Van week tot week. Socialisme! Uwe vaan Zwoeren eenmaal trouw wij allen Zien w' ook velen onzer vallen: - Meerd'ren rukken moedig aan! De „Nieuwe" en de Arbeidersbeweging. Wat een machtig mooi Hoofdartikel heeft me die „Nieuwe" van de week weer geleverd. „Een kleine nabetrachting" noemt de Redactie het 't Is waar, klein is 't't is zelfs wel eenigszins verwaand om iets met zulke minitieuse afmetingjes te doen poseeren voor een hoofdartikel. Wat 't echter aan de lengte te kort komt, wint 't aan de breedte, (en in dezen gelijkt het iets op de redactie) d. w. z. de zware-mannelijke redactioneele tale, dreunt u in de ooren als even zware mannelijke waarheden, uitgebroed in de redactioneele hersenen van de „Nieuwe". Dat de arbeider zich organiseert, wie zal er tegen zijn?" vraagt de Nieuwe. Och neen, tegen vereenigen is haast niemand, ook de Katholieken niet, mits in zoo'n vereeniging de werk lieden er maar geen eigen meening op nahouden en op alles wat de geestelijke adviseur zegt, ja en amen knikken. Maar „Nieuwe", daar zijn de bewuste arbeiders niet van gediend. Dan „(Ze eenvoudigen worden gevleid".en „het volk loopt eenvoudig aan den leiband". Hier natuurlijk achter te lezen: „door en van de leiders." Dit kon de Nieuwe beter weten. Niét de leiders beslissen, dit doen de arbeiders, die ten allen tijde het recht hebben en daar ook gebruik van maken als het noodig is, om zich andere leiders te kiezen. Dan gaat de Redactie zich op een voetstuk plaatsen. Ze schrijft: En zwakken van geest zeggen al: het is gedaan met het gezag, en laat daar vlak op volgen Een goddelijke instelling als 'Z gezag valt waarlijk niet bij den eersten slag." De redactie vertelt hier dus zijn lezers, dat zij (d. i. de redactie) althans niet tot die zwakken van geest behooren.Wel neen redactie, dat weten wij ook wel, en uw lezers nog veel beter. We zien je voor kalme kerels met dood-nuchtere hersenen aan. Wat echter uw meening omtrent het gezag aangaat, houdt ons ten goede, dat we die niet geheel en al deelen. Of nu 't gezag direct van goddelijken, dan wel van zuiver menschelijken oorsprong is, zullen we misschien op een andere gelegenheid wel eens uitvechten. Of echter dat gezag mettertijd niet zal vallen en plaats zal maken voor 't werkelijk volksgexag, we kunnen u nu al direct zeggen, dat wij dit welgelooven. Zeker niet bij den eersten slag. Maar de vele, die aan dezen zijn voorafgegaan en de meerdere, die nog zullen volgen, zullen met hun beukende kracht uw gezag omverwerpen, en verbrijzelen, is 't nu niet, dan toch in de toekomst. IJ. Z. vertoont weder zijn werkzaamheden op het slappe koord. Meneer is ontstemd over de adresbeweging tegen de oewuste stakingswetten. We zullen er van de week maar niet op ingaan. Onze ruimte is te kostbaar. Erg prettig moet het wel niet voor 'm wezen, dat een geloofs genoot, Brinkhuis, het ministerie en de dwangwetten zoo onderhanden heeft genomen. IJ. Z. eindigt zijn stukje met een Latijnsche spreuk, die volkomen op den man zelf van toepassing is: Quis vult perdere Deus, primus dimentat: Dien God verderven wil, slaat hij eerst met blindheid. Precies, IJ. Z., zoo is 't met je! Schuld bekend! In de „Zondagsbode" komt voor een artikelAan 't Nederlandsche Volk." Daarin wordt gekermd en gekreten over de bange tijden,, die we beleven en roepen ze uit: „hebben wij als Kerk wel genoeg gewaakt over het ons toevertrouwde pand?" Als abonnee op de „Zondagsbudehebben wij zekei wel 't recht op die vraag te antwoorden, ofschoon er in 't stellen van de vraag