Feestavond
HET VOLK
De
Sicijal-taocraMe Arbeiders-Partij,
Algemeen Uederlandsche Metaalbewerkersbond
DE NOTENKRAKER
„DE STEM DES VOLKS".
C. VAN DER HOEVEN,
Van de Leestafel.
Candidaatstelling 2e Kamer.
Bureau voor Arbeidersrecht.
Arbeiders-Zangvereeniging
Salon voor Scheren
en Haarsnijden
Mej E H. van der Meer
Dagelijks te ontbieden
W. F. DEKKERS.
DAGBLAD VOOR DE ARBEIDERSPARTIJ.
10 cent per week; fl.30 per kwartaal
15 cent per week; fl,95 per kwartaal
delt. Want dat is in een woord treurig. Ieder welden
kend mensch spreekt er schande van. En dat gebeurt
grootendeels door jongens van de christelijke scholen,
uitgenomen de katholieke, want dat moeten we eerlijk
bekennen, wij zien er nooit katholieke kinderen bij. Daar
heeft de pastoor voor gezorgd. Wij zijn hem daar dank
baar voor. Hij verstaat in dit geval zijn Christenplicht.
Nu over het spotten van onze colporteurs. Het kon iu
ons niet opkomen dat zoo iets waar kon zijn. Wjj zijn
dan ook direct op onderzoek uitgegaan en wat bleek nu?
De kolporteurs hebben geroepen: Koopt en leest De
Moker. Met een artikel: Hebt uw naasten lief, gelijk
n zeiven. Dat is des Christen plicht. Wij constateeren
dus, dat dit een groote leugen is. En begrijpen niet dat
iemand zoo iets neer durft schrijven. Maar zoo zien we
alweer hoe ridderlijk men ons van dien kant bestrijdt.
Wat anarchistische kolporteurs geroepen hebben, daar
geeft dominé gewoonweg onzen colporteurs de schuld
van. 'tls wel edel.
Nu krijgen we de tweede vraag. Daar wordt gevraagd
„of wij nu zouden willen dat wat de colporteurs beder
ven, christelijke onderwijzers en predikanten goed zullen
maken? Maar als zij meenen hen voor De Moker col
portage te gebruiken zijn zij aan een verkeerd kantoor,"
zegt Dominé. Ons antwoord daarop is. Dat wij heusch
niet aan uw kantoor zullen komen. Stel u daaromtrent
gerust. Wjj wenschteu u maar even op uw Christenplicht
te wijzen, omtrent de kinderen die onder uw hoede zijn.
Dan komen we aan de derde vraag. Daar spreekt
dominé „dat men niemand kwaad mag doen ook geen
Socialist. Verder dat wij spraken van steenigen als van
een Gode welgevallig werk." Dan vraagt Dominé. „Hoe
komt gij er toch aan Steenigen hoort bij ons Christenen
niet thuis, wel zegenen, en bidden. Zelfs ook voor onze
vjjanden." Dan zegt dominé wat zijn leer is. „Dat God
verbiedt, den nijd, de haat en beveelt onzen naaste lief
te hebben als ons zeiven, en jegens hem geduld, vrede
lankmoedigheid, barmhaitigheid en alle vriendelijkheid
te bewijzen, zjjn schade, zooveel als ons mogelijk is af
koeren en ook onzen vijanden goed te doen. Als wij niet
volgens deze leer handelen dan mag een Socialist ons
terecht wijzen. Neen wij Christenen mogen het den
socialisten niet moeilijk maken. Laten wij voor hen bid
den, bidden dat God hun geeft verlichte oogen des ver
stands; doch ook hun leer tegenstaan," aldus Dominé.
Hoe wij dan aan dat steenigen komen? Hoe durft
dominé als Christen die vraag te doen? Het is door
schrijver dezes zelf gezien, dat de steenen den Colpor
teurs tegen de beenen vlogen. Dat kunnen zeer vele
burgers getuigen, en dat gebeurde door kinderen van
uw partijgenooten. En toen schrijver dezes ze er op wees,
begonnen die kinderen te vloeken en te schelden, „ze
zonden ze steenigen en doodgooien." En ik dacht zoo
bij me zelf 't is toch niet al Israël wat de naam van
Israël draagt. Heusch dominé daar mankeert nog al wat
aan op Maassluis. Er zjjn meer godsdienstige menschen
die God dienen. En daarom dachten wij dat steenigen
een Gode welgevallig werk was, althans op Maassluis.
Wat nu uw leer betreft, daar hebben wij soc. dem. als
wij nog eens zien dat u hem in praktijk brengt veel
eerbied voor. Maar wij zien er absoluut op Maassluis
niets van, wel juist de tegenstelling, en daarom zijn we
zoo vrij geweest u er op te wijzen, dat zoo'n taktiek
van Christenen heelemaal in strijd is met den bijbel.
Dat u onze leer tegenstaat, daar zijn wij niet bang voor.
