Yan week tot week. Binnenlandsch Overzicht armoede af, stijgt het algemeene volksgeluk gemeene volkswelvaart, wordt de allesdoor- e geest van vrede en liefde des Christendoms dringt de christelijke geest van naastenliefde wet en samenleving, enz...." Neen, als eenig dienen.... de dubbeltjes. ben wij geen gelijk, bij zulke feiten stil te staan wijzen op de mooipraterij over al het geestelijke no ver de leelijkdoenerij van al dien gelddienst? Maar de nieuwe beeft zich op glad ijs gewaagd. Vant juist België is een bewijs voor de volkomen mis lukking van de zoogenaamde christelijke politiek en tevens een voorbeeld van zedenverbastering zooals men alleen nog terugvindt in landen die ook lang de zege ningen^) van bet clericalisme hebben moeten ondergaan zooals bijv. Spanje en Italië en Oostenrijk. Daarvoor zullen wij nu eens bewijzen geven, op dat dubbeltjes bewijs der nieuwe komen wij aan bet slot van bet artikel nog terug. stemmen, die de kunstmatig-gevormde meerderheid bandhaven. In bet volgend nummer zullen wij dit artikel voort zetten. Wij kunnen niet zooveel plaats voor één onder werp beschikbaar stellen. Dit artikel bleef bovendien toch reeds een week liggen. Eerst iets over de wijze waarop de katholieke cleri- calen in België de meerderheid kregen en die hand haafden. Reeds in 1870 hadden de katholieken de regeerings- meerderheid veroverd. De liberalen hadden zich gesplitst in een meer behoudend en een mee radicaal gedeeltg. Dit laatste was in de oppositie geraakt en onthield zich van stemming bij de verkiezingen. In de 8 jaar gedurende welke de katholieken toen aan het bestuur bleven maakten zij slechts 2 wetten van beteekenis, beiden in het belang van het platteland, dat onder strenger geestelijk toezicht stond dan de steden. Veel meer konden zij niet doen, omdat zij zelf onderling ver deeld waren. Het liberale katholicisme, dat in België algemeen was geweest, was in de Encycliek „Quanta cura" van Paus Pius IX en den Syllabus veroordeeld geworden. Onder leiding der bisschoppen begon toen de clericaliseering van het katholicisme. De oude begrippen en gewoonten van verdraagzaamheid en gewetensvrij heid werden door de leiders der katholieken losgelaten; "e paus verklaarde in een Breve, dat het katholieke beralisme „het licht met de duisternis, de waarheid et de dwaling" wilde verzoenen en daarom in de hoogste mate te veroordeelen was. De clericalen won nen steeds meer. In die omstandigheden hadden de verkiezingen van 1873 plaats. De hereenigde liberalen overwonnen de oneensgezinde katholieken zonder veel moeite. Het ligt voor de hand, dat zij toen in de eerste plaats zich clericaliseering van het land, tegen èrwerping van wetenschap, kunst, onderwijs en het geheele maatschappelijk leven aan den paus van Rome en zijn vertegenwoordigers in België. Een heftige strijd tusschen de regeering en de geestelijkheid leidde tot een breuk met den paus en bracht een hartstochtelijken schoolstrijd. Tegenover de openbare scholen stichtte de geestelijkheid overal sectescholen. De liberalen be taalden den schoolstrijd door steeds stijgende belastingen. De kerk klopte millioenen uit de zakken der geloovi- gen voor datzelfde doel. Tegen de organisatie der kerk bleken de liberalen niet opgewassen. Zij moesten in 1884 hun meerderheid afstaan aan de clericalenliberale katholieken beston den nog slechts in verspreide groepjes. Maar toen stond plotseling het katholieke clericalisme tegenover een onverwachte tegenpartij, de „Belgische Arbeiderspartij," in 1885 te Brussel samengevoegd uit de Gentsche socialisten, de socialisten uit de mijndis- tricten van