Geeft u aan! No. 49 ZATERDAG 4 FEBRUARI 1905 4e Jaargang. ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij. Bureau van Redactie en Administratie: A. WINTERBERG, Raam 27. Ingezonden Mededeelingen. Afdeelingsnieuws. Afgezakt. Een duister betoog. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal j vooruitbetaling. franco per post 30 cent j Losse nummers 2 cent. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Zangvereeniging „Excelsior" a.s. Donderdag vergadering. (Zie advertentie in dit blad.) Muziekvereeniging „Kunst en Strijd." Zondag a. s. des morgens 10 repetitie. Aller op komst noodzakelijk. Het Bestunr. Woensdagavond 15 Februari a. s zal J. A. BLerg- meijer spreken over: Waarom Sociaal-demokraat? Met partijgroeten J. H. Roldanus Secr. NU IS HET TIJD Tnsscben 1 en 15 Februari moet men zich ter secretarie aanmelden, om als liuur-, loon-, spaar bank- ol examen-kiezer te worden aangemerkt. Belasting-kiezers behoeven zich niet aan te ge ven, wanneer zij hun aanslagen in de Rijks-belastingen (personeele, grond-, vermogens- en bedrijfs-belasting zijn rijks-belastingen) hebben voldaan vóór 1 Februari. (Inkomsten-belasting alléén geeft de bevoegd heid niet). Examen-kiezers hebben zich slechts éénmaal aan te geven. Woningkiezers (als zij minstens f 1.75 per week verwonen) hebben zich ook slechts aan te geven als zij nog geen kiezer zijn, onder voorwaarde dat zij hoog stens éénmaal in het afgeloopen jaar zjjn verhuisd. Zoo zij meermalen verhuisd zijn, is aangifte noodzakelijk. Spaarbankkiezers, die ten minste f 50.— op Rijks- of Nutsspaarbank hebben, blijven kiezer zoolang zij dit bedrag onaangetast laten. lioonkïezers, die ten minste f9.— inkomen per week genieten; en van 1 Januari 1904 tot 31 Januari 1905 niet meer dan twee maal van werkgever (geefster) verwisseld zijn. Wie geen kiezer was heeft zich vóór 15 Februari aan te geven wie kiezer was, krijgt een nader in te vullen biljet thuis. Wie uiterlijk 15 Mei a.s. 25 jaar is ge worden en in de termen valt, kan kiezer worden. 1905 strijdjaar! Weten alle arbeiders dit? Weten ze waar het dit jaar om gaan zal W e t e u ze, dat als ze nu hun plicht verzaken en verzuimen zich van 1 tot 15 Februari a.s. als kiezer aan te geven zij als de strijd daar is machte loos zjjn? Geen onverschilligheid nu geen uitstel tot morgen, van wat heden kan gedaan worden van de vooruit- strevenden mag ditmaal geen man achterblijven, wie strijder kan zijn, mot strijder zijn denkt er om, in Juni gaat het Tegen het zwarte behoud de demokratie Partijgenooten, die één of meer voorstellen hebben voor het congres, worden verzocht die voor 12 Februari a.s. bij het bestuur in te dienen. Het bestuur heeft, gemachtigd door de afdeelings- vergadering, de eerste maatregelen genomen tot het oprichten van een Ontwikkelingsclub. Partijgenooten, die daaraan deel willen nemen, worden verzocht Zon dagavond 5 Februari om half acht in „Constantia" te komen. Het Bestuur der afd. „Schiedam" S. D. A. P. Er stond tusschen de burgerlijke en de zuiver klasse- groepeering tot nog toe een partij, die ten opzichte der demokratie een zoogenaamden middenweg hield: de vrijzinnig-democratische. Het strijdprogram dezer kwam in vele opzichten in aanraking met het sociaal-demokratischein hoofdzaak onderscheidde het zich van het liberale en kwam het overeen met het onze in den kiesrechtvraag. Deze was oorzaak van haar ontstaanna vele vruch- telooze pogingen om de Liberale Unie voor deze demo kratie te winnen, scheidden zich Treub, Kerdjjk en consorten van haar af en stichtten den Vrijzinnig- Democratischen Bond. Bekend geacht mag worden hoe de sociaal-demokraten steeds tegenover deze, hun naaste