Stemt op Dr. J. VAN LEEUWEN.
Ditjes en Datjes.
Uit het Vakvereenigingsleven.
Zonder storende gebeurtenissen zou waarschijnlijk de
heer Idenburg de candidaat der kerkelijken zijn geworden.
Maar daar komt het anarchistisch-liberale sociteits-
clubje met de vacature Versteeg voor den dag. Te
Overschie en ook te Schiedam vindt die vacature sym
pathie. Nu waren de christelijk-historischen geredAls de
heer Versteeg candidaat werd, zoo rekenden en telden zij,
dan zouden zeker vele christelijk-historische stemmen op
dezen vrijzinnigen candidaat overgaan, dan zou daar
door kans op een herstemming komen, en bij een her
stemming zou het best mogelijk zijn, dat de liberaal er
kwam Zoo redeneerden listiglijk de christelijk-histori
schen. En zij begonnen hun vingers weer te strekken
om de reeds prijsgegeven candidatuur weer te grijpen,
zij wezen de broederen op het gevaar van den „kerk-
schen" 1) paganist Versteeg. De antirevolutionaire can-
didatuurkansen verbleekten. En de christelijk-historische
Jhr. de Geer, de bleeke schaduw van den modelconser-
vatief prof. Fabius, werd de candidaat der kerkelijke
partijen tenminste van de meerderheid der stem-
uitbreDgenden in de kiesvereenigingen dier partijen.
Zeer terecht wilden de antirevolutionairen zich niet
aldus in de luren laten leggen. En met volle recht ver
zetten zij zich tegen dit hebzuchtsspel der christ.-his-
torischen, die ook nu evenals in 1905 weer het bewijs
gaven, onbetrouwbare bondgenooten te zijn. Nadat met
slechts 1 stem meerderheid in de Centrale Anti-Revolu
tionaire Kiesver. was besloten, Jhr. de Geer over te
nemen, trok de .minderheid (waaronder de secretaris der
Centr. A.-R. Kiesv. Van Rijn) eruit en stelde toch een
eigen candidaat. Dr. Kuyper konden ze niet meer nemen,
omdat die in De Standaard zich al had neergelegd bij
de chr.-hist. candidatuur en Jhr. de Geer had aanbe
volen. Daarom nam men den heer Idenburg.
Voegt men hierbg nu nog de candidatuur van den
heer Staalman, die van deze christelijke herrie party
tracht te trekken om weer eens wat stemmen af te
lokken van de gehate concurreerende 'christelijke par
tijen, dan heeft men de christelijke eenheid compleet.
Ze stoelen op één wortel des geloofs, zeggen ze. Als
gieren, die azen op hetzelfde stukje buit, gedragen
ze zich.
Dit is evenwel nog het meest treurige van allesdat
ook nu weer door dit misselgk gedoe der burgerpartijen
de aandacht geheel is afgeleid van den grooten politieleen
strijd onzer dagen. „Welk clubje zal met de buit gaan
strijken welke gier heeft den sterksten snavel en de
krachtigste wieken daar gaat het nu om.
Nu is aan de kiezers de uitspraak. Zullen zij zich
laten meesleepen door dezen weerzinwekkenden strijd
om de buit? Zullen zg de „party-leiders" volgen, die
aldus het politieke leven verlagen en verknoeien, die
van de groote eischen, door de ontwikkeling der maat
schappij aan de staatkunde gesteld, geen nota nemen
O zeker, de burgerpartgen kunnen zich de weelde
veroorloven, aan onderlinge hebzuchtsruzies de voorkeur
te geven boven een ernstigen strijd voor verbetering
van de meer dan ellendige toestanden in de maatschappij.
