No. 39. ZATERDAG 26 NOVEMBER 1904* 4e Jaargang. ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaidemokratische Arbeiderspartij. Bureau van Redactie en Administratie: A. WINTERBERG, Raam 27, Stukken yoor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. St- N icolaasfeest. De geschiedenis van een kaartenhuis. De Vloek der onzelfstandigheid. Bekoorlijke vrijage. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal j Mj v00rmthetaUng_ franco per post 30 cent j J Losse nummers 2 cent. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Partijgenooten en geestverwanten die voor bovenge noemd feest nog kinderen wenschen te laten inschrijven, kannen zich vervoegen a.s. Zondag tnsschen 4 en 8 nur, in 't gebouw „CONSTANTLA". Alleen kinderen van 8 tot 12 jaar worden bijgeschreven. In de volgende Moker wordt het nur bepaald, waar op de kinderen znllen samenkomen in „Constantia." De dag is gesteld op Zondag 4 December. DE COMMISSIE. Hebben we in ons; vorig no. melding gemaakt van het verschijnen eener brochure van een R. K. Priester (Dr. v. d. Briök te Breda) die sociaal-democraat is geworden, alzod het zóóveelste bewijs leverende, dat het boerenbedrog_ is als de goê gemeente wordt diets gemaakt, dat ChH^tendom en socialisme niet kunnen samengaan, thans wftlen we nog een ander christen laten spreken, die eveneens als geloovig mensch het socialisme predikt en mede helpt in elkaar trappen dat kaartenhuis van argumenten tegen de sociaal-demokra' tie, waar het betreft hare zoogenaamde vijandschap tegen den godsdienst. De heer Van der Pers schrijft in De Christen-Demo- kraat een artikel getiteld„De huidige kapitalistische inrichting onzer maatschappij in strijd met de Heilige Schrift" 't geen hij aanvangt als volgt Proletariërs en kapitalisten, bezitters en niet-bezitters, zie daar de twee hoofdgroepen, waarin men thans het volk kan verdeelen. Aan de eene zijde een opeenhoo- ping, een opstapeling van schatten, aan de andere zijde een ontbreken van het allernoodigsteeenerzjjds een baden in weelde en overdaad, anderzijds een leven van ontbering, van kommer en ellende. Onze tijd schept de scherpste en schrilste tegenstellingen, wat betreft de maatschappelijke verhoudingen en dit zal nog vererge ren met de steeds toenemende concentratie (samentrek king) van het kapitaal. De productie of voortbrengings- middelen komen hoe langer hoe meer in 't bezit van machtige maatschappijen en naamlooze vennootschappen, deze verrijzen als paddestoelen uit den grond. Straks smelten al die maatschappijen en naamlooze vennoot schappen soortgewijze successievelijk ineen tot een be trekkelijk klein aantal trasten en kartels, die dan over de gansche voortbrenging de uitsluitende beschikking zullen verkrijgen. Dan zullen de goudkoningen, geld- menschen, als heeren dier trusten en kartels, als onbe perkte gebieders heerschen over de gansche massa met ongekende tyranni. Ter opdrijving van de prijzen zullen ze af en toe voor een tijd de afzet van goederen staken en zullen zoodoende feitelijk over leven of dood van de massa beschikken. In den barren winter zullen ze b. v. de benoodigde brandstoffen kunnen ophouden, en daar door velen van koude kunnen doen omkomen; ja meer nog, ze zullen daardoor alles wat met stoom werkt tot stilstand kunnen doemen zoowel alle fabrieken die met stoom werken alsmede het geheele verkeer met spoor en boot. Ze zullen zoodoende duizenden arbeiders tot werkloosheid kunnen doemen. Door het vasthouden van de allernoodzakelijkste levensbehoeften zullen ze zelfs hongersnood kunnen ver wekken. De machtige beheerschers der voortbrenging zullen zelfs de regeering des lands niet ontzien, doch ook deze van zich afhankelijk maken, zoodat dan het gansche land zal zuchten onder het schrikbewind van de geldmonarchen, de heeren en meesters van de trusten, of m. a. w. dan zijn we beland in het ryk van den on- rechtvaardigen mammon. Wat ik hier in enkele korte trekken schetste