Ditjes en Datjes. De Kiesrechteisch. Yan alles wat. inkomsten zjjn er doorgaans op uit om flink te laten zien dat ze veel kunnen verteren en komen dan, de rijken nadoende, tot een leefwijze, die al niet veel eer biedwaardiger is als die der meeste rijken, mannen zoo goed als vrouwen. En de middenstanders met kleinere inkomsten zyn er in doorsnee al niet beter aan toe dan de meeste arbeiders; dikwjjls hebben ze het zelfs nog harder. Zoo vinden wjj in de burgermaatschappij nergens als regel de omstandigheden, die noodig zijn om een ge zinsleven te doen ontstaan waarin de ouders het „gezag" kunnen hebben dat natuurlijkerwijze voortkomt uit hun verstandelijke en zedelijke ontwikkeling en uit hun geestelijken en gemoeds-omgang met hun kinderen. En als de burgermaatschappij door middel van haar kerke lijke en andere woordvoerders dan toch het ouderlijk gezag beweert hoog té houden, dan wenden wjj ons met weerzin van zulke huichelarij af. Wij ontkennen geenszins, dat ook in onze door en door bedorven burgermaatschappij wel eens omstandig heden voorkomen, die een werkelijk goed gezinsleven mogelijk maken, maar wij weten ook dat zulke uitzon deringen zeldzaam zijn als oasen in een woestijn en dat de burgermaatschappij bovendien met zekere min achting op zulke gezinnen neerziet. Nu is een der sociaal-democratische doeleinden, de burgermaatschappij zóó te revolutioneeren, dat een wezenlijk goed gezinsleven regel is. Wij willen regel en orde brengen in de geheele wijze en in het geheele doel der voortbrenging en der verdeeling van het voort gebrachte; wij weteD dat die regel en orde overvloed van het voortgebrachte aan alle menschen zonder onder scheid zal brengen, de verrijking van den een ten koste van de verarming van den ander zal doen ophouden en alle menschen zonder uitzondering in de gelegenheid zal stellen zich met eigen ontwikkeling en met zijn eigen gezinsleven behoorlijk en overvloedig bezig te houden; en wjj weten dat zonder dien regel en orde dat alles niet mogelijk zal zijn. In het gezin zal men dan een werkelijk gezinsleven krijgen, iets wat nu slechts in naam bestaat. Trouwen zal niemand dan meer doen of nalaten om geldelijke of familieoverwegingen. Het huwelijk zal dan evenmin geldelijke voordeelen of geweldige geldige zorgen bren gen zooals dat nu het geval is. En tengevolge eener betere opvoeding zullen er „betere" ouders komen. En wanneer dan na veel revolutie in allerlei afzichtelijke maatschappelijke zeden en gewoonten van thans de ouders ook werkelijk begrip van opvoeding, karakter vol ming enz. zullen hebben verkregen en in hun gezin ook geheel voor en met hun kinderen zullen kunnen leven,dan is het ouderlijk gezag daar, zooals wij ons dat voorstellen: berustend op de ouderbekwaamheid der ouders, op hun geregelden omgang met hun kinderen en op de onderlinge genegenheid der gezinsleden. De verscherping van den klassenstrijd onzer dagen is oorzaak ook van de vooropschuiving van het kies- rechtvraagstuk. Hoe verder het kapitalistische voort- brengingsstelsel zich ontwikkelt, des te vollediger wordt ook de staatkundige macht van het kapitalisme. Maar bij dien vooruitgang in ontwikkeling groeit ook het verzet tegen het kapitalisme zoowel in zijn economischen vorm als in zijn staatkundigen. En steeds duidelijker worden de eischen van verandering in den staatsvorm, de eischen van de in den klassenstrijd verdrukte ar beidersklasse. Dat staat de burgerpartijen natuurlijk niet aan, vooralniet aan dat deel daarvan dat een democratische verandeüng in den staatsvorm voorstaat zooals bijv. de