Ditjes en Datjes Vlaardingen. Vlaardingsche IJzerkoekjes. Wij zullen bij deze alinea thans niets voegen ze spreekt met haar vervloekte kapitalistenmoraal voor zichzelf. Maar we willen toch dezen vraag stellen: Is het niet hoog tijd, dat de Gemeenteraad een zoo des potische macht als de havenmeester en B. en W. over deze groep gemeentearbeiders uitoefenen opheft en deze gemeentewerklieden onder het gezag van den Baad brengt, voor zoover benoeming, ontslag, overplaatsing, beroep enz. aangaat? De volgende week komen wij op deze hoogst belang rijke aangelegenheid terug. Heest „Het Volk". De Kamer-debatten zijn in vollen gang, en, we hebben het vooral de vorige week kunnen mei ken, reeds bij de Indische begrooting aller- belangi ijkst. En het valt te verwachten, dat er in deze zittings-periode nog héél wat gezegd en gedaan zal worden, dat aan geen arbeider onbekend mag blijven. Daarom wekken wij onze lezers dringend op, zich nü nog op „het Volk11 te .abonneeren, omdat men alzoo zeer uitvoerig en naar waarheid verslag krijgt van wat op 't Binnenhof voorvalt. Voor 15 cents per week heeft men een uitnemend dagblad. He soc -dein. priester.De Meijersche Crt. en het Dagbl. van N.-Brabant, de eenigste katholieke bladen die totnogtoe iets vermelden durfden over den sec.-dem. priester, Dr. J. v. d. Brink, hebben beiden getracht hem te doodverven als een priester, die in z'n plichten tekort kwam. De aangevallene heeft gepoogd in beide bladen, zich te verdedigen, doch z'n verdedi ging werd brutaalweg geweigerd. Thans heeft hij zich gewend tot de Bredasche Crt., waarin hij o.a, schrijft: „U noemt mij wispelturig in 't begin (mjjner loop baan) omdat hij dra drie parochies had gehad, maar u vergeet er bij te zeggen, dat de pastoors dier parochies uitsluitend studeerden in de wijn- en cognacsoorten enz. en mij het leven ondragelijk maakten door het vertoon hunner oefeningen in die sport. Van eene andere stand plaats zegt uhij maakte er zich onmogelijk. Maar waar waarom dan de groote ontevredenheid der paro chianen, toen de pastoor uit antipathie tegen mijn per soon en werken, gerugsteund door den Bisschop mij op straat wierp? En waarom werd zoo'n onmogelijk mensch weder direkt geplaatst op eene andere parochie vanwaar ik eindelijk vrijwillig retireerde. U zegt dat ik het Brevier verwaarloosde. Ja, toen ik ziek was door al het gesar mijner mede-priesters en nipt kon. U zegt: dat ik onder eene H. Mis niet consakreerde. Dit is eene godslasterende leugen. „U zegtdat de kinderen door mij gedoopt voor waardelijk werden overgedoopt. Ja dit geschiedde op last des Bisschops voor 14 doopsels te Heerle, die ik zeer goed gedaan had. maar die hernieuwd werden uit taktiek om later te kunnen zeggen die man is gek Daartegen protesteerde ik driemaal en het kerkelijk recht kent straffen tegen deze wederdooperij. Verder acht ik het maatschappelijk Socialisme niet in strijd maar in overeenstemming met het Katholicisme. Het is niet in strijd met een enkel onzer dogma's. Het wordt bestreden uit taktiek ter wille van den geldbuidel." nisatie behoort te worden geschapen, b.v. beheerd door een Commissie. We meenen dat B. en W. hun vraag aan een ver keerd adres richtten, omdat o.i. het goede slechts is aan de vakvereenigingen. Weten B. en W. soms niet wat voor beesten dit zijn Hoe zalig of'liet is, politie-agent te wezen Naar ons wordt medegedeeld, hebben onze politie-agen- ten in geen 42 dagen een vrijen dag gehad. In één woord schande Bakervrees. Degenen die het werk hebben aangevangen op de blazerijen, worden 's avonds door de politie thuis gebracht. Trots alle geruchten van onderkruipers, die mishandeld zouden zijn, is hen echter geen haar gedeerd en zijn dat dus allemaal maar weer verzinsels. Zeker, ze worden trouw vergezeld van een