Onze Brandersknechts. Van week tot week. Buitenlandsche Sprokkelingen. hoe onvoldoende die opvoeding noodzakelijkerwijs moet zjjn. In alle onderdeelen van die opvoeding moeten de meeste ouders te kort schieten, vooral ook, omdat dik wijls de kennis om zijn kinderen een opvoeding te geven, zooals zij zouden moeten hebben, totaal afwezig is. En dat deze factoren voor een goede opvoeding af wezig zijn, bij verreweg de meeste arbeiders, dat is niet hun schuld, dat is de schuld van de kapitalistische maatschappij, die het dien ouders altijd onmogelijk heeft gemaakt, goede opvoeders te worden. En wanneer die arbeiderskinderen op 12 of 18-jarigen leeftijd de fab.ieken ingaan, waar ze in aanraking komen met oudere, wijzere kameraads, die hun dingen leeren, die ze nog niet wisten, die ze, wat we zouden kunnen noemen, vroeg rijp maken, dan is dat niet hun schuld, dan is dat de schuld van de kapitalistische maatschappij, met al zijn verfoeilijke stelsels, dat maakt, dat vroeg rijp dikwijls wordt, vroeg rot. En dan mag men heel Stoïcijnsch de schouders op halen en redeneeren van eigen schuld, daarmee is het teit niet weggepraat, dat de kapitalistische maatschappij de werkelijde oorzaak is van dit sociale kwaad, dat de tegenwoordig bestaande maatschappij de arbeidersjongens en arbeidersmeisjes in hun ongeluk drijft. Nadat dominee in deze zaak op onmiskenbare wijze zijn totale afwezigheid van eenig inzicht in onze sociale verhoudingen heeft getoond, geeft hij de spoorweg maatschappijen een kleine afstraffing, om daarna met al zijn domineesfelheid op de sociaal-democraten aan te vallen. Dat zijn lieden, die lachen met vaderlandsliefde, die niets gevoelen voor ons vorstenhuis, die niets van den godsdienst willen weten, die.ja, die alles willen, wat maar slecht, en wat maar goddeloos is. Al ons werken en streven weet dominee dan heel netjes te kwalificeeren als: vergiftigend. We zullen die groote woorden voorioopig maar voor rekening van den schrijver laten, ofschoon we bij ge legenheid toch wel eens een paar artikelen zullen geven over onze verkonding tot het vorstenhuis en tot den godsdienst. Wij zonden nu op het oogenblik wel kunnen zeggen, wij hebben niks geen hekel aan de koningin, wij zijn niet tegen den godsdienst, maar dan zouden wij net doen als dominee, ons met enkele nietszeggende woorden afmaken van een paar zaken, waar zeer veel over te zeggen valt. Dominee meent in enkele regels het geheele socialisme te verslaan, wij zijn niet zoo wanhopig verwaand, het in een even groot aantal regels voldoende te kunnen verdedigen. De arbeiders, in het bijzonder de Schiedamsche bran dersknechts, leven toch volgens de allergunstigste voor waarden. Dat hebben zij nooit begrepen. Zij hebben nooit gemerkt, dat zjj eigenlijk het beste deel gekozen en gekregen hebben. Waartoe anders die actie voor Zondagsrust, waa> toe anders die drukte, om den tweeden Paaschdag vrijaf te krijgen? Maar gelukkig voor hun gezondheid, en tevens voor hun huisgezinnen, zijn hun snoode plannen nog niet uitgevoerd kunnen worden. Wie weet, hoe gauw zij anders hadden moeten vragen, op dezelfde manier als nu te kunnen werken. Aan wien hebben wij toch te danken, dat we die wijsheid ve nomen hebben? Aan niemand minder dan Piet Holt, die dat in zijn laatste artikeltje in de roem ruchte Maas- en Schiebode leeraart. Piet Holt dan zegt daar o.a.: „In elk geval is het een dwaas bakerpraatje, dat de