Dankbetuiging. Een jongen gevraagd mr "W goed en goedkoop. Adres: Oude Kerkhof 7. Het Evangelie der Sociaal-Democratie r De Centrale Arbeiders-Verzekering en Deposito-Bank MASEREEUW BOUTEN, Beste adres v. Handelsdrukwerk. Ingezonden. ADVERTENTIE N. Mej. E. H. van der Meer Dagelijks te ontbieden. A A k A De Socialistische MaatschappijA A A J. KOORENGEVEL, Sluit uw verzekering bij Am WBNTERBERG, Vriendschapstraat lis. Zon die slaaf uit die z.g.n. barbaarscbe tijden, het in veel opzichten niet veel beter gehad hebben dan vele z.g.n. vrije arbeiders van thans? Wij meenen van ja! Maar waarom en waardoor dan toch die meerdere zorg voor een hond dan voor een arbeider? Zooals ik reeds opmerkte, de hond kost geld, en de arbeider kost niets „Valt" er een arbeider, tien, honderd anderen staan klaar om zijn plaats weer in te nemen en de oorzaak daarvan is: het maatschappelijk stelsel waaronder wij leven en werken n. 1. het kapitalistisch stelsel, dat stelsel dat uitsluitend be ekend is om winst te maken, dat stelsel dat van de arbeiders haalt wat er van te halen is, dat stelsel dat uw mannen, uw vrouwen, uw zonen en uw dochteren naar fabriek of werkplaats drijft, niet met het humane doel om hun daarmee en daarvoor te geven een menschwaardig bestaan, maar enkel en alleen om uit hun arbeid die winsten te slaan, om van hen te halen de door (hen) te maken meer waarde, noodig voor de instandhouding van die op uit buiting berustende kapitalistische samenleving. Een stelsel dat noodwendig de gezinnen, (volgens dr. Kuyper) de cellen der maatschappij uit elkander rukt. Daarom en daardoor heett in vele gevallen een trekhond beter leven dan een trekmensch. Maar ook daarom en daardoor zien wij reikhalzend nit naar een nieuwere een betere samenleving een betere maatschappij en dat zal zijn de socialistische. Een maatschappij waar allen voor allen zullen wer ken, waarin gearbeid zal worden niet om winst te maken, maar eukel en alleen om te voorzien in de be hoeften der menschheid. Een maatschappij, waarin al wat leeft werkelijk zal kunnen leven, waarin de (thans) nog zoo hoog geprezen doch voor de arbeiders zoo noodlottige concurrentie zal hebben plaats gemaakt voor een stelsel van samenwer king, een maatschappij, waarin men niet zal zien het idiote van nu, n. 1. dat de eene mensch twee a drie maal zoo lang werkt dan de andere voor twee a drie maal zoo weiniq loon, daar zal, mag noch kan plaats zijn voor arbeiders, die uit den aard van hun werkkring zich verbeelden meneer te zijn, doch daar moet en zal alle nuttige arbeid op haar juiste waarde worden ge schat omdat zij nuttig is. Daar zullen allen zonder onderscheid krijgen hun aandeel van die groote tafel des levens, enkel en alleen omdat zij er recht op hebben. Daar zal geen plaats meer zijn voor verschillende takken van sport, zooals armenbedeeling en dergelijke daar zal heusch geen behoefte zijn aan (over zichzelf) voldane filantropen, daar zal de een niet behoeven te leven bij de genade van den andere en daar zal het eens uit zijn voor de geldaristocraten autocraten, zoowel grootea als kleintjes om met hun allergenadigste goed heid steunende op hun meerder geldbezit eener- zijds genadige knikjes, en anderzijds alle mogelijke cas- cannade's uit te deelen, daar zal en moet het uit zijn voor dezulken al door zich maar te verbeelden dat zij de wijsheid in pacht hebben, dat zij en zij alleen het leven weten in te richten zooals dat behoort, en dat anderen, buiten hun schuld minderbedeelden en minder gelukkigen ten eenenmale zouden missen het zoo noodige overleg. Uit zal het zijn voor u aan wien ik geen andere naam kan geven dan misboorlingen, onnatuurlijke wezens, gestokt, gerokt, gehoed en „geboord" en toch nog zoo jammerlijk in de klem zittend, en ondanks dat, u ver heffend boven die eenvoudige, kranige en noeste arbeiders, die niet gestokt, gerokt gehoed en „geboord" zijn, doch wier aristocratie en autocratie zetelt in het „eelt" hunner handpalmen. Daar zullen geen meneeren meer zijn van zes heele guldens per week en arbeiders met het dubbele, maar daar zullen zijn arbeiders en arbeid verrichtende ieder naar zijn aard en aanleg. Daar zal verdwenen zijn het stelsellooze van nu en vervangen zijn door zooveel mogelijk regelmaat in de voortbrenging. De komst dan van die vorm van samenleving te verhaasten is de plicht van allen die „beu" ziju van het meer dan inrotte van nu, is de plicht van u die nu zucht en nog niet weet waarheen, en dat zijt gij, arbeiders Coalitiekaas. Het katholieke tijdschrift L' Idéé van Parijs bevat het volgend rondschrijven, welks echt heid door de redactie der Revue ten volle bevestigd wordt. „G-esticht te X. voor berouwhebbende meisjes opgericht door Abbé B Mijnheer, Wij zijn zoo vrij ons voor de levering van kaas aan te bieden, die door de gezuiverde handen van berouwhebbende meisjes in ons gesticht van X. gemaakt wordt. De tot het laagste minimum ge brachte loonen laten ons toe de 1ste kwaliteit