Ylaardingen. Ingezonden. En dat zal ieder arbeider met bem eens wezen, want was het volk niet geknecht, niet gemuilkorfd geworden, als dolle honden het had zijn hoofd niet behoeven op te steken de welgevulde patroontasch had het gereede middel niet behoeven te worden om dien dijk van gezag en orde te kisten Neen, laat men den arbeider niet ontnemen wat van hem is, geen diefstal plegen aan het proletariaat dan zal er rust des harten zijnen daarop komt het aan, zegt D. 't Krantje van Van IVoortwyk. „De roe ping van de Christelijke werklieden in deze dagen," is zoek. Nou de staking achter de rug is, schijnt die roeping ook weg te wezen. Inplaats van een samen spraak over de (helaas verloren) roeping, krijgen we nu een aardig gekeuvel tusschen Karei en Gerrit over „het Christelijk Onderwijs." Het mooie prentje er boven is gelukkig weer present, 't Is toch zoo'n mooi, knusdingetje. Wat nu de samenspraak aangaatGerrit heeft zijn kind naar de openbare school gestuurd en nu zal Karei 'm dan eens uit de doeken doen, dat hij daar heel slecht mee heeft gedaan en dat zijn spruit hoort op de Christelijke school. Karei zegtde Openbare school is niet neutraal, dat kan ze niet zijn en al kon ze dat, dan deugde ze nog niet. Als Gerrit 'm om 't bewijs vraagt, heeft ie helaas geen tijd meer. Maar later, dan zal hij dat bewijs gaarne leveren. Och, meneer Karei, doe ons eerst het genoegen te bewijseen dat de openbare school niet neutraal is, d.w.z., dat de onderwijzers aan die scholen het moder nisme of het socialisme prediken. U spreekt daar een beschuldiging uit, die u niet kunt bewijzen. En dat is van u, een christen, die zeer waarschijnlijk zijn opleiding op een christelijke school heeft gehad, zeer onchristelijk. Wij dagen u uit, slechts één geval te noemen, wat intusschen nog niets zou bewijzen, waaruit blijkt, dat er hier onderwijzers zijn, die in dit opzicht zich te buiten gingen. Wat doe je in de kon? Daar heeft me de Ouwe Schiedamsche Courant waarachtig den moed ge had, wat over de arbeiders en wel de brandersknechts te schrijven. Dat gebeurt niet dikwijls, vooreerst is er natuurlijk in zoo'n nieuws- en advertentieblad altijd maar geen hoekje open voor Schiedamsche arbeiders belangen en dan ten tweede moét je geen vreemdeling in Jeruzalem zijn, want anders schiet je telkens bokken. Zoo is 't nu de Redactie weer gegaan. Zij heeft zich klaarblijkelijk eens uit willen sloven niet voor de arbeiders, maar voor de branderpatroons en meende het een en ander te moeten schrijven over 't werken op Paaschmaandag. En in den ijver, om den zwaren strijd van de bran dersknechts nog te verzwaren, althans zekc niet te verlichten, debiteert ze natuurlijk onjuistheden, die ze na een ingezonden stuk van het bestuur van den B. v. B. en D. Knechts, weer terug moet nemen. Zeg, „Ouwe", als je non weer eens iets over de Brandersknechts meent te moeten schrijven, ga dan niet meer op „schijn" af, put ook niet meer uit door u als „bet-ouwbaar geachte bronnen", maar wip even op je dienstfiets en trap naar een van de bestuursleden van bovengenoemden Bond, dan kun je misschien de waar heid te weten komen. Verwende kindertjes. Op een school in Weenen wisten 27 van de veertig kinderen niet, wat een bed was. Denk daar eens aan, kapitalisten, als je je eigen kinderen op de donzen bedjes legt. Christenpraktijken. Het Gooi hoort tot wat men de „christelijke" streken van ons land noemt: de Katholieke kerk is er machtig (in Laren mag zij zelfs processies organiseeren) en de protestantsche orthodoxie daarnaast heeft grooten invloed. Op Paaschmaandag hebben de christenen van Blaricum een aanval gedaan op de vreedzame kolonies, die daar zijn opgericht door menschen, die meenen dat de mensch terug moet gaan tot den oorspronkelijken samenhang met den bodem en daarom zelf landbouwkolonies oprichtten. De broeikast der kolonisten werd vernield, de ruiten in de drukkerij Vrede werden ingegooid, overal vlogen de steenen de ramen door De burgemeester en de huza ren (het plannetje was van te voren bekend geworden) bedwongen de oproerigheden. Toen werden de huzaren weggezonden. Nauwelijks waren de militairen weg, of de aanval begon opnieuw. De kroegen waren nog open. Een der huizen werd in brand gestoken, en de Blari- cumsche en Huizer christenen hielden een heidenschen rondedans om het vuur, begeleid door harmonica's en liederen. De