Van heinde en verre. Uit den schoolstrijd. Bekroonde uitbuiting, dan ook uw geestelijke traagheid en onvergeeflijk uw zonde voor God en aan nw vaderland zijn, zoo ge ongebruikt dit u van God gegeven oogenblik voorbij liet gaan." In alles wat hij over die groote beweging van het „in gisting" geraakte proletariaat heeft geschreven, toonde Dr. Kuyper dat hjj met die „massa" mede wilde strijden, dat hij het leed, de ellende en het menschon- waardige der steeds toenemende onafhankelijkheid en uitbreiding van die klasse begreep, en dat hij demo- kratisch, met die klasse te zamen en dus die klasse zelf van afhankelijken en uitgebniten betere toestanden wilde doen aanbreken. Dat was alles demokratisch en vereischte „sociaal" werk. En waar men spreekt van Kuyper, spreekt men van de antirevolutionaire partij, wier voornaamste en be gaafdste woordvoerder hij is. Die geheele party stond dus op dit standpunt. Maar juist daarom had zij zich nooit met Rome mogen verbinden. Juist daarom zou een ver bond met Rome een nieuwe leugen en een nieuw bedrog worden. Want(daarover het volgend artikel). De gemeenteraad van Delft heeft een subsidie van f 100.verleend aan de vereeniging tot bestrijding van de gevolgen der werkloosheid. De beide lawaaimakers (leden der „St. PetruscluV) op de anarchistenvergadering te Beverwijk zijn veroor deeld tot f20.boete of 10 dagen hechtenis. Als vermist is aangeslagen het stoomschip H D 10, 29 November 1904 van IJmuiden vertrokken naar Dakar (West-Afrika), waarvan sedert 4 December niets meer is vernomen. Het schip is gebouwd te Haarlem en had verscheidene Hollanders aan boo d. De meesterknecht der gasstokerij van de aardewerk fabriek „Sphinx", te Maastrichtzekere F., is door gas gestikt. Op het Hollandschdiep, ter hoogte van de Kil, is de visscher v. d. A. door een windvlaag over boord ge slagen en verdronken. In de gemeente Schoterland zijn door den gemeente raad op advies van de Gezondheidscommissie 26 wonin gen onbewoonbaar verklaardEr zijn echter geen wo ningen, en de gemeente bouwt ze niet. Waar moeten nu de menschen heen In het huis van bewaring te Leeuwarden heeft zich K. M., veroordeeld wegens landlooperij tot 8 jaar op zending, door ophanging van het leven beroofd. Land- bezitten is goddelijk, land-loopen een misdaad Aan een overweg nabij het station Oudenbosch is de werkman V. door den sneltrein van Antwerpen naar Amsterdam te pletter gereden. In de Kinkerstraat te Amsterdam is een electricien van den wagen van de firma Siemens en Halske geval len en brak een been. Hij werd per raderbaar naar het gasthuis vervoerd. Te Losser bij Enschedé houdt sinds eenige dagen een gezin, dat door de Pruisische politie over de grenzen is gezet, verblijf in de open lucht. Een met st oo be legd zeil, over de hoofden gespannen, vormt de eenige beschutting tegen weer en wind. De firma van Hasselt (vroeger Bruning en Mükren) te Amsterdam is door de arbeidsinspectie bekeurd om dat zij 's avonds te halftien nog 10 meisjes aan het we-k had. Te Maastricht adviseert de Gezondheidscommissie aan den Gemeenteraad om 19 woningen onbewoonbaar te ve - klaren. Burgemeester en Wethouders hadden er een voorstel van gemaakt en dit op de agenda gebracht. De Raad verwierp evenwel het voorstel omdat men niet wist.waar de bewoners der krotten moesten blijven. Een mooie pan Nieuwe afdeelingen van onze partij zijn gesticht te Annerveenschekanaal en te Nieuwendam. Steeds voor waarts De kleermakers van de firma N. A. van Dam Zn. te Groningen ten getale van 50 hebben het werk ge staakt, omdat de firma een loonsvermindering van 75 cents per costuum wilde invoeren