buren, stonden wjj apprecieerden hun streven, doch verbloemden nooit, dat wjj hun standpunt te vaag en te onstandvastig meenden. Deze meening is bewaarheid. Bevangen door een in menig opzicht belachelijken klerikalen-vrees, hebben liberalen en vrjjzinnig-demokraten het voorbeeld der kristeljjken gevolgd en het getal der onzuivere koalities met één vermeerderd. Een samengaan is getroffen op het volgend program handhaving van de openbare school, sociale hervormingen, hervorming van defensie en financiën en een blanko grondwetsartikel. Dit laatste, het meest fameuse, beduidt, dat de vrij- zinnig-demokraten den eisch van Algemeen Kiesrecht hebben laten vallen en zich tevreden stellen, wanneer uit de Grondwet (art. 80) de belemmeringen slechts worden weggenomen. De vrijz.-democratische partij heeft zich hiermede gezelfmoord. Heeft zu met haar oude program menig arbeider nog weten te bekoren, daar ze althans een tint van vooruitstrevendheid vei toonde, thans heeft ze zich van dit bekoorlijke ontdaan, en staat ze in d'r hempie van een doodgewone burgerlijke groep. Er is aan den politieken knoeiwinkel een groep knutselaars meer. Een enkele nog sputtert wat tegen. De redakteur van de N. Arnh. Cour. behoort tot de weinigen, die blijken geven, beter inzicht in de zaken te hebben, dan de massa, waar hij zegt: Zeker, ook wij zouden wenschen, dat alle vrijzinnigen zonder onderscheid front maakten tegen het huidig kabinet. Doch die eenheid mag niet gekocht worden ten koste van de toekomst en dit zou het gevolg zijn, indien de voorstanders van algemeen kiesrecht gemeene zaak maakten met zijne bestrijders, die der democratie met hare overtuigde tegenstanders. Wellicht zou het mogelijk zijn langs dien weg een tijdelijken triomf te behalen, doch de innerlijke kracht zou der nieuwe meerderheid ontbreken en, bovenal, zij zou niet in staat blijken de taak te vervullen, die aan de vrijzinnigen in de toekomst wacht. Het mag bij de aanstaande verkiezingen niet gaan om den vraag of een vrijzinnige coalitie de plaats achter de regeeringstafel van de christelijke coalitie zal over nemen. Niet daarvoor zal men de kiezers warm maken; maar wel door scherp en duidelijk beginsel te stellen tegenover beginsel, door te strijden in het teeken der democratie. Dat voelen in 't algemeen de burgerlijke politiekers niet: ze meenen dat ze 't het ve st brengen door bet maar steeds met het beginsel op 'n akkoordje te gooien. Eigenaardig is de positie waarin de vrijzinnig-de i o- kraten nu bij den a.s. Junistrijd staan zullen: van Algemeen Kiesrecht kunnen ze niet meur reppen zij zullen koalitie-kandidaten te steunen hebben, die bij een eventueelen kiesrechtstrijd lijnrecht tegenover hen staan; ónze kandidaten zullen ze moeten bi strijden, die in 't Kiesrechtvraagstuk hun medestanders zijnze zullen óns, die in menig arbeidersvraagstuk denzelfden strijd voeren als zij, moeten bekampen, maar hen, die in 1903 de ook door de vrijzinnig-demokraten verfoeide dwangwetten in de wereld hielpen, moeten stennen! Zullen de arbeiders, welke tot nog toevertrou wen hadden in die zoogenaamde demokratie, bij dit verschijnsel de schellen niet van de oogen vallen Zullen ze niet begrijpen, dat hun klasse-belangen alléén veilig zijn bij de partij hunner klasse, de S. D. A. P. Een jammerlijk einde voor de „slag-om-den-arm- politiek" na de rampzaligheden van 'n „ki istelijke" koalitie in 'n „vrijzinnige" koalitie zich te willen verdriuken. Reeds hadden we een oude plunje-Kuyper, thans krijgen we nog een oude plunje-Treub-Kerdijk. De demokratie is dood leve de sociaal-demiokratie! In de Nieuwe van Zondag 'n hoofdartikel, hande lende over: „Iets over Agrarisch Socialisme." In