Van heinde en verre. V akkroniek. lijkheid te houden. Al wat kapitaal heet, zoo eischen de socialisten, moet collectief eigendom worden. En kan dit niet langs geleidelijken, wette- lijken weg, dan zal geweld worden gebruikt. Eene omwenteling bereiden zij dus voor; het moge dan vreedzaam gaan of gewelddadig, toch zal het minstens een sociale, indien al geen politieke om wenteling zijn. Die omkeer van zaken zal dan volgens hen het „recht" ten grondslag hebben; want altijd heeft men gezien, dat tegenover het volk van „recht" wordt gesproken, al staan de drijvers nog znlk eene kwade zaak voor. De socialisten nu maken het volk, de misdeelden, wijs dat zij de slachtoffers van eene sociale onrecht vaardigheid, zelfs van diefstal zijn; met de ver nietiging van het privaat kapitaal zou het volk dan ook slechts zijn eigen goed terugnemen. Dit werd voor jaren reeds op congressen ui; gesproken daar werd geproclameerd, dat de maatschappij het recht heeft het persoonlijk bezit van grond en bodem af te schaffen, zelfs dat het noodzakelijk was den grond en bodem in gemeen goed 0111 te zetten. Uit deze grondstelling van haar betoog blijkt dat de Nieuive geen agrarische vragen behandelt, doch de kwestie van „Privaatbezit" onder de oogen ziet. Zij stelt het als een vraag ven recht. In hoeverre wij het recht op onze zijde zouden hebben, vertelt zij aldus: Het kapitaal, zeggen de socialisten, kan ook niet het privaat bezit van enkelen zijn. Want het kapi taal is ontstaan door opeengehoopt onbetaald loon voor voortgebrachten arbeidderhalve is de maat schappij ook daarvan de eenige, wettige eigenares. Men zou zoo geneigd zijn die heeren socialisten toe te voegen: Gij moet maar zeggen, mijne heeren. hoe ge het graag wilt hebben! Want wat volgt uit hunne verdere redeneering? Dat de maatschappij, de Staat, er over beschikken kan, wie bezitters zullen zijn van zekere goederen. 1Hebben 1111 de socialisten eens eenmaal het Staatsgezag in handen, dan zijn zij de Staat en schaffen zij ten minste zij zouden het kunnen doen alle privaat bezit af. Maar het is niet, zooals de socialisten leereu. De natuur heeft hare gaven aan het menschdom geschonken, doch niet zóó, dat alles enkel gemeen goed is en er geen recht op privaat bezit zou zijn wat ook weer niet insluit, dat iedereen bezitter van ru;me goederen moet wezen. Als mensch heeft een ieder het recht om te bezitten. Maar wijl de ontwikkeling verschillend is, evenals de arbeid die door verschillenden verricht wordt en kan worden, en er ook menschen zijn die voor anderen moeten zorgen, volgt daaruit dat er ook personen moeten zijn, die meer bezitten dan anderen. Het verkrijgen nu van dat privaat bezit, moet dus door de natuur worden toegestaan, zonder dat men zich aan de zedewet vergrijpt, d. w. z. zonder dat men, volgens de uitdrukking der socialisten, diefstal pleegt aan de menschheid, aan de gemeenschap. En het eerste begin van het bezit moet dat der inbezitnemiug zijn geweest van aan niemand toebeboorend goed. Een nieuw ontdekt en onbewoond eiland bijv. wordt door zijne ontdekkers rechtens in bezit genomen, zonder dat iemand dit kan betwisten en zon'er dat het iemand schaadt. Hier is dus geen sprake van gewelddadige inbezitneming of van diefstal, aan de gemeenschap gepleegd. Op deze beweringen ligt de oppervlakkigheid en dom heid duimen dik. E n nieuw ontdekt en onbewoond eiland wordt door zijne ontdekkers rechtens in bezit genomen, zonder dat iemand dit kan betwisten en zonder dat het iemand schaadt. Al is het feit der ontdekking niet uitgesloten, dau kan niemand op zoodanige wijze bezitter van een eiland worden, daar hij, om het tot waarde te breng n, anderen noodig heeft. Als de redac tie van de Nieuwe zulk een eiland weet te ontdekken en kans ziet het zélf vruchtbaar te maken, zouden zelfs wij haar als eigenares willen erkennen. ,Laat ze 't eens beproeven Maar is op deze meer amusante dan snuggere wijze, nu het eigendomsrecht