Er wordt veel gebrek geleden, akelig veel ellende, mijne
heeren vrijzinnigen en kerkelijken er wordt onder hon
derdduizenden ook in Nederland iederen dag en ieder
jaar opnieuw een groot tekort in voeding, kleeding, ont
wikkeling, arbeid, rust en ontspanning aangetroffen,
burgerlijke heerschersWeet ge dit niet, ot is u dat
onverschillig
Voor de gebreklijdenden, voor de dagelyks-tekort-
komenden, voor de groote misdeelde arbeidersklasse
daarentegen is dat niet onverschillig. Arbeiders, keert
den rug toch toe aan de burgerpartijen, die voor uw
belangen en nooden alleen in woorden iets gevoelen,
maar als het op ernstige daden aankomt in strijd han
delen met hun woordenGeeft ook nu de vrgzinnige
en kerkelijke burgerpartijen op een gevoelige wijze te
kennen, dat ge niet wilt, dat aldus langer met uw be
langen wordt gespotstemt niet op één der burgerlijke
candidaten. Stemt op den candidaat van dat deel der
georganiseerde arbeidersklasse, dat zich niet wil laten
meesleepen achter den burgerlijken gezagswagen, maar
met kracht en yver strijdt voor de rechten
en voor de vrijmaking der arbeiders. Stemt
op den candidaat der sociaal-democraten
Vrylands matroosjes. Wie heeft in zijn leven
wel niet eens soldaatje gespeeld Zich groot gevoelende
bg dat nadoen van groote menschen? En er pret in
hebbende om ook eens te commandeeren? Zooals ieder
ook wel eens roovertje en diendertje zal hebben gespeeld.
Dat hoort nu eenmaal bij een bepaalden kinderleeftijd.
In dien geest hebben wij het matroosje-spelen van de
jongetjes onder aanvoering van den heer Vrijland opgevat.
En toen wij die jongens zageD, zich met groo'en ernst
moeite gevende om in de pas te loopen en als „echte"
matrozen te doen, vonden wij dat een leuk spel voor
die kinderen.
Maar nu houdt het met dat „spel" niet op. De heer
Vrijland schopt de jongens standjes als ze niet in „tenue"
op straat loopen. En de „oefeningen" worden voort
gezet, niet als spel maar als een ernstig-bedoelde af
richting. De jongens wil men nu vast gaan wennen
aan het matrozenpak, dus de wekelijksche oefeningen
in tenue voorbereiden voor het matrozenleven, en ze
aldus stikum inlijven bij de vloot. Want als dan de
leeftijd voor teekenen voor den dienst is gekomen, niet
waar, jongens, is het niet aardig zoo'n matrozenpak?
en zijn die exercities niet leuk? enz..., en menigeen
komt dau van het matroosjesspel.... in de matrozenhel;
want dat is het matrozenleven voor het grootste deel
der matrozen, jsooals zoo duidelijk blijkt uit de onmogelijk
heid om ondanks de mooiste aanbiedingen een voldoend
personeel voor de vloot te krijgen en uit de wanhopige
pogingen van het grootste deel der matrozen om er vóór
het eind van hun diensttijd tusschen uit te gaan.
Wij achten het onze plicht den heer Vrijland en de
ouders met den grootsten ernst te waarschuwen tegen
dit matrozen maken. Laat de jongens soldaatje spelen
zooveel ze willen, maar past er voor op dat daar geen
vermomde ronzelarij uit voortkomt!
Ook model-ChristenenVan onzen partij
genoot P. de Bruin ontvingen wij het volgende stukje
ter plaatsing:
WAARZEGGERIJ.
Tot voor korten tijd had De Moker de goede gewoonte,
van een wel in lange kleeren gestoken, maar inderdaad
nietig zusje dat Schiedamsch Volksblad wil heeten, geen
notitie te nemen. Het nest wil wel graag door allerlei
grimassen de aandacht op zich vestigen (waarschijnlijk
om haar lezerstal wat te zien vergroot) maar zelfs de
naaste familie steekt zoowat den draak met haar fratsen.
Zoo kweelde het ding ook ietwat over de installatie
als raadslid van ondergeteekende, om naar aanleiding
van het geval dat ik de belofte inplaats van den eed
aflegde, te konkludeeren dat ik godloochenaar zou zijn.
