Van heinde en verre. De plaatselijke pers over den uitslag der Kamerverkiezingen. Kermislol. jammer is 't dat het gezegd moet worden, dat onze bewegingen verlamd worden door de lamlendige werk loosheid van zoo velen, die al het werk overlaten aan enkelen. Doch hierover later. In de districten II en III is herstemming tusschen de liberale en kerkelijke kandidaten. Uit de combinatie van stemmen is opgemaakt, dat de heer van der Most door sommigen voor sociaal-demokraat werd gehouden. Dit is een groot abuis de kandidaat is voorzitter van Patrimonium, dus anti-revolntionair. De vergadering onzer afdeeling, op den avond dei- verkiezing gehouden, heeft besloten zich van aanbe veling' van kandidaten te onthouden en de kiezers vrij te laten wie ze stemmen willen. Een voorstel tot besliste onthouding werd verworden een voorstel alléén den heer van Westendorp (als vrij- zinnig-demokraat) officieel te steunen, kelderde eveneens. Men was vrij algemeen van oordeel dat in den Raad heel weinig verschil was in het werken van den vrij- zinnig-demokraat en dat der oud-liberalen, en er geen reden was eerstgenoemde boven laatstgenoemden eenige voorkeur toe te kennen. de herstemming kieze dus elk onzer die kandidaten, aan wie hy persoonlijk de voorkeur geeft. Echter werd de verwachting uitsproken, dat de partij- geuooten zich strikt aan dit besluit zullen houden, en voor geen der kandidaten zullen werken. De arbeid, die elk onzer presteeren kan, had gegeven moeten worden voor onze eigen kandidaten het werken bij de her stemming moet overgelaten worden aan de betrokken partijen. Elk kenne dus» zijn plicht en helpe mee het besluit onzer afdeeling uit te voeren. Toonen wij sociaal- demokraten te zijn Te Zwolle heeft deze week een congres voor sociaal democratische raadsleden en candidaten plaats gehad, en een aantal partijgenooten hebben er zaken ingeleid en besproken, die voor de gemeenten van groot belang zijn en bij de behandeling in de gemeenteraden dikwerf moeielijkheden voor onze raadsleden opleveren. Zoo leidde Oudegeest van Utrecht in „de uitvoering der Woningwet," Schotveld van Ambt-Amelo „subsidi eeren van verkeerswegen," en Mendels van Zaandam oprichten van handelsinrichtingen. Zoestbergen van Arnhem bracht de plaatselijke kwestie van de subsidie aan het stedelijk Orkest ter sprake. Wij hopen dat de discussies tot verheldering der geesten hebben bijgedragen. Van Schiedam moeten een volgenden keer ook ge meenteraadsleden aan het congres deelnemen De Rotterdamsche gemeenteraad heeft met 13 tegen 10 stemmen besloten f 2500 subsidie toe te kennen aan de lupusinrichting van dr. Bollaan aldaar. Deze nuttige instelling heeft dus eindelijk gemeente subsidie gekregen, en zal dus ook vruchten kunnen afwerpen voor hen, die de dure behandeling niet kunnen betalen. Hoewel er 13 leden vóór waren, telden de tegenstemmers toch nog 10 man! De Fransche Kamer van afgevaardigden heeft met een groote meerderheid (341 tegen 233 stemmen) het wetsontwerp tot scheiding van Kerk en Staat aange nomen. De katholieke kerk krijgt 'nu in Frankrijk geen subsidie meer uit de staatskaszij moet nn haar eigen boontjes maar doppen. Daarentegen behoeft zij den Franschen Staat niet meer te raadplegen wanneer zjj bisschoppen en andere kerkelijke hoogwaardigheidsbekleeders wil benoemen ot ontslaan. Verder behoudt zij de vrije beschikking over de kerkelijke goederen, (de kerken zijn Staatseigendom), alleen waar het aantal gemeentenareh niet groot genoeg is, wordt de k-rk gesloten. In Rusland wordt het steeds woeliger. De agitatie, die bij het proletariaat in de steden begon, sloeg over naar het platteland, de boeren kwamen in opstand, de onder gang van het Czarisme is thans dichter bij dan ooit, want zelfs de laatste bolwerken beginnen te vallende