No. 39, ZATERDAG 24 November 1906. 6e Jaargang. ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij, Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. VI aard in gen. Afdeelingsnieuws. Knoeipolitiek. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal i ui j t franco per post 30 cent j 3 vooruithetalm9- Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktie en Administratie Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. Spreekuur voor de Redactie: 's Woensdagsavonds van 71/2—8l/2 uur. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Eiken Zaterdag is dit blad verkrijgbaar Oosterdwarsstraat 27. VlaardingersKnipt dit berichtje uit en bewaart het, waar ge het geregeld en telkens kunt lezen en herlezen Maakt propaganda voor dit blad, De Moker, dat ook in uw belang werkt! Verkiezing in district III. Door onze afdeeling is kandidaat gesteld voor den gemeenteraad (vacature-Visser) onzepartjjgenootP.de Bruin. Ieder werke van nu af in het belang dezer kandidatuur. Zorgen we allen er voor, dat ons stemmencijfer bij deze verkiezing zoo hoog mogelijk zij. Op voor de propaganda! St. Nicolaasfeest. De Commissie voor het St. Nicolaasfeest deelt aan belanghebbenden mede, dat de toegangsbewijzen voor de kinderen afgehaald moeten worden Zondag 25 Nov., des avonds van 67 uur in „Constantia". Het feest zal plaats hebben op Zondag 2 December des avonds te 6 uren. Cursus-Hermans. We maken opmerkzaam op de cursusvergadering, welke Zondagmorgen (tien uur) in „Constantia" gehouden wordt en waar Hermans spreken zal over „De strijd middelen der S. D. A. P. en die der andere partijen." Hea zie nader achterstaande advertentie. Het Bestuur van de afdeeling Schiedam der S. D. A. P. maakt bij deze aan de leden bekend, dat de Vrijzinnig- democratische vereeniging onze afdeelingsleden officieel beeft uitgenoodigd „tot bijwoning van de voordracht van den heer Mr. Fokker" over het vrijz.-dem. gemeente program, welke voordracht gehouden zal worden op Maandag 26 November 's avonds te 8 uur in het Volkshuis. Wij wekken onze partijgenooten op, de voordracht van deze zeer links staanden vrijz.-dem. bij te wonen. Maar wij spreken tevens onze groote verwondering en afkeuring uit over den anti-democratischen maatregel van de vrijz.-dem. vereeniging om in een gemeentelijken verkiezingstijd een voordracht over gemeentepolitiek te laten houden. In het wezen der zaak staat dat vrijwel op dezelfde hoogte als de onderonsjes der kerkelijke partijen. Het Bestuur van de afd. Schiedam der S. D. A. P. Een gemeenteraadsverkiezing op zichzelf een tameljjk onschuldig iets heeft in- Schiedam toch al- tjjd eèn bijzondere beteekenis. Op politiek terrein is 't hier altijd even kalm en rustig; als er nog leven is aan de overzijde, bij libe ralen en klerikalen, dan schijnt dat toch voor de groote massa bedekt gehouden te moeten worden; we merken er althans nimmer iets van, dat er hier nog andere groepen bestaan als de S. D. A. P., die zich op politiek gebied bewegen en die zich durven laten zien. Van nieuwe jaar tot oude jaar genieten we in Schie dam de rust als van een politiek graf. Pardon, wanneer er gelegenheid tot aktie is, al is 't dan ook maar een gemeenteraads-verkiezing, dan verandert het tooneel. Dan is als door tooverslag het stille vrede-oord her schapen in een terrein vol bedrijvigheiddan woelt en krioelt alles bont door elkaar; dan dagen, waar men voorheen geen krijger gezocht zou hebben, drommen van strjjders op, den vijand tartend zich met hen te meten; dan worden de trotsche banieren ontrold; daD schallen de tonen der krijgstrompet en vervullen de geesdriftige strijdzangen de