Ditjes en Datjes. Risico van den arbeid. Vlaardingsche Lïzerkoekjes. betrokken arbeiders zelve, getracht zal worden een af- deeling van den Metaalbewerkersbond op te richten, werd de vergadering gesloten. In de maatschappij, zooals ze thans is, dat wil dus zeggen onder de regeering van de kapitalistische voort brenging, is alles koopwaar. Ook de arbeid. De arbeider kan zijn arbeidskracht waarmede hij zijn arbeid moet voortbrengen niet ongebruikt laten totdat 't hem gelegen komt een gedeelte ervan te ver- koopen, neen, hij moet zijn koopwaar onafgebroken eiken dag aan den man, ot liever, aan den kapitalist brengen. Wie niet werkt zal ook niet eten, is op den arbeider ten volle van toepassing. Hij kan zijn arbeidskracht verkoopen, maar ze bewaren kan hij niet, zoodat de bewering dat de arbeider vrij zou zijn geheel onwaar, leuterpraat is. De arbeider mag zelfs niet bepalen waar hij zijn arbeidskracht zal leveren, óók die keuze is niet aan hèm. De eenige kooper van zijn waar, de arbeidskracht, is de kapitalist, die met onverbiddelijke gestrengheid de plaats aanwijst, waar de levering zal geschieden Is die kapitalist een mijneigenaar: de arbeider (hier mijnwerker) daalt af in met gevaarlijke ontplofbare gassen gevulde ondergrondsche gangen. Is die kapita list een reeder; de arbeider (hier zeeman) begeeft zich „op hoop van den zegenop den wrakken bodem van een onzeewaa-dig schip. Is die kapitalist een brander, de brauderijslaaf wordt 's ochtends te 2 a 3 uren uit z'n bed geklopt, en begeeft zich nog halfdronken van den slaap naar de plaats waar hij zijn arbeidskracht zal leveren in de branderij. Ook in de branderij dreigen allerlei gevaren. Ver giftige en bedwelmende gassen vullen het fabriekje en maken den brandersknecht vroeg oud. Door het onvoldoende toezicht weet men niet of de ketels sterk genoeg zijn straks breekt er misschien een door. De slachtoffers ve'branden levend, of zijn voor hun verdere leven verminktvoor hen komen anderen die door den hongerzweep gestriemd hun arbeidskracht te koop komen aanbieden. Liefhebbers bij de vleet. De „ouwe tijers" dalen af in de met be dorven gassen gevulde grondvaten, en, zooals we on langs konden lezen omtrent het ongeval in de branderij van de firma Bertels, vallen in de vaten bedwelmd neder. Reeds 2 man waren niet uit het vat terug gekeerd, toen een der branderslaven nog den moed had met touwen gewapend, zijn twee makkers te volgen en het geluk smaakte, hen naar boven te brengen. Ze waren nog bewusteloos, doch eenmaal boven, spoedig tot bewustzijn gebracht. Een woord tot u, branderijslaven Uwe twee kameraden zijn gelukkig nog „gered". Is het niet een bespotting van een menschenleven 's Nachts, wanneer anderen nog op zijn, zijt gij al op, onbewust van de gevaren die u dien dag zullen bedreigen, en gaat gij aan het werk, uw leven wagende voorja, waarvoorVoor den drank, dien volks kanker aan de eene, voor een schamel loon aan de andere zijde, maar voor winst voor anderen aan beide zijden Zoo slaaft ge dag in, dag uit, met welk doel? Als ge oud zijt en geen arbeidskracht meer te koop hebt wellicht zijn er dan medelijdende familieleden die u willen onderhouden (als ze het zelf niet te smal hebben) en anders indien ge genoeg medelijden kunt opwekken bij eenige „gegoede" stadsgenooten, een plaatsje in het gasthuis moet bij elkaar gebedeld worden, om je ten minste niet van honger en kou te laten omkomen Ge ziet misschien geen middel tot ontkomingDat middel is erGrijpt het met beide handen