meestal nogal talrijk publiek, waaronder maar weinig stakers, doch men zij gerust, d'r zullen geen klappen vallen. Beter nog vonden wij het echter en wij dringen er zelfs ten sterkste op aan, dat men die menschen I met de eer van een geleide gunt. Alles wat men „relletje" I zou kunnen noemen, moet door de stakers en het hen goedgezinde publiek vermeden worden. Want van een kikvorsch wordt vaak een olifant gemaakt. Vreemde blazers. Ter gelegenheid van St. Aicolaas moeten bij verschillende bakkers bestellingen zijn gedaan, om blazers van speculaas. Men heeft wer kelijk „vreemde" en kan er net zooveel laten aanrukken als men naar wil. Christendom en Socialisme. Een erkenning, schrijft Het 1 olk, dat godsdienst en sociaal-demokratie elkander niet uitsluiten, vinden wij in De Voorzorg, het orgaan van den Chr. Nat. Werkmansbond, van den redakteur dr. Slotemaker de Bruine. Zij luidt Er zijn menschen met een groot vermogen lid van de S. D. A. P. Dat wil zeggen: zij hebben voor zich zelf op dit oogenblik kapitaal; maar zij zijn voorstanders van een nieuwe maatschappelijke inrichting' van de socialisatie der productie-middelen. Dat laat zich best begrijpen. En er zijn menschen, die geen honderd gulden kapitaal hebben, geen „kapitalisten" dusmaar die van oordeel zijn, dat onze tegenwoordige maat schappelijke inrichting moet bestendigd worden, en dus „kapitalistisch zijn. Dat laat zich ook begrijpen. Naar mijn overtuiging kiest het Evangelie tus- schen die twee standpunten geen partij. Hoe het best het bezit der productie-middelen geregeld wordt, dat is een practische en technische vraag, die als' zoodanig niet door het Evangelie wordt beantwoord. Cijfers die spreken. Uit De Bode halen we 't volgend tabelletje: Het getal analphabeten bedroeg volgens de laatste statistieken In Duitschland 0,5 op 1000 recruten Zweden 0,8 Denemarken 2,0 Zwitserland 20,0 Nederland 23,0 Engeland 37,0 bruidslieden. Frankrijk 47,0 recruten. België 101.0 Teekenachttg is daarbij, dat in het liberaal-socialis tische Luik het getal analphabeten 75 per 1000 be droeg, in het ultra-clericale Oost-Vlaanderen daaren tegen 151, dus dat is het dubbele. Met het oog op de cijfers die Belgie aanwijst, spreekt de schrijver van „verdommende werking van het cleri- calisme". Met nog al eenig recht meenen we zoo Aan het verkeerde adres. B. en W. hebben zich tot de Kamer van Arbeid voor de Bouwbedrijven gewend met den vraag of de Arbeidersbeurs, zooals hij nu is ingelicht, voldoet, dan wel of een andere orga- Toestanden in het kuipersvak. Het kan niet ondienstig zijn om in dit blad eens een kijkje te geven op de oorzaken die aan de wanver houdingen van thans zijn voorafgegaan, en die in innig verband staan met de opkomst der groot-industrie ook in dezen tak van bedrijf, waarvan de gevolgen zich reeds dit jaar gevoelig op den loonstandaard der ge zellen deden gelden. Haar ontstaan moet gezocht worden, afgezien van een ontwikkelingsgang der maatschappij, in de enorme uitbreiding der visscherij, met de daarmede gepaard gaande meerdere behoeften aan fust. Dit was zeker voor hen, die met de fustprodnctie hun bestaan vonden een verblijdend verschijnsel. Maar, helaas! actie verwekt reactie, en de reactie was de machine, die, hoewel eerst onderschat, spoedig bleek een geduchte concurrent voor het handwerk te zijn. Echter niet wat de loonen betrof, die waren gelijk aan die van het handwerk, maar een concurrent op de handelsmarkt. Door de toepassing der techniek kon de groot-industrie I hout verwerken dat voor handwerk niet bruikbaar was; J daardoor natuurlijk minderwaardig en derhalve goed- kooper. Alzoo een voorsprong van niet weinig beteekenis. Hier moet o.i. voor het grootste gedeelte de oorzaak in worden gezocht, dat de machine, trots haar meerdere