een noot wordt verteld dat agrarisch beteekent: den grond betreffend. Niet bizonder juist: agricultuur landbouw akkerbouw, agrarisch wat daarmede in verband staat. Nu deze schoolmeesterij niet om persé ónze „geleerd heid" tegenover de Nieuwe uit te spelen, doch de lezer zal 't reëds vermoeden: dit wanbegrip in de hoofdge dachte is de oorzaak van 'n massa vergissingen in de geheele gedachtengang. Onze eerwaarde katholieke zuster had behoefte haar hartje te ontlasten over het i n n e r 1 ijk van het socia lisme, het einddoel van ons gepoogde afschaffing van het Privaat-bezit, d. w. z. het socialiseeren der productie middelen. Dus: ze begint te spurten in de filisofie der sociaal-democratie. Dit kan on« niet anders, dan hoogst aangenaam zijn; de oude taktiek was altijd zoo bizonder laag-gronds; een modderen in wat deze of gene sociaal-democrati sche agitator had gesproken of op z'n kerfstok had, een gekef tegen dien troep lawaaimakers, oproerkraaiers brandstichters, konings- en priestermoordenaars enz. enz. maar meer kon d'r niet af. De heeren bourgeois- pers-mannen vonden 't blijkbaar nooit de moeite waard eens kennis te nemen (en hun geacht lezersdom daar van te doen deelen) van wat die revolutie-makers nu wel eigenlijk van plan waren. Vooral in deze stre ken bleven wij steeds van zuiver principieele bestrijding verschoond. Deze oude taktiek is te licht bevonden waar de bur gerlijke ekonomen het volk de studie der nieuwe leer onthielden, heeft dit zich wel langen tijd laten bang maken met het aanbassen der welgedanen tegen het socialisme, doch de feiten drongen het volk tot zèlf- onderzoek. Hadde men het maatschappelijke ontwikke- lings-proces kunnen tegenhouden, misschien ware de bourgeosie dan geslaagd, doch de onmogelijkheid hier van omvatte het fiasco der volksverlengingen. De oor sprong van het socialisme, zoowel als zijne ontwikke ling en toekomst zijn eenvoudig de gevolgen van het veranderings-proces der productiewijze deze verande ringen zijn niet te keeren, ze te ontkennen is kinder werk. Op grond van de historie (hoe het was) op grond van het heden (hoe het is) op grond van de reeds nu zeer duidelijke waarneembare verschijnselen der toekomst profeteeren wij een nieuwe sociale revolutie, (waaraan misscliien nog enkele politieke revoluties zullen moeten voorafgaan) die ons brengen zal een nieuwen vorm van voortbrenging en distributie van het geproduceerde, i Onze profetie is geen geloof meer van utopie is het socialisme wetenschap geworden. Wie herinnert zich niet den strijd in de Tweede Kamer tusschen den theologant-Kuyper en den liberalen wijsgeer-Van der Vlugt over het Socialisme: de eerste bewerende, dat het Socialisme de wetenschap had maar niet het ideaal, de tweede dit ontkennende, daar vol gens hem het Socialisme een ideaal was zónder weten schap. Een eigenaardig verschil in opvatting, dat buiten het Socialisme omgaat. Maar waaruit blijkt, steeds sterker, dat men de waarheid der leer meer en meer onaangetast laat en overtuigd wordt dat men ze hierin j niet vat krijgt. Welnu, men gooie het over 'n anderen boeg. Dit doet de Nieuwe ook, zij 't in gebrekkigen vorm, als ze zegt Onder de ingrijpende eischen, welke de socialisten zooal stellen, treft men ook deze aan, dat de grond, de mijnwe ken, de machines en alle andere arbeids middelen, ook de spoorwegen enz., gemeenschap pelijk eigendom moeten worden van den Staat en van de maatschappij; en dit, wijl die goederen, zoolang zij het privaat bezit zijn van enkelen, aan dezen de macht geven, om alle overige leden der maatschappij in economische en politieke afhanke- (3 ct. per regel.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 1