Onderwij s-nieuws. Coöperatie-Nieuws. Nog een weinig „Christelijkheid." Kindervoeding. Nog eens: Kindervoeding. De locale Pers. aangenomen. Nemen we nota van wat deze er over schrijft, dan kunnen we feitelijk niet anders dan hem groot gelijk geven. Wij hebben de meening dat de antipathie als daarvan hier sprake zijn moet meer 'n Amsterdamsch karakter draagt en 't is heel wel mogelijk dat als S. te A'dam woonachtig was, hij het niet gedaan zou hebben. Zou hiermede niet 'n beetje rekening gehouden moe ten worden als men hem gaat lastig vallen Te Utrecht werd Zondag het R. K. vakcongrés ge houden. De verslaggever van Het Volk werd den toe gang ontzegd, met de woorden „hier is geen plaats voor jou." Wat vreezen de lui Onze partijgenoot Kappeteijn is vorige week Vrijdag uit de gevangenis ontslagen. Een paar partijgenooten begroetten hem op het perron te Haarlem terwijl hij daar tevens het twijfelachtig genoegen had den man die hem als onderwijzer den strop heeft omgedaad, den christen-domokraat Staalman te ontmoeten. Diens lachende tronie zal hem zeker wel aangenaam hebben aangedaan. Hoe men kinderen opvoedt op rechtzinnige manier vinden we in Het Volk beschreven: „De heer Van Oploo, hoofd van de Christelijke school in de Quellijnstraat 9, meent zijn leerlingen van 12 a 13 jaar op de volgende manier te moeten inlichten. Sprekende over het verhaal in Numeri 16 van de drie mannen, Korach, Dathan en Abiram, die 'tJoodsche volk tegen Mozes opzetten, vergeleek hij deze bij Domela Nieuwenhuis en Troelstra, die ook de menschen opzetten en zelf buiten schot blijven, terwijl ze anderen in 't ongeluk helpen. Als een voorbeeld noemde hij 't kermisoproertje te Hilversum, waar D. N. (altijd volgens de heer Oploo) 'tvolk ophitste om zich tegen de soldaten- te verzetten. De heer Van Oploo besloot zijn verhaal met de mededeeling dat D. N., die altijd zoo afgeeft op de Indische handelslui zelf een plantage in Indië heeft." Als de „christelijke" bladen nog weer eens liegen, dat de socialistische onderwijzers hun invloed op de kinderen misbruiken, kunnen wij hun dit staaltje van christelijk onderwijs voorhouden. Voorts geeft dit staaltje van idiote socialisten-vreterij misschien minister Kuyper nog wel 'ns gelegenheid bij 'n latere lintjes-regen 'n drup te doen nederdalen op een eerzame Oploo'sche lakensche jas. De deugd moet beloond! Om trotsch op te wezenDe suikerbe- lasting bedraagt thans: In Duitschland 8,4 cent per kilo. Oostenrijk 19 België. 10 Frankrijk. 14 Rusland 15 Nederland .27 Op dèt gebied staan wij aan de spits! De Bode geeft de cijfers van het referedum gehouden over de ondersteuning van Kroes en Sluyters te Hilver sum. Beiden waren ontslagen door den Hilversumscheu Raad met 9 tegen 8 stemmen. Dit ontslag werd goedge keurd door Gedeputeerde Staten en Minister van Binnen- landsche Zaken. Het Hoofdbestuur van den Bond schreef daarop een stemming uit over het verleenen van steun. De uitslag was: Vóór Ondersteuning Kroes 3447 tegen 385. Sluyters 3437 391. Van deze verblijdenden uitslag zegt de redactie van het vakblad: „We kunnen niet nalaten, onder bovenstaand proces verbaal der stemming een woord van groote voldoening over dezen uitslag te plaatsen. Niet, dat wij gevreesd hadden, dat de meerderheid der Bondsleden, Hoofdbestuur en Redactie in hun op treden zou ongelijk geven, maar herhaaldelijk werd ge zegd: „Als er maar veel meer leden stemmen zou men eens wat anders zien. Welnu, bijna 4000 leden hebben gestemd en nog geen 400 hebben zich tegen verklaard. Dit zal 't groote publiek, dit zal de groote pers doen zien, dat de vrijheid van den onderwijzer buiten de school door de overgroote meerderheid der onderwijzers nog steeds wordt hooggehouden." Volgens het Hoofdbestuur van den Bond bedroeg op 1 Juli 1903 het aantal mannelijke leden 4985, het aan tal vrouwelijke leden 1871 en 't aantal voorstanders 209. Totaal 7065. Nog steeds neemt het ledental van deze organisatie toe. Geen reactie in den vakbond Hoe sommige proletaartjes geëxploitee d worden leert de Volksonderwijzer met het volgende onderhoud, ge titeld Ook een vacantie. Ond.Zoo, vent, hoe heb je 'tgehad? Leerl.Nou, 't is wat lekkers, altijd met die scheer kwast in je klauwen te staan. Ond.