nachtlucht schadelijk isintegendeel is de nacht lucht uitgenomen in moerassige streken veel reiner en gezonder dan de lucht overdag, voor namelijk in de steden." Ziezoo, nu weet gij het, brandersknechts. Moppert niet meer, als gij des morgens te een nur uit uw bed wordt geklopt, moppert vooral niet, wanneer ge des Zondags ook een deel van uw vrijen dag moet missen. Piet Holt is iemand, die het weten kan, Piet Holt ver telt u immers, dat de nachtlucht veel reiner en ge zonder is dan de daglucht. Bond van branders- en distillateursknechts, verlaat het slechte pad, waarop ge u reeds zoo langen tijd be weegt. Win eerst den raad in van Piet Holt, vooral nu de Pinksterdagen op handen zijn. Laat uw leden vooral op de Pinksterdagen doorwerken, want dan is het zeer stil in Schiedam en dus gezond. Denk aan Piet HoltHij heeft het beste met u voor. Al uw leden voortaan op tegen de reeds zoolang aangeheven leus: Geen nachtarbeid en geen werk op de Zondagen. Houdt de nachten en Zondagen in eere, door dan te werken, den ganschen tijd door! Zijt ook daarin eensgezind. Christelijke Actie. De Christelijke Actie is een tijdlang niet gecolporteerd in Schiedam, 't Ging niet. Nu, na de spoorwegstaking, nu de reactie overal hoogtij viert, zijn de Christenbroeders ook weer op komen duikelen. Als 't nou niet gaat, dan nooit zullen de heeren denken. Er is natuurlijk niks tegen, dat de heeren het ijzer smeeden, terwijl het heet is. We vertrouwen, dat het wel voldoende zal zijn afgekoeld, voor het nog geheel in den vorm is gebracht. Maar wat we afkeuren en van Christenen niet be grijpen kunnen, dat is, de de broeders bij hun reclame den Mokernaam noodig hebben en durven gebruiken. We dachten, dat een goed katholiek zelfs den naam Moker niet op de lippen mocht nemen. Oranje-geklieid. Hoevele hersenen er te Am sterdam met of door het bezoek van onze koningin in de war zijn, kan wellicht blijken uit 't volgende Bij de H. B. S. te Amsterdam stond, toen de koninklijke stoet er voorbij reed, op 'n stoep 'n oude heer geest driftig op 'n trompet te blazen. Bedoelen deed-i 'n koraal, waarvan de woorden luiden„Loof den Heer, die u heeft geschapen." Maar niemand kende het dus begrepen werd-i niet. 't Geen jammer genoeg is. Intusschen schijnt gebleken dat zekere Duitsche dominee, met name Kuhlo, de geestdriftige trompetter geweest is. 'n Dominee kan ook van alles! Het Handelsblad vertelt meewarig, dat Artis op den dag van 't Hoog bezoek, toen alleen de leden dus uitsluitend chique lui toegang hadden, meer vernield is dan op Hemelvaartsdag toen 14000 niet-leden (kwart jesgangers) toegang hadden, 't Handelsblad zegt: Schande genoeg! Nou ja, je mot wat voor 't koninklijk bezoek over hebben. 't Leukste bericht is, dat een Oranje-vereeniging, toen de koningin was binnengehaald, de stad doortrok met volle muziek, spelende de Socialistenmarsch! Die warme dagen toch! De kerkeraad te Dordrecht vroeg den Raad de kermis af te schaffen. In 't advies daarop zeggen B. en W. „dat uit 't rapport van den kommissaris blijkt, dat van groote onzedelijkheid niet alleen geen sprake is, maar dat zelfs de viering van een Oranjefeest de politie dikwijls meer moeite geeft." 