In de eerste plaats hebt ge u aan te sluiten bij onze partij, de Sociaal-dem. Arbeiders Partij, die er naar streeft een omwenteling in onze samenleving te bewerken zoodanig, dat dan niet meer de personen (kapitalisten) arbeidskracht kunnen k' open, doch alleen de gemeen schap, de georganiseerde samenleving, omdat wij de productiemiddelen, dat zijn de machines, fabrieken enz. in handen van die gemeenschap wenschen gebracht te zien. Met die partij bekampen wij het kapitalistische monster, of dat monster zich clericaal of liberaal noemt (onder de branders tellen we toch clericalen en liberalen, niet waar?) Maar ook hebt ge u aan te sluiten bij uwe vakver- eeniging, die met flinke voormannen den strijd om uw bestaan steeds heeft aangedurfdHoe zult ge vrije feestdagen krijgen Hoe zult ge uw arbeidsdag ver korten Hoe zult ge het werken in den nacht zien veranderd in dagwerk Hoe zult ge uw loontje een beetje zien verhoogd Hoe zult ge invloed krijgen bij de besturende lichamen om goede maatregelen "en voor schriften voor de fabrieken te erlangen Dit alles kunt ge verkrijgen door als een man lid uwer vakorganisatie te worden. Nogmaals, „ouwe tijers," wordt lid van onze partij, de S D. A. P. en van den Bond van Branders- en Distillateursknechts Verkiezing Gemeenteraad. Daar de heer Dirkzwager voor district III heeft bedankt, moet er een nieuwe verkiezing plaats hebben aldaar. De stem ming is bepaald op Dinsdag 8 Augustus, de herstem ming op Woensdag 16 Augustus. Socialistische manieren. De Zondagsbode (Ds. Dijkmans) schrijft allerchristelijkst over dit onderwerp Deze kan men ook zeer prettig leeren kennen uit het volgende bericht, dat we vinden in de „N. R. Ct.", deze zal van de vrindjes wel niet jok ken. Het bericht luidt „De socialisten te Warschau hebben de huis eigenaren aldaar stuk voor stuk opgezocht en dezen den eisch gesteld om de huren met 20 pCt. te verminderen. Enkele huiseigenaren hadden den moed te weigeren, onder belofte hun „huurlingen" een geschenk van een vijfde der huur te maken. Zij werden uit hun woningen gehaald, gebonden, in zakken gestopt en vervolgens op de binnenplaats afgeranseld. De huurders dwong men stukken te teekenen, waarin zij zich verbinden geen hoogere huren te betalen, dan wat de socialisten als een behoorlijk bedrag zullen vaststellen". Aangename kennismakingHeerlijke toekomst als de socialen gaan regeerenAls iemand u ooit vraagtwat doen de socialisten zeg dan maar huurders en verhuurders, werkgevers en werk nemers, aanzieulijken en geringen bedreigen, ran selen, dwingen. Om zulk een vrijheid te verkrijgen, moeten de Christelijke mannen op zij. Dominee probeert de schaepkens nog maar eens goed bang te maken. Dat de N. R. Ct. van de rooie „vrindjes" wel niet zal jokken, gelooft zelfs dominee Dijkmans niet. Of het feit zelve is voorgevallen, weten we niet misschien dat in Warschau werkelijk huisbazen zijn afgeranseld, doch dat dit door socialisten zou zijn ge beurd, och kom, dominee uwes hebt wel eens ge hoord van den bok, die met aller zonden beladen de woestjjn ingejaagd wordt Als iemand u ooit vraagtwat doen de socialisten zeg dan maar wat dominéé Dijkmans u vóórzegt. Als iemand u vraagtwat doen de zendelingen zeg dan maar de bruine broeders bedriegen, plunderen en ver moorden. Want er is wel eens een geval bekend ge worden, dat een zendeling meer naar eigen stoffelijk voordeel joeg dan naar 't zieleheil van arme heidenen. Dies zijn alle zendelingen bedriegers, huichenaars, moor denaars Als