pastoor van Laren gaf aan een redacteur van „De Telegraaf" een verklaring, die in het kort hierop neerkomt: „de kolonisten hoor en niet thuis in deze maatschappij." Zooiets is nog erger dan een officieele inquisitie of kettervervolging. Dat is de loslating en opzweeping van den menschduivel ter eere van het christendom! En van zulk een zijde durft men dan nog aanvallen doen op een vreedzame arbeidersbeweging! Het Farizeïsme bloeit in Nederland! Wat daar in de bovenzaal van den R. K. Volksbond op 2en Paaschdag is afgespeeld, wij weten er iets, doch te weinig van. Maar dat er niet veel goeds is, weten wij wel, want alleen werken der duisternis schuwen 't licht Plaatselijk Comité van Verweer. Nu de actie tegen de wetten geëindigd is, en 't bestaan van 't comité geen zin meer heeft, meende het thans reke ning en verantwoording te moeten doen over 't beheer zijner financiën. ONTVANGSTEN: Entrée's op de vergaderingen f 51.77Vs Opbrengst der collecten11.46 Diversen„0.15 Totaal "1 63.38% UITGAVEN: Zaalhuurf 16. Reis- en verblijfkosten sprekers 9. Publicatie, etc23.40 Kosten secretariaat 6.30 Verzuimd uurloon1.40 Afgedragen v. de gezinnen der miliciens 2.85 Totaal f 58.95 In kasf 4 43l/ü Nog te vorderen„1.50 Batig saldo f 5.93V2 Het dagelijksch Bestuur: De Voorzitter: J. C. Hofman. De Secretaris: D. Th. Adama. De Penningm.W. Groeneveld. Het comité meende echter, haar taak nog niet als afgedaan te mogen beschouwen. Al heeft hier in Vlaar- dingen niemand gestaakt, wij hebben toch de aanvan kelijke actie meegevoerd, wij hebben zooveel mogelijk ons verzet tegen de voorgestelde, en thans helaas aan genomen wetten. Doch nu meent het comité, dat het ook onze plicht is, te helpen en steunen, zooveel wij kunnen. Geen verweer dus meer, maar steun aan de slachtoffers. Daarvoor zal ook het batig saldo bestemd worden. En wie verder wat te missen heeft, de adres sen zijn bekend, alles is welkom, liefst iedere week een vaste bijdrage. Op, mannen, er wordt geleden, ons past het lenigen der ellende. Het Comité. Een Staking. Het Paaschfeest is gevierd. Maar niet door hen, die weinig verdienen, die beschouwen 't slechts als een rustdag, welkom, omdat zjj zoo wei nig tijd hebben om eens iets anders te wezen dan werk- slaaf, om eens mensch te wezen. Doch deze behooren nog tot de gelukkigen. Een ander, wellicht grooter deel, accepteert den vrijen dag uit dwang, omdat 't moet, in wendig bet eurende het verzuimde uurloon, zich voor nemende, weder iederen avond wat langer of harder te werken, om de geleden schade in te halen. De eerste, de mannen met vast werkloon, kunnen hunne vrouwen 's Zaterdags het gewone geld uittellen, de laatsten komen te kort, ondanks vermeerderde inspanning. Doch daar vraagt 't kapitalisme niet naar, de menschen krijgen vrij en. geen geld. Tot de gelukkigen behoorden, of beter, meenden te behooren de jongens aan de glasfabriek. Zij, die de flesschen moesten wegdragen, konden tot de uitver korenen gerekend worden, hadden vast weekgeld, geen stukwerk. Doch daar gaat plotseling de droeve mare door „de hut", Maandag wordt niet betaald. Dat was een tegenvaller, neen, een onrecht. Zij vroegen om in lichtingen, om uitbetaling van den dag. Doch 't werd geweigerd. Toen besloten allen, 't waren Rotterdammers, Donderdag te staken. Zoo geschiedde 't ook. Vijftien jongens legden 't werk neer. Maar, hoe gaat het met die knapen, de geest van verzet wordt er door 't kapitaal wel ingestampt, maar 't solidaire, 't vastberaden gevoel is nog slechts in aanleg aanwez g. Al spoedig vroegen zij weer aan 't werk te mogen gaan. 't Mocht, doch op de volgende voorwaarde. Inplaats van hun weekgeld (5 gld. 60 ets. reiskosten), zouden zij voor Vrijdag en Zaterdag een rijksdaalde" krijgen. Dus ook zouden, behalve de verplicht verzuimde Maandag, ook de Dins dag en Woensdag, dien zij dus wel gewerkt hadden, niet uitbetaald worden. Eenige gaven toe, ze moesten hun moeder toch wat brengen. De andere weigerden, zij bleven staken. Spoedig werden nu een vijftal soldaten geplaatst voor de fabriek, met geladen geweer. Krijgshaftig, om te passen op 15 jongens, die hun rechtmatig toekomend geld vragen. Doch 't was 't voor 't kapitaal, en dan is immers niets vernederend. Heldenmoed. De reactie viert hoogtij, ook de Katholieke. Maar zij doet het, als product der duister nis, in 't duister. Stilletjes kwamen de broede