Ditjes en Datjes.
Een bezoek van het „Schiedamsch
Volksblad" bij „De Moker",
is gaan gelooven dat wat-i daarvan nn verzunnen heeft
de onomstootelijke waarheid geworden is.
Reeds meermalen hebben we alzoo sterke dingetjes
van 'm te slikken gehad, in 't laatste Zondagnr. kwam
weer zooiets voor. Ons christelijk ministerie wordt ver
heerlijkt, althans dit wordt bedoeld, 't Gebeurt op
de volgende wijze
Onder de tot stand gekomen wetten neemt zeker
de drankwet een eerste plaats in Een zekere dr.
A. van Raalte mocht dezer dagen te Dordrecht
„geestig" zeggen„De drankwet maakt over het
geheel den indruk van vervaardigd te zijn door een
dronken geheel-onthouder," die wet bevat ontzag
lijk veel goeds, en alleen lelie partijhaat keurt ze
af. Wie zal het niet toejuichen, dat alle hasard-
spelen, ook „quasi-onschuldige, op plaatsen van
„vergunning" verboden zijn Dat de vrouwenbe
diening tot de historie behoortdat in koffiehuizen
enz. geen loon meer uitbetaald mag worden; dat
twee uur voor en na eiken openbaren verkoop in
plaatsen van „vergunning" niet getapt mag wor
den? Dat de wet aan B. en W. de bevoegdheid
geeft in bepaalde omstandigheden de herbergen te
sluiten? Dat aan geen personen van slecht levens
gedrag „vergunning" mag worden verleend?
't Zou voor Dr. Kuyper zeker een teleurstelling we
zen, als hij vernam, dat men z'n Drankwet onder de
tot stand gekomen wetten een eerste plaats gaat toe
kennen. Want hij bovenal weet wel wat 'n paskwil dat
ding eigenlijk is.
En al dat moois van verboden hasardspelen, vrouwen
bediening, loonuitbetaling, sluiting bij openbaren ver
koop, enz. enz. het bestaat enkel in de fantasie van
De Nieuwe Want wat de drankwet in praktijk is,
daarvan hebben de nieuwsbladen (en De Nieuwe knipte
ze steeds over) al kostelijke grappen verteld....
Maar och, als zoo'u ouwerwetsch instrument eenmaal
in verrukking is, dan weet-je niet wat voor wonderen
je te hooien en te zien krijgt.
Misschien wel 'n soort sukkeldraf!
„Mag ik me even aan u voorstellen Mijn naam is
„Schiedamsch Volksbladik word uitgegeven door de
„Heeren Gebrs. van Noortwijk in de Boterstraat te
„Schiedam ik draag niet zichtbaar het kenteeken, dat
„ik verantwoording schuldig ben aan een partij of in-
„steïling en acht het in het belang van een goede
„propaganda voor de beginselen, die ik 'met hand en
„tand verdedig, in het krijt te treden tegen liberalen, socia
len en andere alen, dat ook de naam van de redactie ver
swegen wordt. Wanneer ik iemand bestrijd, doe ik dat
„door hem in den rug aan te vallen Wilt u een voor
beeld Ik schrijf over iemand in niet gunstigen zin,
„en nu stuur ik hem lekker de krant niet, waarin mijn
„aanval voorkomtBeu ik niet goed op de hoogte van
„de journalistiek?"
„In mijn nummer van 4 Maart heb ik een prachtig
„hoofdartikel „Een Vugeloor" getiteld, tegen mr. Sam
„van Houten opgenomen; dat artikel besloeg de geheele
„voorpagina van de krant, wat zeg je daarvan Kranig
„hé! maar ik had het dan ook uit „de Nederlander"
„van mr. de Savo nin Lohman geknipt. Die mr Lohman
„is een knappe ma jaDr. Kuyper is óók een knappe
„man, en Dr. T. J de Visser is óók een kuappe man
„Wat ik moet doen in Schiedam? Strijden! strijden!
„en nog eens strijden tegen de revolutie en het ongeloof.
„Tegen de revolutie het evangelie. God is groot, het
„coalitie-kabinet is Zijn profeet! G.eloofd zijn de aarts-
„vaders Abraham, Isaak en Jacob, maar Abraham is
„toch tegenwoordig de baas.
