Schiedamsch Sociaaldemocratisch Weekblad Oe stand der partijen. No. 24. Zaterdag 9 Augustus 1902. 2e Jaargang. ABONNEMENTSPRIJS: 13 cent per kwartaal franco per post 20 cent Losse nummers 1 cent. bij vooruitbetaling. BUREAU van ADMINISTRATIE en REDAKTIE: NOORDVEST 12. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement be langrijke korting. Stukken yoor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. De coöperatie-drukte is nog in vollen gang. 't Gaat nu wat stiller dan 'n paar weken geleden, maar 't gaat nog. De heer de Groot liet zich in 'n soort vervoering zelfs ont vallen, dat z'n coöperatie al groeit en bloeit. Zoover is 't evenwel nog niet. Toch is bij de besprekingen, over coöperatie gehouden, iets op te maken omtrent den stand der partijen in ons goede Schiedam. Op de voor bereidende vergadering in Juni waren 19 vereenigingen vertegenwoordigd. Onder die vereenigingen schuilden voor 't grootste ge deelte de ziekenpotjes. De namen doen minder ter zake, omdat dergelijke vereenigingen nooit of te nimmer aan de eigenlijke arbeiders beweging hebben deelgenomen. We kunnen dan ook veilig vaststellen, dat zij slechts werden aangelokt door de voordeelen der coöperatie, in de bekende circulaire aange duid door het cijfer 67 pCt. der winst. Dat was voor de op voordeel azende werklieden het meest pakkende argument. Bij minder voordeelige zaakjes zoekt men dan ook tevergeefs naar de afgevaardigden van die 19 vereenigingen. Voor wat het wel en wee der arbeidersklasse betreft, in verband met den politieken of economischen toestand, zijn die menschen niet warm te maken, 't Was dan ook onbegonnen werk, ze te overtuigen, wat coöperatie voor de arbeiders eigenlijk beteekent. Alle aanslui ting voor dergelijke redeneering ontbrak in de hersenen dier onbewusten. De benoemde commissie voor de verdere verzorging dei- coöperatie teekent ook de volkomen onbe wustheid der aanwezigen, Ze begrepen niet, waar het om ging. Die commissie bestaat uit2 katholieken, 2 anti-revolutionairen, en één vrijzinnig-democraat. Geen wonder, dat de R. K. Volksbond er gauw bij was met te verklaren, dat zij als zoodanig part noch deel had aan de op touw gezette coöperatie. De eigenlijke leiding der zaak had be- hooren te berusten bij de afd. Schiedam van het Algem. Ned. Werkl.-verbond. Deze afdeeling evenwel is bij gebrek aan leiding van haar leidings-standpunt afge drongen. De oproep is van haar uitgegaan toen was 't op. Haar devies zou kunnen zijn „Mijn kracht is mijn roep." Maar aangezien er nog meer te doen is dan roepen, wordt het tijd, dat 'n algeheele hernieuwing plaats heeft van het leidende element. Onder het huidige bestuur heeft de vereeniging voort durend gelaboreerd en laboreert nog aan onwerkzaamheid. Voor het algemeen kiesrecht deed de afdeeling niets. In zake de staking te Enschedé gingen de lijsten van het hoofd bestuur rond, toen de zaak zoo goed als beëindigd was. In de vergaderingen van het bestaan heb bend Plaatselijk comité schitterde de afdee ling meestentijds door afwezigheid. Wanneer er iets in orde gemaakt is, dient het A. N. W. V. om den indruk naar buiten te ver sterken door zijn naam. Patrimonium is 'n tweede geweldige orga nisatie. Ook deze wa3 vertegenwoordigd ter coöperatie-vergadering, en ook de combinatie van neutraal coöperatie vond bijval, 't Is verwonderlijk dat menschen die er zich op beroemen, zoo te handelen volgens beginselen, zoo machtig veel op hebben met neutraliteit. Inzake algemeen kiesrecht liet ook deze ver eeniging niets van zich hooren. In de kwestie van Zondagsrust, waarvoor de vereeniging zich interesseerde, kwam ook weer duidelijk uit, dat haar invloed gelijk nul is. 