zoodat gekozeu zijn de beide aftredende leden A. Hoogen- boom en A. H. C. M. J. IJzermans. In de stad Vlaardingen werden op Troelstra uitge bracht 287 stemmen, op Schaper 260. Cijfers die bij trouw opkomen onzer mannetjes vrij wat hooger hadden kunnen zjjn. De omstandigheid echter dat de kans op wippen van de zittenden gelijk nul was, heelt zeer zeker de animo in hooge mate doen verflauwen. Een bepaald mooi cijfer gaf 's Gravenzande II en Hoek van Holland. Daar kregen onze candidaten res pectievelijk 32 en 21 stemmen. Ook de cijfers van Maassluis vielen mee n.l. 31 en 30. Een goed begin voor deze donkere plaats. Alles te zamen genomen was onze inzet van den strijd om den Staten-zetel een goede. Wij komen terug en zullen langzaam doch zeker stijgen! sefïen dat het zelf de handen aan den ploeg zal moeten slaan om zijn plaats aan den levensdisch te veroveren Gemeenteraadsverkiezingen. In de Dins dag j.l. gehouden huishoudelijke vergadering van de afdeeling onzer partij werden tot candidaten voor den Gemeenteraad gesteld F. L. J. Lafeber en J. C. Hoorweg. De candidatuur van het aftredend lid A. Hoogerwerf in district I zal krachtig worden gesteund, terwijl de beide andere candidaturen van „Volksbelang" eveneens zullen worden overgenomen. Een viertal nieuwe leden werd weder toegel tten. 'n Bedankje. Het aftredend christelijk-histo- risch raadslid I. S. Figée meldt per advertentie in de bladen (niet in „De Moker") dat hij voor eene even- tueele herbenoeming niet in aanmerking wenscht te komen. 'n Verlies dat heusch niet zoo heel erg zal worden betreurd Uit de Vakbeweging. De afd. Vlaardingen van den Alg. Ned. Metaalbewerkersbond houdt een Openbare Vergadering voor alle metaalbewerkers, op Zaterdag 15 Juni, in het gebouw „Excelsior", Oost- havenkade, aanvang 's avonds 8 uur. SprekerW. F. Dekkers, Bondssecretaris. Onder werp „Onze strijd voor betere levensvoorwaarden". Toegang en debat zijn vrjj. Waakt tegen misleiding. Aan de jongste Statenverkiezing werd door de afdeeling van onze partij met een tweetal eigen candidaten deelgenomen. De omstandigheden, datlo. de kerkeljjke partijen in ons Statendistrict oppermachtig zjjn, wat uit vorige Statenverkiezingen onomstooteljjk was gebleken2o. onze afdeeling in het groote, zich tot 's Gravenhage uitstrekkende district de eenige sociaaldemocratische organisatie was; 3o. de belang-telling voor deze ver kiezingen in den regel zeer flauw isdeze omstan digheden hebben ons van deelname aan den strijd niet kunnen terughouden. Mag het stellen van eigen candidaten door jonge, kleine partijen, onder dergelijke omstandigheden, ver wondering wekkenhebben onze tegenstanders zich daarover dan ook verbaasd, voor ons was dit een bijna vanzelf sprekende zaak, omdat wjj niets gemeen hebben met de kerkelijke en vrijzinnige coalities. Wij zijn tegenstanders der vrijzinnige coalitie, omdat wanneer conservatieven en democraten samengaan, dit altijd uitloopt op versterking van het conservatisme omdat hierdoor voorstanders van goede sociale maat regelen, van billijke belastingregeling, van algemeen kiesrecht in den uitgebreidsten zin, zich door tegen standers laten knevelen. W(j zijn tegenstanders der kerkelijke coalitie, omdat zij tracht met theologische bonden saam te binden wat in de praktijk van het maatschappelijke en politieke leven, tot eikaars tegenstanders behoort. En als eenerzijds „vrijzinnigen van alle gading" wor den opgeroepen hun stem op „vrijzinnige" candidaten uit te brengenanderzijds „al wie ook op staatkundig terrein rekening gehouden wil hebben met den levenden God", om te stemmen op d6 kerkelijke candidaten, dan is de aandacht der kiezersmas-a afgeleid van de kwesties waar het in het maatschappelijke en politieke leven eigenlijk om gaat, en gericht op geschillen die niets