Een christelijke duitendief. Ditjes en Datjes. Yakkroniek. reeds besproken het is in die kringen niet altijd even gemakkelijk, menschen te vinden met wie men voor den dag komen kan. In 't algemeen zijn figuren die vooraan staan kunnen, daar zéér schaarsch. Oók in „Nederland en Oranje" doet zich dit verschijn sel voor en daarom is men zeker gekomen met 'n kan didaat, wiens ongeschiktheid men zelf vooraf kende. Ofneen daar zal nog wel een andere oorzaak in 't spel zijn. Onze geachte overburen 't zij met alle respekt voor hen hier toch even opgemerkt heb ben nog altijd het zwak, dat overal in onbruik geraakt, maar dat daar nog hoog in eere gehouden wordt, te hechten aan de deftigheid van den naam. Zoo'n beetje oogver blinding daar hoüen ze nog wel van en Mr. van Briel Sasse is goddank nu een van de lui met twee namen, nog wel met Mr. d'r voor. Vat-je, daar ken-je nou nog 'reis meê voor den dag komen. Dol verliefd als de mannen-broedersschaar was toen ze zoo'n deftig heerschap in haar midden kon op nemen, is reeds lang tevoren besloten dat d i t de man zou zijn, waarmede men paradeeren zou. En de eerste de beste gelegenheid is te baat genomen. Ziedaar een zeer groote fout van onze geachte over buren, om iemand in een gemeente-bestuur te willen doen plaats nemen, zonder dat hij met de lokale toe standen op de hoogte kan zijn, in 'n provinciaal bestuur te willen doen nemen zonder dat hij in de verste verte bevroeden kan wat de belangen zijn kunnen van het district, dat hij vertegenwoordigen moet. Maar bij het konstateeren van deze fout der kies- vereeniging(en), moeten wij óók het ten minste dom heeten van den heer Mr. van Briel Sasse, om zich tot de kandidatuur te leenen. Want hij bovenal moet toch overtuigd zijn dat hij noch voor den gemeenteraad, noch voor de Provinciale Staten 'n dragelijk figuur kan op houden. Of kan ook de heer van Briel Sasse behagen vinden in 't vervullen van de rol van figurant Leent hij zich enkel om als stormram te worden gebruikt tegen de antiklerikalen Hiervoor dachten wij hem niet de man doch 't geheele feit blijft ons een raadsel de keuze zoo slecht mogelijk. En verwonderd waren wij, dat de katholieken en Crist.-historischen ook deze kandidaat van „Neder land en Oranje" hebben overgenomen. Wjj meenen echter te mogen veronderstellen, dat de kiezers zelf anders denken dan de besturen hunner kiesvereenigingen en 't zou ons zeêr verwonderen als er van die richting niet eeu flink gedeelte thuisbleef. Want dat men nu maar enkel op commando stemmen gaat, zonder ook maar eenigszins eigen keuze te laten gelden, lijkt ons toch wat al te erg. Maar we zullen zien! Zonder ophouden moeten wij onze begin selen propageeren. («een dag, geen uur, geen minuut mag ongebruikt blijven. ONS is de toekomst maar daarvoor moet gewerkt worden, kameraden, daarvoor moeten wy ons geven aan de groote zaak met alle kracht, die in ons is. Ieder moet zijn propagandist ieder moet werken met onxe lektuur lezers winnen voor ons blad maar óók leden voor onze party. L>eve de S. D. A. P. Een der voornaamste „christelijke" branders is weer bezig, getuigenis af te leggen van zijn christelijke duitenliefde. En natuurlijk zijn de arbeiders weer de slacht offers van dat soort christelijkheid. De Nieuwe Schie- damsche Courant heeft het nog niet zoo ver mis, als zij als eenige lof voor de „christelijke" meerderheid de zuinigheid noemt; maar wij zullen zoo vrij zijn steeds de slachtoffers van die zuinigheid aan te wijzen, en dat zijn natuurlijk altoos de arbeiders. Wanneer zullen de arbeiders toch eens in grootere massa's gaan inzien, dat zij ook van de „christelijke" meerderheid niets dan uitbuiting te wachten hebben De bedoelde christelijke brander heeft n. 1. eenige knechts in dienst van f 11.