Maar doet het dan op een taktische wijze volgens Han
delingen 17 vers 11. Nu krijgen we vraag 4. Daar zegt
Dominé: „Het spreekwoord zegt: Zoo de waard is,
vertrouwt hij zjjn gasten. We vreezen dat er menschen
in de wereld zijn die Joost wel zou willen steenigen
en hij daarom zoo gemakkelijk van anderen denken kan
dat zij tot steenigen in hun harte bereid zjjn. We zeg
gen andermaal: Och die arme arme Joost." We zullen
zoo vrjj zijn punt 3 en 4 eens met elkaar te vergelijken.
En vragen dan dominé:. toen gij punt 4 neerschreeft
waar was toen uw leer? Wjj zullen het oordeel aan de
lezers laten. Maar zullen dat balletje terugwerpen en
zeggen: Arme. arme Dominé! Dan zegt Dominé „wat
die heilige tronies betreft, wat zullen we daarvan zeg
gen. Wij Christenmenschen, die gelooven, dat we ons
beheeren moeten, om den levenden God te dienen zpn
over 't algemeen in de oogen van hen, die met het Chris
tendom gebroken hebben schijnheiligen, huichelaars, en
wat niet al.
We moeten dat met verontwaardiging dragen en
kunnen dat ook. In ons eigen oog zijn we huichelaars
en geveinsdengeen zonde die niet in ons woont en
huisvest. God doet ons dat door zijn H. Geest bjj het
licht van zijn woord en wet zien. Evenwel in deze
wereld beoefenen we er onszelf in om altijd een oner-
gelijke consciëntie te hebben bij God en de menschen.
En worden we dan verkeerd beoordeeld, gesmaad, ge
scholden, gelasterd, of wat dies meer zij, we geven dat
alles over in de hand van Hem die rechtvaardig oor
deelt." Voorwaar geen kleinigheid zeggen wij. In de
eerste plaats willen wij opmerken, dat wij van schijn
heilige tronie's gesproken hebben, maar niet van heilige.
En als sommigen van uw voormannen met welgevallen
naar zulke toestanden staan te kijken en sommigen
geld uitdeelen, dan blijven wjj dat schijnheilige huiche
laars noemen. En dat zjjn bepaald die christenmenschen,
die volgens u gelooven dat ze zichzelven bekeeren
moeten om den levenden God te dienen. Wij dachten
dat we uit en van onszelven niets doen konden en dat
niemand een ding aan kan nemen tenzij 't hem uit den
hemel gegeven was. Wij ontzeggen u ook het recht om
voor te geven dat wij met het Christendom gebroken
hebben. Maar daar komen wij nog wel eens op terug.
Dat beoefenen om een onergelijke consciëntie te hebben.
Heusch Dominé, daar komen op Maassluis vele Chris
tenen aan te kort, er zijn voorbeelden genoeg van, maar
wjj beschikken over te weinig plaats. Nu de jurken en
schoentjes-kwestie. Dominé vraagt heel schijnheilig
zouden we haast zeggen: „welke jurken en schoentjes
moeten onze meisjes dan dragen? Zwarte misschien?
O neen, roodeEn gaat dan weer heel ernstig over
witte jurken spreken. Zooiets mag nu Christelijk heeten,
't wil ons voorkomen van niet.
Nu krijgen we twee opmerkingen waarin Dominé het
vrij wel met ons eens is. Ten slotte hadden we Dominé
voorgehouden om den naaste lief te hebben als onszelven.
Dominé geeft toe dat het zoo zijn moest; ook met de
voorgangers. Dan vraagt Dominé: „Kunt gij altijd die
vermaning in beoefening brengen?"
Welnu, wij durven gerust op onze voorgangers wijzen
en denken dan in de eerste plaats aan degeen, die ons
pas ontvallen is, aan Tak. Daar zal Dominé toch ook
wel van gelezen hebben. En anders moet hij Het Volk
van 31 Augustus eens zien te krijgen en lezen wat daar
een antirevolutionaire fabrieksarbeider van onzen Tak
zegt. En waarlijk, dan zult gij 't wellicht toestemmen
dat de socialisten dat gebod vrij algemeen goed in
praktijk brengen.
Ten slotte schrijft Dominé„Aan Joost hebben we
de eer gedaan hem te antwoordenvolgens sommigen
een te groote eer." Die sommigen, zijn dat soms de
christenen die ons zoo'n genegen hart toedragen en zelfs
voor ons bidden Dan zegt Dominé „We beloven niet
dat we het ook in 't vervolg zullen doen, als Joost
weer de vriendelijkheid heeft ons zijn terechtwijzingen
in De Moker of waar dan ook toe te dienen. De socia
listen zijn op maatschappelijk en staatkundig gebied
onze tegenstanders. En tegenstanders kunnen n soms
de waarheid zeggen, beter nog dan vrienden. En waar
heid is waarheid al heeft de duivel ze gesproken. Laten
we er winst mee doen."
Ziehier het slot van Dominé.
Wij kunnen Dominé wel beloven, hoewel wjj het niet
hopen, maar mocht het soms weer noodig zijn, dat wij
er u heusch weer op zullen wijzen. Wat de nuttigheid
aangaatwij geloven dat onze stukjes altijd zeer nuttig
zijn en zeer gewild, getuige onze verkoop. Dominé
bekent dan ten slotte dat wij, tegenstanders, hem de
waarheid hebben gezegd, beter dan zijn vrienden. Dat
waarheid spreken van den duivel!! Ja, we weten het
niet. 't is zoo'n rare tijd. Wij dachten werkelijk dat
zoo iets niet kon.
