Nieuwtjes met 'n luch-i De Belgische reis. Boeken en Brochures. Uit het Arbeidersleven. Het soc.-dem wetsontwerp. Drankbestrijding. Zou men niet haast denken, dat men hier las van de eerste christenen, die ook alles gemeen hadden, inplaats van... heiden-negers. De waarde der dingen kenden zij in 't geheel niet, zoodat de ruil van een schaap voor een os, of een kalf voor een koe, niets ongehoords was. Toen hij van Demaraland vertrok, zegt hij, werd hij eerst afgeschrikt door de hooge prij zen uitgedrukt in geld, of Europeesche artikelen, die de Herero's vorderden voor huisraad enz. Maar door hun te betalen in vee ging het vlotter, „want ik be merkte spoedig, dat het hun tamelijk onverschillig was of zij een volwassen koe kregen of een kalfje." Kórtom, teiwijl de heidenen er iets onbillijks in zagen op ruilen iets te winnen, wist de zendeling daar zeer goed zijn voordeel mee te doen. Het is te begrijpen, dat de p ediking bij zulke menschen niets gaf, en eerst toen vuurwapenen waren ingevoerd, de handel zijn intrede had gedaan, Europeesche avon turiers waren verschenen, ontstonden er nieuwe behoeften, nieuwe begeerten werden gewekt, nieuwe ondeugden drongen door, in één woord, het oorspronkelijke com munisme had plaats gemaakt voor ivarenproductie, kapitalisme- en christendom. Ook het groote Europeesche beschavingsproduct, de sterke drank, deed ziju intrede bij de bevolking, „die vroeger enkel melk of water had gedronken 1) De zendeling Büttner erkent, dat tot dusver de jaren lange arbeid niets had uitgewerkt, en de jaren 1842 1861 gingen voorbij zonder dat een enkel Herero gedoopt werd. De zendelingen hadden alles zelf' moeten doen, en tot nu toe verplicht, handwerksman en boer tegelijk te 'zijn, zagen zij zich ook genoodzaakt op te treden als koopman. En verder: De leiding der verdere kapitalistische ontwikkeling werd van nu af gevoerd door de groote maatschappij te Barmen. Geweren en benoodigdheden voor geweren bleven steeds een der voornaamste handelsartikelen. Demara werd een afzetmarkt voor verouderde schiet wapenen. Winst was er te behalen, want „aanvankelijk vroegen de Herero's alleen maar een goed gevulden zakdat een grootere zak half gevuld wellicht meer, bijv. kruit, bevatte, ging boven hun bevatting". Steeds grooter werd de vraag naar kleeren, en eenmaal voor het Evangelie gewonnen, waren er mannen, die twee of drie broeken over elkaar aantrokken, zoodat de garderobe een belangrijke post van uitgaven vertegen woordigde voor de bekeerlingen en van ontvangsten voor hunne leeraren. Tot zoover de mededeelingen van den zendeling. Men ziet het Christendom, vuurwapenen, avonturiers, ondeugden, kapitalisme en sterke drank zij n onafscheidelijk verbonden, in dien zin, dat het Christendom in die vreemde streken onbestaanbaar is, zonder jenever, kruid en lood etc. Eerst moet de bevolking verpest worden door allerlei kwaad uit onze allerchristelijkste samen leving ingevoerd. Is het zedelijk bederf voldoende inge vreten, dan zijn de bewoners langzamerhand voor het Christendom rijp geworden. Maar met het Christendom doet de kapitalistische maatschappij haar .intrede met haar onderdrukking en haar uitbuiting, haar ijzeren slavernij. En de gezegende bevolking wordt menigmaal uitgemergeld en uitgemoord en smaakt aldus de weldaden van het Christendom in verbinding met de souvenirs, die het kapitalisme kan bieden. Arbeiders, wanneer men bij U aanklopt om een penningske voor de zending, bedenkt dan, of uw gave ten goede of ten kwade wordt aangewend. Weest met de zending voorzichtig Ongetwijfeld kan, wat daar werd verkregen, ook hier worden bereikt. Veel inspanning zal gevorderd worden, om hier aan te vangen, met hetgeen daar reeds onder nomen werd. Het werk van onze Zuidelijke kameraden kan ons veel leeren. Daarom vooral zijn we verheugd, dat ook uit Schiedam een groep zich heeft aangemeld, om de reis te maken. Veel genoegen, Schiedamsche makkers We wenschen u een open oog en oor en een ontvan kelijk gemoed. En wanneer ge dan straks weer zijt teruggekeerd, zal de opgedane ervaring ten goede komen aan het streven der partijgenooten in Schiedam. Moge de werklust der Belgen voor de arbeiderszaak de Schie dammers ten voorbeeld zijn. Dan zal het Belgische zaad voor de arbeidersbeweging binnen Schiedam vruchten afwerpen, veertig-, zestig-, ja honderdvoud! Aan de Schiedamsche reizigers, vrienden en vrien dinnen een hartelijk salut De „christelijke" pers komt zoo nu en dan 'ns aan dragen met