Oenkt erom! No. 49. ZATERDAG 2 Februari 1907, 6e Jaargang. ORCAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaal demokratische Arbeiderspartij Afdeelingsnieu ws Propaganda-Club. De vergadering Kloosterman. Vrijzinnige tyrannen ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal franco per post 30 cent j hy v0°ruitbetaling. Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktle en Administratie Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. Spreekuur voor de Redactie: 's Woensdagsavonds van 7'/2—8Va uur. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Stnkken Yoor 't eerstvolgenc nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het be zit der Redactie zijn. Eiken Zaterdag is dit blad verkrijgbaar Oosterdwarsstraat 27. ooral voor hen, die gewoonlijk bij een dei' colporteurs een blad kochten, is het van belang, goed acht te geven op bovenstaand adres. Daar toch kunnen zij geregeld zich van een blad voorzien, zonder verhooging van prijs. Denkt om de propaganda! Het Secretariaat van de Afdeeling is sedert December 1906 gevestigd bij M. J. van Dijk, Krenpelstraat 22, boven. Belanghebbenden gelieven hier goed nota van te nemen. De Secretaris. De „Club" houdt weder zitting Zaterdag 2 Februari, 's avonds van 910 uur, Zondag 3 Febr. 's morgens van 11V312V2, 's avonds van 7—8Va erf" Maandag 4 Febr. 's avonds van 87*—10 uur tot het inschrijven van kiezers, in „Constantia". De leden der „Club" worden dringend verzocht, allen Zondag op bovenvermelde uren present te zijn. Die 's morgens beslist niet kan, kome 's avonds, Tot goede regeling onzer werkzaamheden is uw op komst een van beide keeren beslist noodzakelijk. Laat nu ieder z'n plicht kennnn. Namens de „Club" C. J. VERWEIJ, Voorzitter. Tusschen 1 en 15 Februari moet men zich ter secretarie aanmelden, om als huur-, loon*, spaar bank- of^ examen-kiezer te worden aangemerkt. Belasting-kiezers behoeven zich niet aan te geven, wanneer zij hun aanslagen over het laatst ver- loopen jaar in de Rijks-belastingen (personeele-, grond-, vermogens- en bedrijfsbelasting zijn rijks-belastingen) hebben voldaan vóór 1 Februari. Wie pas in Februari betaalt, moet met zijn voldaan biljet vóór 1 Maart naar het gemeentehuis gaan. Wie in 1906 is verhuisd naar een andere gemeente, moet met zijn voor ^voldaan geteekend aanslagbiljet vóór 15 Februari naar het gemeentehuis van zijn nieuwe woonplaats gaan om zich aan te geven. Examen-kiezers hebben zich slechts éénmaal aan te geven. Woning-kiezers (als zij te Schiedam minstens f 1.75 per week verwonen) hebben zich ook slechts aan te geven als zij nog geen kiezer zijn, onder voor waarde dat zij hoogstens éénmaal in het afgeloopen jaar zijn verhuisd. Zoo zij meermalen verhuisd zyn, is aangifte noodzakelijk. Spaarbankkiezers, die ten minste f 50.— op Rijks- of Nutsspaarbank hebben, blyven kiezer zoolang zij dit bedrag onaangetast laten. Loonkiezers, die ten minste f 9.— inkomen per week genieten en van 1 Januari 1905 tot 31 Januari 1906 niet meer dan twee maal van werkgever (geefster) verwisseld zijn. Wie geen kiezer was heeft zich vóór 15 Februari aan te geven wie kiezer was, krijgt een nader in te vullen biljet thuis. Wie uiterlijk 15 Mei a. s. 25 jaar is ge worden en in de termen valt, kan kiezer worden. De katholieken hebben zich Zondag verstandig gedragen. Natuurlijk niet tengevolge der raadgevingen welke wij in ons vorig no. ons aanmatigden hen te verstrekken, doch dat doet er niet toe. Hoofdzaak is, dat ze zoo verstandig zyn geweest j.l. Zondag niet te hunner vorige agitaties voldoende hebben erkend. Welnu, dat is voldoende. t Was nog wel noodig, dat Kloosterman