al een schuldbelijdenis ligt opgesloten. Ons antwoord is: „nee, Kerk, u hebt zoo af en toe de belangen van t u toevertrouwde pand vergeten, ver waarloosd. Nog al duidelijk dus, dat dit pand u meer en meer den rug toekeert." Breekijzers. Zeker naar aanleiding onzer be schrijving van het kistenmakersvak en onze opwekking tot organisatie van de kistenmakers, is de Volks-(lees: Vodde-)bond ijverig in de weer de schaapjes aan de lijn te krijgen. Woensdagavond zou een vergadering plaats hebben, waar zekere Van Hees de lui even vertellen moest hoe ze 't varken te wasschen hadden. Kistenmakers, laat-je niet vangen, 't Zalvend gezicht van adviseur of geestelijk leidei- verbergt den echten doordrijver van 'i zoo kranige „verdeel en keersch," door den Ned. R. KW olksbond steeds in praktijk geb acht Opgepast, hoor Verschil van taktiek. In verreweg de meeste branderijen wordt tot heden op de algemeen erkende christelijke feestdagen nog gewerkt. De beide vereeni- gingen van brandersknechts, nl. de Bond van Branders- en Distillateursknechts en de vereeniging van R. K. Brandersknechts hebben o. m. op hun program staan: „afschaffing van dien arbeid op bedoelde dagen. Nu heeft de afd. Schiedam van den N. R. K. Volks- )ond een circulaire aan de branderspatroons gericht met 't beleefd doch dringend verzoek om op chris telijke feestagen niet meer te laten werken. De Bond van Branders- en Distillateursknechts daar entegen acht een krachtiger vorm noodzakelijk en deelt den patroons mede, dat op de laatstgehouden huishoude- ijke vergadering met algemeene stemmen is besloten voortaan op de erkende christelijke feestdagen niet meer te werken. „Verzoeken" is heel goed en heel mooi, maar wat zullen de R. K. brandersknechts doen, wanneer hun jatroons weigeren om 't verzoek in te willigen? Als zoete jongens gaan? of zich solidair verklaren met hun andere vakgenooten? We hopen 't laatste, indien't ten minste noodig mocht wezen. Maar we vertrouwen, dat de patroons de billijkheid van 't genomen besluit alles zins zullen erkennen, en mee zullen werken om aan de billijke eischen van hun personeel te gemoet te tomen. Vliegen vangen. 't „Nieuwsblad voor Schiedam en O." is reeds meer door ons besproken, daar 't op zulk een allerzonderlingste manier behoofdartikeld wordt door 'n meneer, achter twee kruisjes verscholen. Wat voor snoeshaan 't is, weten we niet, maar 'n gocheme jongen blijkt-i wel te wezen Na onze vorige kritiek stopte hij z'n licht plots onder de korenmaat, maar nu is-i weer voor den dag. Zot en onzinnig 't is nou eenmaal een onervaren snuiter die X X is z'n laatste artikel„Tegen eiken godsdienst." 't Ding te behandelen zou al te dwaas zijn. 't Is 't heelemaal in de verste verte niet waard. Doch even ditMeneer haalt uitspra ken van z. i. groote mannen aan, om te bewijzen dat 't socialisme als vijand staat tegenover den godsdienst. Dit onderwerp ligt ten le voor meneer X X véél te hoog en dan schijnt-i uitspraken van groote mannen voor meteor-steenen aan te zien, die, vallende van een ontzaglijke hoogte, tot diep in de aarde doordringen. Meneer is abuis. Er kunnen ingrijpende onder zijn, doch X X heeft niet de beste opgezocht in z'n rommelkamer, althans wat bijv. moet de uitspraak gelden van Guizot: Als 't communisme en socialisme de overhand krijgen, zal het uit zijn met 't christelijk geloof. Zoo het christelijk geloof machtiger blijkt, zullen communisme en socialisme weldra niets dan vergeten dwaasheden zijn." Maloor, waarom kom je met zoo een aan Als die man waarheid