vrijzinnig-democratenwant zelfs de vrijzinnig-democraten willen den klasseneisch van de staatkundige hervorming niet erkennen en vinden daarin veel buitensporigs. Maar de snel groeiende arbeiders beweging laat zich aan die burgerlijke meeningen weinig gelegen liggenen wanneer democratische partijen zooals de vrijzinnig-democratische van de (ook staat kundige) klasse-eischen der arbeiders niets willen weten dan keert de arbeidersbeweging zich ook van die (democratische) burgerpartijen af en gaat alléén, zonder anderer hulp, haar eigen weg. Zoo gaat het ook met den kiesrechteisch. In wer kelijkheid was oorspronkelijk de eisch voor algemeen kiesrecht een eenvoudige rechtseisch van de 'burgerij tegenover den middeleeuwschen staat met zijn wettelijke overheersching van adel en geestelijkheid. De burgerij eischte van de regeerende klasse van vorst, adel en geestelijkheid een aandeel in het bestuur en meende in den grondwettelijken staat met een „volksvertegen woordiging" den besten waarborg te vinden voor vol doende behartiging harer belangen. In landen zooals Frankrijk, waar het burgerlijk voortbrengingsstelsel reeds tegen het eind der 18e eeuw een begin van klassescheiding had gemaakt, werd daarom de in theorie gestelde eisch van algemeen kiesrecht voor alle burgers in de praktijk der Fransche republiek niet doorgevoe d. Maar het uitgesloten deel der burgerij bleef vasthouden aan den theoretischen eisch. En in sommige landen kwam daardoor ten slotte algemeen kiesrecht, gebracht door de burgerij zelve. In een groot aantal landen, ook in Nederland, heeft de burgerij evenwel nooit haar oorspronkeljjken theoretischen rechtseisch van al gemeen kiesrecht willen doorvoeren en zijn er altijd groepen van burgers geweest, zooals nu in Nederland de vrijzinnig-democraten, die dien oorspronkelijken eisch blijven stellen. Maar hoe langer de burgerij de doorvoering van het algemeen kiesrecht uitstelt, des te sterker maakt de tegenwoordige klassenstrijd de arbeidersbeweging en des te meer wordt de eisch van algemeen kiesrecht een politieke eisch der georganiseerde arbeiders, des te meer gaat deze eisch uit de handen der „vooruit strevende" burgerpartijen over in die van de georga niseerde arbeidersklasse. En zeer natuurlijk is het, dat daarom de regeerende burgerklasse steeds minder lust krijgt om het algemeen kiesrecht in te voeren. De liberalen achten daarom de vrijzinnig-democraten gevaarlijk. De katholieken hebben daarom de kies rechtkwestie begraven in de sombere kelders van hun middeleeuwsche hiërarchie. En de anti-revolutionairen hebben zells in Patrimonium de kiesrechtkwestie ver donkeremaand door ze in handen te stellen van een werkefooze commissie. i Zoo verdwijnt de kiesrechtseisch uit alle burger partijen, al komt hij nog op allerlei burgerlijke pro gramma's voor. Niet lang meer zal het duren of alleen de sociaal-democraten en de georganiseerde onafhanke lijke arbeidersmassa's zullen hem stellen. En dan zal de georganiseerde arbeidersklasse door eigen macht ten slotte het algemeen kiesrecht nemen, zooals ze in Oostenrijk deed. Intusschen is deze geschiedenis van den algemeen- hiesrechtseisch een prachtige bijdrage tot de staatkundige ontwikkeling van den klassenstrijd en met genoegen wijzen wij daarop. Zulke voorbeelden zijn buitengewoon leerzaam. En de verwording der burgerpartijen, ook hieruit blijkende, is voor ons een verblijdend verschijnsel. Te 's-Hertogenbosch is een Katholiek Sociaal Congres gehouden, dat onder het algemeen teeken van den klassenstrijd stond. Openlijk werd natuurlijk van geen klassenstrijd gesproken