Tot zoover gekomen, moest onze bezoeker even rus
ten de man had ook zooveel gepraat, dat ik werkelijk
medelijden èu met zijn hersens èn met zijn tong kreeg.
Wij hadden den man maar door laten pratenwe
konden er met geen breekijzer tusschen komen, maar
nu konden wij den man eens „onde vragen" zooals
Dr. Kuyper het noemt, en het volgende gesprek ont
wikkelde zich.
Red. Moker. „Schiedamsch Volksblad, wat is het doel
„uwer komst in ons heiligdom en wat wilt ge
Schiedamsch Volksweekblad. „Geachte Mokerredactie,
„mijn doel is u te komen vragen of u de goedheid zou
„willen hebben mij elke week op de vinger te tikken,
„wanueer ik eens uit den band spang. Ik ben nog niet
„erg vast in de leer, en as je dan copie mót hebben,
„ja, dan schiet de roe pen wel eens uit je handen. Ik
„wil namelijk vrede op aarde brengen, door in alle
„gemoederen zaad te strooien, zaad, gewonnen uit de
„leer van Christus, den man, die geen steen had om
„zijn hoofd ter ruste te leggen. Ik zal steeds Gods hand
„erkennen in de geschiedenis en de„democratie bestrijden.
„O, ik ben vol vuur en geestdrift. En dan door de
Schiedamsche Courant er zoo tusschen genomen te
„worden, 't Is verschrikkelijk
R M. „Maar lieve vriendin, ik heb me al zitten
„bedenken, maar nu schiet me toch iets in de gedachten;
„je hebt daar in je nummer van 4 Februari je eigen
leelijk vergaloppeerd. Je schijnt een stofvergoder te zijn
S. V. „Hè, dat is toch gesybrandiseerd, dat kan niet
„waar zijn!"
R. M. „Toch waar, "Volksblaadje, richt je maar eens
„op de 2de kolom van de 2de pagina bovenaan van
„dat nnmme waar je de geschiedenis van die Duitsche
„handels-tractaten beschrijft. Daar z°g je o.a. van den
„Duitschen kanselier:
„De Rijkskanselier moest alle zeilen bijzetten om
„de ingediende voorstellen in veilige haven te bren-
„gen. Maar het is hem, dank zijne handigheid en
„welsprekendheid gelukt. Hjj heeft zich dapper
„geweerd en de uitslag is hem zeer naar den zin.
„Ook zijn heer en meester, de Keizer, is er over
„in zijn nopjes. Hij heeft den overwinnaar, den
„Rijkskanselier, een eigenhandig geschreven stuk
„gezonden, vol van warmen dank. Ja, de goed-
„geefsche vorst deed meer; hij gaf den heer Von
„Biilow, zoo is de naam van den Rijkskanselier,
„een keizerlijk bo stbeeld ten geschenke. Misschien
„krijgt hij voor al zijn moeite nog wel den titel
„van prins, gelijk hij reeds vroeger van baron tot
„graaf bevorderd is. Als het iemand maar meeloopt,
„dan kan hij het ver brengen in de wereld."
„Dat laatste zinnetje „als het iemand maar meeloopt,
„dan kan hij het ver brengen in de wereld" heeft je
„leelijk te pakken, ouwe. Je zegt dus niet dat het Gods
„wil is, dat iemand het ver brengt, maar als het 'm
meeloopt dan kan het wel. Wanneer je de geschiedenis
„uit de omstandigheden verklaart, ben je historisch
„materialist, net als wij, redactie van d6 Moker.'1
S. V. „Geachte Mokerredactie, ik zie werkelijk, ik
„heb niet goed gedaanMaar ik zal toch beter gaan
„oppassen, want anders krijg ik een standje uit Den
„Haag! Tot ziens!"
„Tot volgende week" riepen we de ziel na, en wij
bleven alleen, om te peinzen over den vraag of het mo
gelijk was dat er in Schiedam nog eens een blad zou
kunnen verschijnen, van antirevolutionaire zijde, dat in
de allereerste plaats den weg wist in z'n eigen huis.