hebbedingetjes die niet altijd pleiten voor hare onfeilbaarheid, of.... die door hun fantastische vor men spreken van christenen, voor wie de geboden „gij zult niet liegen" ende „gij zult geene valsche getuige nis spreken" niet gegeven schijnen Onder 't motto „Gevaarlijk speelgoed" gaf de Kath. Werkman onlangs ook weer iets van zulk gehalte, en de geloovige pers haastte zich dat snufje over te nemen om de schaapkens weer eens wat nieuws op 't gebied der socialisten-vreterij aan te bieden. Hier is 't moois: De sociaal-democratie heeft een catechismus, evenals het Eoomsche geloof een catechismus heeft. In die der sociaal-democraten staat echter: „er is geen God. De sterren en de aarde met menschen, dieren enz. enz. zijn nooit geschapen, maar hebben altijd bestaan." Hieruit volgt vanzelf dat een ieder, die sociaal democraat wil worden, eerst zijn geloof in God moet afzweren. Zoolang men gelooft in een God, is men geen vol bloed sociaal-democraat. We bemerken dus 'n cathecismus is „gevaarlijk speel goedOns wèl. Maar nu moet de Kath. Werkman ons eens vertellen uit welke sociaal-democratische catechismus ze 't boven staande heeft geciteerd. We hebben óók wel 'ns cathe- cismussen gelezen, door sociaal-democraten geschreven, we hebben die dingen nog eens opgezocht en ze nu voor ons liggen, doch kunnen er de zinnen, door de Kath. Werkman er uit opgediept, niet vinden. Toe heeren help ons eens op weg, asjeblieft Of.... zou de Kath. Werkman bijgeval alles uit z'n duim gezogen hebben? (We kunnen ons toch slecht voor stellen dat er sociaal-democratische cathecismussen be staan, die, aan sociaal-democraten onbekend, alleen bij Katholieke Werkmannen huizen.) Als we 'tdaar 's op hielden voorloopig Het waardig verzinsel wordt besloten door de ver nietigende uitspraak Behalve het verzaken van God, bevat die (welke) sociaal-democratische catechismus nog veel ongerijmd heden meer. Hiertegen valt natuurlijk niets anders te doen dan ootmoedig te zwijgen en even schuw naar boven te loenschen, waar vandaan wel al die wijsheid komt. De Meeting te Dordrecht moet een voor proef geven van de Nationale Betooging op den 13en September. Ongeveer 800 partijgenooten en geestverwanten onder nemen Zaterdag, 15 Augustus, de reis naar België. De geestdrift, waarmee zij daar door onze Zuidelijke buren ontvangen zullen worden, moet zeer groot zijn. De reizigers zullen zich dan ook spoedig één gevoelen met de massa daar ginds, die daar werkt en streeft naar betere toestanden, betere levensvoorwaarden, even als de proletariërs in onze omgeving. Het vérheugt ons, te weten, dat in den vreemde onze broeders wonen, dragende dezelfde inzichten omtrent de huidige samenleving, als wij Het versterkt ons willen, te weten, dat daar strijders zijn voor dezelfde zaak, als die, waarvoor onze harten sneller kloppen en welke onze geestdrift ontvlammen doet. Het verkwikt ons, te weten, dat de strijd in den vreemde met succes wordt gestreden en dat de arbeid, daar door onze mannen verricht, steeds nader voert tot het doel „een meer menschelijke samenleving Maar bovenal, het moedigt ons aan, wat daar door onze medestrijders reeds werd bereikt. Wat daar ge lukte, heeft hier ook kans van slagen. Die wetenschap bezielt met nieuwen moed, vestigt nieuwe hoop. „Arm Rotterdam" is de titel van 'n ons ter resensie gezonden boekje, geschreven door onze partijgenooten L. Schotting en H. Spiekman. „Hoe het woont" „hoe het leeft" wordr, erin beschreven, terwijl 'n zevental teekeningen van Schotel dit eenigszins aanschouwelijk voorstellen. „Arm Rotterdam" bij de lezing ervan komt men tot de overtuiging, dat de tit 1 van het boek goed gekozen is. In hun voorrede zeggen de schrijvers o.m. „We staren zoo dikwijls op de ellende... in verre gewestenwe zijn daarmee bekend, omdat kranten en tijdschriften ons er dagelijks van verhalen. Doch in de onmiddellijke omgeving Wat zou het!... Leven we niet in een beschaafde stad waar ver schillende liefdadige en godsdienstige instellingen de chariteit, de barmhartigheid, beoefenen De Rotterdamsche chariteit is precies gelijk aan alle anderetotale onmacht kenmerkt haar. Er worden in „Arm Rotterdam" vreeselijke toestanden bloot gelegd, afschuwelijkheden, waarvan vóóral klein- steedsche menschen zich geen denkbeeld vormen kunnen doch die ook aan groot-steedschen nog wel voor 90 pCt. onbekend zijn. Men leze het boekje zelf, de prijs van 25 cents is niet te hoog. We wagen het niet trekken er uit te geven, we zouden niet