'n Paar kibbel-vergaderingen en ten slotte is 't heele zaakje doodgeloopen. Aan den laatsten op roep gaven zegge twee vereenigingen gehoor. De treurige resultaten, door de werkzaam heid of de onwerkzaamheid der genoemde vereenigingen verkregen, wijzen op gebrek aan inzicht en dientengevolge totale afwe zigheid van taktiek. Wat nog op touw gezet wordt, loopt in 't riet door onbekwame lei ding. Nu is er nog één middel, dat ook de leden der genoemde vereenigingen in nauwer verband kan brengen met de arbeiders beweging, dat tengevolge heeft, dat die ver eenigingen zelf met meer vrucht kunnen optreden. Dat middel isaansluiting bij den Schied. Bestuurdersbond. Om dien bond moet de algemeene arbeiders-beweging binnen Schie dam zich geleidelijk samen trekken. Wij geven den 'leden van het A. N. W. "V. en van Patrim. in overweging, dit tot een punt van bespreking te maken op een hunner eerstvolgende vergaderingen. Zij kunnen niet anders - dan erkennen, dat de éénheid ook de kracht verhoogt. Christelijke Idealen. De Zondagsbode voor de Nederd. Her vormde gemeenten in den ring Schiedam van 2 Aug. prepareert, er z'n lezers op, dat de lieve koningin jarig wordt en dat het feest op Maandag zal gevierd worden. In de Bode- taal heet dat: „Deze dag worde dan waar diglijk doorgebracht, als onder den heiligenden indruk van voorafgaanden rustdag." Daartoe moet de Pers medewerken. En als de Zon dagsbode zoo aan de Pers denkt, dan schiet 'em zoo in eens te binnen, dat er 'n Neder lander is En d'r hangen plannen met dien Nederlander in de lucht. „Men streeft er naar, een groot Christelijk Dagblad te ver krijgen, dat aan alle eischen voldoet, die de christen ook als koopman, als industrieel, in ambtsbetrekking, als beoefenaar van kunsten en wetenschappen stelt; een blad dus, dat heel het terrein des levens bestrijkt (dat klinkt snelvuur-karion-achtig), en het beziet uit het gezichtspnnt des Christens." Zoo schrijft Schiedams Christelijk orgaan. Waar draait nu al die christelijkheid op neer? Op de vooropstelling van het geestelijke? De christen moet helaas, ook koopman zijn, maar hij moet het terrein des levens bezien uit het gezichtspunt des christens. Wat be teekent dat? Mag hij geen winst maken? Moet hij niet mee-concureeren Is hij niet genoodzaakt, dezelfde on-christelijke prak tijken uit te oefenen als zijn mededingers, om staande te blijven? Kom, kom, de christen koopman buigt in de eerste plaats voor God Mammon, zes dagen in de week, en wat die heeft overgelaten, offert hij des Zondags aan den god der christenen. „Het gezichtspunt des christens voor den koopman," is dan ook maar 'n uitdrukking, waarmee christelijke lezers misschien genoegen nemen. De industrieel, die zijn eischen als christen stelt, neen, de christen, die zijn eischen als industrieel stelt, die moet óók aan dat blad vastraken. Zoo'n industrieel en zoo'n christen, die buit z'n werklieden niet uit, natuurlijk, die doet naar den raad, dien Christus gaf aan den rijken jongeling: „Verkoop wat gij hebt en geef het den armen"Maar neen, ook dat zijn praatjes van ons christelijk blad. De industrieel is onderworpen aan de kapi talistische wetten, en gevoelt zich in z'n bedrijf geheel niet gedrukt door goddelijke verordeningen. Woorden, woorden, hoogst fatsoenlijke woorden, maar de zaken zijn heel anders. Wat doet het vrome blad verder? Het schrijft „Algemeen is de lof, die men over heeft voor de Nieuwe Rotterd. Courant, maar die lof moet aan de Nederlander kunnen worden toegebracht. Ieder onzer make het den uit gevers mogelijk, als zoodanig op te treden, door, inplaats van op niet-christelijke bladen, op dat blad in te teekenen." Daar komt de aap uit de mouw. Het christendom is overal goed voor, zelfs om als argument te dienen in den zeer wereldschen concurrentie-strijd tnsschen twee bladen. Maar als de vrome heeren niet met klinkende ar gumenten komen, verliezen zij den strijd zeker, 't Is treurig, dat zelfs in deze slechte wereld de Christen moet staan op den zeer reëelen bodem van het nietige, aardsche slijk, wil hij zijn idealen nabij komen. DE MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 1