Ontwikkelingsclub. We herinneren aan de
vergadering op Zondag a.s. Het onderwerp isSla
vernij door het Kapitaal.
Vóór de openbare school. We ontvingen
Ome School, het propagandablad voor de openbare
school, uitgegeven door de afd. Delf, Schiedam, Vlaar-
dingen en Maassluis van den Bond van Nederlandsche
Onderwijzers.
Het is een vriendelijk blaadje, wat warm ter lezing
moet worden aanbevolen. Eenvoudig en frisch van inhoud,
blijkt het samengesteld door ervaren hand. Het is
geschreven voor de ouders der kinderen van de open
bare school (de arbeiders) en zal als zoodanig zeker
z'n doel niet missen.
Waar de verspreiding, trots de belangrijke oplage
van 10000 ex. toch nog beperkt is moeten worden, zal
het zeker aanbeveling verdienen dat men het blad na
lezing niet wegwerpt, doch het aan vrienden en ken
nissen ter lezing aanbiedt.
Want Onze School verdient door velen gelezen te
worden.
Tegen de openbare school. Voorzooverre
het eenige belangstelling verdient, zullen we in ons
blad zoo nu en dan ook melding maken van de „geheimen"
uit het „geheime" Schiedamsch Volksblad. 'Van bevriende
zijde ziju we daartoe in de gelegenheid gesteld.
H-t Schiedamsch Volksblad ageert op de gebruikelijke
wijze tegen de openbare school. Ziehier een proeve
Het schoolgeld op de Openbare scholen.
Het schoolgeld op de openbere scholen is op
vele plaatsen verbazend laag. Onder die plaatsen
behoort ook onze gemeente.
Slechts f 5600.— komt in van de 5 gewone lagere
scholen, die te samen 2100 leerlingen tellen.
Volgens eeue opgave die wij onlangs ontvingen
van eene Chr. school alhier, is het schoolgeld daar
door elkaar genomen, minstens 3 maal zooveel.
In dien toestand kan verandering worden
gebracht. J)
Het staat in de macht van den gemeenteraad,
het schoolgeld te verhoogen, en het is zijne roeping
dit te doen.
Waarom moeten de kinderen van de openbare
scholen voor een kleinigheid onderwijs ontvangen,
terwijl die van de bijzondere scholen zooveel moe
ten betalen
De openbare scholen die door hunne weelderige
inrichting toch reeds zoo duur zijn, zijn toch zeker
aan de voorstanders wel een behoorlijk schoolgeld
waard. En indien niet, het is toch de taak van
den Raad om dit te vragen.
De rechtsongelijkheid tusschen openbaar en bij
zonder onderwijs heeft lang genoeg geduurd.
Wij hopen dat onze Raad zijne roeping in deze
zal verstaan en vervullen.
Ziehier dus een openlijke aandrang tot onze gemeente
autoriteiten, om de pomp op de openbare school te
zetten, door het schoolgeld hooger op te drijven. De
arbeiders geven zich rekenschap, als zij eenmaal van
hun karig loon nóg méér zullen moeten afstaan, om hun
kind eenig onderwijs te doen genieten, vanwaar dit
„buitenkansje" gekomen is
Wij zouden naar aanleiding van 't wroeten van het
Schied. Volksblad de volgende vergelijking willen maken
Een dierenvriend had vier jonge hondjes, die met
elkaar opgroeiend, 't gelukkigste leven konden, wat er
op aarde aan honden was toegedacht. Zij stoeiden en
darte'den van vroeg tot laat één mandje was hun
aller slaapstee, eten en drinken genoten ze uit één
schotel.
Maar niet altijd mocht dit du"en. Onze dierenvriend
stelde tot hun bizondere bescherming aan, een jongen,
die voor hondenoppasser heelemaal niet in de wieg was
gelegd. Eten en drinken verschafte hij ze niet zooveel
als ze n o o d i g hadden, maar krêk zooveel als hij
begeerde. Spelen met elkaar beschouwde hij als een
ongeoorloofd vermaak voor honden, zelfs vrij-uitloopen
kwam hem te bar voor.... Fatsoenlijke jonge hondjes
behoorden aan een flinke, sterke ketting te liggen.
