No. 29,
ZATERDAG 15 September 1906.
'6e Jaargang.
ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij.
Stukken yoor 't eerst?
Afdeelingsnieuws.
Aan de Leden
Kiesrechtmarsch
nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in
Aan de Ylaardingsehe betoogers
Naar Amsterdam.
Een vergeten stelling.
het bezit der Redactie zijn.
ABONNEMENTSPRIJS:
25 cent per kwartaal j Mj v00ruithetaling.
franco per post 30 cent j J
Losse nummers 2 cent.
In de Zondag gehouden vergadering, die druk be
zocht was, werd de uitslag der aanbesteding aan de
leden ter kennis gebracht, en meegedeeld, dat waar
schijnlijk binnen enkele dagen een spoedeischende ver
gadering zou worden belegd ter bespreking van nieuwe
plannen, die meer en beter zouden voldoen.
Het bestuur werd op de volgende wijze samengesteld
Dr. J. van Leeuwen, voorzitter.
W. Hoek, penningmeester.
Mej. A. As.
M. J. van Dijk.
A. de Wit, secr., Groote Markt 12.
'Nieuwe leden kunnen zich bij elk der bestuursleden
ten allen tijde opgeven.
A. s. Dinsdagavond is uitsluitend ter bespreking van
de gewijzigde plannen voor ons nieuwe gebouw een
spoedeischende vergadering belegd, die nu eens door
alle leden moet worden .bijgewoond. De Zondag ge
houden vergadering was druk bezocht, maar Dinsdag
mag niemand ontbreken. Iedereen kome, en ieder
brenge zooveel mogelijk nieuwe leden mee.
Opdat niemand onvgorbereid ter vergadering komt,
zullen de plannen vanat Zaterdag voor de leden ter
inzage liggen. Ook daarin toone elk zijn belangstelling.
Niemand blijve achter! Ieder op zijn post!
Het Bestuur.
Komt makkers, aangetreden,
Voor 't eerste burgerrecht,
Wat helpen ons gebeden,
Voor 't kiesrecht dient gestreden,
Te lang is 't ons ontzegd.
Van vrouw en man, van arm en rijk,
In dorpen en in steên
Klink d'eisch: elk burger is gelijk,
Dus 't kiesrecht algemeen.
Komt makkers, hoog geheven
Bureau van Redaktle en Administratie
Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat.
Spreekuur voor de Redactie:
's Woensdagsavonds van 787s uur.
hebben ons naar het terrein te begeven, waar de betoo-
gin£ ten 1 uur zal aanvangen.
Voor een goede regeling van den optocht, die na afloop
op het terrein, door de stad zal plaats hebben, is op
verzoek van het uitvoerend comité, voor iedere plaats
van eenige beteekenis een commissaris van orde aange
wezen wien de regeling in stoet van de betoogers
uit de plaats zijner inwoning, is opgedragen, waartoe
allen zeker wel zullen willen meewerken en zoo noodig
aan diens wenschen tegemoet komen.
Het vertrek 's avonds van Amsterdam is
vastgesteld op 7.45 (stadstijd) en zullen we ongeveer
10 uur weer in Schiedam aankomen.
Allen nu Zondagochtend a.s. present, liefst wat vóór
half acht (stadstijd) en eveneens des avonds 7.45
(stadstijd) voor het vertrek Juit Amsterdam, want op
geen andere treinen zijn deze retourkaarten geldig.
Opgepast dus, dat gij noch 's morgens aan 't station
alhier, noch 's avonds aan 't station te Amsterdam te
laat komt, want de moeite en financiëele schade zult
ge u zelf moeten getroosten. J
Naar de Betooging!
Op voor het Kiesrecht!
De Secret, v. h. PI. Com. v. A. K.
Zij, die met den extra-trein naar de landelijke meeting
voor algemeen kiesrecht gaan, Zondag 16 September
a. s. te houden, zij het volgende bericht:
Vertrek van Vlaardingen 7.03, (stadstijd) daarna
overstappen in Schiedam.
Aankomst in Amsterdam 9.31.
Vertrek Amsterdam 's avonds 7.45.