en op allerlei wijze werd zells de klassenstrijd ontkend. Maar in de debatten en zelfs in enkele besluiten (bijv. omtrent de noodzakelijkheid van algeheel wettelijk verbod van vrouwenarbeid in fabrieken) kwam de klassenstrijdende arbeider overal voor den dag. Alle moeite door de geestelijkheid tot heden gedaan om terwille van de der rijken afhankelijke kerk den klassenstrijd buiten de katholieke arbeidersorganisaties te houden bljjkt tevergeefs te zijn geweest. De ontwik keling der omstandigheden loopt ook dit geestelijkheids- werk ondersteboven. Het gaat goed zoo. De strijd in de R.K. Kerk tusschen een vooruitstre vend gedeelte, dat de opleiding en de theologische we tenschap in de kerk op de wetenschappelijke hoogte van onzen tjjd wil brengen, en een conservatief gedeelte, dat in het meest starre behoud van bestaande instel lingen en opvattingen het eenige heil voor de kerk ziet, is in Duitschlaud en Oostenrijk in lichtelaaie uitgebro ken. Na Frankrijk nu Duitschland en Oostenrijk. Zoo ondergraaft een der meest reactionaire overblijfselen uit de Middeleeuwen zijn eigen fundamenten. Een toe- tejuichen gebeurtenis voor leder, die het duistere werk der zwarte kerk verfoeit. Zoo moest het hier ook wezen. Op het Int. Congres te Stuttgart deelde Bebel mede dat de Duilsche Partij in een jaar met 146.000 leden was toegenomen. Van een goeiê bekende voor de Schie dammers. Het volgende knippen we uit De Bondsbanier Van een „Arbeidswillige." De lezers van De Bondsbanier zullen zich zeker nog wel herinneren de staking bij den tafelmakerspatroon C. J. J. de Bus, Sleutelsteeg 3, welke circa 18 weken duurde. Deze staking ging verloren, g-rootendeels dooi de laffe houding van den beruchten arbeidswillige, of liever onderkruiper W. Schellevis. Die kent ge wel, nietwaar? Nu, deze Schellevis heeft deze week kunnen onder vinden dat ondank is 's werelds loon. Vóór deze staking, de heer De Bus een middel aan de hand gedaan heb bende, om de knechts voor minder loon harder te laten werken, was Schellevis spoedig „het ventje". Tijdens de staking speelde hij zijn verradersrol, waardoor hij bjj De Bus in aanzien kwam, doch bij elk weldenkend mensch in aanzien daalde, zoo zelfs, dat vele welke hem kennen, hem verachten. Aan de staking kwam echter een einde Waar de patroon eerst blij was dat hij met het minderwaardige werk van S. geholpen was, wilde hjj nu goed werk hebben. Alhoewel S. eenige jongens ter beschikking had, welke mede het brood voor hem verdienden, was hij niet in staat dat werk te leveren wat de ex-stakers presteerden, zoodat het spoedig in de gaten liep en het al heel gauw bleek dat de patroon hem weer kwijt wilde. Deze week is het dan ook g beurd. De Bus, beu van het knoeiwerk zijnde, gaf hem van deze week zijn coDgé. Hoewel niemand iets kwaads toewenschende, meen ik toch te moeten zeggen, dat hjj dat aan ons verdiend heeft en deze les hem zal opfrisschen. Daar staat hij nu die met een staal voorhoofd alles durfde trotseeren om zjjn patroon, zijn geëerbiedigde patroon te helpen. Hjj die zich durfde beroepen op Gods hulp om onze zaak te verraden, wiens vader dorst spreken van zijn „rechtgeaard zoon" die nooit zou staken, want wie niet werkt, zal niet eten Vliegt je het schaamrood niet naar de kaken, als je aan die dagen terug denkt? Toen liet je om de politie wagen verzoeken om toch maar te kunnen blijven werken in het belang van je patroon en tot schande voor je zelf. Genoeg er over. De arbeiders zullen in dit geval weer zien, en Schellevis is ook arbeider, zij zullen zien dat de patroon óók genoeg krijgt van de