— per week en hij kan er op 't oogenblik voor f8.en f9.krijgen, wat alleen aan loon per man flOO.— a f150.— per jaar is. Dat is dus de moeite van 't bezuinigen waard. Er moet dus opruiming worden gehouden onder die gasten van f 11.— Maar hoe dat aan te leggen Een toeval geeft 't mid del van opruiming van no. 1. De christelijke heer pa troon is n. i. op een oogenblik in zijn fabriek, dat deze gast van f 11boven aan 't werk is met een lekke goot en dientengevolge water doorlekt naar beneden. Veel geschreeuw beneden over dat gelek. De gast van f 11.boven, die van de aanwezigheid van zijn patroon niets wist, riep terugde eene gekheid van benee werd beantwoord met de andere gekheid van boven; zoo roept de gast van f 11.boven ook: „Je mag voor mijn part een paar houten beenen krijgen." Dit gezegde was het door 't toeval verschafte middel voor opruiming van no. 1 der gasten van fll.en zijn vervanging door een goedkooperen. De christelijke brander beweerde dat dit gezegde op hem sloeg, terwijl notabene de gast van 11.boven niet eens wist dat zijn patroon in de fabriek was. En daarin lag voor dezen christelijken patroon een reden voor ontslag. De meesterknecht schoof het ontslag nog op, denkende dat zjjn patroon wel tot andere gedachten zou komen. Maar neen.. f150.per jaar bezuinigd op 1 knecht, dat is geen kleinigheid. Het ontslag werd dus gehandhaafd. De gast van f 11.— werd, na 7 jaren trouw dezen christelijken patroon ge diend te hebben en zonder ooit óf met den patroon óf met den meesterknecht óf met het volk moeielijkheden te hebben gehad, ontslagen om een reden zoo vuil dat er in de Nederlandsche taal geen woord voor te vinden is, misschien zal de christelijke meerderheid van zulke daden nog wel eens een woord weten te maken. Na No. 1 volgde No 2. Ook de tweede gast van f 11. moet vertrekken. Er zijn immers goedkoopere krachten te krijgen, en een bezuiniging van f 150.— a f 100.— op 1 knecht is niet weinig; met een beetje volharding kun je op die manier een christelijk kapitaal verdienen in 1 jaar. De reden voor ontslag van No. 2 is nog mooier. Die is er heelemaal niet. Een werkgever heeft immers het recht om te ontslaan wie en wanneer hij wil? Welnu, onze christelijke brander maakt eenvoudig van dat recht gebruik en ontslaat. Dat gaat immers niemand aan? Zoo is ook de 2e gast van fll.ont slagen, omdat de patroon daar 't recht toe heeft, en vervangen door een goedkooperen knecht, omdat de patroon daar meer voordeel van heeft. En als men nu weet, dat diezelfde patroon, een van de christelijke meerderheid, een meesterknecht van f 18.in diezelfde fabriek heeft, maar dezen zelden meer dan f 16.uitbetaalt, omdat hij f2.inhoudt voor boeten wegens onvolkomenheden in de werk zaamheden, dan kan men begrijpen, hoe zulke heeren aan hun groote inkomsten komen, al betalen ze dan ook nog zoo weinig in de gemeentebelasting. In het allerchristelijkste aller christelijke bedrijven, de jeneverstokerij, geven aldus christelijke patroons een voorbeeld van de „christelijkheid" der „christelijke" meerderheid in ons land. Onze kapitalistische maat schappij bereikt met zulke dingen (geen uitzonderingen zijn dat!!) zjjn hoogste punt van huichelarij. Arbeiders, overdenkt deze geschiedenis eens nauw keurig. Leert daaruit op nieuw, dat het thans uw tijd is om uw arbeidersrechten te verdedigen tegen de rechten van christelijke en andere werkgevers! Arbei ders, allen vereenigd voor uw zelfde arbeidersrechten! Ons partijblad