Aankomst Vlaardingen 's avonds 11.08.
Retourprijs f 1.85.
Deze speciale kaarten zijn op geen andere
treinen geldig.
Verder berichten we aan ieder die van deze extra-
trein gebruik wil maken, dat de kaarten aan 't station
alhier reeds Vrijdag 14 en Zaterdag 15 September
verkrijgbaar zijn, en natuurlijk des Zondags ook nog.
Op! naar de meeting!
Het bestuur van de afd.
Vlaardingen der S.D.A.P.
De roode vrijheidsvaan,
Als wij eendrachtig streven,
Zal men ons 't kiesrecht geven,
En elk ter stembus gaan.
Van vrouw en man, enz.
Daarom u aangesloten,
Verdrukten wijd en zjjd;
Strijden met uw lotgenooten,
Eendrachtig, vastbesloten,
Dan winnen wij den strijd.
Van vrouw en man, enz.
Zooals reeds per aanplakbiljet is bekend gemaakt,
zullen we a.s. Zondag 16 Sept. per extra trein, des
morgens 7.32 stadstijdvan hier naar Amsterdam
vertrekken tot deelneming aan de Groote Nationale
Betooging voor Algemeen Kiesrecht, voor welke reis
de speciale ééndaagsche retourkaarten a f 1.70 den per
soon Vrydag en Zaterdag, 14 en 15 Sept. aan 't
Station alhier verkrijgbaar zjjn gesteld, en voorzoover
nog voorradig, ook nog 's morgens bij vertrek, 't Best
zal zijn niet tot 't laatste oogenblik te wachten, doch
tijdig zich van een plaatskaart te voorzien, dan is men
er zeker van niet te worden teleurgesteld, daar ook
voor Schiedam een zeker aantal kaarten verkrijgbaar
zal zjjn.
Het uur van aankomst te Amsterdam is aangegeven
op 9.31, zoodat we meer dan voldoenden tijd zullen
Het programma van de katholiek sociale week is
zonder stoornis afgewerkt. De diverse inleiders, twaalf
priesters en vijf leeken, hebben hun best gedaan hun
gehoor aannemelijk te maken, dat de katholieke kerk
voor oplossing der sociale kwestie het aangewezen
lichaam is, doch hebben daarbij geen andere economische
inzichten verkondigd, dan die het gemeengoed zijn van
eiken doorsneê-vrijzinnig-demokraat of linkschen unie-
liberaal. Van een speciale katholieke maatschappij-leer
bleef het gehoor gespeend, en een uiteenzetting daarvan
toch zou men in de eerste plaats hebben mogen ver
wachten. Nu bleef het bij wat uittreksels en aftreksels
van modern-liberale staathuishoudkunde, zoowat in het
midden tusschen Pierson en Treub, met een dun Roomsch-
theologisch sausje overgoten, en gewijd door den
Pauselijken zegen, waaraan echter de waarschuwing
was vastgeknoopt, vooral niet te treden buiten de banen
door de Pauselijke Encyclieken voor katholieke politiek
en sociale aktie getrokken.
Niet onwaarschijnlijk dat daarmee gedoeld werd op
de katholiek-demokraten in Italië, die onder leiding
van den priester Murri een zelfstandige en vooruit
strevende politiek wenschten te volgen en zich in deze
wereldsche zaken niet onderworpen rekenden aan het
geestelijk gezag van den Paus. Doch deze leerde hun
dat wel gauw anders, en dreigde met kerkdijken ban
wie aan die beweging bleef deelnemen. En niettemin
waren er die volhielden, de juistheid bewijzend van het
gezegde: „hoe dichter bij den Paus, hoe slechter
ADVERTENTIEN:
3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
katholiek." Zoo stout zullen de mannen van de „Sociale
Aktie" hier te lande niet zijn. Zij leveren maar wat
onschuldig parade-werk, en men zou zich al bizonder
vergapen aan wat uiterlijken schijn van dik-opgelegd
versiersel, wanneer men zou meenen, dat nu van deze
lieden een werkelijk zelfstandig demokratische politiek
te verwachten was.