in het eindplan van het kapitaal, ligt geheel in de ljjn van1 de huidige kapitalistische productie wijze. De groote massa weet niet, wat boven 't hoofd haar hangt, zij doorziet niet, neen is geheel onkundig van het bedoelen, van het rustloos samentrekken van het kapitaal. En toch de tijd van alleen edelman en bedel man, dat de groote massa, de slaaf, de zwoegende slaaf zal zijn van de oppermachtige groot kapitalist, bjj wier gratie hij zal leven of niet leven, nadert met rassche schreden. Slechts een middel bestaat er om het steeds drei gender gevaar te keeren, en dat middel is: aan het kapitaal het monopolie van de productie-middelen te ontnemen en deze te brengen in 't bezit van de ge meenschap, van ons allen, en ze te exploiteeren door staat of gemeente. Dan komt de productie niet enkelen, geljjk thans, maar allen ten goede. Dan wordt aan het opstapelen van reusachtige fortuinen den pas afge sneden, doch wordt den weg geëffend, dat allen een menschwaardig bestaan kunnen verkrijgen. Bij de productie zal niet gelet worden geljjk nu, op de uitsluitende belangen van het kapitaal, of er winst is te behalen, doch de productie zal zich regelen naar de behoeften. De maatschappelijke verhoudingen, zullen geheel anders worden: de scherpe, schrille tegenstel lingen zullen afnemen en plaats voor meerdere ge lijkheid. Terwjjl aan de eene zijde het onmogelijk wordt om millionairs en milliardairs te kweeken, zal anderzijds de grootste en schrikkelijkste armoede plaats maken voor een min of meer algemeene welvaart, dan zal het beeld des Scheppers weer in den mensch tot zijn recht kunnen komen, terwijl daar, van onder het heerschend kapitalistisch regime soms al heel weinig meer valt te ontdekken. De heer Van der Pers vertelt ons geen nieuws hij verklaart eenvoudig de ontwikkeling der maat schappij op precies dezelfde wijze als de sociaal-demo- kraten haar steeds hebben aangewezen, komende tot dezelfde consequentie als zjj, d. i. de noodzakelijkheid van het Socialisme. Zeker, de heer Van der Pers noemt zich christen- demokraat. Maar 't is afdoende bewezen reeds in dit artikel, dat hij tot de peuteraars Staalman Co. totaal niet behoort de heer Van der Pers is christen- en sociaal-demókraat. Och, och, die arme socialisten-vreters merk Aalberse-Sybrandy loopen dood op zulke feiten! Op oogenblik zijn er in Schiedam reeds vier glasblazers-vereenigingen met nog blijde verwachtingen in de toekomst. {De Moker van 19 Nov. 1904.) Ze vallen van 't eene uiterste in 't andere. Jarenlang geen organisatie. Dan eentje, die na korten tijd de tering krjjgt. En nu, o schrik, al vier! Dat is werkelijk om van te schrikken. Want in de arbeidersbeweging is 't niet organisatie's als niet regen op 't bouwland. Je weet niet wat erger is: niets of te veel. Dat ligt ook nogal voor de hand. Je veréénigt je om een te zijn in je optreden, samen als één groote massa te doen, wat je elk afzonderlijk niet kunt. Dat kunstje kun je al van de heiërs afkijken als ze met een man of acht 't blok ophalen, dat ze elk afzonderlijk wel zouden laten liggen. En dat groote blok, dat ze alleen met z'n vieren op kunnen halen, jast de juffer d'r maar lekker in. Als ge nu in vier ploegjes van twee man, elk met een blokje, dat maar een kwart van de groote had, op de juffer gingen timmeren, hadden ze heus geen kans. En toch werken ze dan ook samen, zijn ze ook vereenigd. Maar de fout zit 'm daar, dat ze niet allemaal by mekaar zijn. En dat weten die heiërs best. Zoo weten ook de meeste arbeiders best, dat vakvereenigingen op den duur alleen wat waard zjjn, als alle arbeiders in 't vak in één vereeniging zijn. Toch doen ze 't anders. En zooals je nu met de glasblazers in Schiedam weer ziet, kruipen de Roomsche, en de Christelijk-Historische en de Gereformeerden en de Luthersche allemaal op klutjes bij mekaar. Voor der fatsoen doen ze dan net, of ze zich nou verbeelden, dat ze ernstig een vakvereeniging hebben gesticht. Dan