diensten hem in tijd van nood bewezen en dat hij zoo gauw zjjn portemonnaie of brandkastbelang gevaar loopt, hjj ook die dienstdoeners of onderkruipers niet ontziet, maar ze even goed aan den honger prjjs geeft. Aan ons de taak om den patroon dit te beletten, door ons allen te vereenigen, zoodat wjj als één man ons recht zullen verdedigen, vooral in die dagen, dat het zoo hard noodig is. De tafelmakers zullen goed doen S. in de gaten te houden. Wij toch kennen hem te goed. W., ex-staker. Wij kunnen hier niets anders aan toevoegen als dat hij „zn verdiende loonheeft gekregen. De onder- kruipers-bootwerkersdenken hier maar eens over daar het met hun precies zoo zal gaan. In de Schiedaamsche Courant vonden wij de volgende advertentie De kinderen van school G. Mauritsstraat, worden verzocht morgen (Woensdag) middag 2 uur, in het Vereenigingslokaal aan de Broersvest te komen om OraDje liederen te leeren zingen. De klacht door Job Schellevis geuit, die het zoo diep betreurde dat onze kinderen inplaats van heerlijke va- derlandsche liederen, niet anders kunnen zingen dan van bokkie, bokkie bè! en andere straatmoppen, (of hij gesproken heeft van Weg met de Socialen weten wij niet) heeft bepaald geholpen. Dat het bepaald niet erg voor de wind gaat, blijkt weer uit de Sch. Courant, waarin den heer. J. v. d. Hout meldt dat hij bedankt als lid der Oranje vereeniging. Als argument geeft hij aan dat hij zich niet kan ver eenigen met de wjjze waarop de kinderen feest zullen vieren. Prosit Van de Kamer van Arbeid voor de Bouwbedrijven kregen wij namens „beide Kamers" een stukje ter plaatsing. In 't kort zullen wij het hier weergeven. Bij de b6ide Kamers van Arbeid was een schrijven van de Oranje- vereeniging ingekomen, verzoekende medewerking te willen verleenen om aan de patroons te verzoeken hun personeel de 31e geheel of gedeeltelijk vrij te geven. Hoewel de Kamers meenden dat het niet op hunnen weg lag om dat verzoek in te willigen, hebben z\j het toch maar gedaan. Waarom? omdat het voor OiaDje is. Was er een dergelijk verzoek voor de 1 Meidag ingekomen hun advies had anders geweest. Een volgende maal komen wij hier nog wel op terug. Concert „Voorwaarts". Naar ons ter oore kwam, zal op het concert door de arbeiders-muziekver- eeniging „Voorwaarts" Woeosdag 4 September voor „Flardinga" te geven, de arbeiders-zangvereeniging „De Stem des Volks" hare medewerking verleenen. Zoo dit gerucht waar is, dan zal het concert er zeker niet in aantrekkelijkheid op achteruit gaan. Na de vacantie. Ziezoo, zoo zachtjes aan ko men onze „gegoede" medeburgers, die aan de boorden van den alouden Rijn, of op een mooi plekje in ons eigen dieibaar landje, hunne vacantiedagen doorbrach ten, druppelsgewijs hunne „winterkwartieren" weer op zoeken, Mochten onze lezers het niet weten dan zij hun gezegd dat zoo'n reisje dient in de eerste plaats om uit te rusten van de vermoeienissen en beslommeringen waar mede men een geheel jaar bezocht is geweest. Dat is noodig, moet u weten, om het evenwicht des menschen zenuwen weer te herstellen. En vervolgens om nieuwe en frissche krachten te ver gareu voor den verderen arbeid die straks bij de thuis komst op ons ligt te wachten om gedaan te worden. En lang daarna wordt er dan nog gelikkebaard over de heerlijke genoegens, gesmaakt in die dagen Maar, dan moet ge arbeider zijn, die geproefd heeft het leed en de achteruitzetting waaronder hij en zijn klassegenooten gebukt gaan; die aan den ljjve heeft ondervonden wat het zeggen wil geheel en al van zp x

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 2