in het maatschappelijke leven doorwerken. Dan wordt in de gemeentelijke politiek de aandacht afgeleid van de zoo hoog noodige progressieve regeling van den hoofdelijken omslag, van de noodzakelijke over name van het monopolie der waterleiding-maatschappij, en van zoovele andere maatregelen die in het belang der groote klasse van ontberenden zouden kunnen en moeten worden genomen. Dan wordt in de algemeene politiek de aandacht afgeleid van het algemeen kiesrecht, van de zoo noodza kelijke bezuiniging op militaire uitgaven, van ziekte verzekering, van pensioneering van den ouden arbei der, enz enz. Want dit zijn de kwesties waarom het gaat, en onder, de leuzen „Tegen het Clericalisme" of „voor erkenning van den levenden God op Staatkundig terrein," brengen de maatschappelijk kleinen, die het meeste belang bij dergelijke maatregelen hebben, wier toestand daarom schreeuwt, heele of halve tegenstanders op het groene kussen. Tegenover deze valsche leuzen heffen wjj dus een andere aan, de leuze: Voor den Arbeid tegen het Kapitaal Tegenover deze partijen van het kapitaal, vormen wij de partjj van den arbeid! En tegenover de candidaten van het kapitaal voor Raad, Staten of Kamer, zullen wij steeds stellen kan didaten van den Arbeid, in het volle vertrouwen dat langzamerhand die valsche leuzen hnn invloed op het werkende volk zullen verliezen, dat het zal gaan be- Dat ons optreden den kapitalistischen partijen niet aangenaam is, kan men op zijn vingers uitrekenen. Dat zjj het met ons ook liefst niet over de maatschappe lijke vraagstukken hebben, is eveneens te begrijpen. De bestrijding die wij in het algemeen van politiek- kerkelijke of liberale zijde ondervinden, hier in Vlaar dingen speciaal van politiek-kerkelijke zijde, munt daar om dan ook niet uit door eerlijkheid en waardigheid. In ons manifest „Het liegt en konkelt!" voor de opening der stembus, legden wij daarop reeds even den vinger. En wij willen thans, na de voorafgegane korte uiteenzetting van de motieven die ons tot zelfstandig optreden tegenover de zoogenaamde kerkelijke en liberale partjjen leidden, nader op deze bestrijding ingaan. De Goedkoope Vlaardingsche Courant, onder redactie van den heer H. van Munster uit Amsterdam, schrijft op de volgende waardige en eerlijke wijze over ons „Het meerendeel der sociaal-democratische leiders doet zich als karakterloos, schijnheilig en onoprecht kennen. „Let maar op de soc.-dem. dominé's, die, na zich verbonden te hebben werkzaam te zijn tot verbreiding der chr. beginselen, karakterloos genoeg zijn de revolutiebeginselen te prediken, maar toch van de Kerk hun tractement aannemen en op die manier van twee walletjes eten." Het „karakterlooze", „schijnheilige" en „onoprechte" van deze sociaaldemokraten zit dus, volgens dezen edelen persridder, in de omstandigheid dat zij predikant en sociaaldemokraat tegeljjk zjjn. Maar als de redacteur van dit in Vlaardingen druk gelezen blad dergelijke zware beschuldgingen tegen enkele zjjner medemenschen wenscht ten beste te geven, zou hij dan niet beter doen met daaraan vooraf te laten gaan te bewjjzen dat sociaaldemokratie en christen dom elkander uitsluiten Zooals het daar staat doet het ons sterk denken aan het gewauwel van driftige, kwaadaardige, lasterzieke oude wijven Niet één onbevooroordeelde zal kunnen aannemen dat het christendom zich verzet tegen een hervorming of omvorming der maatschappij, die de gansche menschheid op een h oger, schooner en gelukkiger levenspeil brengt. Wjj geven den redacteur van dat blad in overweging eens met wat meer kalmte, dan waarover hij blijkbaar in den regel beschikt, te lezen wat een predikant als Ds. S. K. Bakker van Bolsward over deze kwestie schrijft in zijn brochures „Naast het Kruis de Roode Vaan" en „De zedelijke Beteekenis