In den Haag heeft Zondag 1een staking plaats ge had die slechts ruim een uur duurde, en waarbij de eischen der arbeiders werden ingewilligd. Het betreft de staking bij de firma Snijders, een bakkerszaak in de Togelstraat. De eischen warenle. intrekking van ont slag van eenige gezellen2e. invoering van verkorten arbeidstijd; allen zonder onderscheid fl opslag. De staking bevatte 8 mannen en 1 jongmaatje. Proffessor Winkler te Amsterdam heeft zijn colleges in psychiatrie (zielsgeneeskunde) gestaakt omdat de Raad tot geneesheer in het Wilhelmina-gasthuis een ander heeft benoemd dan hij wenschteAlles staakt er maar op los tegenwoordig. Te Utrecht is de Heer A. Monnik die vijf en dertig jaar student is geweest, bevorderd tot arts. Dat heer schap heeft in de 35 jaar „studeeren" aan den staat ongeveer acht en twintig duizend gulden gekost. Dat noemt men niet bevoorrechting en niet bedeeling. Nederland zal door het doorluchtige huis van Oranje Nassau-Mecklenburg met een nieuwe ridderorde worden „versierd." Onder het christelijk ministerie-Kuyper neemt behalve de vele andere ondeugden zeker de ijdelheid een plaats in! In de Virginia-mijn te Birmingham in den Ameri- kaanschen staat Alabama zitten 152 mijnwerkers opge sloten tengevolge van een ontploffiug. Men is uit alle macht aan het uitgraven gegaan. Onder de beambten der Amerikaansche staallrust „die een verantwoordelijke betrekking" hebben werd als Nieuwjaarsfooi éen millioen dollar (2.500.000 gulden) geschonken. Van het 250.000 mansterke personeel kwamen er slechts 5000 (dus 2 op de 100) in aanmerking, n.l. directeuren en onder-directeuren. Voor de „lagere" arbeiders zijn de loonsverlagingen. De werkloosheid in Spanje is geweldig. In Barcelona wordt het aantal werkloozen geschat op 40.000. De toestand is te erger, omdat de prijzen van eerste levens middelen met name van graan zeer gestegen zijn. In Italië is het wetsontwerp tot naasting der Spoor wegen versche en. De Italiaansche regeering motiveert haar voorstel tot staatsexploitatie met de verklaring dat in Italië geen kapitalistische maatschappijen zijn, die een reusachtig bedrijf als dat der spoorwegen op eigen risico kunnen voeren. Te Straatsburg is een'onde officier die een mindere met een sabel in den schouder stak veroordeeld tot 8 dagen arrest. Tot verontschuldiging van den beklaagde diende dat een koetsier om zijn paard aan te zetten van de zweep gebruik mag maken; zijn bedoeling was geweest om den man met sabel-prikken „aan te vuren." Ons partijblad „Volksblad voor Bochum" in het Roer bekken heeft tengevolge van de staking zoo'n toevloed van abonnés gekregen, dat een reorganisatie noodig is om aan alle aanvragen te kunnen voldoen! Bravo! 11. Zondag werd te Charleroi (in het kolendistrict in België) een buitengewoon congres van mijnwerkers ge houden. Besloten werd de staking door te zetten. De katholieke Domproost te Worms is door de gen darmerie in hechtenis genomen, en naar de gevangenis te Mainz overgebracht. Hij wordt beschuldigd van on tuchtige handelingen met kinderen, en de verdenking bestaat dat hij invloed oefende op de getuigen. Hertog Theodoor van Beieren heeft Vrijdag zijn 25 jarif? jubileum als oogarts gevierd. De hoop schijnt dus niet uitgesloten dat vor-ten nog eens nuttige leden der maatschappij werden. Dit is een goed voorbeeld. De Miinchensche politie Duitschlandheeft een Rus sische studentenvereeniging het houden van een concert voor de slachtofiers van den Rooden Zondag (dat is de dag waarop de manifestatie plaats had bij het Winter paleis) ve b den! De Parijsche rijtuigmakers hebben de algemeene werkstaking