van den tegenwoordigen tijd verdedigd Zoo hij dat meent, blijkt onze confrater „in 'n gangetje" te wonen. Het tegenwoordige eigenloms- recht is van geheel andereu oorsprong berust zuiver op het recht van den sterke. Het recht van den sterke zooals wij het nil kennen de kracht van het geld. Men behoeft niet zoo heel ver in de geschiedenis terug te gaan om te weten te komen hoe men vroeger aan eigendom kwamde veeteelt der reizende stammen was vervangen door den landbouw, welke vaste woonplaats vereischtemen vestigde zich op een stuk grond, dat het vruchtbaarst geleek. Massa's stammen hadden hun eigen brokje door oorlogen raakte zij 't weer kwijt, zelf opgelost wordende in andere stammen, welke alzoo, zich tot volkeren ont wikkelden, om straks weer door nóg sterkere en groo- tere te worden opgeslokt. En de eigendommen ver wisselden van eigenaars. „Het eerste begin van het bezit moet dat der inbe zitneming zijn geweest van .aan niemand toebeboorend goed" zegt de Nieuwe van haar onderwijs op de lagere school (bizondere zeker?) is haar niet zóóveel bijgebleven, dat ze weet hoe het eerste begin van bezit wordt gewijzigd. Hoe de oorspronkelijke eigenaar door politieke en ekonomische invloeden (zeg 'reis, wat dat voor beesten zjjn, beste veranderd werd in den onder geschikte van anderen ondergeschikte vanaf den slaaf tot den onderhoorige van v oeger tot den vrijen(!) loonarbeider van heden. „Als mensch heeft een ieder recht om te bezitten" onder het tegenwoordig stelsel is een enkele bezit ter van overvloed de massa, die toch óók recht heeft te bezitten, bezit nietsNiets, dan z'n lichaam, z'n arbeidskracht en deze alleen nog terwille en bij de gratie der groot-bezitters. Hierin is het teeken van onzen tijd gelegen steeds duidelijker wordt het voor de massa niets-bezitters, hoe en waarom dit is slechts menschen met bizondere roeping en aanleg verwonderen zich over dat sterker- wordende beweeg naa - gemeenschappelijk bezit! Onder dezen de Nieuwe. Ze vertelt verder: De natuur of God schenkt den mensch wel het vermogen om te bezitten, maar het feitelijk bezit geeft Hij niet. Daartoe moet een menschelijk feit gesteld worden, waardoor de rechtstitel wordt ge boren. Die rechtstitels nu zijn verscheidene, maai de eerste nog daarvan is, met betrekking tot goe deren die nog aan niemand toebehooren, die van inbezitneming; deze uitwendige daad, het besluit om dat goed, dien grond, tot het zijne te maken, is voldoende om zjjn recht in we king te doen treden. Maar niet op den grond van te handelen in het maatschappelijk belang is dit recht gevestigd ook niet in den toegekenden rechtstitel oorsprong. Voor alle feitelijk bezit stelt de christelijke wijs begeerte het recht voorop, een recht dat in God zijn oorsprong vindt. Dit recht wordt door ons uit de natuur afgeleid, maar wijl de natuur met hare noodzakelijke gevolgen van God komt, en door God zoo gewild is, zeggen wij dat de mensch het van God ontvangt. En aan dezen rechtsgrond mogen zelfs de socialisten niet tornen! Zoo men ziet heeft het klerikale blad gebroken met de bewering, dat God het bezit geeft. Da s veel ge wonnen. Naar nu een menschelijk feit, om tot de rechts titel te geraken. Nog niet ontdekte en dus aan niemand toebehooiende eilanden zijn maar niet voor 't grijpen, dus zoo'n geval behoort tot de meest zeldzame gebeur tenissen. Maar e - zijn andere, meer gebruikelijke: men poogt anderen voor zich te la en werken, eerst in 't klein, later in 't groot, naarmate de industrie ruimte vindt zich te ontwikkelen uit dien arbeid van ande ren behou it men zooveel mogelijk de meerwaarde voor zich het menschelijk feit is daar. Men is bezitter volgens rechtsgrond a la Nieuwe maar die nimmer z'n oogsprong in God kan vinden, waar het bezit verkregen werd door wat men anderen wist te onthouden. Beperken wij ons slechts tot onze ekonomische zoo achterlijke stad, dan spreken o.a. en kele branderij-koningen, glasfabrikanten