De Baanbreker vermeldt, dat de ge meenteraad van Haarlem besloten heeft, in navolging van Schiedam tot het oprichten van een Arbeidsbeurs Teneinde misverstand te voorkomen willen we er even de aandacht op vestigen, dat men Schiedam in dit op zicht als voorbeeld moet stellen. Onze arbeidsbeurs is toch slechts 'n armzalig wanproduct van wat ze zou moeten en kunnen zijn. Invloed heeft ze hoegenaamd niet en blijft de organisatie zooals ze tot op heden is, dan zal ze het teringachtig bestaan dat ze lijdt, nog 'n poosje voortslepen, maar binnen afzienbaren tijd zeker verdwijnen. Levensvatbaarheid bezit onze arbeidsbeurs, door de glad verkeerde wijze, waarmede het zaakje is opgezet, niet. Waren de vakvereenigingen in den arm genomen of speciaal de Bestumdersbond er mede annex gesteld, dan zou het o. i. heel anders kunnen zijn. Maar een Arbeidsbeurs buiten den invloed der arbei ders zal noodwendig een dood lichaam moeten zijn. Een paar inzenders in de 8. Ct. protesteeren tegen de wreedheid welke „op hoog bevel" in de Plantage heeft plaats gehad, door het uitstooten van kraaien nesten. Ofschoon we nu vóór dieren-bescherming menschen -bescherming stellen en dus dahraan aller eerst onze aandacht wijden, vinden we het mét de in zenders zonderling dat dit dierenmoorden plaats heeft op bevel onzer christelijke gemeente-autoriteiten, 't Wil ons toch beter voorkomen, als men de dieren nu eenmaal niet in onze Plantage dulden wil, dat men ze dan maar verjaagd als ze aan 't nestelen ziju en niet precies wacht, totdat ze jongen hebben Moedwillige wreed heid ook tegenover dieren, is laagheid. We hebben in Schiedam een nationale wedstrijd ge had in 't schieten. Nota bene geen kleinigheidje, hè?... Enfin, 'n waar feest was 'r in „Musis" en 'n voorzitter (wie 't was vinden we nergens vermeldt) heeft 'n openingsrede gehouden die klonk als 'n klok, o. a. be werende dat de vereeniging („Het Vaandel" het-ze) ten doel heeft d'r leden weerbaar te maken om te kunnen meestrijden tot verdediging en beveiliging van 't vader land. Asjeblieft, en zooiets in Schiedam! Nu, dan is 't vaderland nog 'n poosje veilig. 't Feest werd vereerd met de tegenwoordigheid van twee onzer schutterij-officieren, de h.h. Beukers en Dirkzwager. Deze laatste heeft, als aspirant-gemeen teraadslid, gemeend het niet onder zich te moeten laten en óók 'ns te speechen. Hij wenschte groei en bloei... Ja, ja, als de heer Dirkzwager eenmaal 'ns raadslid was, zou-i wel meer voor den dag komen. Want al wat tot nog toe van den Majoorskant kwam waren stugge redenaars.... voor „Vaandel" vereeniginkjes als anderszins, maar ten stadhuize... Atchie De Nieuwe vermeldt dat Schaper, niet herkozen is als lid van het Partijbestuur. Dit vindt de heele chris telijke pers 'n bepaald gewichtig feit en natuurlijk opoe-Nieuwe van 't zelfde. Nu zou 't. best gewichtig kunnen zijn, als Schaper maar lid van 't Partijbestuur was geweest. Maar hij was het niet en is dus niet herkozen ook. Nou, enfin'n abuissie! Uit goede bron vernemen wij dat één katholiek in onze gemeente, overigens 'n goed zoon der kerk, hals starrig blijft weigeren aan 't bevel des eerwaarden adviseurs gevolg te geven en z'n abonnement op de S. Ct. op te zeggen, 't Is de redakteur van de Nieuwe. Zeer begrijpelijk! Want als de S. Ct. er niet was, was ook de Nieuwe niet. Hoe moet de Nieuwe aan Schiedamsch nieuws komen buiten de S. Ct. om Die mogelijkheid bestaat niet, de schaar van De Nieuwe vermag veel, vermag alles. 