geproklameerd, omdat de patroonsorganisatie we gert te onderhandelen met een deputatie der arbeiders. Men verwachttj dat 25000 arbeiders zouden staken. In Rusland breidt de beweging zich nog steeds uit. De politieagenten te Warschou gaan ook al mee doen. Zij eischen loonsverhooging. De Poolsche boerenbevolking sluit zich ook aan bij de beweging. Bijna alle spoor wegen liggen thans stik In een Schiedamsche correspondentie aan De Bakkers bode lezen wij o. m. het volgende De heer Van der Meer, beschuitbakker, alhier, vier-, vijfmaal bekroond op diverse tentoonstellingen, behoort tot de patroons, die het zoogenaamd met hun personeel „nog zoo kwaad niet meenen." Onlangs kwam hij tot de ontdekking, dat zijn personeel eigenlijk wel wat lang arbeiddeeen werkweek van een groote 90 uren was gewoonte, en als braaf ch'istenmensch vond hij dat tè erg. Dat moest veranderd worden. Maa hoe? De fout zat 'm, naar-ie meende, in den meesterknecht. Die wist de zaak niet goed in te pikken. Ruim 90 uren handenarbeid in de gloei-hitte eener beschuit-bakkerij was iets, dat hij in zijn zaak niet kon toelaten, en hij ontsloeg den meesterknecht. Dom ook van dien man om den arbeid niet anders te kunnen regelen. Dat zou een ander hem ve beteren. De nieuwe meesterknecht komt, en de eerste daad van den man (gedachtig aan zijn speciale opdracht!) isde gezellen 's morgens een half uur vroeger te laten beginnen, dus de werkweek met nog 3 ure i te ver lengen, anders zag hij geen kaus met de zaken gereed te komen Dat was dus de proef op de som der berekeningen van den heer Van der Meer. Maar wie ver vachten zou, dat deze nu zoeken zou naar ande e middelen om den véél te langen arbeidsdag zijner gezellen te ver korten, heeft 't mis totnogtoe volgde geen andere maatregel. Zou de heer Van de Meer er geen ge dachte in hebben, dat een paar man meer noodig zijn om tot het beoogde meuschlievende doel te geraken Of moet die bekroonde uitbuiterij, uitzuigerij en afmartelarij nu maar verder ongestoord worden voort gezet Alw ;er zoo'n vervelend onderwerp dat men als arbei der gerust onopgemerkt kan laten, Wat heeft een werk man nou in vredesnaam te maken met al dat gehaspel voor de openbare of bizondere school? Geen lor immers Hij weet er niets van, begrijpt er niets van, en voelt er niets vóór. Dat ken ie dus wel aan de schoolmeesters overlaten Ja, das waar, doch De Moker heeft zich eenigszins vastgezet aan het onderwerp, door zoo nu en dan de onderwijs-kwestie te bespreken, bijvoorbeeld, zooals de lezer zich herinneren zal, toen de onderwijzersbond z'n ouders nummer van De Bode deed verschijnen. Terwille van de eerlijkheid, terwille van 'het hoor en wederhoor zijn we nu vei plicht de onderwijs-kwestie nogmaals te bespreken, aangezien de katholieke onder wijzers een aktie op touw hebben gezet tegenover die ten gunste der openbare school en eveneens een ouderg- nummer hebben doen verschijnen van De Katholieke Onderwijzer, Zooals bekend, houden wij ervan de zaken voor te stellen zooals ze zijn, ze van alle zijden te doen bezien en we wilen dus een beschouwing over dezen frontma- Ker voor de katholieke school niet achterwege laten. 