De Moker probeerde het ding te doen verstaan, dat
het ratelde over zaken, waarvan ze niets weten kon
en eigenlijk in haar beschouwing de geheele boel
onderstboven zette.
't Gaf niets het Schied. Volksblad zegt in haar
blad van jl. Zaterdag haar bewering (zie boven) volte
houden.
Dat noem ik durf. Zoover mij bekend is, ben ik
nooit bg het Schied. Volksbl. om consult geweestheb
ik zelfs nooit met een harer redakteuren (ook niet met
den heer of mej. Goslinga) een woord gewisseld en
toch weet men daar dingen te vertellen, die ik meende
dat niemand kon weten.
Arme stumperds, die in de advertentiekolommen van
het Eott. Nieuwsblad uw geld veradverteert, om
uw helderziendheid in koffiedik of uw heksentoeren
met het ei bekend te maken.
Vierkant zijt ge van de baan geknikkerd door het
Schiedamscke wonder, dat zich in het papieren jurkje
van het Schied. Volksblad steektblijft rustig thuis,
geëerde boeren of burgers; spaart de moeite van een
bezoekook zonder dat peilt men hier de diepste
diepten des harten.
Overbodig van m'n dankbaarheid te getuigen, dat
mijn onschuldig persoontje de eer van een objektie genoot.
't Zal me benieuwen of de rekening hoog is.
P. DE BRUIN.
Wij plaatsen dit stukje gaarne, alleen zijn we heter
niet mee eens dat het een goede gewoonte is geen notitie
te nemen van een blaadje als het S. F., om deze reden:
het S. V. wil doorgaan voor door en door christelijk,
is dat in de praktijk dikwijls alles behalve, en geelt
ons daardoor telkens de gelegenheid te laten zien hoe
akelig het politieke christendom er in de praktijk van
zgn werk en zijn daden doorgaans is. Beter dan door
100 betoogen en redevoeringen kunnen wij aldus de
oogen der menschen openen voor het „onzedelgke" van
de „christelijke politiek".
Red. Moker.
Katholieke eetlust. De katholieke Nieuwe
Schiedamsche Courant geeft in haar nummer van ver
leden Zaterdag weer eens een ongevraagd bewijs van
de onverzadelijken eetlust der katholieken. Nu zien
wg met onverdeeld genoegen iedereen smakelgk eten,
ook de katholieken, en wij zouden het onbepaald toe
juichen indien bgv. de rgke katholieken van Schiedam
er eens gezamenlijk voor zorgden dat hun arme mede
katholieken iederen dag een smakelijk middagmaal
konden krijgen.
Maar er is een soort eetlust, die door haar gulzig
heidskarakter en haar slokopmanieren een weinig aan-
genamen indruk maakt, En van dat soort eetlust geeft
onze katholieke zuster in het aangehaalde nummer een
voorbeeld. Zij schrijft daar n.l. over de burgemeesters-,
vacature te Kethel en bepleit de benoeming van een
anti-liberalen burgemeester. Zij vlecht daar evenwel,;
na geconstateerd te hebben, dat Kethel „in onze dagen
nóg eene beslist anti-liberale gemeente" is, deze zin
nen in
„De Katholieken zijn er sterk in aantalde
christelijke partijen hebben er verreweg de meer
derheid."