gesproken heeft, kun-je toch je christen- dommetje alreê wel inpakken gaan, hè 't Koren rijpt op de velden, ziet! Meneer Heggelman kon 't niet verkroppen, dat er een katholiek demokraat opgetreden was naast Mr. Treub. De man was erg boos en al speelde-i meneer voor en meneer achter, op 'n fatsoenlijke manier debatteeren deed-i niet. De heer Treub constateerde dit even. Kom, IJ. Z., je zult toch je broertje niet voor „onfat soenlijk debater" laten uitmaken Zet je gifsluizen nog maar 'ns open, ouwe jongen 'n flinke nachtmerrie maa-- weer, hoor Prosit Nu er in den laatsten tijd nog al erg veel ziekten in onze stad heerschen, komt onwillekeurig bij dezen en genen de gedachte wel eens op of de gemeente eigenlijk wel wat uitvoert, tot wering (z roveel mogelijk althans) van dreigende gevaren, tot bevordering der volksgezondheid. 't Mankeert Schiedam niet aan commissiën; we hebben zoo'n college voor alles en nog wat, dus vanzelf hebben we óók een gezondheidscommissie. Wat of die wel uitwerkt? Misschien véél doch 't kan óók zijnniets Mer ken doet Schiedam's burgerij van die commissie al bijster weinig; als ze iets doen, werken ze héél in 't geheim. Kan dat niet veranderen? Als zoo'n commissie eens aandrong op verplaatsing van het kerkhof naar buiten de stad't dempen van die ware modderpoelen, die men hier nog voor slooten aanziettoezicht op den woningtoestand, vooral tot voorziening in privaten, waardoor die walmende ketel, die epidemieverwekker, 's morgens niet meer als lucht bederver door Schiedam's straten waren zou dan zou toch elkeen 't bestaan van zulk een commissie hei ligen en steun aanbrengen. Of heeft ze daar de macht niet toe? 't Zijn toch dingen, die dringend noodzakelijk zijn, hoofdfatoren in 't vraagstuk van volksgezondheid! Persmanieren. Nette manieren houdt de Re dactie van de Nieuwe Schiedamsche Courant er op na. De vorige week namen we op een motie, aangenomen door de Kamer van Arbeid voor de Yoedings- en Genot middelen, waarbij de houding van den heer van Emden tegenover zijn stakende werklieden in 't algemeen en tegen een hunner, A. Winterberg, in 't bijzonder, aan een strenge, voor den heer van Emden nu juist met vleiende critiek, werd onderworpen. De Schiedamsche Courant en de Nieuwe Schiedamsche Courant plubliceerde deze motie ook. De heer van Emden tracht in beide bladen deze motie door middel van een groot ingezonden stuk te ontzenu wen en poogt 't voor te stellen, alsof hij de humaanste patroon en Winterberg de grootste oproerkraaier is, die er ooit op twee beenen hebben rondgeloopen. Winterberg dient zijn gewezen patroon van antwoord in de Schiedamsche Courantstuk voor stuk weerlegt hij zeer voldoende wat van Emden schreef. Winterberg had, als niet-abonnee zijnde, van de Nieuwe Schiedam sche Courant, geen kennis genomen van het ingezonden stuk van van Emden in dat blad. Eerst een paar dagen later verneemt hij toevallig, dat ook Schiedams Katho lieken kennis hebben kunnen nemen van van Emden's onjuistheden. Natuurlijk haast hij zich om nu naar de Nieuwe Schiedamsche een antwoord op het artikel van van Emden te zenden, van denzelfden inhoud, als hij naar de „Oude" had gezonden, en met aan het hoofd een verklaring van het feit, dat hij eerst op dat oogen- blik een stuk aan de Nieuwe zond. Maar, neen, zegt de Nieuwe, je hebt ons vergeten. Wij nemen het niet meer op." Miskende ijdellieid spreekt hier ten duidelijkste. En, Nieuwe, ge kunt het weten, ijdelheid is geen Christendeugd." Eerlijkheid wel, gelooven we. En de eerlijkheid