door een vrij sterk politie-geleide naar het station werd gebracht, omdat er toch nog wel een groepje was dat er genoegen in vond van hun antipathie te doen blijken (een paar leden der „zwakke sekse voerden zelfs den boventoon voor dezen keer/maar er was thans geen sprake van een door den R. K. Volksbond georganiseerd verzet en dit is de hoofdzaak. We vertrouwen dat ze hun bezinning nu in 't vervolg ook niet meer verliezen zullen en voor goed met die dwaasheden, die reeds lang uit den tijd zijn, hebben afgedaan. De vergadering had dus een geheel rustig verloop. Het bezoek was wederom vrij goed. Maar de redevoeringen kom, we hadden wel gewenscht dat er eens een paar van de katholieke voormannen het er op gewaagd hadden de vergadering bjj te wonen. Dan waren ze zeker er van heengegaan met de over- tuigingde ideeën van Kloosterman te bestrijden is voor ons niet noodig; dat kunnen we 't best aan Kloosterman zelf overlaten. Wat een wonderlijke poespas werd de vergadering voorgezet. Kloosterman no-mt zich individueel anarchist; hij verklaarde vooraf woorden noch daden van anderen, t zij van Van Erkel, Kronotkine, Bakoenine of wie dan ook voor zijne rekening te willen nemen, omdat elk anarchist slechts verantwoordelijk wil zyn voor eigen woorden en daden. Nu, we kunnen ons beat verklaren dat er ook onder de anarchisten een massa zijn, die de beweringen van Kloosterman niet voor hun rekening willen nemen. En om goede redenen. De anarchie is volgens Kloosterman de ontkenning van alle gezag. De anarchisten onderwerpen zich niet aan wetten. Spr. weigert belasting te betalen. Of hij ook zyn kinderen niet naar school zendt, weten we niet. We vermoeden van wel. Van de ongevallenwet aanvaardde hij eenmaal uitkeering. Dus profiteeren doet hij wel van de wetten. De anarchisten zyn tegenstanders van den privaten eigendom. Maar op welke manier ze daarvan doen blijken, werd niet verduidelijkt. Tegenstander zijn wordt wellicht reeds voldoende geacht. De anarchisten zijn volgens Kloosterman egoïsten in den vollen zin van 't woord. „Altruïsme" vertaalt hij als opofferende dwaasheid. Hij noemt het egoïsme als hy amandeltjes voor z'n kinderen koopt, omdat hij dan geen ontevreden gezichten ziet en daardoor zelf onte vreden gestemd wordt. Eveneens uit egoïsme gaf hij een armen drommel een paar schoenen, wat hij bij eenig nadenken niet gedaan zou hebben, daar de schoenen naar hij vermoedt, voor jenever verkocht zijn. Maar hij w^gs egoïstisch genoeg om vrede voor zichzelf te willen. Iemand die in 't water ligt, haalt hij er uit, uit puur egoïsme. Over militarisme vertelde hij, dat ook de soc. dem. militaristisch zyn, omdat ze een volksleger voorstaan, ter verdediging van de neutraliteit, z.i. een nieuw woord voor „vaderland". Enzoovoort, enzoovoort. Ten slotte een uiterst verwarde verklaring van het woord „godsdienst" en een dito dito kritiek op de socialisten, die de stelling verkondigen, dat godsdienst privaatzaak is. De bedoeling, het verschil tusschen godsdienst en kerkedienst uiteen te zetten, mislukte volkomen. De totaal-indruk der rede was dat de verwarring der begrippen over anarchie door deze vergadering alweer was vergroot en de meening versterkt, dat er in de anarchistische beweging evenveel stroomingen zijn als dat er anarchisten zijn. Was de rede dun, de repliek die volgde op het debat van onzen partijgenoot De Bruin, was met recht het anarchisme op z'n smalst. Kloosterman begon wel met te verklaren een „zeer gemakkelijke" taak te hebben, doch de goocheltoeren met woordverdraaiingen en 't aanwenden van zeer laag-grondsche moppen die alléén ten doel hebben de lachers op z'n