Ditjes en Datjes. y laardingsche IJzerkoekjes. daArum alleen, werd de inventarisatie voorgeschreven, waarover later het land in rep en roer is gebracht. Het systeem der kerkelijke vereenigingen was het eenige, waarbij de kerk werkelijk geheel en al en zonder eenige beperking, de beschikking over de goederen kon krjjgen, waarbij wisseling van geestelijkheid naar den wil van paus en bisschoppen kon geschieden, zonder dat de goederen gevaar liepen. Deze regeling weid door de Fransche bisschoppen aanvaard, maar door den paus veroordeeld. Briand was liberaal genoeg, te pogen een ander stelsel te vinden, dat men zou wenschen te aanvaarden. Uit de verkiezingen, die ten volle in het teeken der scheidings- wet stonden, kwam de regeering nog versterkt uit den strijd. Het volk koos partij tegen het klerikalisme. Briand maakte van zijn versterkte positie geen gebruik. Hij deed concessie na conceisie, kwam aan ieder nieuw geopperd bezwaar weer tegemoet maar van uit Rome werd iedere nieuwe regeling verworpen, zonder dat aan gegeven werd wat dan wèl gewenscht werd. Menig ander dan Briand zou iedere verdere poging hebben nagelaten, om tot een vergelijk te komen en dan waren voor de katholieke kerk de gevolgen niet te overzien geweest. Intusschen nam het volk steeds sterker de regeerings- partij op en zoo kwamen de Fransche bisschoppen er eindelijk toe eieren voor hun geld te kiezen. En ze kwamen voor den dag met een regeling, die in de hoofd zaken geljjk was met die van Briand, nl. dat de kerken enz. eigendom blijven van den Staat. Na al hun kabaal hebben ze dus ook blijkbaar zelf niets anders kunnen bedenken. Nochtans kwam het niet tot een vergeljjk. Wat is er dus in dat „goddelooze land der revolutie" aan de hand: Dit, dat daar eindelijk wordt doorgevoerd het in de noordelijke landen reeds oude beginsel: de kerk is een religieuse organisatie, maar geen wereldlijke macht. Een beginsel, dat in landen als Eugeland, Zwitserland en Nederland al sinds de hervorming wordt erkend. En dat beginsel wordt doorgevoerd op de meest serieuse wijze door de meest mogelyke gematigdheid daór, waar verzet werd gepleegd. De geestelijkheid had dienen te erkennen dat de regeering méér deed dan zij verplicht was tegenover haar waar ze in het volle bezit harer kerkgoederen werd gelaten. Maar de teleurstelling harer wereld lijke macht (waarop ze niet het minste recht hadden in een land als Frankrijk) te moeten verliezen, dat heelt de katholi-ke geestelijkheid met den „onfeilbaren" paus voorop, leelijke parten gespeeld. En 't is en blijft een onoplosbaar raadsel, waar de klerikalen hier ten landen de brutalen moed vandaan halen, de „arme verdrukte" geestelijkheid in Frankrik te durven beklagen; en de „tyrannieder vrijzinnigheid'1 te durven aanvallen. Indien de klerikalen in de positie van minister Briand waren geweest, wie weet of ze wel zoo onbaatzuchtig en tegemoetkomend waren geweest als nu hun tege stan ders. De geschiedenis levert daarover geen gunstige voorbeelden. Afschuwelijk bedrijf. Op het Zaterdag j.l te Amsterdam gehouden congres tot bescherming van den arbeid, heeft een Maastrichtsch afgevaardige een onthulling gedaan, die een ernstige aanklacht bevat tegen de r. k. geestelijkheid in Limburg. H\j verklaarde: Wat zich bij de glasbewerkers te Maastricht heelt voorgedaan, is elders nog niet voorgekomen. De armoede dwingt den ouders, de kinderen naar de fabriek te zendenmaar als de ouders door de ellende van den arbeid daartegen opziey, dan krjjgen de ouders ontslag. In de papierfabrieken der Regouts kunnen de kindereu eerst op 13-jarigen leeftijd werk krijgen, in de glasblazerijen reeds op 12 jarigen. De geestelijken uit de omliggende dorpen doen hun best de kinderen naar Maastricht te zenden. Zij worden ondergebracht bij de fabriek, en zien in 3 maanden hun ouders niet. Bijt'oepjes