had geëischt, dat ge 't stuk van Winterberg hadt opgenomen. Door middel van uw. blad hebt ge Winterberg laten beschuldigen, ge moest zoo eerlijk zijn hem de gelegenheid te geven, zich door middel van datzelfde blad te verdedigen. Zoo zou een niet-Christen handelen Lak. Van bevriende zijde werd ons het nummer van 7 Maart 1.1. blz. 9 van het „Nieuws van den Dag" toegezonden. Om den Heer L. A. C. (niet A. C. L Ingenhoes te verplichten (zie „De Moker", 3e Jaargang, No. 3, van Zaterdag 21 Maart j.l., 4e bladz., le kolom, regel 12 en 13) plaatsen wij het gew aakte stukje uit dat nummer van het „Nieuws van den Dag" van 7 Maart j.l. blz. 9 in zijn geheel. Het luidt aldus: Te Schiedam is in eene door 500 personen bijgewoonde vergadering vanwege het Comité van verweer, onder voorzitterschap van den Heer A. de Wit, onferwijzer, na eene rede van het Tweede Kamerlid Ter Laan, eene motie aangenomen, als protest tegen de wetsontw r; en. Aanstaanden Zondag zal eene protest-meeting ge houden worden, waarin als sprekers zullen optreden de heeren Drop uit Den Haag, en Prins uit Zaandam. Wij hopen nu slechts, dat de Heer Broek uit den Haag ook niet in woede ontsteekt over de vervalsching van den Burgerlijken Stand te zijnen opzichte door den Heer L. A. C. Ingenhoes (niet A. C. L., let wel!) of den zetter van diens stukje, want wij houden niet van te veellak. Excelsior. Zondagmorgen 10 uur repetitie in „Constantia." De leden hebben allen te zorgen present te zijn en nieuwe leden moeten nü komen. De nieuwe directeur zal z'n werkzaamheden aanvangen, en wil dat kunnen gebeuren zoo 't behoort dan mag niemand onzer ontbreken. En precies op tijd, hoor Brocliurenhandel. In de Zondag gehouden vergagering der afdeeling is wegens bedanken van den plaatselijken brochurenhandelaar een, wijziging in de exploitatie gebracht Voortaan zullen brochures en andere uitgaven op het gebied van het socialisme zonder ver hooging van prijs verkrijgbaar zijn bij A. Winterberg, Nieuwe Sluisstraat, en A. Blommenstein, Gasstraat 30. Des Zaterdagsavonds van 8 tot 11 uur en des Zon dagsavonds van 7 tot 10 uur ook in Constantia, Hoog straat, hoek Appelmarkt. De geloofsleuze in dienst van het behoud. Ofschoon we volkomen, zooals De Wit in z'n ope ningswoord zei, met ietwat angstig hart naar deze vergadering togen, in de vrees meer stoelen dan men- schen te zullen zien, daar 't vergadering-houden in den laatsten tijd niet van de lucht af is, overtrof de opkomst onze verwachting verre, daar „Constantia" zelfs flink gevuld was. Met 't oog op de plaatsruimte kunnen we slechts héél vluchtig verslag doen van de spreker, onze vriend Mel- chers in een kernachtige, goed-opgezette en terdege- inslaande rede uiteenzette. Spr. toetste de verkiezingsleuze van enkele jaren terug aan de praktijk. Groote omkeeringen zijn onder deze regeering niet geschieder zijn wat- wetjes ingediend, waarbij nog veel kleingoed zaakjes van gewoon huis- houdelijken aard zijn afgehandeld de nieuwe koers is van de oude niet afgeweken, doch „de zaak is op denzelfden voet voortgezet." Er is geen verschil tusschen christelijke min'sters en niet-christelijke ministers of zoo 't er is, dan is't nóg ten nadeele der christelijken. Laten we ons tegenwoordig stelletje de revue pas- seeren, dan merken we weinig van christelijken zin bij de heeren, bij wie nog meer dan bij hun liberale voor gangers 't gemoed te zoek is een geest des ontfer- mings kan er zijn doch we zien haar nóch bij Loetf,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 2