e. a. in dezen zóó duidelijk, dat verder commentaar overbodig wordt. Het artikel eindigt met de bewering Evenzoo is het met de verplichting in geweten, dat de menschen elkanders eigendomsrecht moeten eerbiedigen. Ook hier schieten de socialisten tekort, wijl zij, inplaats van eerbied te hebben voor het rechtmatig bezit, alles aan een ieder willen ont- nempn. Nu, wie niet erkent dat ook deze verplich ting zijn laatsten grond vind in God, staat op de liberale helling, daalt onvermijdelijk af naar het sociali-me. Immers, daar worden deze rechten en plichten niet als van Goddelijken oorsprong erkend; wijl nu noch de Staat, noch eenige menschelijke ma. ht een gewetensplicht kan opleggen, blijft voor hen geen ander recht over, dan dat van de sterkste, de hechtste steun van het socialisme. En, wij her halen het, dan zou het aan hen staan om te ver klaren wie de bezitters zijn; maar dan zullen het waarlijk niet de tegenwoordige eigenaars wezen, tenzij. dezen tot die verklaarders zeiven behoorden We zullen in ons volgend no. op dit alles terugko men, hopende de redactie van de Nieuwe tot de over tuiging te kunnen brengen dat zij zich heeft gewaagd op een te rein waar ze totaal onbekend is tot de erkenning verder, dat haar artikel: Iets over agrarisch socialisme, van a tot z. berust op onwetendheid en wan begrip. Te Amsterdam viel een glazenwasscher in de Sint- Anthoniebreestraat van zijn ladder, doordat de sport, waarop hij stond, brak; hij werd voor dood opgenomen. De New-Yorksche Diamantbewerkersvereeniging heeft aan den Alg. Ned. Diamantbeiverkersbond bij zijn tien jarig bestaan een klok ten geschenke gegeven. Het stuk is ontworpen door den architect Berlage, en ge plaatst in de voorhof van het Bondsgebouw. Te TJirecht is op het terrein der Centraalspoor de machinist K. door een locomotief aangereden en gedood. Te Krimpen a. d. Lek is van de Glasfabriek ver brand het kantoor, de pottenmakerij en de paardenstal, wilke gebouwen tot den grond afbrandden. Bij het dichtleggen der luiken aan boord van het stoomschip City of Cologne liggende te Rotterdam gleed de bootwerker R. G. de V. door de gladheid van het dek in het ruimhij kreeg een schedelbreuk en was bij aankomst in het ziekenhuis reeds overleden. Bij het rangeeren van een trein op het emplacement te Winterswijk is de Duitsche remmer Carl Kmerius tusschen de buffers geraakt en doodgedrukt. Te Zaandam is onze partijgenoot Aarden onder het ijs geraakt en verdronken. Te Tilburg is wederom een werkstaking uitgebroken, thans op de drukkerij van den heer Louis Dusée, uit gever van het Tilburgsche Nieuivs- en Advertentieblad. De oorzaak moet gezocht worden in het ontslag van zijn meesterknecht die binnen enkele weken een zaak voor zichzelf zou openen. De ontslagene is propagan dist van de club „Leo XIII" en bestuurlid van de R.K. typografenvereeniging. De afdeelingen Best en Oouda van den Bond van Staatspoorwegpe'soneel zijn ontbonden. De laatste is omgezet in een vereeniging tot aanschaffig van goedkoope aardappelen. Te Amersfoort staakten een 10-tal schoenmakers knechts het werk omdat de patroon, van Doorn, de werkplaats niet wilde verwarmen, en de knecht daar door niet alleen veel kou leden, doch ook niet voldoende werk konden afleveren. Door bemiddeling van den Bestuurdersbond en Patrimonium is Zaterdag het werk hervat. De patroon zou voor verwarming zorgen en het verzuim der werklieden vergoeden. De arbeiders waren niet georganiseerd. Er is haast weer een glasblazersstaking ontstaan, en wel in de fabriek te Nieuwerkerk. De patroon had door de staking niet genoeg huur gekregen van de huisjes, waarin enkelen zijner slaven woonden. Toen de patroon dreigde het geld van hun loon te doen afhouden, trokken de blazers hunne jassen aan, en maakten zich gereed de fabriek te verlaten. Toen de patroon in de. gaten kreeg dat het ernst was, koos hij eieren voor zijn gèld en haalde een „schrap door de rekening." De