tegen den prijs vande tweede kwaliteit tegen den prijs van. te leveren. Elke kooper van 20 kilogrammen op eenmaal heeft recht op een Doodenmisdie ik in de Kapel van het gesticht laat zingen. Particulieren, die kleinere bestellingen doen, ontvangen met eiken kaas een Gebedsbon. Wanneer men 5 zulke bons bijeen heeft, behoeft men die maar franco aan ons gesticht te sturen om daarvoor in ruil een mis te bekomen. „Daar onze kazen in het gesticht door vrouwen gemaakt worden, door vrouwen die aan de uiter ste verfijning van reinheid gewoon zijn, zoo zijn zij van overgelijkelijke kwaliteit. Men richte de bestellingen, vergezeld van een postwiseel aan abbé B. den bestuurder van het gesticht voor berouwhebbende meisjes". Waar men van katholieke zijde en gewone, maar vooral in verkiezingsdagen altijd komt aandragen met uitspraken en anderszins van buitenlandsche socialisten (en ze dan dikwijls nog verminkt) daar kan het geen kwaad ook eens te grasduinen wat in 't buitenland van katholieke zijde alzoo gedaan wordt om aan centjes te komen. En waar hier te lande door de coalitie zooveel is gedaan wat wederzijdsche verplichtingen met zich brengt, waar ook hier in Vlaardingen de katholieken, de Christelijk Nationalen, en ook de Antirevolutionairen het zoo opperbest met elkaar konden vinden, daar geven wij aan de Protestantsche Christenen alhier in over weging ook eens wat van die haas te bestellen, je weet nooit waar het goed voor is. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Copie wordt niet teruggegeven. Schiedam, 8 Augustus '05. Waarde Redactie! Het spijt me, dat het antwoord van X van dien aard is, dat het een wederwoord uitlokt. Gaarne had ik het bij mijn eerste stukje gelaten. Maar nu ben ik verplicht, X nog even van repliek te dienen. En dan valt het meest in 't oog het volgende zinnetje „Het feit, wat ik heb geconstateerd, is de waar heid zonder meer, ik zelf ben er getuige „van geweest. Maar is dit de hoofdzaak van mijn bestrijding geweest, waarde X Gij weet wel beter. Neen, ik ben tegen een ander gedeelte van nw stuk opgekomen, en ik heb getwijfeld, of gij dat met bewijzen zoudt kunnen staven. Zegt gij mij, dat gij u bij verkiezingen telkenmale een paar uren hebt gestationneerd bij de brug in kwestie, dan neem ik terug, wat ik een vorige maal schreef. Maar ik kan niet aannemen, dat ge u van dit alles behalve benijdenswaardige baantje met zorg gekweten hebt. En dan moogt gij niet met zulke algemeene beschuldigingen tegen een bepaald persoon aankomen. X heelt het verder over veronderstellingen. En nu moest hij te meer voorzichtig zijn. Waar ik in mijn vorig stukje heb gewag gemaakt van de voorkomend heid van den brugwachter, vraagt hij „Zou B. (dat ben ik) daarom partij opnemen voor den b'Ugwachter Och, als X mijn naam weet, zal hij die vraag wel willen terugnemen. Ik kan heusch wel tegen een spelde- prikje, maar in het onderhavige geval is die vraag niet op haar plaats. Alleen zou ik wenschen, dat X eens aan onpartijdige menschen, van de meest verschillende richtingen, het oordeel vroeg over den brugwachter in kwestie. Ik maak me sterk, dat zijn oordeel over den brugwachter hetzelfde zou zijn als het mijne. In de hoop, hiermee van deze zaak te kunnen afstap pen, teeken ik, in dank voor de verleende plaatsruimte, Een -partijgenoot. Steunpenning Vlaardingen. Omdat Dirk per auto naar den Haag reed en terug moest loopen 20 ct. Steunpenning Schiedam. Het bloempotje 10 ct.R. 10 ct. Ontvangen voor de boekenkast van „Constantia". Van O. 26 boeken van W. 4 boeken. Komt partijgenooten en geestverwanten, kijkt alle eens of gij niet een of meer boeken te missen hebt, opdat wij spoedig een kast vol hebben. Correspondentie. Inzender Vlaardingen. Stukken van inzeniers, die hun naam aan ons verzwijgen, verhuizen naar de pa piermand. Bij dezen betuigen wij onzen hartelijken dank aan den Bond van Branders- en Distillateursknechts voor den steun aan onze Vereeniging „KUNST EN STRIJD" gegeven. Namens de Soc. Dem. Mnziekver. „Kunst en Strijd", HET BESTUUR. om Vrijdagsavonds de abonnementsbladen van De Moker te bezorgen. Aanmelding: Vriendschapstraat 11b. JOZ. DIETZGEN. 45 bladz. Prijs: Uitgave: H WAKKER Co ROTTERDAM. Gedipl. Deskundige voor vrouwen. Nadere inlichtingen Oosterstraat YO. Een boek van 170 bladzijden voor één kwartje! LAURENCE GRONLUND, bewerkt door F. W. N. Hugenholtz. Geeft een heldere uiteenzetting van het streven der socialisten Propaganda-prijs H. Uitgave: A. WAKKER Co. ROTTERDAM. SCHIEDAM, RAAM 80 Onderwijzer in Schoonschrijven en Hand- teekenen. Verbeteren van Schrijfhand. Aan- leeren van Rond-, Gothisch- en ander schrift. Teekenen voor de Hoofdacte. Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit 10-8-,04, No. 28, Bijvoegsel Ned. Staatscourant 30-8-'04, No. 203. Gevestigd te 's-Gravenhage. Vertegenwoordiger voor SCHIEDAM A V s» r\r K W "NT IlTTUlK!NrTTnT.T7.. 25 cent. Eet Voorwaarts-brood,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 4