lucht... Zoo ooit, dan zeker wel bjj een gemeenteraadsver kiezing komt de totale onmacht, de geheele ziel loosheid der- z.g.n. burgerlijke partijen in onze gemeente sterk aan Ipet licht. Bjj de zich „vrijzinnig" noemende groepen geen zier minder dan bij hün kerkeljjke vrinden. De vrijzinnig-demokratische (hm!) kiesvereeniging „Schiedam" gaat me daar voor de zooveelste keer de volkomen erkenning van algeheele onbeduidendheid en onmacht afleggen door te besluiten als vrijzinnig- demokratische kiesvereeniging, die den plicht heeft een vrijzinnig-demokratisch gemeente-program uit te voeren, een vrjj taaie liberaal, eigenlijk volbloed oud-liberaal te kandideeren. De heer A. Cool Mzn. is haar uit verkorene. De heer Cool kan zeker wel een best mepsch wezen. Heelt „Schiedam" op dien grond hem gesteld? Weet men ook te zeggen of de in den heer Cool als m e n s c h veronderstelde eigenschappen eenige waarborg geven voor een goed gemeenteraadslid? En wel zulk een natuurlijk, die althans in de lijn van het vrijzinnig- demokratisch gemeente-program werken zal? Wat eigenaardige wijze van doen; maar ook, maar bovenalwat een volslagen gemis aan begrip van eigenwaardewat volslagen gebrek aan den lust der ideeën, die men voorstaat ondanks men ze goed acht, te propageerenwat een lusteloosheid, wat een futloos heid kenmerkt uit zulk een besluit deze demokraten Democraten neen, dien naam verdienen ze sedert lang niet meer. Ze denken er niet aan in eenigerlei opzicht de de- mokratie te dienen zelfs de herinnering aan deze heb ben ze geheel uit hun gemoed gebannen en zijn vol vrees voor het klerikale spook, hun oude vrienden, de konservatieven, van wien ze zich eenmaal met. zooveel bombarie afscheidden, weer om den hals gevallen, om zich aan dien bekenden borst zat te drinken aan klein burgerlijke zelfvoldaanheid, met daaraan geëvenredigde luiheid. Verbazen kan het dan nu ook alleen nog maar, dat deze gedeserteerde bende zich nog demokratisch noe men durftAls ze nog eens iets uitvoeren, dan is het louter ten bate van de natuurlijke tegenstanders der demokratie Niet alleen echter onze vrijziunig-demokraten volgen in tijden van „aktie" zoo'n knoei-politiek. Ook de ka tholieken hebben eigenaardige manieren. 't Geval wilde ditmaal, dat de katholieke kiesvereen. „Recht, Plicht en Orde" vergaderde over de kandidaat stelling in III, alvorens de anti-revolutionaire of chris- telijk-historische kiesvereeniging zich had uitgesproken. Wanneer dit onderwerp in „Recht en Plicht" aan de orde komt, dan wordt het sinds jaren ingeleid met de stereotiepe verklaring, „dat het Bestuur deze zaak ern stig heeft besproken en tot het besluit is gekomen, dat het ditmaal niet geraden is een katholieke kandidaat te stellen, maar dat het 't district toch voor de rechtsche partij wil trachten te winnen." Enzoovoort. En dan komt er een antirevolutionaire kandidaat uit de doos. Dit spel herhaalt zich bij iedere gelegenheid en de „Recht en Plichters" slikken het bestuurs-advies als zoete koek. Maar ditmaal was het bijzonder mooi. Het bestuur deelde mee, dat na gehouden overleg met de andere rechtsche partjjen bleek, dat zoowel christelijk-histori- schen als antirevolutionairen geheel instemden met het denkbeeld een degelijk antirevolutionair voor de open gevallen plaats te doen kiezen. Als zoodanig was voor- loopig genoemd de ht:er J. S. Dienske, zoon van het vroegere raadslid, een jonge man, die in expeditie- en handelszaken reeds eenige ervaring heeft verkregen en ook als goed woordvoerder niet onbekend is. Mocht hij niet tot het aanvaarden eener candidatuur bereid worden bevonden, dan zou in de vergadering der