(Maakt een kleine opmerking over 't verkeerde gebruik van 't woordje klauw.) Wat heb je dan gedaan? Leerl.: Ik ben bij den barbier geweest. Van's avonds half vijf tot half tien. Dinsdags mocht ik om 8 uur weg. Maar Zaterdags, kwam ik om 12 uur tot 's nachts 1 uur. Ond.En wat kreeg je daarvoor Leerl.: Twee kwartjes. En dan had ik nog wel een stuiver verval in de week Zoo brengen onze proletarenkinderen hun vacantie door. Is het in Schiedam beter, of brengen vele leerlingen hun vrijen tijd op de kolenhoop door Men zie eens rond, dan zal men vele van deze be klagenswaardige schepseltjes kunnen ontdekken In een vergadering te Amsterdam, belegd door de Coöperatie „De Dageraad", waar o.a. de Schiedamsche Arb. Coöp. „Voorwaarts" vertegenwoordigd was, werden de volgende punten behandeld le. Is het wenschelijk aansluiting te zoeken bij den Coöperatieven Bond 2e. Of moeten wij pogingen aanwenden om te komen tot oprichting van een eigen Groot-inkoopbureau 3e. Kunnen productieve associaties aangesloten zijn 4e. Zullen we ons strikt bepalen tot een inkoop- bureau of zullen we ook trachten beginnende coöpera ties te steunen 5e. Benoeming van een commissie die de mogelijk heid der oprichting nader zal onderzoeken en voorbe reiden. Punt 1 werd met algemeene stemmen verworpen. Punt 2 met algemeene stemmen aangenomen. Omtrent punt 4 werd besloten, zich in den eersten tijd te beperken tot het inkoopen in het groot, maar in de statuten voldoende ruimte te laten om tot steun te kunnen overgaan. In de commissie, die uit 5 leden zal bestaan, werden gekozen: Van Gilst („Volharding" Den Haag), Mase- reeuw („Dageraad" Amsterdam), Dijkman, („Eendracht" Utrecht), De Vries, („Vooruitgang" Rotterdam), waarbij Doornbos nit Delft, of Wibaut uit Middelburg komt. Deze commissie zal zich bezighouden met de kwestie onder punt 3 genoemd en later daarover rapport uit brengen. Dit rapport zal aan de verschillende Coöpe raties worden toegezonden. Tenslotte zij nog vermeld dat ook de Coöperatieve Mandenmakerij „Bijtijds Ontwaakt" ter vergadering vertegenwoordigd was. In het plaatsje Beverwijk woont een partijgenoot, die daar geregeld met ons Haarlemsch partijblad De Wekker colporteert. Deze doet het volgend verhaal aan het volk over een bezoek, dat een geestelijke van het dorp, bij zijn ouders bracht. Kapelaan Van Gaaien kwam daar thuis en raadde den ouders aan, hun zoon het colporteeren te verbieden en hem (den zoon, wel te verstaan) „de pooten kapot te trappen." Heel lief! De vader weigerde dit echter. Daarop voorspelde Heeroom, dat dan een van het gezin wel eens door de bevolking aan deze kunstbewerking onder worpen kon worden. Vervolgens werden den vader de groote weldaden der kerk nog eens onder het oog gebracht. Maar vader, ook niet lui, herinnerde Zijn Eerwaarde er aan, dat hij na een winter van werkloosheid 472 dag had moeten wachten, twee missen had moeten bijwonen en toen 5 centen, zegge één stuiver, van de kerk ontvangen had. Van zooveel christelijkheid ontstelde de kapelaan blijkbaar, want plotseling werd het gesprek afgebroken. VraagHoeveel dagen zou de man wel moeten wachten en hoeveel missen bijwonen om het geld te kunnen ontvangen, dat noodig is, om de gebroken beenen van zijn zoon te laten repareeren? Al vele jaren lang heeft de afdeeling Schiedam van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers vergeefs getracht van gemeentewege Kindervoeding ingevoerd te krijgen. We schreven vergeefs. De laatste maal, toen door Burgemeester en Wethouders werd voorgesteld f 250. daarvoor uit te trekken, scheelde het slechts één stem of het booze voorstel was aangenomen. Onchristelijk was het voorstel blijkbaar, want alle chrisielijke heeren (Roomsch-Katholiek, Antirevolutionai ren en Christelijk Hististorischen) waren in hun tegenstemmen zeer eensgezind. Nu komt het jaargetijde weer aan waarin het ver strekken van kindervoeding hoog noodig kan zijn. En ook breekt de tijd aan, dat de gemeentebegrooting in behandeling komt. Dan is er voor de onchristelijke heeren gelegenheid, de christelijke heeren van het nut der verstrekking van kindervoeding te overtuigen. Dan als het ten minste nog noodzakelijk blijkt kunnen de christelijke heeren herinnerd worden aan het bijbel woord (2 Corinthe 8 14): De overvloed des eene is er om in het gebrek van den ander aan te vullen, opdat er gelijkheid worde. Heeft deze uitspraak geen invloed op de ontwijfel baar zeer christelijke heeren, hebben zij liever voor beelden van andere Nederlandsche plaatsen in bezit, wijst hen dan op Groningen, dat f 5000.jaarlijks uittrekt onder dit hoofd, op Zaandam datf 500.