Henegouwen, Namen en Luik, en de Brus- selsche socialisten. En in 1886 stond het clericalisme voor een economische crisis, die de geheele arbeiders bevolking in beweging zette. Loonsverminderingen, arbeidersafdankingen en sluitingen van fabrieken aan den --eenen kant,.... werkstakingen en betoogingen aan den anderen kant, stelden de twee klassen van kapitaal en arbeid scherp tegenover elkander. Het katholiek- clericale Ministerie koos partij,.... natuurlijk de partij van de brandkast. Met geweld werden de arbeiders bestreden, bloed vloeide overal, de straffen regenden. De beweging werd niet onderdrukt. Met de afneming van de gevolgen der crisis kwam de politieke eisch van algemeen kiesrecht op. De katholieke clericalen, hoewel meerderheid, werden gedwongen het algemeen kiesrecht in te voeren (1893). Van dat oogenblik af veranderde hun politiek In 1894 kwamen tegelijk 29 sociaal-demokraten in de Kamer, (vóór dien tijd geen een) die evenals thans in den Haag geschiedt, voortdurend duidelijker de clericalen als be schermers der brandkast onder de mooistklinkende leuzen, aan de kaak stellen Aar dat algemeen kiesrecht was er een met een "uichekchtig kleedje aan. Om den invloed der arbei dersklasse te breken, vond het clericalisme het meer voudig stemrecht uiteen arbeider heeft slechts één stem, een kapitalist en een hoogere ambtenaar heeft 2 of 3 stemmen. Zoo werd kunstmatig de meerderheid der clericalen gehandhaafd Onjuist en volkomen bezijden de waarheid is dus wat de N. S. C schrijft, dat de meerderheid der kiezers met het Ministerie ingenomen is. Want gaat men de enkelvoudige stemmen na, dan zijn die grootendeels tegen de huidige regeeringhet zijn de meervoudige Smerig. Zola, voor de lezers die 't niet weten was een Fransch letterkundige, die 't leven beschreef zooals hij dat zag. Hij kreeg daardoor veel vijanden, natuurlijk, zoo gaat 't altijd als je de waarheid zegt Ook de Roomsch-Katholieken waren fel op hem gebeten, daar zij met hun versteende-vormen-godsdienst, nog al eens door hem onder handen genomen werden. Ze hebben 'm dan ook vervolgd en belasterd, zijn leven lang. A la bonheur, zeit de Franschman. Maar Zola is al maanden dood en nog kunnen de aanhangers van den Pauselij ken godsdienst den doode geen rust laten. Vergevende liefde, eerbied tegenover dooden geen spoor ervan. En dan de manier, waarop ze hun haat luchten, da's beneden alle critiek. Wat zeggen de lezers bv. van de volgende poëtische ontboezeming, geknipt uit een Katho lieke Zondagsbode Grafschrift op Zola. Hier ligt, hier stinkt, hier rot De vorst der drek-poeëten. Sta, wandelaar broek af En op zijn graf gesch Mochten er soms lezers zijn die misselijk worden, dan is dat niet onze schuld, maar die van de Katholieke pers, Verbod van colportage van aanstootgevende pam fletten, R.-K. VolksbondWe gelooven nu ook dat het noodig is. Een bourgeoisinstelling op de flescli. De Theetuin, de uitspanningsplaats van de Schiedamsche bourgeois zal waarschijnlijk op de flesch gaan. Oorzaken ingang te eenvoudig, slooten te stinkend, aanleg te stijf, lanen niet lommerrijk, zomeravondconcerten niet kunstvol, biertje niet lekker. Gevolgen: geen of weinig bezoekers centen te kort. Onze „Ouwe" heeft bij 't bekend worden van dit treurige feit een smartelijken gil laten hooren, die nog in ons natrilt, en die er op berekend schijnt de harten van onze bourgeois te schokken. De „Nieuwe" is kalmer, waardiger. Stille smart sprak uit haar doodsbericht, Wel laat ze een klein gilletje hooren, maar ze voelt zelf direct, dat 't ongepast is voor een hoogst-fatsoenlijk blad zich zoo aan te stellen, en