iemand u vraagt: wat is een dominee? zeg dan maareen volksmisleider, een lasterpak, een schijn heilig sujetWant er zijn enkele dominee's, die allergemeenste streken tegenover den tegenstander ge bruiken. Daarvan levert ook de Zondagsbode nog al eens het bewijs. Statistiek. Aan de „Kerkelijke Courant" is de volgende statistiek van het aantal belijders der ve - schillende kerkgenootschappen ontleend In 1830 telde de R. K. 380 harer leden op de 1000 inwoners. In 1869 was dit getal reels tot 367 en in 1899 tot 352 geslonken. Thans heeft men 350 R. K. op de 1000 Nederlanders, zoodat dus 35 pCt. van al de bewoners van ons Vaderland R. K. is. Wat de Protestanten betreft, in 1849 waren er op de 1000 inwoners 549 Ned. Herv., 14 Chr. Afg. Geref. en Vs! Remonstrant. In 1869, toen Chr. Afg. Geref. met de Geref. onder het kruis zich vereenigden 550 Herv., 30 Chr. Geref. en l]/2 Remonst. In 1869,. dus na de vereeniging van de Chr. Geref. met Doleerenden, was het: 486 He v., 82 Geref. en 4Remonstranten, Hieruit blijkt een gestadige achteruitgang van de Hervormde Kerk in zielental en een toeneming van de Gereformeerde eenerzijds en de Remonstrantsche anderzijds. Sedert 1899 is de toeneming van Remonst. nog vergroot door velen, die van de Hervormden tot de Remonstranten overgingen. In de derde plaats moet worden opgemerkt, dat het getal van hen, die tot geen kerkgenootschap behooren, zeer is toegenomen. In 1849 vond men er één op de 1000 en thans is dit getal reeds vijftien. Hoe we in Schiedam gaan wonen. In de nieuwsbladen heeft een bericht gecirculeerd, dat de huiseigenaren hier ter stede voordeeltjes weten te beha len uit de verplaatsing van de fabriek van Smulders naar hier, nu door de toevoer van een groot aantal gezinnen het gebrek aan arbeiderswoningen hier nog dubbel gestegen is. Verschillende huiseigenaren moeten de huur hebben verhoogd en bezwaar-makende huurders eenvoudig de huur hebben opgezegd. Nu gunnen we ook huisbazen wel een buitenkansje doch maken op daden van deze soort ernstig bezwaar, daar de voordeeltjes nu weer speciaal uit de zakken der minstbedeelden gewrongen worden. Maar onze hoofdgrief is aan het adres van ons gemeente-bestuurmeei; dan 2 jaren lang hebt gij deze toestand kunnen zien aankomen, waarom niet intijds gezorgd, dat er woningen waren De particuliere bouwers deden niets wat hun zaak iszij bouwen voor winst, en die is aan arbeiderswoningen niet genoeg te halen tóch moeten de komende gezinnen een onder dak kunnen bekomen. Is 't de gemeente niet die in deze noodzakelijkheid had moeten voorzien doch schandelijk haren plicht heeft verzuimd Och neen de raad schonk subsidie aan de ver eeniging „Volkshuisvesting," die bij gelegenheid wel eens met bouwen zal aanvangen. En intusschen wonen hier twee zelfs groote gezinnen in één klein woninkje. 't Zijn maar arrebeiers Per Telegraaf. SCHIEDAM, 25 Juli '05. De schrijver van de geheimzinnige briefkaart aan de redactie van De Nieuwe is nog altijd onbekend. Er is niemand, die met grond meneer Engering (de vrachtrijder) ervan verdenkt. Por: Zeg Pik, zoo nu en dan heb ik je al eens voorgelezen sommigen uitspraken van Dr. Kuiper omtrent de Katholieken als kerkelijke partij, ik zal je nu eens voorlezen wat hij schreef in de „Standaard" van 4 September 1895, omtrent het Socialisme hetwelk luidt als volgt De kern van het Socialistisch vraagstuk is zuiver staathuishoudkundig van aard en bepaalt zich tot deze eene vraag, of de voortbrenging, de aan-den-man-brenging en de verdeeling