—op Dordrecht, dat f 500.op Arnhem dat f 500.— uittrekt, terwijl nog andere en kleinere plaatsen dan Schiedam zulk een post op de begrooting hebben. Men heeft in den laatsten tijd den mond vol van „Schiedam Vooruit"Maar verbeelden de christelijke heeren zich, dat met een verkeerd begrepen bezuiniging de vooruitgang van Schiedam bevorderd wordt Zij weten beter, of andersOch lezers 1 vult de rest zelf maar in. De conclusie ligt voor de hand. Alleen dit: laten de heeren toonen wijzer te zijn geworden. Zonder eenige diskussie moest zulk een voorstel aan genomen worden. Kiezers 1 let er op, hoe eventueel door uw mannen gestemd wordtLaat het in hun ooren weerklinkenOnthoudt uw dagBlijft op de hoogte en houdt aanteekening van wat in de Raadszaal voorvalt, en toont bij elke verkiezing, dat ge uw aan dacht aan de gemeentelijke zaken hebt gewijd. Eerst dan krijgt gij werkelijke vertegenwoordigers in den Raad. In de Sneeker Courant van 22 Juli 1892 schreef een onderwijzer o m. het volgende „Met verwondering bespeurde ik op een morgen in „een aartssuffer van een jongen een voor zijn doen „ongewone levendigheid. Vlugger houding, meer glans „in 't oog en beter deelname aan ons werk. Ook zag „ik hem elk oogenblik een eigenaardige, tandenstoker- „achtige beweging met de tong maken. Eindelijk zeg „ik zoo hoe ben je zoo in je schik, Piet En Piet „met blijde openhartigheidgister warm eten en van „morgen twee boterhammen gehad, meester „'k Stond eerst eenigszins beteuterd, maar vroeg toch „nog: krijg je dat dan niet altijd, Piet? Hoe zeer deed „'t antwoordnou, lang niet, meester, dat kan je be grijpen „Een licht ging me opWaren er dan kinderen, die „in dagen en dagen geen warm eten en geen boterham „kregen „Ik zal niet verder in bijzonderheden vertellen, hoe ,,'k onderzoek deed naar Piet, naar zijn ouders en „naar de ouders van mijn andere SLAPERIGE „leerlingen." Schiedamsche raadsleden, is bovenstaand geval voor u voldoende Of moet gij in uw onmiddellijke omgeving zulke voorbeelden aan-chouwen? Aarzelt niet langer, en volgt ten spoedigste het voorbeeld, door Groningen, Arnhem, Dordrecht, Zaandam en andere plaatsen ge geven. Stemmen behandelt in z'n jongste no. de troonrede, 'n Pootig artikel, geschreven in de verontwaardiging over en in gemoeds-opstand tegen zóóveel fratsenmakerij onzer „christelijke" regeering. De redaktie zoekt naar het „christelijk beginsel" dat 'r in behooren zou en zegt o. m Jaar in jaar uit is er in orthodoxe kringen gejam merd over het goddelooze gedoe der liberale regee ringen zoodat het nu hoogst onbillijk zou zijn als wij niet verwachten, bij eiken schotel die ons overeen komstig het politieke menu wordt opgediend, een christelijke smaak of nasmaak te kunnen proeven. En toch, hoe bitter valt die verwachting tegen. Wat hebben wij ons vergist, hoe zijn we ontnuchterd. Hoe christelijk (leest hier orthodox of clericaal) premier Knijper en zijnen ministrieelen staf ook moge zijn, hoe christelijk hunne Eerste- en Tweede Kamertrawanten zich ook mogen voordoen, hoe christelijk hunne volg zame kiezers ook schijnen in hunne gelaatstrekken en gesprekken, hunne vereenigingen en debatten, uit de troonrede, die toch de thermometer zou moeten zijn van dat christelijk leven en streven, is daarvan, o zonde, maar weinig te bespeuren. En de S7emrae%-redaktie kan in de troonrede maar niets specifieks christelijks vinden tot zij komt aan „de regeling van het onderwijs" en het plan „den weke- lijkschen rustdag beter tot z'n recht te doen komen". Daarover zegt zij Hier, waar sprake is van bijzonder onderwijs, Zondagsviering, en zendingspraktijk, hier zien wij de groene stengels oprijzen uit den Christelijken regeeringswortel. Maar ach, dat is ook al niets nieuws. De liberale regeering trok zich immers ook de belangen van het bijzonder onderwijs aan; onder liberalen invloed werd immers ook voor Zondagsrust gestreden of moet dat woord zondagsriermy meer beteekenen en wensch dit ministerie ons zijn christe lijkheid te toonen doer het invoeren van een toe stand die men b.v. in Engeland eenmaal aantrof, doch die zelfs daar onhoudbaar bleek. En wat de practische zijde van het zendingswerk betreft, daarin is het ortodox-clericaal beginsel goed te proeven, het beginsel dat de inlandsche christen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 3