ontvluchten zij hun werkplaats. De cel staat teg no ver de labriek. Om het ontvluchten onmogelijk te maken, is een tunnel gemaakt van de woning naar de fabriek. Zondags worden de kinderen met geleiders naar de fabriek gebracht, 's Maandags gaan ze weer door de tunnel naar de labriek. Niet alleen door de Regouts, maar ook voor Duitschland, voor Stolberg worien de kinderen van de Limburgsche dorpen gehaald, om in de fabrieken te werken. Deze onthullingen werden met ontzetting aangehoord. Eu Polak zeide dan ook in zijn slotwoord, dat niemand der aanwezigen zeker gedroomd had onthullingen te zullen hooren over daden die we totnogtoe slechts uit het buitenland kenden en die nu vlak voor onze deur plaats vind n, maar dat 't zeker hoog tijd wordt, dat er aan die schanddaden een einde wordt gemaakt. Zullen de geestelijke heeren zich verantwoorden En zullen de katholieke arbeiders nota nemen van dit afschuwelijk bedrijf hunner herders ook al zwijgt de r. k. pers zelfs over geheel het congres? Vorstelyk antisocialisme. We lezen in de Telegraaf het volgende „Als bewijs van Hr. Ms. belangstelling in de arbei dersbeweging werd dezer dagen de bondskas der anti- soe -dem. vereeniging van Nederland, voor het personeel van „Recht en Plicht", verrast met een g'ft van f 25 van H. M. de Koningin-Moeder." Het was tot dusver gebruik dat de leden van het koninklijk huis zich buiten den partijstrijd hielden, althans openlijk. Met dien stelregel schijnt nu gebroken te zijn. De koniugin-moeder geeft het voorbeeld door openlijk de antisocialistische actie te steunen. Het is ons wel, mits men dan ook zich niet verwondert als wij de moeder der koningin wederkeerig als tegenstand ster behandelen. Overigens is het een vergissing, hetzij van de Telegraaf hetzij van de koningin-moeder, om te denken dat het lasterclubje van pater Weijers iets met „de arbeiders beweging" uitstaande heeft. In dat geval zou trouwens de belangstelling der schenkster allicht ietwat bekoelen. {Het Volk.) De feestavond van den S. B. B. De leden van alle aangesloten vereenigingen worden opgewekt, zooveel mogelijk propaganda te maken voor den feest avond, welke Zondag 17 Maart a. s. in de Officieren- Vereeniging plaats vindt. Het programma is rijk gevuld; men zal er wezenlijk te genieten krijgen. Elk, die in z'n omgeving alvast werken wil om kaarten te verkoopen, kan deze verkrijgen op Zaterdag 16 Maart, 'savonds van 8—10 uur in „Constantia." Vooruit aan 't werk, allen! Rare snuiters. Dinsdag 26 Febr. werd in de gehoorzaal van het gebouw van den R. K. Volksbond door „Sobriëtas" een vergadering gehouden, waarin de weleerw. pater Reineberg O. F. M. uit Woerden, over het onderwerp „Drankbestrijding" sprak. Over z'n rede hebben we niets te zeggen, maar wel willen we wijzen op het zonderlinge geval, dat zulk een vergadering gehouden wordt in een gebouw, op welks gevel het beruchte woord „vergunning" prijkt. Volksbonders zjjn rare snuiters eigenlijk. Ze zijn vóór 't alcoholgebruik en vóór drankbestrijding; ze zijn alles en ze zijn niets. Maar 't laatste toch 't meest. Sckied. Vereeniging „Kunst aan het Volk." Deze vereeniging Jieeft een circulaire verspreid van den volgenden inhoud: Stadgenooten! „Kunst aan het Volk" beoogt datgene onder hare stadgenooten te brengen wat tot heden hier feitelijk in het geheel niet te genieten was. Wij willen goede muziek, zang, tooneelvoorstellingen, tentoonstellingen van sehilderjjen en andere kunstvoor werpen, voordrachten, in één woord alles wat den kunstzin ontwikkelt onder het gehoor en gezicht van onze stadgenooten brengen tegen een matige entrée. En wjj hebben daarbjj vooral het oog op de arbeiders, die zich de uitgaven niet kunnen getroosten van naar Rotterdam te gaan en daar hooge entrée's te betalen. Of dit kan, zeker kan het; wat doet Amsterdam niet op dat gebied? Rotterdam eu