hand te krijgen, wekten sterk den indruk dat hij zich voor de zoo „zeer gemakkelijke taak niet volkomen berekend achtte Zoodat we, resnmeerend, slechts kunnen verklaren dat redevoering en repliek ver beneden peil waren. Dat er propaganda gemaakt zou zijn voor het anarchisme, betwijfelen we ten zeerste; veeleer gelooven we mét De Brum: veel van zulke redevoeringen en van het anar chisme is na korten tijd niets meer over De firma van den Bergh Limited te Rotterdam heeft de kroon gezet op het walgelijk onderdrukkings-systeem dat zij op haar werklieden toepast. Niet tevreden met het uiteenrukken der vakvereeniging harer arb'eiders. heeft ze thans den knoet gekeerd tegen de weinige onversaagden, welke haar tyrannie nog waagden te trotseeren en het ruwste geweldmiddel van het ondernemersdom te baat genomen om alle zelfstandig- heidsgevoel by de „Vitello"-slaven er uit te ranselen. De Rotterdamsche „Bondsbanier" gaf de volgende beschrijving van „Van den Bergh's wraak": „De firma Van den Bergh Limited gaat door met haar overmacht te misbruiken jegens de leden der vakvereeniging „D. E. S." „Niet genoeg, aan deze werklieden eerst de loons- verhooging te onthouden, die anderen wel kregen, niet genoeg, hen te_ verbieden naar een openbare vergade ring te gaan, met genoeg op alle mogelijke wijzen haar haat en vijandschap jegens de organisatie te doen blyken, drijft haar onzinnigè haat tegen de vakver eeniging haar thans op den weg van den broodroof, teneinde er den schrik in te jagen. „Het was haar nameljjk niet gelukt de vakvereeniging te vernietigen. Een phalanx van een 7-tal kerels was standvastig trouw gebleven aan de vakvereeniging en rondom hen schaarden zich na dien tjjd alweer ver schillende anderen, zoodat de vereeniging alweer tot over de 20 was aangegroeid. „Dat was een marteling voor den ondernemer, die indertijd de onuitsprekelijke huichelaar speelde van te zeggen, niets tegen de vakvereeniging te hebben! „En nu moest natuurlijk wraak genomen worden. „Zoo heeft de machtige geldfirma haar toevlucht genomen tot het eenige middel waarmee zij ten slotte den werklieden treffen kanhet ontslag „Vier werklieden, juist vier van de zeven, die van den aanvang af trouw gebleven zijn an de organisatie, zijn ontslagen. „Ziedaar de „heldendaad waartoe de firma is gekomen nu hare andere, laffere middelen faalden! „De eene werd ontslagen, wijl hij bezwaar maakte, na gedurende eemgen tyd ziek te zijn geweest, een zwaarderen arbeid dan vroeger te verrichten, waar tegen zyn met sterk lichaam niet bestand was. ^en tweede, die acht jaar op de fabriek werkzaam is geweest, werd op staanden voet weggestuurd, omdat hy over dit ontslag trachtte, gedurende de werkzaam heden, een briefje van eenige regels te schryven aan den voorzitter, dien hy niet te spreken kon krijgen. waarschuwing, geen berisping, geen aanmerking neen, pardoes ontslag. „En twee anderen werden vandaag ontslagen, niet omdat er iets op hun werkzaamheden aan te merken zou zyn geweest, maar omdat ze Zaterdag avond na hun werkt^d met „Het Volk" hadden gecolporteerd „Vier mannen, allen bekende leden van de vereeni- ging, allen gehuwd, met gezinnen, zijn dus alvast op straat gesmeten, omdat ze niet willen dansen naar de pypen van den grooten werkgever. En twee zelfs om een reden, die geheel buiten hun werk ligtom geen andere reden dan het propageeren hunner politieke beginselen. „Is het niet ergelijk „Zijn dat nu de heeren, die zoo voor „den werkman voelen" Och, heeren, zóó te stryden is geen kunst. Dat is taal. ling. I DE MOKER V.U, nuuiuuui r.Kj UOl UClaA UCllJiAC

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 1