't Is wel wat 'orntaal van B. en W. van Dordrecht, zülk een advies te durven uitbrengen! Slavernij. In de Nederlandsche Kerkbode" bv. schreef een der laatste weken zekere Ds B. een stukje over het Reglement voor de arbeiders, dat dezer dagen is ingesteld door de Vereen, van werkgevers op scheepvaartgebied. Dit reglement bevat o.a. deze bepaling De werkman zal stipt uitvoeren alle werkzaamheden die hem zullen worden opgedragen, te allen tijde, bij dag zoowel als bij nacht, zoowel als op Zon- en Feest dagen." „Als dit geen slavernij is" (zoo roept Ds. B. reeds in het opschrift van zijn stukje uit) „als dit geen slavernij is, wat is het dan „Een werkman in Nederland, een Christenmensch" „(vervolgt hij dus op verontwaardigenden toon) geeft „zich, omdat hij toch werkenbrood moet hebben, aan „handen en voeten gebonden over aan zijn werk gevers Daar klinkt in deze verontwaardiging iets nobels. Men zou zoo zeggen Hoeveel predikanten er ook mogen slapen waar het de sociale noodeu geld, die jonge Ds. B. is toch een man die wakker is geworden Eigenaardig is het echter om op te merken, hoe B., als hij de bezwaren tegen dat artikel ontwikkelt, weer geheel en al de dominé blijft. Zijn hoofdbezwaar is niet, dat de arbeider „aan handen en voeten gebondenwordt, o neen, wat hij eigenlijk het verschrikkelijkst vindt is dit, dat de arbeider op Zon- en Feestdagen gebonden wordt. Nu zijn ook wij tegen Zondagsarbeid, even sterk als Ds. B. Maar het onrechtvaardige van dit artikel schuilt niet allereerst in dien Zondagsarbeid, maar in het ge bonden zijn. Het is er maar niet goed mee, te protes- teeren tegen het „aan handen en voeten binden" van den arbeider op Zondag, neen de arbeider, waarde Dominé, mag in t geheel niet „aan handen en voeten gebonden" worden. Slavernijzooals gij zelf dezen maatregel der werk gevers kenschetst, is niet alleen afkeurenswaardig op Zondag, maar evengoed door-de-week Wat is dan de band, waarmee dit artikel, volgens Ds. B., den arbeider „aan handen en voeten bindt?" Die band wordt niet toegeknoopt met de woorden „op Zon- en Feestdagen"maar hierin „De werkman zal uitvoeren alle werkzaamheden, die hem zullen worden opgedragen." Dit artikel eischt van den werkman gehoorzaamheid. En dat is goed. Maar, het eischt gehoorzaamheid zonder voorbehoud, zonder redres, zonder beperking. En dat is slecht. Geen mensch heeft het recht van zijn medemenschen onbeperkte gehoorzaamheid te eischen. Bij iederen eisch tot gehoorzaamheid moet dit voor behoud worden gemaaktmits het bevolene niet strijdig zij met het woord Gods of de stem des gewetens. Het is heel natuurlijk, dat de liberalistische Amster- damsche werkgevers, (die van een „band aan het Woord" niet willen weten en wier denkwijze in den grond dei- zaak even socialistisch is, als die van Troelsta in eigen persoon) een zoodanig voorbehoud den werkman niet gegund hebben. Hun streven was eenig en alleen dit„Die kerels zullen doen, wat wij willen!" Dat een werkman nog een hooger wil dan de hunne boven zich kan erkennen, dat kwam hun zelfs niet in de gedachte. De werkman zou „stipt „alles doen wat hun be haagde, om 't even of 't goed of slecht, eerlijk of oneer lijk, rechtmatig of goddeloos was. Een zwarte lijst. Gedurende en na de tweede spoorwegstaking zijn aan de spoorwegen om het leven gekomen 1. De Jong, baanwachter Rotterdam, doodgeschoten 8 April. 2. D. R Huising, lampenist Amsterdam, doodgescho ten 7 April. 3. De milicien Swarts te Amsterdam overreden 23 April. 4. De spoorwegarbeider B. te Terborg, door een rangeerenden trein overreden 24 April. 5. De wagenpoetser Rijnshoeve te Amsterdam tusschen de buffers doodgedrukt 28 April. 