ze zwijgt dus gauw. We weten niet of het tweestemmig-weegehuil in staat ^zal zijn den Theetuin te behouden, zoo niet, dan hebben wjj een voorstel voor onze vroede vaderen, nl dit De Gemeente koopt de inrichting en vervormt ze tot een publieke uitspanningsplaats. Er wordt zoo vaak geld als het ware weg gesmeten, laten zij ook eens wat nuttigs besteden. En dat zal 't. De Schiedamsche arbei der zal wel weten te waard'eeren, waar de heeren, d:e hun genot elders kunnen zoeken, een zoo schoone ont spanningsplaats wegwerpen. Kom raad, doe nu eens wat voor 't volk. Tot fieden moest hef zich altijd met een „groene kunst" vergenoeg gen. Maakt gij, dat die afgeschaft wordt en veel zal u vergeven worden. De vuist tegen de waarheid. Freeh, die indertijd hier ook een boekje geeft opengedaan over het Trappistenklooster te Tilburg, is door de KatboRekën Doetinehem uitgeslagen. Da's godsdienst: inplaats van argumenten-vuistslagen. --y11"""" Wie moet dat uitdrinken? Aan 't Depar tement van Koloniën is aanbesteed de levering van elfduizend achthonderd Liter jenever, da's maar eventjes 236000 borrels En dat onder een christelijk ministerie! Moet die de „volkszonde" in de hand werken? Als dat daar allemaal wordt u'tgedronken is ervoor de geheelonthouders nog wel wat te doen. Overbodig. De Schiedamsche Courant geeft een goed en onpartijdig verslag van de lezing van mevrouw Roland-Holst. Maar waarom aan 't eind vermeld't publiek gedroeg zich ordelijk! Als er ooit een tijd geweest is waarin zoo'n opmerking reden van bestaan had, dan is die toch nu zeker al lang begraven. De Schiedamsche arbeiders kennen hun tatsoen. Behalve de Soc.-Pec.-Ond -Vereeniging en de bond van de Ned. Onderwijzers hielden nog een twintigtal vakbonden hun jaarvergadering in de laatstverloopen weken. Het ligt niet in ons bestek, van het verhandel de aldaar, hoe belangrijk dikwijls voor de arbeiders ook, een overzicht te geven. Ons dagblad Het Volk is daarvoor het aangewezen orgaan en wij wekken u nog maals op, dit uitnemend Arbeidersorgaan dat dag aan dag voor de belangen van den werkman opkomt, met een abonnement te steunen. Toch willen wij enkele opmerkingen over die ver schillende vakcongressen niet achterwege laten. Het trof ons toch, dat niet alleen in de machtige organisatie van de Diamantbewerkers maar ook de kleinere, het Natio naal Arbeids-Secretariaat werd besproken. Het komt ons voor, dat de tjjd niet ver meer is, of het N. A. S. ondergaat een belangrijke reorganisatie. En wij zijn van meening, dat dit hoog noodig is, want wat wij tot he den ervan bemerkten, gaf ons geen hoog denkbeeld van dit lichaam met zijn weidschen naam. De Diamantbewerkersbond, met zijn 7500 leden, ziet ook de reorganisatie komen en besloot voorloopig een afwachtende houding aan te nemen. Op het congres van den Ned. - Schildersgezellenbond was ook Schiedam vertegenwoordigd. Merkwaardig was, dat daar de aansluiting bij het comité voor Algemeen kiesrecht met 12 stemmen tegen en 9 vóór, werd ver worpen, maar even daarna met 11 vóór en 9 tegen werd besloten te ageeren voor de wettelijke regeling van den achturendag. En om de kroon op 't werk te zetten, kwam men aan 't eind der vergadering overeen, bij de arbei- ders-afgevaardigden in het Parlement de wenschen va: het comité voor klim- en steigermateriaal nader te ver dedigen. Hadden de schilders slechts ingezien dat arbeiders kiesrecht en arbeiders afgevaardigden een twee-eenheid zijn, zoo was ook 't eerste voorstel aangenomen. Maar die politiek, weet je! Op de overige vakcongressen schitterde onze stad weder door totale afwezigheid. Treurig voorwaar, dat