't Zal dus zaak wezen, dat de eerwaarde dispensatie verleene Van verschillende zijden wordt ons bericht, dat, al komt men met vijf centen op den palm van z'n hand aan 't Bureau van de NieuweBoterstraat 50, men nog maar altijd geen krant krijgen kan. Men moet eerst vertellen wat naam men wel heeft en naar de al of niet gevaarlijkheid van 't antwoord ontvangt men 'n ex. of niet. Te drommel, da's 'n bovenstbeste maatregelZoo doende zal die vermaledijde Moker eindelijk ook niet meer weten wat 'r in de Nieuwe staat Alsof er niet genoeg katholieken zjjn, die ons wat graag van alles op de hoogte houden, zeg De anti-revolutionaire propaganda-club te dezer stede, dat dappere keurkorps der oprechte Haarlemscheo pardon, kristelijke beginselen, was óók door de kies- vereen. „Schiedam" uitgenoodigd om te komen debat- teeren tegen den heer Gerritsen. Nu, zou-je zoo denken, zoo'n uitnoodiging is vrij overtollig. Die strijdlustige Gideons-bende stormt wel zonder uitdaging ten strijd Mis, poesDie dappere schare komt niet op de vlakte. Niet omdat ze den moed er toe missen neen, hoor, as-i dat van d'r denkt, kijk, dan ken-je ze nog niet maar, ja wat „maar" eigenlijk Och, als 't er op aankomt, verbiedt Gods Woord 't misschien nog wel. 't Zijn goochelaars die op dat gebied voor iedere spijker 'n gaatje weten. In de vorige week Woensdag gehouden vergadering van den Schiedamschen Bestuurdersbond werden Sta tuten en Huishoudelijk reglement afgehandeld. Op voor stel der S. D. A. P. werd besloten per 50 leden één gedelegeerde voor het Dagelijkse,h Bestuur aan te wijzen in plaats van per 25. 'n Voorstel van den Bond van Brandersknechts om één gedelegeerde per vereeniging toe te laten, werd niet ondersteund. Mede werd op voorstel der S. D. A. P. besloten alsnog in de Statuten de mogelijkheid te bepalen dat door den Bestuurders- bond een gesalarieerd beambte wordt aangesteld. Nog enkele wijzigingen van meer ondergeschikt belang werden besproken en ten slotte Statuten en Huishoudelijk reglement vastgesteld. Besloten werd nog het nu reeds te doen drukken, waar uit financieel oogpunt de konink lijke goedkeuring voorloopig nog niet kan worden aan gevraagd. Alle leden der aangesloten vereenigingen zullen een exemplaar ontvangen, dit vooral werd noodig geacht, en iedere vereeniging zal zelf te beslissen hebben of de leden afzonderlijk of wel de kas den kostenden prijs betalen zullen. Inzake de steun-beweging voor de Diamantbewerkers werd besloten alle bestaande organisaties te dezer stede op te roepen tot een vergadering op Woensdag 18 Mei in „Constantia", teneinde een algemeene regeling te treffen. Verdere beraadslaging over dit punt had niet plaats. De oprichting van een Bureau voor Arbeidsrecht bracht, volgens informatie ter bestemder plaatse door het Bestuur, heel wat moeielijkheden met zich. Aan sluiting bij het Bureau te Rotterdam werd met het oog op de daaraan verbonden moeielijkheden niet ge- wenscht geacht. Breedvoerige diskussies werden hierover nog gevoerd de Onderwijzersbond stelt voor de zaak maar voor loopig van den baan te schuiven, doch trekt in den loop der debatten z'n voorstel weder in. Algemeen werd de mogelijkheid ingezien een Bureau voor Advies daar te stellen, dat, zij 't ook met 'n eenigszins beperkten werkkring, tóch veel kan doen. Betreffende de onge vallenwet, de milicienswet, voor schoolzaken als anders zins, kan een Bureau van Advies zeker voor de Schie- damsche arbeiders nog tot veel nut zijn. Aan het bestuur werd opgedragen een plan tot organisatie ervan te ontwerpen, dat dan in een der eerstvolgende vergade ringen kan behandeld worden. Niets meer aan de orde zijnde, werd de goed bezochte vergadering gesloten. TA

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 2