productie-kosten, het handwerk een scherpe concurrentie kon aandoen. Een concurrentie die altijd door de kuipers patroons is verhaald en nog verhaald wordt, op de loonen der arbeiders. Ook komt er nog dit bij, dat het kuipersbedrijf zeer achterlijk is. De kuiperspatroons hebben blijkbaar ver zuimd de bakens te verzetten toen thet tij verliep, want nog nimmer wordt het bedrijf op dezelfde manier uit geoefend. zooals het reeds jaren hier geschiedde. Laat ons eens even zien. Het hout, Amerikaansch eiken, aan duigen, d.w.z de stammen en takken aan stukken gekliefd van verschil lende lengten en dikten, worden met een handzaag gekort, om daarna door den patroon of zijn plaatsvervanger op de vereischte dikte te worden gekloofd, en verder door de gezellen te worden behandeld en tot een vat saam- gesteld. Hiertegenover staat de machine met zijn uit Rusland en Duitschland geïmporteerde stammetjes, waarvan de meesten (zoo niet alle) voor bier- of azijnfust niet ge schikt zijn, laat staan voor haringfust. Dat deze hout soort. gelijk boven reeds gezegd, voor de productie enorm voordeeliger is, laat zich gemakkelijk denken. Welnu, deze stammen worden door een stoomlindzaag gekort om daarna door een andere machine in de ver eischte vorm (hol en rond) te worden gebracht, Deze machine noemt men een trommelzaag. Nu worden de aldus klaargemaakte duigen in ijzeren bandjes gezet, om dan te worden verwarmd (dit is noodig om aan het hout de noodige buigkracht te geven) om ten slotte door pers- en kroosmachine tot rompen te worden verwerkt. De bodems, uit dezelfde houtsoort bestaande, worden door een machine geschulpt, dan op de vereischte grootte gebracht, verder door de boommachine gesneden, en ten slotte wordt een aan beide zijde der bodems scherp toeloopend fout aangelegd. Na nu door de kuipersgezellen van het vereischte getal hoepels te zijn voorzien, is het vat voor het ge bruik gereed, Alzoo ziet men aan den eenen kant een eenvoudige, aan den andere kant een meer ingewikkelde constructie om tot het vervaardigen van een vat te geraken. En niettegenstaande de vermeerdere constructie is het machinale fust goedkooper in prijs! Wat ziet men nu gebeuren. Gaat nu de handwerk- makende kuiperspatroon zoeken naar middelen om zijn bedrijf technisch hooger te stellen en alzoo zijn concur rent bestrijden? Neen. Er wordt begonnen met de loonen der kuipersgezellen te verlagen, Dus tegenover een z.g. oneerlijke concurrentie met de loonen der arbeiders! Zonder dat er ook maar met één arbeider of arbeiders organisatie over wordt geraadpleegd. Hier staat dus de arbeider in het bedrijfsleven als werktuig naast de doode stof, en is hij dientengevolge onderworpen aan de willekeurige handelingen der patroons en staat hij niet als menscli naast den werkgever, waar hij be hoorde té staan, om als redelijk schepsel zeggingskracht te hebben in het vaststellen van de voorwaarden waar onder hij werken moet. Door de patroons van het handfust wordt dan ook geen enkel argument aangevoerd, waaruit blijken zou dat het bedrijf technisch niet omhoog te voeren is om een dergelijke loonsverlaging te rechtvaardigen. De keeren weten maar al te goed dat de arbeiders nu nog onmachtig zijn tegen zulk een loonsverlaging met succes den strijd aan te binden. *5 r,ee?s tweede maal in ongeveer één jaar tijd, dat den kuipersgezellen loonsverlaging trof. Dm eens te laten zien hoe belangrijk de loonderving is, zuilen wij eenige fustsoorten aan het oordeel der lezers onderwerpen. In 1903 werd voor het vervaardigen van een ton van machinaal klaargemaakt hout, aan arbeidsloon betaald 30 cent, terwijl dit volgens de nieuwe loon regeling zal bedragen.... 