s te zamen, zonder dat een vreemde hen kon bespieden, zon der dat een andersdenkende 't mocht weten. Want in de kerk, de tempel van Christus leven, dat gezien werd door alle menschen, werd het bekend gemaakt, alleen aan geloofsgenooten. Mijnheer de Redacteur! Gelieve onderstaande in 't eerstvolgende nummer te plaatsen bij voorbaat onzen dank. Aan de Ongeorganiseerde Timmerlieden te Schiedam. Kameraden Hoewel wij overtuigd zijn dat het onzen plicht is in de eerste plaats ons vakblad „De Timmerman" te ge denken, maar wij ook weten, dat dit blad zoo weinig of in het geheel niet door ongeorganiseerde timmerlieden wordt gelezen, zoo zullen wij trachten, door middel van „De Moker," dat toch ook wel in de eerste plaats een blad genoemd kan worden, dat de belangen der arbeiders behartigt, uwe aandacht te vestigen op onze vereeniging „Door Eendracht Verbetering." Door eendracht verbetering, de naam der vereeniging zegt het reeds, dat wil zeggen: Wil men verbetering in onzen toestand krijgen men ook verplicht is, een drachtig saam te werken. De timmerlieden in onze brave gemeente schijnen zich nog niet recht bewust te zijn van onzen toestand. Hoe komt dat? Zijn hier de arbeidsvoorwaarden zoo goed, dat zij zich om betere levensvoorwaarden niet het hoofd behoeven te breken? Wij weten beter. De loonen zijn hier bij andere plaatsen vergeleken zeer laag en een overmatige arbeidsduur komt hier nog al eens voorwaar dit niet het geval is, is het wacht woord: Armoede Zou daar nu geen verandering in te brengen zijn? Ons dunkt van wel. Wij kunnen ons betere levensvoorwaarden veroveren, maar daar hebben wij u allen voor noodig. Alleen door eendracht kan men verbetering bekomen, dit is toch al zoo dikwijls bewezen geworden. En niet waar Kameraden, wjj willen een beter loon hebben, en wij willen niet om aan het hoognoodige te komen wat wij voor ons en ons gezin noodig hebben, door overmatigen arbeidstijd ons lichaam afjakkeren. Daar kan, daar moet verandering in komen. Maar dan moet men ook beseffen dat men als eenling hulpeloos staat. Alleen dan, wanneer wij schouder aan schouder staan, dan vermogen wij iets, dan is er kans dat men gehoor zal geven aan onze billijke eischen, en dat men zal inzien dat wij meer zijn dan loonslaven, dat wij mensch zijn, en als zoodanig recht hebben op een menschwaardig bestaan. Daarom, kameraden, sluit n aan bij uwe organisatie onverschillig van welke politieke of godsdienstige richting men ook zij; komt allen in de Vereeniging „Door Eendracht Verbetering." Komt in grooten getale op onze huishoudelijke ver gaderingen, en gij georganiseerde vakgenooten, spoort de ongeorganiseerden er toe aan met u mede te komen, opdat ook de afdeeling Schiedam van den Alg. Nederl. Timmerlieden Bond bloeien moge en een eerste plaats in moge nemen in de gelederen van het strijdende proletariaat Namens het Bestuur der Timmert. Vereen. D. E. V. De Secretaris. Christelijke daden. Mijnheer de Redacteur! Verleen mij een kleine plaatsruimte in uw veelgelezen blad Bij voorbaat mijn dank. Het spijt mij, dit stuk in uw blad te moeten plaatsen. Wij katholieken n emen de sociaal-demokraten opruiers en Godloochenaars, maar ik vraag u, of het een christen katholiek past, op Zondagmiddag 3 uur spotprenten aan te plakken. Niet om de spotprent, maar omdat wij ons christenen noemen. Neen, ik zou nu gaan zeggen, dat wij maar eens bij de sociaal-demokraten moeten vragen, hoe wij dienen te handelen als christenen. Ik wil er nog bijvoegen, hoe wij katholieken den werkman uit zuigen door het verkoopen van jenever in het bondshuis. Dat is bloedgeld, dat men uit den zak van den werkman zuigt. Bij sociaal-demokraten kan men daarvoor geen geld kwijt, en men kan daar ook niet dronken worden. In den katholieken Volksbond wel. Men wil, wordt gezegd, zijn handen niet vuil maken aan Engelsen geld. Maar wel aan geld, dat zuur wordt verdiend, en daardoor aan een groot getal huisgezinnen onthouden wordt. Deze worden in het ongeluk gestort door het verkoopen van jenever in den Volksbond. Wat is erger, het eerlijk verdiende Engelsch geld, voor een goed doel afgestaan, of de opbrengst van jeneververkoop? Laat dit voor u, Volksbonders, voldoende zijn. Zijt ge nog niet goed op de hoogte, de sociaal-demokraten willen u gaarne les geven. 13 April 1903. Een Katholiek.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 3