anti revolutionaire kiesvereeniging worden voorgesteld te candideeren den heer Van der Laan, eveneens een zakenman, die van eenige ontwikkeling had doen blijken. Zietdaar wel de meest belachelgke manier om een „kandidaat" te hengelen. Omdat de vader van den heer Dienske raadslid is geweest én omdat de zoon eenige ervaring in expeditie- en handelszaken zou ver kregen hebben, wordt de heer J. S. Dienske door „Recht en Plicht" als een „degelijk antirevolutionair kandidaat" voor den gemeenteraad geslikt. (Z'n verdere „verdienste," dat hij ook als goed woordvoerder niet onbekend is, zullen we voorloopig maar onbesproken laten.) Weigert de heer Dienske een kandidatuur te aan vaarden, dan slikt „Recht en Plicht" de kandidatuur van den heer Van der Laan, iemand die geheel onbekend zijnde, geen andere verdienste heeft als „zakenman" te kunnen worden voorgesteld. 'tls niets meer dan een waanzinnige brutaliteit van het Bestuur van „R., P. en O." om zn advies op zulke gronden te motiveeren en van de leden, om een dus danig voorstel te aanvaarden. En vrijzinnigen, en rechtzinnigen (katholieken inbe grepen) handhaven blijkbaar ook ditmaal de misdadige, volksmisleider.de Kuyperiaansche antithese van „geloof" tegen „ongeloof," inplaats van in de gemeente-politiek de werkelijke antithese voorop te stellen van conser vatisme en demokratie. Met deze antithese hebben de arbeiders te maken. Als ze hun oogen en ooren den kost hebben gegeven moet het hun sinds lang duidelijk zijn, dat in de raads zaal niet gesproken wordt over de belangen van het geloof of die van het ongeloof, maar dat er slechts behandeld worden, slechts behandeld kunnen worden, de stoffelijke belangen der gemeentenaren. En moet het hun eveneens duidelijk zijn, hoe schier in ieder opzicht tot nog toe de belangen der arbeidende klasse door onzen raad werden verwaarloosd hoe nóch liberalen, nóch klerikalen eenig begrip toonden van de taak der gemeente ten opzichte van de nooden der aabeidershoe al hun werken en streven slechts be stond in het verrichten van nietighedenhoe ze, reak- tionair in merg en nieren, allen, zonder uitzondering, de eischen des tijds over de roeping der gemeentelijke overheid, negeerden. En als we balans opmaken wat alzoo door onzen raad ter voorziening in bepaalde behoeften der arbeiders werd gedaan, dan geeft deze een uitkomst, die een scherpe veroordeeling van de laksheid onzer vroede mannen in zich omvat. Wat werd gedaan tot regeling der salarissen en arbeidsvoorwaarden van lagere ambtenaren gemeente werklieden, onderwijzers etc.? Wat werd gedaan ten bate der school voeding en -kleeding? Wat werd gedaan om een billijker en betere belasting heffing te krijgen in de plaats van de méér dan slechte verordening welke nu functioneert? Wat werd gedaan om de ellende der werkloosheid althans eenigszins te lenigen? Op al deze vragen luidt het antwoord óf: niets, óf: belachelijk weinig. Er was en er is zoo oneindig veel te doen, maar om in de goede richting iets gedaan te krijgen, moeten er elementen in onze vroedschap gebracht worden die bovenal de eigenschap hebben, te willen en te kunnen werkendie de kracht hebben dat logge lichaam voort te stuwen in demokratische richting; die door zakelijke, onafgebroken, zoo noodig onbarmhartige kritiek de be houdzuchtige groepen ondanks zichzelf weten te dwingen, rekening te gaan houden met de nooden en belangen der lagere volksklasse. Hier doet de „godsdienstige" richting niets terzake. Hier komen slechts in aanmerking de demokratische inzichten van den kandidaat tegen het konservatisme MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1906 | | pagina 1