En toen hij alzoo eenigen tijdlang de beesten bewel-
da ligd had, toen riep hij zijn kornuiten bijeen en vroeg
of ooit jonge honden zóó goed verzorgd waren geweest
als die door hém werden opgepast.
Allen uitten hun bewondering maar één, 'n klein,
droomerig ventje, vroeg 'm
Zeg-ereis, je kunt ze nu tóch regeeren. jij bent nu
tóch hun baas waarom voer-je ze eigenlijk nog
Die vraag verrastte den hondenverzorger wel eenigs-
zins neen, zóó slecht was hij niet, om die beesten
te laten verhongeren. Een vrome trotsch laaide in
'm op....
Maar als-i den anderen dag en volgende dagen ging
voeren, dan dacht-i toch altijd weer over 't zelfde
„waa om voer je ze nog?"
En onwillekeurig deed-i telkens 't hondenschoteltje
wat minder vol....
laister christen en Uit Het Volk knippen we:
De gereformeerde predikant B. Wielinga heeft
een redevoering te Schaarsbergen gehouden, waar
van zijn partijblad De Arnhemmer schrijft
„Z.Eerw. liet door voorbeelden zien, hoe b. v.
socialistische onderwijzers bij het onderwijs hun
denkbeelden den kinderen inprenten, zelfs bij het
rekenen.
Een voorbeeld
Onderw.Willem, wat verdient je vader?
Willem6 gulden per week, meester
Onderw.Dat is per jaar
Willem f 300, meester
Onderw.: Hoeveel verdient de koningin per jaar?
WillemDat weet ik niet, meester.
Onderw.Dan zal ik het je zeggen, 1600.000
per jaar. Hoeveel maal is dat f300? Wie werkt
er nu harder, je vader of de koningin enz."
Door de N. Arnh. Ct. gevraagd waar, wanneer
en door welken onderwijzer op deze wijze is ge
sproken, antwoordt de heer Wielinga
„Het betreft een voorbeeld, door mij aangehaald
ter illustratie, hoe ook de wiskunde op de „neu
trale" school kan worden dienstbaar gemaakt aan
de propaganda der socialistische beginselen."
M. a. w.Zijn Eerwaarde heefc gewoon gelas
terd. De socialistische onderwijzers zijn de sterkste
voorstanders van volstrekt neutraal onderwijs. Dat
weet de lasteraar wel en daarom verzint hij nu
„voorbeelden" hoe een socialistische onderwijzer
optreedt of „kan" optreden.
Het voorbeeld van den vromen man volgende kan
men een christelijk onderwijzer de volgende helden-fei
ten doen verrichten:
Jan, zeg 'r is wie het uitverkoren volk Gods is. De
Israëlieten. Mis. De gereformeerde (kerk B).
En zeg dan nu eens wie heidenen zijn. De Bat
jakkers. Alweer mis. Heidenen zijn allen die niet
bij Dominé ter kerke gaan.
En verklaar nu eens wat christelijke liefde is. Den
naaste lief te hebben als u zelf. Zeer goed, Jantje,
ouder voorwaarde dat die naasten met je mee naar de
Zondagsschool gaat
Misschien reikt onze kunst niet zoover als die van
dominé Wie'enga, maar d'r is op die wijze nog wel een
poosje voort te gaan.
Rrrrrrrt! rrrr.t.
Hallo! De Moker. Schiedam. Met wie de eer?
De Gelderlander, Arnhem. Zeg jo, die redacteur van
jullie Nieuwe ken ik niet meer gebruiken. Je krijgt
he n met veel genoegen terug.
Dank je, hoor, voor 't kadeautje! weet je er anders
geen raad mee? In godsnaam dan, stuur 'm maar.
Veel pleizier.
Rrrrrrrtrrrrrt
r r
De vraag, wat tot basis moet genomen worden, het schoolgeld
voor verplicht onderwijs of dat. voor het dito „naar keuze" geldt
voor madam leuterkous niet.
3) Als de een of andere kwast het in z'n hoofd krijgt een var
kenshok als school te kiezen, heeft hij dan het recht te vergen,
dat alle scholen varkenshokken zullen zjjn Is de openbare
school soms te weelderig omdat ze toch maar door proletariers-
kinderen bevolkt wordt?