19 cent, een vermindering dus van met minder dan 11 cent per ton. De patroons redeneeren zoo: nu zullen de gezellen wel met meer zoo graag machinale tonnen maken. Alsof een kuipersknechts dit zou kunnen doen als de patroons geen machinaal hout inkocht! Het loon voor yi6 tonnen bedroeg in 1903 17 cent, dit jaar is zulks op 13 cent gesteld, een vermindering dus van 4 cent per ton. Waar nu door een gezel ge middeld per week een 70 van dergelijke tonnetjes gemaakt worden, daar is het gevolg hiervan dat hij s wekelijks met f 2.80 minder bij moeder de vrouw komt. Wij zouden deze twee voorbeelden nog met andere aan kunnen vallen, doch wij meenen dat deze voldoende zijn om te laten zien wat een dergelijke vermindering m het gezin van een arbeider teweeg moet brengen. Tuhansi r®st ons nog een enkel woord tot de arbeiders in het kuipersvak. Gij, die daar staat als lijdelijke toeschouwers van de opkomende macht en verwoesting van het groot-kapitaal, hebt gij u al eens afgevraagd oe het toch komt, dat heden gjj, morgen een ander aan dergelijke „regelingen" zijt blootgesteld; welke de medicpnen zijn die den kranke moeten worden toege diend De oplossing is niet te vinden in het raam der hedendaagsche maatschappij. Alleen een bewust maken kan ook hier den eenigen weg wezen die aan u kuipers, een oplossing in deze voor u zoo netelige positie kan brengen. Uzelven be wust maken van het groote doel dat het werk moet zijn van elk arbeider, die gevoelt, dat er in deze maat schappij iets is dat hapert. Daarom kuiperssluit de gelederen. Organiseert u, brengt uwe organisatie op een gezonden grondslag, opdat wanneer de crisis voorbij is, gij een compacte massa vormt, in staat den strijd te aanvaarden tegen uitbuiting en vernedering ouder de leus Arbeid aan den arbeid Pik. Wel Por, heb je nog nieuws voor dezen avond? Por: Nou of ik! en wat goeds ook! ik heb je heel wat mee te deelen van het werk van onze vroede Vaderen. Laat ik je zeggen dat ik heb bijgewoond twee raadszittingen, de eerste zitting op Vrijdag der vorige week, en de tweede Dinsdag van deze week. 1 ikEn was het de moeite waard om er naar te luisteren Por Por Wel man hou ophet was bij oogenblikken Sensationeelen wat het mooie daarvan was, men kon bij die vergaderingen weer eens zien welke Raads leden zich interresseeren voor de arbeiders. Doch laten wij nu afstappen van algemeenheden en overgaan tot de bizonderheden der zaak. De eerste zitting begon als naar gewoonte met notulen enz. en het eerste wat eenigszins de moeite waard was, dat was de verlaging der gasprjjzen. Buigemeester en Wethouders stelden voor de ver laging te doen ingaan 1 Januari 1006, doch het Raads lid Hoogerw.erf het nieuwe lid van „Volksbelang" vond dat niet goed, en stelde voor de verlaging te doen ingaan 1 Juli 1905. Hij was van meening dat op die manier de gasfabriek was geworden een Melkkoe van de gemeente ten koste van den zak der burgerij. Hij vondt wel goed dat de gasfabriek winst maakt, niaareen winstcijfer zooals wij nu zien is voor ons een wenk zoo zeide hij om de prijs van het gas zoo spoedig mogelijk te verlagen. De Witte was het hiermee ééns, maar vele andere leden - bekend als menschen, die bang zijn zich aan koud water te branden gingen met hef voorstel Hoogerwerf niet mee, ja zelfs was een der Raadsleden zoo verbolgen over die verlaging dat hij in z'n ver bolgenheid zich liet ontvallen de navolgende uitdrukking Wij zitten hier niet om de belangen der inwoners te verdedigen. Pik: Zeg por, wie was dat? PorDat was het Raadslid Louis IJzermans. Pik: Hoe is het mogelijk! zooiets te zeggen. Maar ik denk daar zou IJzermans op dat oogenblik .van meening geweest zijn, dat hij zat in een vergadering van aandeelhouders in een gasfabriek? Por: Ik moet je eerlijk verklaren dat ik niet be greep wat die man bezielde, maar ik vond het meer 3/f jj{ SfC jjc

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 3