marine komt in opstand. Aan boord van den kruiser „Knjas Potemkin" te Odessa braken onlusten uit over het ongemotiveerd overhoop steken van een matroos door een officier. De matrozen wilden dat hun kameraad op militaire wijze zou worden begraven, maar daar wilden de superieuren niet aan. Daarop brak er een formeele muiterij uit. De stad Odessa werd beschoten, men telegrafeerde uit de stad om hulp, waarop een smaldeel van de Russische vloot kwam opzetten om de muiters in te rekenen, maareen van de schepen die als politie agent dienst moest doen „de Georg Pobjedonossef' sloot zich bij de muiters aan! Wanneer nu reeds de marine solidair wordt met de revolutie, die op dit oogenblik in Rusland aan den gang is, kan toch de ondergang van het Czarenrijk niet ver at meer zijn. Een vloot met dé revolutionnaire vlag in top Tusschen Frankrijk en Duitschland heett er wat ge broeid in den laatst.en tijd en het heeft maar heel weinig gescheeld of er was oorlog gekomen. Frankrijk kan niet zien dat Duitschland nummer één zou komen te staan in Europa, en Duitschland wil graag de baas zijn, waarom het zich ook ging mengen in de zaken van het Noord-Afrikaansche staatje Marokko, waar Frankrijk reeds vasten voet had gekregen. Keizer Wilhelm is persoonlijk in het beruchte landje geweest en heeft door zijn inmenging de poppen aan het dansen gebracht. Voordat er evenwel oorlog komt, zullen de heeren eens moeten afwachten wat de socialisten er van zullen zeggen. De internationale sociaal-democratie staat op de bres voor het proletariaat om den oorlog te ver hoeden. De Duitsche sociaal-democratie, die bij de laatste verkiezingen voor den Rijksdag drie millioen kiezers in het veld bracht, zendt Bebel haren aanvoerder naar Parijs, en de Fransche sociaal-democraten zenden Jaurès naar Berliju. De Duitsche sociaal-demokraat zal het Fransche proletariaat, en Jaurós het Duitsche arbeidende volk waarschuwen voor de gevaren die de arbeiders loopen indien er werkelijk oorlog mocht komen. Beiden zullen in het vreemde land gaan getuigen van de vrede die heerschen moet op aarde, en zij zullen aantoonen dat er geen slagboomen zijn die de belangen van het Fransche en het Duitsche proletariaat scheidt, maar dat de slagboom ligt in elk land, in Frankrijk zoowel als in Duitschland, tusschen kapitaal en arbeid. Den 9den Juli zal Jaurès te Berlijn spreken, ten minste, overmacht voorlehouden Het Schiedamsch Volksblad vertelt ook wat over den uitslag, dat we vermeenen reeds elders gelezen te heb ben. Intusschen willen we, oorspronkelijk of niet, onzen lezers van de meening van het Schied. Volksblad niet onkundig laten. We lezen o. m. We hebben den slag verloren dit is de korte inhoud van de vele telegrammen, die Woensdag avond gewisseld zijn. De meerderheid der kiezers wordt weer minderheid in de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Tot acht-en-veertig hebben we het kunnen brengen en verder niet. Dit is minder dan de meest pessimistische had kunnen denken. Alleen in de laatste dagen werden er over Kampen'kwade noten gekraaktdoch na de eerste stemming meen den zelfs de liberale bladen, dat de rechterzijde op 49 zetels kon rekenen, 't Mocht niet zoo wezen ook Kampen ging verloren en het einde van 't lied is, dat het miuisterie-Kuyper zijn ontslag zal aan bieden aan de Koningin. In zooverre hebben de vijanden van Dr. Kuyper hun zin. De toeleg, om hém weg te krijgen, is gelukt. Alleen blijft de vraag, of tal van mannen geen spijt zullen gevoelen over hun werken en woelen, nu ze voor den uit slag staan en de vraag hebben te beantwoorden, wat nu zal moeten geschieden. Dit toch staat vast, dat de socialisten overal den doorslag hebben ge geven. Een ministerie uit de linkerzijde moet steu nen op 45 liberalen van allerlei gading en daar