't Is een eerste ouder-nummer, er zullen er zeer waar schijnlijk meer volgen. Het eerste artikel is een „kennismaking" van minder belang; het tweede een uittreksel uit het mandement der bisschoppen (1868), uiterst beknopt, waarin vooral de autoriteit der kerkelijke overheid wordt uitgespeeld; het derde artikel heet „Samenwerking", bedoelende die' welke tusschen het school en huisgezin behoort te be staan, het vijfde artikel draagt tot motto „Men zegt..." Wij willen hierop een kantteekening maken. In de „kennismaking" wordt gezegd Voor we deze inleiding sluiten, nog deze plech tige verklaring: „Het is een eerlijk en oprecht streven, dat ons drijft. Waar wij het Godsdienstig Onderwijs verdedigen, daar is het, omdat wij van het heilig recht van Katholiek Volksonderwijs zijn overtuigd. En in dien strijd behoeven laster en verdachtmaking onze wapens niet te zijn." Hoe mooi dat klinkt, tóch schijnt het niet wel mo gelijk te zijn geweest, het katholiek onderwijs tegen het openbaar te verheerlijkeu, zonder de waarheid tekort te doen, zonder de werkelijkheid te vervalschen. We zullen 't een en ander citeeren, wat de Katholieke On derwijzer „men" laat zeggen: MEN ZEGT, dat op de Bijz. Sch. het grootste deel van den tijd met bidden en godsdienstonder wijs wordt doorgebracht. Wederom een zeer groote leugen. Want hoe heeft de Wet dit geregeld? In iedere Bijz. School MOET op een duidelijke zicht bare plaats, eene lijst (rooster) hangen, waarop het aantal uren is vermeld, dat aan de gewone leer vakken (lezen, rekenen, enz.), besteed wordt. Deze rooster moet door een Schoolopziener (dooi' het Rijk aangesteld) worden geteekend en streng door de onderwijzers worden nageleefd. Afwijking van den lesrooster kan gestraft worden met inhouding van subsidie. (Het eigenlijke godsdienstonderwijs beslaat ge woonlijk niet meer dan één a twee uur per week). MEN ZEGT (en hier komt de babbezieke „men" eerst nog eens goed op dreef), dat het er in de Bijzondere School op toegelegd wordt om de her sentjes der kinderen op te vullen met allerlei din gen, die ze niet begrijpen kunnen. Vooral op gods dienstig gebied zou men de kleinen allerlei dogma's inprenten en hen volpompen met allerlei dwaashe den. Dan wordt op de Bijz. School alles vermeden, wat met de kennis der Na'uur in verband staat. Ook trachten de onderwijzers de jongens en meisjes DOM te houden en hun het denken te beletten. Verder wordt er de Geschiedenis vervalscht. Ver volgens #wordt er onverdraagzaamheid gekweekt. Dan nogenz., enz., enz. Er komt geen einde aan. Nu zit „men" op zijn praatstoel, haalt allerlei onzin voor den dag en vergeet de bewijzen bij te brengen. Ofschoon nu de „men" van de Katholieke Onderwijzer heel weinig verstaat de bezwaren tegen het Bizonder Onderwijs te resumeeren, worden de genoemde bezwaren zelfs nog héél pover beantwoord. Laten we allereerst het bezwaar nemen van het godsdienstonderwijs. Het autwoord hierop is dat per week niet meer dan 1 a 2 uur hieraan worden besteed. Volkomen waar maar hieraan moet iets worden toegevoegd, dat niet wij behoeven te formuleeren, doch in 't volgend artikel in 't zelfde blad (blijkbaar van een andere hand) voorkomt, getiteld „Saus." Daariu lezen we: Neen, 't zijn niet die paar uren per week, die besteed wo den aan katecFismus en aan het lezen van de Boeken van het Oude en Nieuwe Testament. Neen, dat kan op ande e scholen na of vóór den gewonen schooltijd ook gebeuren. Dat is 't niet wat onze scholen maakt tot Christelijke, tot Katho lieke inrichtiugen. Juist dat voortdurend doorkruiden als 't ware van de spijzen aan uw kinderen voorgezet, met de Christelijke gedachte, met den godsdienstigen geest, is het wat wij, Katholieken, noodig, ja onmisbaar achten voor ons kroost. Héél nuchter worden hier de tegenstanders in 't gelijk gesteld, met hun bewering, niet, dat die of'ficieele 1 a 2 uren godsdienst-onderwijs per week zooveel afbreuk doen aan het werkelijke onderwijs, maar dat er te over vloedig „gesausd" en het g e r e c ht door de saus weggespoeld wordt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2