Het kapitalisme blijft troef. Alleen meenen zij, dat
de oude methode van openlijke reaktie te ve6l in de
kaart liet kijken, en er nu nieuwe, moderne foefjes,
noodig zijn om het spel te winnen. Alleen op zwart
spelen gaat niet meer. Er moet wat rood bp, om den
braven katholieken werkman te doen vergeten, dat zijn
belang de inzet is en hem integendeel te doen gelooven,
dat hij de pot mag deelen.
Zoo zijn er dan heel wat stellingen verdedigd. Als
wij niet mis geteld hebben wel honderd en dertig.
Natuurlijk ontbraken er ook niet die betrekking hadden
op het vraagstuk der werkstaking. Een kerkelijk pro
fessor, de priester Aalberse, heeft er het zijne van
gezegd. Staking was, nu ja, onder een heeleboel
voorwaarden en voorbehoud, geoorloofd. Maar zonder
uitzondering was verboden de „politieke staking."
Hoe verfoeilijk of een wetsontwerp ook moge zijn,
hoe laag de aanslag ook op de weinige rechten der
arbeidersklasse, nooit zijn de arbeiders gerechtigd
volgens dezen katholieken professor, ter afwering en
ter verdediging het werk neer te leggen, en evenmin
ter verkrijging van hun met bruut geweld onthouden
rechten. Of het gebruik van hooivorken en dorschvlegels,
waarmee in Frankrijk de klerikale boeren onder aan
voering van geestelijken de toepassing zochten te ver
hinderen van de wet op de geestelijke orden, als
vreedzamer en regelmatiger middel van verweer, wel
volgens de opvattingen der katholiek-sociale-aktie
geoorloofd is, bleef onuitgemaakt.
De professor zal zeker zijn reden gehad hebben daar
niet over te spreken.
Maar en ziehier wat wij met ons opschrift „een
vergeten stelling" bedoelen wat niet verzuimd had
mogen worden, is de behandeling van de vraag of ook
politieke uitsluitingenongeoorloofd te achten zijn.
„Politieke uitsluitingen?" Men zou geneigd zijn te
dertken dat dit een fantasie is, een strijdmiddel dat niet
voorkomt, dat het ondenkbaar is dat werkgevers
hun bedrijf stop- en hun arbeiders op straat zetten, als
verzet en protest tegen een wettelijken maatregel, die
hun niet aanstaat.
De heeren Regout, de katholieke millionairs-fabri-
kanten van glas en aardewerk te Maastricht, leeren
het wel anders.
Het geval is interessant van nieuwheid, en leerzaam
van strekking.
Daar was door Miuister Kuyper een Kon. Besluit
uitgevaardigd als uitvloeisel van de wet ter bescherming
van vrouwen en kinderen tegen overmatigen en schade
lijken arbeid, en betrekking hebbende op het vernisserij-
werk o. a. in de fabrieken der Regout's.
Deze heeren kwamen in verzet, de Hooge Raad
maakte uit dat het Besluit wegens vormgebreken niet
bindend was.
En in plaats dat Kuyper zijn groot wetgevend talent,
aanwendde om onmiddelijk dat gebrek te verhelpen
door een nieuw Kon. Besluit in verbeterde editie aan
te stellen, liet hij nu maar alles zooals het was, en
bleven dus de toestanden waartegen hij toch zelf maat
regelen noodig geoordeeld had, onveranderd voortbestaan.
De heeren Regout, machtige heerschappen onder de
katholieke coalitie-vrienden, hadden hem zeker wel
beduid dat hij de Maastrichtsche proletariersvrouwen
en kinderen nog wel wat langer dan een dag en een
nacht kon laten wachten.
Minister Yeegens heeft nu het zaakje weer aangepakt
en met een kleine wijziging gezorgd dat de krachte
loos gemaakte bepalingen weer geldigheid kregen.
Maar nu staan de Maastrichtsche aardewerk-koningen
op hun achterste beenen. Zij willen van die inmenging
in hun bedrijf niet weten, zij hebben voor dat giftig
DE MOKER