onder mannen als Karnebeek en Roëllen voorts op de zeven socialisten Daarbij komt, dat een zeer groot deel der gekozenen hun zetels uitsluitend te danken hebben aan de hulp der socialisten, 't Is uitgekomen, zooals we gezegd hebben: de derde volte face is volbracht; de mooie fiere congresmotie is op non-actief gesteld en de socialisten hebben heel netjes geholpen, niet alleen om De Klerk in 't zadel te houden, maar ook om Karnebeek en Roëll, Plate en Zijlma, ja, heel de linkerzijde weer in de Kamer te brengen. Gebleken is, dat de socia listen nog een veel grooter vijand hebben dan het kapitaal, namelijk den godsdienst. Alles, wat nog belijdenis doet van den levenden God, moet geweerd worden dat is voor hen de hoofdzaak. Geen oogen blik heeft dan ook de congres-motie-comedie ons in den waan gebracht, dat het kiesrecht voor den socialist nummer één isvolstrekt niet, we zijn bevestigd in de overtuiging, dat voor hen de be strijding van den godsdienst het hoogste is. Heel deze verkiezing en vooral de herstemming stond in het teeken der wraak. En verder Toch zouden we niet gaarne dit artikel eindigen zonder te erkennen uit den grond des harten De Heere regeert. Uit Zijn hand komt ook deze tegen spoed. Hij heeft ons daardoor veel te leeren. Moede loos worden we door deze nederlaag in geenen deele. Vier jaren liggen voor onsdat is een korte periode en daarvan mag geen dag verloren gaan. Is 28 Juni de dag der nederlaag, dan moet 29 Juni de dag zijn, waarop we den arbeid hervatten om zoo spoedig mogelijk de schade te herstellen. „Uit verlies winst", dat zij en blijve onze spreuk. We gaan weer werken en bidden biddend werken en werkend bidden. Opnieuw getoond, dat een goed Calvinist nooit bij de pakken neerzit; dat hij uit alles leert en onder alles het geloof behoudt. „De Heere heeft gegeven; de Heere heeft ge nomen de Naam des Heeren zij geloofd." 't Bewijst misschien méér eerbied voor Hem, te ge- looven dat God de verkiezingskansen niet dan wél regeert. Want men staat voor dezelfde Bijleveld-frase van 1901: God wilde niet (zooals Bijleveld wist te ver tellen) dat Troelstra in Amsterdam 1 maal gekozen werd enkele maanden later wilde God, dat hij in III wèl de overwinning behaalde. En het moet dan ook hen, die Zijn hand werkelijk hierin zien, wèl tot diep nadenken stemmen, dat liet zoo bjj uitstek-kristelijk. Kuyper-ministerie het reeds nu al reeds niet meer hou den kon. De Zondagsbode zegt Onzerzijds is beweerd dat, zoo de huidige regee ring wegviel, de liberale zou moeten steunen op de sociaal-demokraten. Hierboven lezen wij dan ook, door den liberaal zelve geschreven, dat ze een belangrijk aandeel hebben in de door hen behaalde overwinning. Terwijl de Christelijke partijen n i 48 vertegen woordigers hebben in de Tweele Kamer, zijn er thans 23 tot de Liberale Unie behoorende liberalen, 12 vrijzinnig-democraten, 10 vrije liberalen en 7 sociaal-democraten. Als er nu een „liberaalministerie mocht komen, dan zal dit niets vermogen zonder het goedvinden van de sociaal-democraten. Deze zeven heeren deelen de lakens uit in de Kamer; zij zijn eigenlijk de mannen aan wie we zijn overgeleverd. Hij, die hiertoe heeft medegewerkt, heeft zulks voor God te verantwoorden. Een uitbundige vreugde in tal van koffiehuizen en kroegen was gisteren waar te nemen, die zich ook toonde in rijjoolen, zooals jonge studenten wel plegen te houden. Daarbij doet een zweep goede diensten. Mr. Troelstra, die ook nog gekozen is, sprak gisterenavond: „Amsterdam III heeft getoond niet de sabel, maar de zweep te willen!" Zijne hoorders jubelden van pret. Inderdaad, het heeft wel den schijn alsof het zwaard der gerechtigheid wijken moet voor de zweep des gewelds; en dat noemt men dan de zegepraal der vrijheid Heele kolommen der „liberale" bladen staan vol van de uitbundigste vreugdebetuigingen, maar wij lezen geen woord van ootmoedigen dank aan God. Den kronieker van De Zondagsbode schijnt het onbe kend te zijn, dat de tegenkandidaat van Troelstra de liberale oud-minister Eland, de op-en-top militair was. In deze te spreken van het „zwaard der gerechtigheid" is een zotternij, die men alleen van 'n Rozenburgschen predikant kan verwachten. Wat de Schied. Cour. zegt, zullen we, vanwege des- zelfs onbelangrijkheid, onzen lezers sparen. Maar uit de Nieuwe Schied. Cour. halen we 't volgende Voor het volk is de uitslag zeer te betreuren, omdat men een hoogst moeilijken toestand in het leven heeft geroepen. Op belangrijke sociale wetten kan vooreerst niet gerekend worden, want er bestaat groote kans, dat men een cabinet d'affaires krijgt. Het is te betreuren, dat de socialisten nu de lakens zullen gaan uitdeelen. Alles hangt af van het doen en laten der revo lutiemannen van 1903. Troelstra schetterde eergister te Amsterdam, toen hij op de schouders van zijn partijgenooten in Handwerkers-Vriendenkring was binnengedragen „De strijd in III is een luisterrijke demonstratie der socialistische gedachte, een heerlijke episode van den klassenstrijd. Er zullen, aldus mr. Troelstra, nu komen twee balanceerende partijen. Maar des te grooter is het gewicht der sociaal-democratie, die niet balanceert, doch nu link*, dan rechts slagen uitdeelt. Amsterdam III heeft getoond niet den sabel, maar den zweep te willen Hugenholtz, de oud-stationchef van Haarlem, noemde gisteravond in dezelfde plaats waar hij tijdens de spoorwegstaking zoo brutaal optrad, dr. Kuyper „de tiran van 1903". Waar gaat het heen nu zulke mannen het roer kunnen wenden naar den kant dien zij wenschen. Vier hoogst onvruchtbare jaren liggen nu voor ons, want van een krachtige regeering kan geen sprake zjjn. Deze zwijnderij spreekt voor zichzelf, 't Zal den sukkel werkelijk verlicht hebben, toen i zóóveel vie zigheid was kwijt geraakt. Als nu de menschen nóg niet bang worden voor die „rooie krengen" dan kan de Nieuwe het niet meer helpen Nog enkele dagen slechts en de Schiedamsche kermis behoort wederom tot het verleden. Maar die enkele dagen moeten we toch nog zoo pleizierig mogelijk zien door te brengen. Vooral Zaterdag, hè, dat is de dag We kunnen begrijpen, dat vooral de minder bedeelden dat vooral zij, die zoo bedroevend weinig weten van genieten, eenige behoefte kennen eens uit den band te springen, om op de een of andere wijze, zij 't ook maar voor eenige oogenblikken, den druk van 't armoe-leven te vergeten, te begraven. We kunnen 't begrijpen, al zonden we 't zoo gaarne anders willen. Maar zij hebben zoo nooit 'reis iets een kermispretje moet men hen dus gunnen óf men is een kwezel, die niet hebben kan dat een ander zich vermaakt, omdat-i d'r voor zich zelf te akelig voor is óf men is anti-kermisgezind omdat men zelf van „das gute zu viel" genoten heeft. Nóch het een, nóch het ander behoeft nog waar te zijn. Maar men kan z'n eigen oordeel hebben over „vermaak." Men kan dolgraag anderen een vermaak, een ontspanning, een genot gunnen, zonder in liefde te ontgloeien, voor datgene wat men „vermaak" belieft te noemen. Er is hier bovenal een moraliteitskwestie in 't spel. Het is de vraag, of men er „vermaak" in ziet, in die acht-dagen-lange zuip- en hotspartijenin dat zich werpen op het liederlijkste; in dat genot-zoeken in 't gemeenste; in dat opwekken van alle dierlijke harts tochten in den mensch. Ga maar eens zien op dien belangrijken Zaterdag avond ga maar eens zien wat kermis-houden is; tracht u te ontrukken aan dat lawaai van orgels en muzikanten en kermisklanten; en tracht dan eens te ontdekken wat nu „genot" kan zijn.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2