Hiermede hebben wjj de taktiek zooveel mogelijk
gevolgd en zjjn wij zoo vrij om in de Moppen te ant
woorden, daar Joost op 't oogenblik buiten de stad
wérkt en pas binnen eenige weken terugkeert. Maar ik
als Moppenbakker en tevens soc.-dem., meende daarop
te moeten antwoorden, wellicht komt Joost er ook nog
wel eens op terug.
OntvangenDe Reclame van den Drankhandel, door
F. U. Schmidt. Prjjs f 0.10. Uitgave J. J. Bos K.Azn.,
Amsterdam,
Karl KautskyVaderlandsliefde en Sociaal-Democratie,
vertaald door W. v. Ravenstejjn Jr. H. A. Wakker
Co., Rotterdam.
STEÜNPEJiNING
Schiedam.
J. M. 6 ct., KI. 5 ct., J. v. D. 5 ct., Mevr. de Br.
5 ct., K. 2 ct., v. W. 3 ct., De Moker 10 ct., overschot
12 ct., voor het slagen van het feest 5 ct., F. 5 ct.
In de Bus.
A. 10 ct., B. 10 ct., C. 9 ct., D. 1 ct.
V erkiezingstonds.
A. S. 15 ct., J. v. Z. 10 ct., N. N. 10 ct.
CORRESPON DENTIE.
Door overvloed van stof moeten de artikelen over
het internationale congres te S'uttgart vervallen.
D. P. te Vlaardingen. Uw stuk is in dezen vorm
volkomen onbegrijpelijk. Bij omwerking zal het geplaatst
worden.
AFDEELING SCHIEDAM.
op Dinsdag 10 Sept. 1907, 's avonds
9 uur, in „CQNSTANTIA".
Eenig punt op de Agenda
HET BESTUUR.
Aller opkomst noodzakelijk.
Nieuwstraat 28.
GEOPEND: 's WOENSDAGSAVONDS
van 8V310 uur.
TARIEFVoor leden van bij den Schied.
Bestuurdersbond aangesloten vereeni-
gingen fO.10; voor anderen f0.30.
Onderafdeeling van de Afdeeling
Vlaardingen der S.D.A.P.
V laardingsche Arbeiders(sters)
Wilt gij onze propagande bevorderen?
Sluit U dan aan bij bovengenoemde
Vereeniging.
De contributie bedraagt voor gehuwden
77, cent en voor ongehuwden 10 cent
per week.
Men kan zich eiken Woensdagavond
van 810 uur daarvoor aanmelden aan
het repetitielokaal, bovenzaal Volkskoffie
huis, of b\j een der Bestuursleden.
Afdeeling SCHIEDAM.
|ijM|Wie onze propaganda wil be-
vorderen en tevens aangenaam
wil bezig zijn, slnite zich aan bij de
SOC.-DEM. ZAXGYEREEXIGIXG
„EXCELSIOR".
Contributie 7 cent per week.
Repetitie 's Maandagsavonds te 8 uur
in het gebouw „Constantia".
GROOTE MARKT 3, SCHIEDAM.
Nette bediening. Billijk tarief.
Nieuw Malthusianisme.
Gedipl. Deskundige voor vrouwen.
Nadere inlichtingen
Oosterstraat Sé.
ELECTRISCHE DRUKKERIJ
MASEREEUW BOUTEN.
BINNENROTTE 50, R'DAM.
SPECIAAL ADRES VOOR
HANDELSDRUKWERK.
ter herdenking van het 2-jarig bestaan der afdeeling, tevens
onthulling van het vaandelop ZATERDAG 7 SEPTEMBER
a.s. 's avonds 8 uur in CONSTANTIA".
Met medewerking van:
De muziekvereeniging „KUNST EN STRIJD"; de zang vereen. „EXCELSIOR"
N. G. SAUVLET (Voordracht).
Als feestredenaar zal optreden de bondssecretaris
De leden worden dringend verzocht zooveel mogelijk ongeorganiseerden mee
te brengen.
Programma's verkrijgbaar a 20 ets. bijGebouw „CONSTANTIA"C. KORPEL,
Beijprlandsche straat 1C. v. d. HOEVEN, Groote Markt 3BUSSCHER, Nieuw-
sticht N.Z. 32; P. BAKKER, Hagastraat 28.
HET BESTUUR.
De banier is te bezichtigen op Zondag 8 Sept. in „Constantia".
ABONNEERT U Op
of met politiek-satiriek weekblad
met teekeningen van ALB. IIAIIN.
Het abonnement op „De Notenkraker" alleen kost 90 ets. per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 7% ct. Vraagt proefn.: 8 dagen gratis toezending.
BUREAUX: KEIZERSGRACHT 378, AMSTERDAM.
Men kan zich abonneeren bij St. KLEPKE, Helenastraat 16.