worden ze erop gewezen, dat alle vakarbeiders toch één belang hebben, dat ze in één vereeniging moet behartigen. En men wjjst ze op de patroons, die, Roomsch of Protestant of ongeloovig, allemaal in één vereeni ging zijn. .Maar eigenlijk hoef je ze daar niet op te wijzen. Want alle arbeiders weten duvekaters goed, dat ze eigenlijk bij mekaar hooren. Als 't nog noodig was, was 't hier weer eens bewezen, omdat, toen 't eerste verzet kwam, alle glasblazers in den Bond liepen. Dat was de goeie koers, die ze uit eigen beweging en op eigen verantwoordelijkheid uitgingen. En nu hebben enkelen zich weer van den kook laten brengen. Die waren dus blijkbaar te beroerd, om zelfs op der stuk te blijven. Laten ze ons nu niet aan boord komen met 't praatje dat dominee Die, of pastoor Deze, meneer Zus of baas Zoo ze overtuigd heeft, dat ze verkeerd gedaan hadden. Want ze voelen 't zelf wel beter. Maar ze zyn niet zelfs handig genoeg om op hun stuk te blijven staan. Ze hebben zich omver laten praten. Ze zijn te weinig gewend zelf te prakkizeeren en laten zich dan overdonderen door wat groote woorden. Ze zijn zoo gewend, dominee of pastoor voor zich te laten denken, voor zich te laten oordeelen, zich door hen te laten raden, dat ze nu, of maar klakkeloos aannemen, wat die zeggen, of te beroerd zijn, te slap, te miserabel ente benauwd soms om er tegen in te gaan. Zoo teek enen zich die clubjes-mannen meestal als slappe-was-kerels. Op 't oogenblik, dat ze zich afscheiden, zien ze meestal niet goed de gevolgen van hun daad. En als ze die gevolgen gaan overzien, is 't meestal te laat om terug te keeren. Dan komt hun trots en veel meer nog in jj't spel. Of ze er dan nog al of niet in slagen hun standpunt te verdedigen is bijzaak. Ze blijven in hun verdeeldheid volharden, ook tegen beter weten in. En de gevolgen? Niet alleen duurder administratie, (want elk vereeni- gingtje, hoe klein ook, maakt natuurlijk administratie kosten, en voor 300 leden in één vereeniging zijn die naar verhouding veel minder dan b.v. voor vijf ver- eenigingen elk van 60 leden) maar ook, en dat is 't ergste, slappe of in 't geheel geen aktie. Een blijven dus in de geestelijke en stoffelijke ellende-toestand van thans. Dat is de vloek [der onzelfstandigheid, van 't niet op eigen krachten, op eigen oordeel, op eigen in zicht vertrouwen. Die houdt de beweging terug en laat de bezitters in hun macht. Die houdt het juk op de nekken .der proletaren en handhaaft de bevoorrechting der patroons. Die is de oorzaak, dat zoo menige slag verloren wordt en de arbeiders dan weer blijven machte- looze, willooze werktuigen in de handen van zegevie rende, onderdrukkende patroons. En nu hebben ze maar te kiezen. Met lang rede neeren kun je wel een eenvoudige zaak verward ma ken en daardoor iemand van den goeden weg brengen. Maar de werkelijkheid verandert er niet door. En die werkelijkheid is, dat de arbeiders slaven blijven, zoo lang ze zich niet in éen zelfstandige beweging, die hen allen omvat, verzetten tegen het kapitaal, dat hen allen uitbuit en leeft van hun bloed. M. Wat de „Nederlandsche Boerenbond" eigenlijk wel is, behoeven we in De Moker niet meer uiteen te zetten dit is reeds vroeger door ons verteld. Genoeg zij het er even aan te herinneren, dat de „Nederlandsche Boerenbond" staat onder protectoraat der R. K. geeste lijkheid dat Israëlieten van het lidmaatschap uit gesloten zijn dat de anti-revolutionairen echter sinds de van God gegeven eenheidskomedie mogen mee-koeke- loeren in dien prulbond en dat Mr. Von Briel Sasse voorzitter is van de afdeeling Schiedam. Woensdag 16 November heeft deze in de „Harmonie" een openbare vergadering belegd, waarin pater v. d. Eisen, volgens Mr. von Briel Sasse „de vecht-generaal en boterkoning" (eere-titels als spreker optrad. Uit des vecht-generaal's en boterkoning's rede zij het volgende slechts weergegeven DE MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 1