Utrecht volgden, in Den Haag is men bezig en Schiedam hoopt dat voorbeeld te volgen; en waarom niet, waarom zouden in een stadt van pl.m. 30.000 inwoners er geen 2000 te vinden zjjn die bjjv. een Concert van de Grenadiers en Jagers, het beste militaire muziekkorps uit Nederland, opeenschoonen zomeravond in den tuin van de Officieren-Vereeniging gegeven, op hoogen prjjs stellen, tegen een geringe entréeprjjs? Wy weten toch hoe in Rotterdam deze concerten op de plaats van den Doele gegeven, worden gewaardeerd. Waarom zouden wjj ook hier niet kunnen genieten van de bekende Hutschenruyter-concerten, die dezen winter in Rotterdam zoo dikwerf zjjn gegeven en waarvan men opgetogen over het schoone dat men heeft genoten huiswaarts keerde? En waarom zouden wij ook niet in Schiedam de meesterwerken van allerlei schilders en andere beeldende kunstenaars uit alle tjjden en uit alle landen der wereld kunnen te zien krijgen evenals dat elders geschiedt? En waarom zouden ook te Schiedam niet de groote werken op tooneel- en opera-gebied kunnen ten uitvoer worden gebracht, zooals in vele steden van ons land reeds gebeurt? Wij kunnen van dit alles genieten, mits men ons ieder naar krachten wil steunen. Van den werkman één ct. per week en van den meergegoede wat meer om ons plan ten uitvoer te brengen. Hoeveel is men nu al niet kwijt eer men iets genieten kan. Een tocht naar Rotter dam per tram is alleen al 20 ct. Voor dit bedrag, mits de deelname algemeen is, zullen wjj de kunst dwingen naar ons te komen, in plaats dat wij haar elders moeten gaan zoeken. Helpt ons daarom het boven omschreven plan ten uitvoer te brengen: eendracht maakt macht, Wij hopen dat de deelname om lid te worden zoo groot zal zjjn, dat de bestaande zalen te klein zullen blijken, dan zullen wij zelfs een nieuwe gelegenheid moeten scheppen, want ook hieraan heeft ouze gemeente behoefte. Vul daarom onderstaand inteekenbiljet in met uw naam, voor den werkman 50 ets. per jaar, waarover in twee haltjaarlijksche termijnen van 25 ets. zal worden beschikt en bjj de meergegoeden doen wij een beroep ons naar hunne krachten te steunenalleen dan zullen wij genotvolle kunstavonden kunnen geveu. Namens het voorloopig Bestuur Dr. J. van Leeuwen, Voorzitter. G. W. Snel, Secretaris. Het bestuur deelt ons nog mede, dat deze circulaire, waaraan een inteekenbiljet is toegevoegd, waar ze niet wordt teruggehaald, terugbezorgd kan worden bij den heer J. Tromp, Nassaustraat 39. De bedoeling is bjj voorstellingen als anderszins van de vereeniging uitgaande voor de leden den toegangs prijzen tot het uiterste te reduceeren. De en'ree der jonge vereeniging zal heel mooi zijn. Op 21 April zal het bekende Spoel-ensemble ('t geheele koor, bestaande uit c c. 30 personen) optreden, waarbij nog de solo-violist Wolff uit Rotterdam zal medewerken. Een genotvolle kunstavond zal 't dan worden. Men overwege dm ernstig, of men niet goed doet, zich vóór dien als lid van „Kunst aan 't Volk" aan te melden. Reine Zielen. De Volksbanier doet ons ken nis maken met „Het Jaarboek voor den werkman voor 1907" en uitgegeven door den Anti-Soc. Bond voor Ned. spoorwegpersoneel „Recht en Plicht." Uit dat goede boekje neemt het liefde-volle blad een artikel over, dat heetDe tien geboden van het Socialisme. Onze plaatsruimte is te klein voor een onverkorten afdruk van die nieuw getuigenis van pater Wejjers' naastenliefde. De tien geboden zelf luiden aldus I. Bovenal, haat God! II. Vloek Gods Naam III. Ontheilig den Zondag IV. Veracht uw Vader en Moeder V. Zonder gewetensbezwaar, slaat iemand dood VI. Doet overspel VII. Gij zult alles stelen I VIII. Gij zult geen waarheid spreken IX. Begeer eens anders echtgenoot X. Begeer eens anders goed De christelijke liefde, welke hun allerchristelijkst hart ten opzichte van den naaste vervult, ligt er weer dik op. Och, 't zijn toch zulke reine zielen, de h.h. voor gangers van de katholieke arbeiders. Ze liegen nooit, lasteren nooit, intrigeeren nooit, bedriegen hun volgelingen nooit kortom zijn toon beelden van volmaakte deugdzaamheid. Zóó zelfs, dat men zich de vraag gaat stellen of de anti-revolutionairen er wel aanspraak op kunnen blijven maken, met deze „broederen" te zijn gesproten uit één stengel des geloofs. 