6. De treinsmid Lodder te Utrecht tusschen de buffers doodgedrukt 29 April. 7. De wegwerker L. te Harlingen bij een tramderail- lement door stoom verbrand 3 Mei. 8. De 18-jarige machinist-leerling te Rotterdam na 8 dienst dagen overreden 5 Mei. 9. Een 19-jarige jongeling aan de Cruquiusweg te Amsterdam, door een rangeerende machine overreden 9 Mei. 10. Een dame te Scheveningen werd overreden door de tram, waar ze van schrik af viel, omdat een wissel wachter een gil gaf, toen er door een onveilig signaal werd gereden. Voeg hierdij de afgereden voeten, verbrijzelde ribben, kneuzingen enz., en wjj mogen, dunkt me, vragen Hoe komt het?" Het antwoord aan den lezer Onder broeders. - In de Nieuwe Schied. Courant in het artikel „Vijftig jaren" van Zondag 17 Mei 1.1. trof o. a. deze zin ons buitenmate „Schiedam had tot dan toe slechts ééne kerk, de nieuwere St. Jan aan de Lange Haven, die de plaats van Schiedams aloud en ontwijd heiligdom ver ving (curs, van ons.) Tot hoelang zullen de protestanten op grond van zoo genaamde godsdienstige belangen handlangersdiensten bewijzen aan „geloovigen"(?), die over hun godsdienst en kerkdienst spreken zooals in bovenaangehaalden zin En wanneer zullen zij eens gaan inzien, dat hun ver bond met de katholieken alleen dient tot bescherming van het kapitalisme Katholieke Arbeidersvereenigingen in Duitscliland. Een prachtige bijdrage voor de be zorgdheid van de katholieken voor de arbeiders is het volgende: „In de kleine Pruisische gemeente Dyloken werden op een fabriek door een pas daar in dienst getreden soc. dem. werkman strooibiljetten rondgedeeld. Heel de gemeente, bijna uitsluitend uit katholieken be staande, iu rep en roer. De R. K. geestelijken belegden een vergadering, en het voornaamste besluit dat daar genomen werd, was: onmiddellijk een arbeidersver- eeniging te stichten onder een geestelijken adviseur. De sociaaldemokratie had in eens de belangstelling in de arbeiders bij hen wakker gemaakt. Maar daarmee was de zaak niet uit. Er werden meerdere maatregelen tegen de „steeds voortwoekerende" sociaaldemokratie genomen. Kerk en school weerklonken van de liefdevolle waarschuwingen van de voorgangers van het christendom. En zelfs werd dit middel toegepastaan den fabrikant, die bovengenoemde uitdeeler van soc. dem. biljetten in dienst heeft, werd de absolutie geweigerd, omdat hij een soc. dem. in zyn dienst had." Jammer, dat al die katholieke arbeidersliefde niets uitwerkte. Onlangs kwam de afdeeling Dyloken van de soc. dem. partij met een eigen candidaat voor den raad in het vuur en in herstemming. Sociaaldemokratische cavallerie. Het „Sak sische Vade land," een der meest bekende socialisten vreters in de Duitsche pers, gaf onlangs den volgenden raad Als men alle recruten, die als sociaaldemokï-atische leiders of hun handlangers bekend zijn, zonder meer bij de beredene wapens indeelde, waarvoor een 3-jarige diensttijd staat, dan zou daardoor menige jeugdige heethoofd er van afgehouden worden de soc.dem. te steunen. Vermakelijk is het evenwel, in datzelfde artikel ook dezen zin aan te treffen Wij vreezeu dat de uit industriestreken stammende recruten op zeer weinige uitzonderingen na even rood uit den werkelijken dienst worden ontslagen als zij er in kwamen. O zoo die soc dem. cavallerie dient dus alleen om een keurbende van propagandisten te vormen? Zeer vriendelijk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 3