak van het nu levend geslacht is, te zorgen voor het geslacht, dat volgen zal Welke reden van bestaan zou anders b.v. het bestaan van meneer X. hebben Nou schijnt meneer X. nog niet zoo getrapt en geranseld te zijn door de ellenden der tijden als een deel der arbeiders. Slapte en werkeloosheid schijnen in zijn ambacht niet te bestaan. Maar, goeie X., als werkeloosheid zich enorm uitbreidt in tijden van crisis, hebt ge dan ooit gezien, dat de liefdadigheid óók zulke onmetelijke afmetingen aanneemt Neen, niet waar Denk maar eens aan je achterbuurtwandelingen. Daarom zijn er een massa arbeiders, die wèl getrapt en geranseld worden door groote ellenden, en de gemeen schap, die zulke afgrijselijke toestanden te voorschijn roept heeft de plicht, de gevolgen ervan onschadelijk te maken. Die goeie X. heeft een hartgrondigen af keer van Kainsleer: „Ben ik mijn broeders hoeder?" Maar z'n familie schijnt machtig klein te zijn. X. profeteert ten slotte„De ontnuchte ring zal eenmaal groot ca verschrikkelijk zijnAan 't end van den weg naar 't staatssocialisme, vat-je Christiania geeft elk jaar van 15 Oct. tot 1 Mei 1200 kronen (f 800.—) per dag uit aan kindervoeding. Zürich gaf dezen winter 57000 francs voor dat doel. Daar wonen allemaal van die groote en verschrikkelijk ontnuchterde men schen. 't Is een vreeselijke toestand daar. Wat zou die X. daar kunnen huilen over staatssocialisme, maar goddank niet over hongerende kinderen. We zullen die X. nog wel eens 'n stootje geven. Nou zullen we den edelachtbaren heer P. Jansen nog even bij z'n nek van z'n raadsheerlijken zetel lichten, in figuurlijken zin. D'r is geen gevaar bijde man is doodmak, hij spartelt geen eens. Arbeiders, dat is 'n man met 'n blanke ziel. 't Is een man van een heel ander maaksel dan jullie, as je 't soms niet weet. Maar hij weet 't zelf drommels goed. Kijk, redeneert die manik heb kinderendaar hoop ik wat goeds van te maken, 'k Heb gelukkig eten en drinken voor ze, ik kan ze laten leeren wat ik wil, en ik heb het voor hen over óók, kortom, ik gevoel vol komen de verantwoordelijkheid tegenover de kleine wezens, die eens groot zullen zjjn en dan verantwoording kunnen vragen van 't geen ik voor hen was en wat ik voor hen deed. Maar die arbeiders, die niet eens te vreten hebben voor hun kinderen waarom zorgen ze niet voor kaptaal in de wieg wat doen die? Willen die óók iets van hun kinderen probeeren te maken, zouden die ook waken voor hun opvoeding, zouden die zich nog vader gevoelen? En de arbeiders vrouwen Zouden die zich moed,er voelen van hunkin deren? Kun je begrijpen. Die arbeiders met hun vrouwen zijn 'n soort dieren, die alleen maar begrip hebben van iets, wat voordeel voor hen is. As 't er nou kindervoeding is, dan denken die arbeiders-dierenHa, we kunnen 'n voordeeltje hebben van onze kin deren, as we ze thuis houden, kunnen we er wat van trekken. Zeker, de arbeiders-vrouwen brengen met smart haar kinderen voort, om er wal van te kunnen trekken. Als er toch maar heeren in den Raad zitten, hè, dan hebben de arbeidérs hun zin. Die vertegenwoordigen de arbeiders zoo goed. En dan liefst nog een lid van de christelijke bezuinigingsmeerderheid. Zoo'n bewering is schandelijk, 't Is een slag in 't aangezicht van de geheele arbei dersklasse. In 't aangezicht van de vrouwen, die moeder zijn, in dat van de mannen, die vader zijn, en wanneer die klasse zich met groote woorden als: aanranding van gods dienst enz., laat ophitsen tegen de sociaal democraten, moet ze eens onderzoeken, of ooit één sociaal-democraat zóó de menschen- waarde van den arbeider trapt en bezoedelt, als een zich noemende christen dat doet. De Belgische Arbeiderspartij voert sinds jaren een steeds algemeener wordenden strijd tegen de overheersching der clericalen, die (evenals thans ook in Nederland) zijn opgetreden als buitengewone beschermers van het kapitalistische stelsel. Bijbel en wierookvat worden ook daar misbruikt om het heerschende maatschappelijk stelsel te helpen handhaven. Maar in België laten de arbeiders zich niet meer bedotten. Zij zijn ongeveer allen tot het inzicht gekomen dat hun belangen in lijnrechten strijd en niet te vereenigen zijn met het door de geestelijkheid gepatroniseerde kapitalisme. Zij hebben zich aaneengesloten tot reuzensterke groepen. En nu hebben zjj opnieuw den strijd aange bonden met het kapitalistisch stelsel, zooals het vertegenwoordigd wordt door de clericalen. Of zij den strijd nu winnen zullen Late* wij hun een goeden afloop toewenschenhun moed en hun energie verdienen de overwin ning. En als wij kunnen, laten wij hen dan helpen. Ook zij zijn strijders voor ons heilig ideaal. Hier volgt het manifest, dat uitgevaardigd is door het secretariaat van de Belgische Arbeiderspartij en door het Uitvoerend Inter nationaal Socialistisch Bureau „Verleden jaar, omstreeks denzelfden tijd, DE MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 1