't Is fijne familie De zegeningen der christelijke school. Men was bezig ouders te bewegen hun kind naar de christelijke school te zenden. Ze waren van het nuttige daarvan niet overtuigd. De op^pbare school trok ze 'n beetje en daarom waren ze niet gemakkelijk te overtuigen. „Maar juffrouw," was 't ten laatste, „de openbare school begint al ten half negen, de bizondere pas om 9 uur, dus u behoeft dan niet zoo vroeg op te staan {Historisch.) RrrrrrrtrrrrrrrtSchiedamsche Courant, juffrouw, Hallo. Zeg 'reis, collega voel-je je wel erg lekker met je oranjevereeniging Je hebt wel allemachtig grrrroote deelneming maar is 't wel erg Waarom spelen die republikeinen je zoo door je hoofd, vrindje Vroeger dacht je niet over die lui. En dan nog 'ns wat. Meen je dat persé enkel repu blikeinen je links laten liggen Denk-je niet over al die oranjeklanten, die je clubje een doodgeboren kindje vinden En die omdat 't er huilen mee wordt, niks van je motten Zou je niet een beetje verstandiger worden, collega Dat wou 'k maar vragen. Atjuus. Rrrrrt. Onthouden, visschersOnder het hoofdje „Patroonspraatjes" wordt van hier aan ons dagblad „Het Volk„ gemeld: „Onze lezers zullen zich nog wel den loonstrijd der visschers herinneren, die alleen wilden beugen op een vast weekgeld van f 6.— en 1 pCt. van de besomming. Uit den treure werd toen van de zijde der reeders beweerd, dat „natuurlijk" door hen geen rekening werd gehouden met het feit, dat de beugvisscherij de laatste jaren niet loonend was en het dus voor de verantwoor ding der visschers kwam, indien daardoor de reeders zich genoodzaakt zagen dit gedeelte van het bedrijf eenvoudig stil te leggen. Maar in een Vrijdag van de vorige week gehouden vergadering van aandeelhouders der Naamlooze Ven nootschap „Hollandsche Zeevisscherij", bleek uit het verslag van den directeur, dat in het afgeloopen boek jaar een bruto winst gemaakt was van f 38889.69. Beiden, de beug- en haringvisscherij, leverden goede resultaten op. Van dit bedrag werd f 26546.63 bestemd om het tekort van vorige jaren te dekken. Omtrent de rest, f 4754.25, werd besloten daarvan f 3874.50 voor 3 pCt. dividend te bestemmen en het saldo ad f 879.75 op nieuwe rekening over te boeken. Dat ziet er dus zoo kwaad nog niet uit. Nog een andere maatschappij, „de Doggermaatschappij" n.l., had ook geen klagen, die keerde over het boekjaar 1906 een winst van 6 pCt. uit. Wat ook nog wel een zoet winstje te noemen is Een betrekkelijk kort berichtje, maar toch zoo veel zeggend We zullen zeggen waarom. v Toen de visschers eindelijk, sarrensmoede, hun aktie begonnen voor een vast weekgeld inzake de beugvis- scherjj, kwamen aldra gedienstige menschen, „die een open oog hadden voor de belangen der gemeente en die der visschers in het bijzonder", op de vlakte met de bewering, dat het bestuur van „Vrede en Welvaart" wel stapelgek moest zijn om een dergelijken eisch den reeders te durven stellen. Immers, wist dat bestuur dan niet, dat op de beug visscherij de laatste jaren geld was toegelegen Had zij zulk een slecht begrip van haar taak, dat ze niet eens voldoende doorkneed was in de visscherjjzaken Dat ze het bedrijf niet in al haar onderdeelen door en door kende Blijkbaar nietDan toch zou ze zich wel driemaal bedacht hebben, voor en aleer zij haar leden adviseerde den strijd aan te binden onder zulke ongunstige economische omstandigheden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 3