wij, even als De Moker 't ook in 't begin van t vorige jaar reeds schreef, nogmaals moeten zeggen't Is een schande voor een stad van 26000 inwoners, dat de vakvereenigingen hier nog zoo weinig in aantal en zoo innerlijk zwak zijn. Op ieder sociaal-democraat, op ieder vakvereeni- gingsman rust de plicht, de vakorganisatie hier ter stede met alle kracht te steunen. Maar bovenal rust de plicht op den Schiedamschen Bestuurdersbond, wil hjj naar 't voorbeeld van andere plaatsen, een plaats van beteekenis innemen bij de groote organisatie van den arbeid, die ons wacht in verband met de inwerkingtreding der Ongevallenwet. Wij voorzien in de toekomst voortdurend geschillen en alles zal hier afhangen van de wijze waarop de werkman wordt voorgelicht. Voor den Bestuurdersbond ligt een ruime akker braak. Aangepakt mannen, zet er de schou ders eens onder, opdat de tobberd, wien een ongeluk treft, niet bekaaid van de reis komen. In verschillende plaatsen van ons land is men reeds druk in de weer. Zoo is de afdeeling den Haag van den Alg. Ned. Typografenbond van plan een Informatie bureau voor de Ongevallenwet op te richten. De A'dam. Bestuurdersbond richt mede met t oog op de nieuwe wet, een Informatiebureau voor arbeidsrecht op. Ook voor niet- aangesloten vereenigingen wordt advies ver strekt tegen betaling van een billijk tarief. Over de voor bereiding der werkzaamheden in Amsterdam, de volle digste in ons land, zullen wij nog nader een en ander mededeelen. De A. B. B. belegde een vergadering, waartoe waren opgeroepen besturen van organisaties in verzekerings- plichtige bedrijven. Het doel der bijeenkomst was te overleggen omtrent de wijze waarop de raden van be roep, bedoeld bij art. 10 der Ongevallenwet, op de beste en billijkste wijze zouden kunnen worden saamgesteld. De Amsterdamsche Bestuurdersbond wil uit de arbei ders een comité benoemen (mogelijk volgens de Wet), dat voor de loopende zaken, het aan vragen, van formu lieren enz. zorgt. De organisaties van haar kant moeten waken, dat de arbeiders voor de invulling zorgen, en de ingevulde formulieren doorzenden naar het Komitée, dat de gtukken doorzendt naar het Bevolkingsregister, van waar ook de formulieren verstrekt worden, welke de betrokken vereenigingen voor haar leden noodig hebben. Verder wil de Amst. Best.-bon dzïch wenden tot den bur gemeester, om in plaats van de formulieren stemkaarten voor gemachtigden te ontvangen. Zoodra Gedeputeerde Staten hebben vastgesteld, hoeveel kaarten recht geven op de benoeming van een gemachtigde, zorgt het comité ook verder voor het ontvangen der kaarten, welke dan proportioneel over de leden der aangesloten organisaties zullen worden verdeeld. Het comité zal aan de gemachtigden mededeelen, hoe veel leden en plaatsvervangende leden zij voor den Beroepsraad kunnen benoemen, in verband met de ver schillende organisaties of groepen daarvan. Het behoeft bijna niet gezegd te worden, dat al deze voor. tellen in den breede besproken zijn. Zij werden aangenomen en zeker is de algemeene organisatie van den arbeid daarmede een groote schrede vooruitgegaan. Omvangrijk is de taak, die het comité op zich geno men heeft. Volgens de letter der wet zou het slechts een controle-lichaam zijn, met weinig invloed. Maar 't getuigt van de gezonde groeikracht der Amsterdamsche vakbeweging, dat zij daarmee niet tevreden kon zijn. Het Komiteé zal den arbeider menigen gang naar het stadhuis besparen. Menige beraadslaging van dbn Bestuurdersbond met den Burgemeester en andere autoriteiten is er aan voor afgegaan. I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 2