Arbeidersmuziekvereeniging „Excelsior" te Rot terdam, die men ook in Schiedam reeds kent vanaf de tijd toen de steunb jweging voor de Diamantbewerkers in gang was, is door de Belgische coöperaties te Brussel, Gent en Luik uitgenoodigd om concerten te komen geven. Toen den 15 November te Nijmegen een steiger inviel, waarbij 5 arbeiders zijn gevallen, waarvan één met doodelijken afloop, is door deskundigen op last van de justite een onderzoek naar de oorzaak ingesteld. Uit dat onderzoek blijkt dat de oorzaak is het slechte ondeugdelijke materiaal dat de aannemer gebruikte. De aannemer is reeds in instructie gehoord. Voor den troon van het vorstendom Lippe, waaraan een jaarlijksch inkomen van eenige tonnen gouds aan vastzit komt een derde concurrent, de heer van Lippe Biesterveld. Het sociaal-democratische rijksdag-lid Bernstein is naar Engeland vertrokken om met de vakvereenigiugen te onderhandelen over steun aan de Westfaalsche mijn werkers. In Sint-Petersburg is men van bovenaf druk bezig om de Orde te handhaven. Meer dan 150 vrouwen, waaronder dames uit de hoogste standen werden 's nachts uit hun bed gehaald en in den „bak" gestopt! In de premiermijn bij Johannesburg is gevonden den grootsten diamant, van 3082 karaat. Een merkwaardig verschijnsel aan den parlementairen hemel is, dat het Hongaarsche parlement aan het werk is. Er is een nieuwe kamer gekozen, waarvan de meer derheid wordt gevormd door nationalisten en klerikalen. Spanje heeft een nieuw ministerie gekregen. De president heet Villaverde. Fragment uit een Russischen brief: Gisteren vertel den de fabrieksarbeiders, dat de Japanners den vrede „hadden aangeboden onder voorwaarde dat men hun „zon toonen 2 boeren, die niet uitgehongerd zijn, 2 „popen (Russische priesters red. M.) die geen dronkaards „zijn, en 2 joden die nooit mishandeld werden. Wijl de „Russen deze voorwaarden niet vervullen konden, moest „de strijd worden voortgezet. Het congres van het Engelsch comité van arbeids- vertegenwoordiging uit de vakbonden, heeft met op 6 na algemeene stemmen een socialistische resolutie aange nomen en alle socialistische orgauisaties tot aansluiting bij het comité uitgenoodigd. De Württemburgsche Kamer heeft in beginsel besloten, de evenredige vertegenwoordiging in de gemeenteraden in te voeren. De Kapitalisten kunnen toch waanzinnige dingen doen. De Katoen planters in Amerika gaan 2 millioen balen katoen verbranden om de prijzen op p^jl te houden, daar de laatste zoo laag zijn dat faillisement hen bedreigt. Duizenden balen zijn reeds verbrand en duizenden armen lijden koude, omdat zij niet voldoende kleeren hebben. Te Parijs is na afloop van een protestmeeting tegen de gebeurtenissen in Rusland, een bom geworpen te midden van de agenten die „de orde handhaafden." Twee agenten werden gewondvier personen gearresteerd. Te Jekaterinenburg (Rusland), is een groote brand in een kolenmijn uitgebroken. Aan blusschen valt niet te denken. 12 mijnwerkers en 2 opzichters zijn om het leven gekomen. Zaterdag 28 Januari 1.1' hield de Bond van Br. en Dist. knechts zijne jaarvergadering. Uit het verslag van den secretaris blijkt, dat het afgeloopen jaar niet onvruchtbaar is geweest voor de vereeniging; hoewel alle wenschen nog niet in vervulling zijn gekomen, kan er toch op eenigen vooruitgang ge wezen worden. Het ledental is met eenigen vermeerderd, terwijl uit het verslag van den penningmeester blijkt, dat de stand der kas bevredigend is te noemen, in aanmerking geno men de groote uitgaven, verbonden aan het Vaandel, steun aan de stakende Glasblazers, enz. 1) Wij cursiveeren. Volgens de Nieuwe zijn dus de socialisten zonderlinge rekels eerst schaffen ze alle privaat-bezit af om gemeenschapsbezit te verkrijgen later gaan ze van staatswege doen beslissen wie wéér bezitters zullen zijn en roepen den- zelfden toestand du3 weer te voorsebijn. Gekker kan het niet! Red. Moker.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2