van het Socialisme." Wij denken dat hij dan wel tot eenige waardeeriug zal komen van de motieven, die er dezen predikant en zoovele anderen toe hebben geleid, tegen den grooten stroom op te roeien en zich openlijk sociaal-democraat te verklaren. En mocht zijn verstandje te klein en te benepen zijn om hem te volgen en te begrijpen, hij snoere in ieder geval zijn lasterzieke tong. Het blad vervolgt verder „Fier en flink kunnen wij ons vaandel van be ginsel omhoog houden, zonder te blozen. Dat kan de heer Hoorweg met zijn partijgenooten (de soc - democraten) niet. Zjj hebben hun beginsel verkwan seld, hun democratie door Kuyper-vrees bezoedeld en konkelen met de linksche conservatieven, maar worden door laatstgenoemden in 't openbaar mis kend." Verweerzou het blad, alvorens dergelijke taal uit te braken, niet even hebben kunnen aantoonen, waar en wanneer wij ons beginsel hebben verkwanseld, waar en wanneer wij hebben gekonkeld met de linksche con servatieven Juist wij, sociaal-demokraten, gaan altijd principieel in den strijd. Los 'van liberalen en „kerkelijken" stellen wij onze eigen candidaten en onverpoosd vechten wij om onze beginselen ingang te doen vinden. Wordt het „Gij zult geen valsche getuigenis spreken van uwen naaste" door dezen „christen" aan zijn laars gelapt In een ander artikel gaat dit heerschap als volgt over ons te keer „En de sociaal-democraten Och, die stellen eerst eigen candidaten, en als ze hun mannetjes bij eer ste stemming eens echt hebben opgezweept, dan gaan ze bij herstemming als één man links. Op Oud-liberalen zoo goed als op Vrijzinnig democraten. Wat kan een Sociaal-democraat ook Sociale hervormingen schelen, wat maalt hij democratische wetgeving. „Kuyper moet weg," dat is zijn nacht merrie. En de arbeiders Wat zegt Troelstra op het laatste congresde arbeiders zijn stommerikken. Ja, dat zouden ze zijn als ze óók nu nog met Troelstra meegaan, maar zoover is het nog niet." En verder „Welke Christen toch kan samengaan met een groep, die alleen en allereerst bedoelt, de terzij destelling van het geloof in God-almachtig op po litiek terrein Dat wij aan den strijd zouden deelnemen eenig en alleen om onze mannetjes op te zweepen, hebben wij in den aanhef voldoende weerlegd. Maar dat wij bjj herstemming altijd als één man links zonden gaan isten eerste in het algemeen een leugen ten tweede in het bijzonder de schuld der kerkelijke partijen zelf. Nog onlangs werd door de afdeeling Gorinchem van onze partij bij een herstemming tusschen anti-revolutionair en een liberaal, de anti-revolutionair aanbevolen. En in de Groningsche gemeente Noordbroek werd een katholiek bjj herstemming tegen een liberaal gekozen, door den steun der sociaaldemocraten. Dat wij bij herstemming altijd links zouden gaan, is voor deze feiten gelogenstiaft. Maar datwij in de meeste gevallen den liberaal boven den kerkelijke verkiezen ligt aan de kerkelijken zelf. Als over twee jaar bjj de Kamerverkiezingen inplaats van het aftredende conservatieve kamerlid v. Liraburg Stirum voor de kerkelijke coalitie wordt gesteld een anti-rev. of chr.-his. of R.-K. kandidaat die zich bijv. verklaart voor algemeen kiesrecht en er staat tegen over bij herstemming een liberaal die daarvan niets wil weten, dan stemmen wijals razenden voor den kerkelijke! En als de kerkelijke coalitie bij de a.s. raadsver kiezingen tegenover den conservatief-liberaal als L. v. Gel deren en J. van Dusseldorp A.Mzn. candidaten stelt, die zich verklaren voor stevige progressie in den Hoof delijke omslag, dan stemmen wij bij herstemming als gekken voor de kerkelijken Maar de regel is- zoo conservatief kan een liberaal niet zijn, of de candidaten der kerkelijke coalutie zijn altijd nog een haartje erger. De feiten liggen voor het grjjpen! De