der goederen behoort plaats te hebben volgens het stelsel van wedstrijd, of wel naar het systeem van gemeenschappelijke handeling. Dit, en dit alleen is de spil, waar het Socialistisch probleem om draait. En verder: Het Socialisme telt overtuigde aanhangers onder verklaarde Athéisten, maar ook onder vrome Chris tenen, met name in Amerika. Onder de groepen van werklieden, maar ook ouder de mannen van machtig kapitaal en hooge positie. Onder demokrateu maar ook onder besliste aristokraten. Het bedoelt in 't minst niet alle privaatbezit te doen verdwijnen, en treedt evenzoo niet zelden in een vorm op, die wel verre van uw consientie te beleedigen, veeleer uw geweten wakker schudt en beschaamt. Ziedaar dus de erkenni-g uit Dr. Kuiper's pen gevloeid: dat men Socialist en tegelijk vroom Christen kan wezen. Hoe vind je die Pik? PikDie vind ik kras, en ik zou zoo zeggen dat de Vlaardingsche volgelingen van hem dat zeker niet weien, want mij dunkt, waar zij het in verreweg de meeste zaken met hem eens zijn, en ook zeker hiermee, dat zij, hiervan overtuigd zijnde zoo niet zouden te keer gaan tegen alles wat zich onder de roode vaan schaart. Enheb je nog meer uitspraken voor deze keer, of soms wat anders? Por: Ik heb mij voorgenomen ditmaal eens onder- han len te nemen dat broodmagere dingetje der Antire volutionairen alhier, wat zij gelieven te noemenGe meenteprogram. Punt a luidtSubsidie worde alleen aan zulke ver enigingen verleend, die van algemeen belang zijn, en niet om principiëele redenen voor een deel der burgerij onbruikbaar, met dien verstande, dat, waar toepassing van dezen regel onbillijkheid of rechtsongelijkheid ten gevolge zou hebben, een gewenschte oplossing van geschil zoo na mogelijk worde betracht. Ik wil allereerst er op wijzen dat dit artikel het best is te vergelijken met een harmonica, ge kunt het uit en inhalen al naar vei kiezing, ja je zou haast zeggen bij het formuleeren hiervan is een Advocaat aan 't werk geweest. De eeste vraag is wat verstaan de mannen van „Nederland en Oranje" onder algemeen belang, en het konsekwente antwoord kan niet anders zijn als dat zij op alle zaken hun Calvinistisch stempel drukken, en wat dit beteekent in de handelingen van onze kerkelijke -Raadsleden dat weten wij maar al te goed, dat heeft ons in de praktijk van hen doen zien dat zij beschermers en aanbidders zijn van de volle brandkasten dat zij zich in't minst niet bekommeren .om de léége broodkast der arbeiders. Wanneer zij kamen te staan in den Raad voor de beslissing tusschen grooten en kleinen, dan kiezen zij de ondervinding heeft het ons doen zien de partij der grooten, en, dat zijn zij duurzaam verplicht aan hetgeen zij noemen hun beginsel of levensbeschouwing. Immers alle gezag is volgens hen uit God, aldus, kiez n zjj voor het gezag, tegen hen, die aan dat gezag onderworpen zijn. Zij zeggen te gelooven, dat God ieder in z'n stand heeft geplaatst, omdat Hij weet wat voor elk onzer noodig is. Conclusie: Een reinigingsman met onvoldoend inko men voor z'n gezin, is volgens hen door dien God in dien stand geplaatst, ook nog: Uw haren zijn geteld en geen muscbje zal vallen zonder den wil van die Hemel- sche Vader, hierbij gevoegd dat volgens hen er moeten zijn rijken en armen. Door deze overwegingen en nog veel anderen komen zij er toe wanneer zjj iets besluiten, de kleintjes klein te houden, en de grootten nog grooter te maken. Zij zijn, krachtens hetgeen hunne

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 3