weten waar te begiuneii en waar te eindigen, 'tls een som van ontzaglijke ellende, van vreeselijk, onbarmhartig lijden, wier uitkomst een ver pletterende aanklacht is tegen de huidige maatschappe lijke inrichting, bij wier ontelbare en stinkende wonderplekken 't gepeuter van alle mogelijke filantropen uitkomt zooals 't werkelijk isakelig, onhiacktig, klein gedoe. De ware schuldigen. Debat tusschen Mr. P. J. Troelstra en Dr. A. Kuyper over de oorzaken en ge volgen der Aprilstaking, gehouden in de 2e Kamer op 30 Juni en 1 Juli 1903, met een inleiding en naschrift van Mr. P. J. Troelstra uitgegeven door de S. D. A. P. De prijs dezer brochure is 5 cent een prijs, welke onze partijgenooten in de gelegenheid stelt met deze brochure te woekeren. En gewoekerd moet er worden met dit geschrift de publieke opinie, ver giftigd door al den zwadder door onze vijanden over ons uitgestort, vooral door de naloopers van Kuyper heeft t e g e n gif noodig. Helder straalt door alles heen aan wie de schuld ligt, in waarheid van de schokkende gebeurtenissen in 't begin van dit jaar de zuiverheid van ons, van het door sociaal-demokraten, toenmaals ingenomen standpunt de gemeene uit- tarl ende houding der kapitalistenkliek, zetelende in een reactionaire overheid, de zoogenaamde „christelijke" overheid, de regeering der „kleine luyden." Men leze en verspreide het geschrift zooveel doenlijk 't is ons aller plicht. ArbeidersToont dat het U ernst is met den strijd om het Algemeen Kiesrecht. Het volgende bericht nemen we over uit Het Volk. 't Geeft een griezelig kijkje op de wijze, waarop een deel van het Nederlandsche proletariaat zijn leven moet rekken. Van twee vrouwen. Aan het Uithuizer station was het de vorige week extra druk, daar de vlastrekkers menschen, die voor eenige weken met hun huisgezin naar genoemde plaats en omstreken komen om het vlas te oogsten weer naar hun haardsteden teruggingen. Hoewd door enkelen beweerd werd. dat nog wel eenige dagen door kon worden gewerkt, werden zij door het aanhoudende slechte weer gedwongen terug te keeren, daar de uit gaven op die manier de erdiensten zouden overtreffen. Een ooggetuige schrijft ons, dat er o. a. een vrouw bij was, die ondanks zij in gezegende omstaud- heden verkeerde toch de vorige weken was aange komen om met de ploeg mede te werken en hoewel zij Zondag daarna beviel, moest ook zij den daaropvol- genden Vrijdag de terugreis weer aanvaarden; tweede klas reizende zou het, volgens advies van den dokter, wel niet al te bezwaarlijk zijn. En terzelfder tijd reisde een andere vrouw door Groningen, omgeven door een van goud en edelge steenten schitterenden stoet. En waar zij zich vertoonde ging gejuich op en beijver de men zich, haar te omringen met alle mogelijke weelde en comfort En toch had zij niets gedaan waardoor dit alles was verdiend, zij had zelfs niet geleden als die eerste. Is de tegenstelling schril genoeg, lezers Laat ieder die iets gevoelt, voor de wreedheid onzer maatschappij, die de eene klasse van menschen vertrapt, verwoest, ten koste van de andere, plaats nemen in onze gelederen. Laten we samen optrekken tot ver overing van een toekomst, waarin zulke tegenstellingen niet meer worden geduld! Aan het werk voor den Nieuwen Tijd De Memorie van Toelichting tot het soc.-dem. wets ontwerp bestaat uit algemeene beschouwingen, die in 10 paragrafen verdeeld zijn en uit kortere aanteeke- ningen op de voornaamste artikelen. De algemeene beschouwingen bestaan uit de volgende paragrafen lo. Omvang van het wetsontwerp. 2o. Urgentie van het kiesrechtvraagstuk. 3o. Algemeen kiesrecht voorde Staten-Generaal. 4o. De bestaande kieswet. 5o. De wij ziging van art. 80 der grondwet. 6o. Provinciale Staten en Gemeenteraad 7o. Vrouwenkiesrecht.*8o. Evenredige vertegenwoordiging. 9o. De Eerste Kamer. lOo. De volksstemming (referendum). Met langzamen slentertred loopt op een warmen zomerdag een politieagent dienst te doen in een volk rijke stadsbuurt. Een eindje voor hem uit gaat een knappe burgervrouw, een aardig moedertje. Ze bukt zich en raapt iets op, ziet rond en bergt het onder haar schort. Dit lijkt den agent verdacht. Hij versnelt zijn pas, en heeft weldra de vrouw ingehaald. Vindt je daar wat, moeder? Wou je 's graag zien?!!.... En haar schort optillend, toont ze den verbaasden diender.... een paar groote glasscherven. „„Ik dacht, zei ze, ik zal ze maar uit den weg ne- 1) Cnrsiveering vao ons Red.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 3