conservatief-liberalen hebben zich reeds voor alge meen kiesrecht verklaard, maar de katholieken en chris- teljjk-historische staatspartijen moeten er niet van hebben en de anti-revolutionairen zijn nog altijd bezig d'r knoo- pen te tellenzullen we, zullen we niet, zullen we enz. Eu een groot deel van de conservatieve, bezittende burgerjj, heeft bjj de laatste Statenverkiezingen, beangst geworden door de verklaringen der oud-liberalen om trent het kies'echt, heul en steun gezocht bjj de ker kelijke coalitie. Want daar zjjn de belangen van het kapitalisme toch maar het veiligst „Wat kan een sociaaldemokraat hervormingen schelen," zegt het krantje. Hervormingen ten bate van het werkende volk, hoe meer hoe liever, want ze zjjn noodig. En hard ook Maarze moeten goei zjjn En nog liever geen hervormingen, dan die welke de christeljjk-conservatieve coalitie ons zou hebben gebracht Op 70-jarigen leeftijd (een witte raaf die 't haalt 1) f 2.50 in de week (waarvan je juist kunt sterven1), en daarvoor alle weken je leven lang idem zooveel premie (en je komt nou al tekort. 1) Ziedaar de zorg voor den ouden dag van den arbeider bij de kerkeljjke coalitie! Dan liever niets, want als je 't aanneemt zit je met zoo'n prulwet tientallen van jaren opgescheept. En aL je 't verwerpt, moet er toch op andere middelen worden gezind En nu nog een tweetal platte leugens uit het zooeven gegeven citaat. De eerste is dat Troelstra op het congres van onze partij de arbeiders voor „Stommerikken" zou hebben uitgemaakt. Niet alleen dat voor zijn redactioneel gedeelte zoo treurige blaadje debiteert deze leugen. Neen, ook het orgaan der anti-revolutionaire kiesvereeniging „Nederland en Oranje", de „Vlaardingsche Courant" van v. d. Meyden, wist hem heel handig uit te spelen. Treurig en en ergerlijk dat in couranten door „chris tenen" zoo wordt gelogen. Sprekende in afkeurenden zin over het blijven van sommige gestudeerden in onze partjj, om arbeiders bij stemming te doen beslissen over theoretische vraagstukken, werd uit het congres bij in terruptie gevraagd of de arbeiders dan stommerikken zjjn, waarop Troelstra antwoordde dat zjj de noodige voorstudie missen om met kennis over deze vragen te beslissen. De heeren distilleeren daar nu uit dat Troelstra heeft gezegd: „De arbeiders zijn stommerikken." Wij laten het oordeel aan den lezer. De tweede leugen uit dit stelletje is „dat wij aller eerst bedoelen de terzijdestelling van het geloof in van Godalmachtig op politiek terrein." Waar haalt dit brutale heerschap dat vandaan? Een groot deel van het sociaal-democratisch leger gevoelt zich juist door zjjn geloof in God gedrongen tot den strjjd voor de sociaaldemocratie. Is het, zooals het blad v. d. Meyden zegt, omdat Fortuyn op ons jongste congres zeide, dat onze partjj „anti-kerkelijk" moest zijn? De misle ders, die dit schrjjven, weten dat ons geheele congres tegen deze woorden van Fortuijn protesteerde. Het congres zei: „Als Fortujjn als vrijdenker de kerk wil bestrjjden, moet hjj dat maar in „de Dageraad" doen. Wij hebben daarmee niets te maken!" De brave redactearen dezer beide bladen noemen Fortuijn de „dom-eerlijke", en stempelen daarmee de 200 congresafgevaardigden tot bedriegers Je moet maar durven Over de redacteur van de Goedkoope Vlaardingsche Courant nu nog een enkel woord. Dit heerschap betitelde het artikel, waaruit wij het meest citeerden: „Sociaaldemocratische oprechtheid!" Als secretaris van het Hoofdbestuur van de Christen - Democratische Partjj vaardigde hij een manifest aan de kiezers uit, waarin zij werden opgewekt links te stemmen, en als redacteur van de zoogenaamd christen democratische Goedkoope adviseerde hijrechts Van oprechtheid gesproken 1) Noten van den zetter. -3$

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 3