Jongen, ja, als de katholieken, die er zoo „sterk in
aantal" zijn, dat burgemeestersplaatsje eens konden
opslikken
Wat een eetlustwat een eetlust
önderwijzersactie. De Afd. Schiedam van
den Bond van Ned. Ond. zond ons een afdruk van het
adres aan den Raad der gemeente Schiedam, betreffende
de salarisregeling van het onderwijzend personeel aan
de Openbare Lagere Scholen in deze gemeente met
bijbehoorende Memorie van Toelichting. Zij vraagt in
dat adres „hetzelfde aantal periodieke verhoogingen,"
dus 8, toe te kennen aan de onderwgzers en onder-
wgzeressen zonder als aan die met hoofdakte, en daar
door een eind te maken aan den onbillgken toestand
dat het maximum van een ond. met hoofdakte f 1150.-;
bedraagt. Door een groot aantal becgferingen toont
de afd. het onbillijke dezer ongelijkheid Jen het vol
komen ontoereikende van het, tractement van f800.aan,
Wat dat ontoereikende betreft, halen wij uit de be
cijferingen o. a. dezen slotsom aandat een onder-
wgzersgezin van man, vrouw en 8 kinderen, na aftrefc
van de allernoodzakelijkste uitgaven (huishuur enz.) ei
die voor schoeisel en kleeding, slechts f 44.70 per jaar
overhoudt voor middagmalen, d. i. f 0.1272 ler daS
voor 5 personen.
Het verzoek der onderwijzers is het tegendeel vai
onbillijk en wg verwachten dat onze partijgenoot in
den gemeenteraad er een hartig woordje ten gunste
van zal zeggen. Want de onderwijzers, het moderne:
hoeden-proletariaat, zijn al evenzeer slachtoffers vai
de maatschappelijke „orde" der burgerij als het ge
heele verdere proletariaat.
Een opmerking intusschen naar aanleiding van de
aangehaalde cijfersook blijkens die cijfers is de plaats;
van den onderwijzer in den klassenstrgd aan de zijde
der arbeiders.
Gemeentewerklieden. In het laatste nummer
van de „Gemeentewerkman" komt van den Schiedam-
schen correspondent het volgende stukje voor, dat wi
met instemming overnemen:
„Eendracht maakt Mach t."
Hoe oud deze zinspreuk ook is, toch schijnen de
meeste gemeente-reinigers hier ter stede dit nog maar
niet te kunnen, of liever gezegd, te willen begrijpen,
tenminste wanneer het betreft het aansluiten bij den
Bond van Nederlandsche Gemeentewerklieden.
Nog altijd zijn de meesten hunner niet bg ons aan
gesloten en om welke reden kan ik maar niet begrijpen
Dat de contributie hen tegenhield vóór de loonsver-
hooging, dat neem ik aan, doch nu wij allen verschenen
Januari verhooging hebben gekregen, die bij de meesten
f 1.— per week bedraagt, kan ik mijzelve dat niet
meer wijsmaken, temeer, daar juist het tegenoverge
stelde is gebleken.
Eenigen onder de reinigers opperden het plan een
loterij-vereeniging op te richten waarvan de contribntis
zou zijn 10 ct. per week, juist zoo veel als een lid van
den bond betaalt en ziet, zonder slag of stoot komen
bgna allen met hun dubbeltje aandragen en spelen men
in de loterg, in de hoop dat er misschien wat te halen
valt.
Opmerkelijk, dat zoowel degene die bondslid is,
die welke onze grootste tegenstanders zfn, in dit geva
de bedoeling der zinspreuk Eendracht maakt MacM
direct verstonden.
Dus is het mijns inziens niet de contributie die d:
meeste leden van de hier bestaande vereeniging 0i!
Belang tegenhoudt om gich bij ons aan te sluiten.
Maar wat zal dan de reden wel zijn
Is men misschien bang voor miskenning der superiea
ren, wat ik ook zeer betwijfel, daar het genoeg bekend
is, dat laatstgenoemden den bond juist wel erkennen
Mij dunkt wanneer er eene vereeniging van arbeiders
bestaat, (of dat nu arbeiders zgn in dienst dei gemeente,
of particulieren dienst) die den naam draagt „Ons Be-
nddanopdenSoc.-Dem.
1) „De Standaard" schrijft in een driestar o. a. dit„De liberale
candidaat Versteeg is niet le premier vena de eerstede
beste, Heb. M.) Hfj beschikt in het district over grooten invloed,
en is kerksch er bij." Hier hebben we dus met het nieuwe
type van een kerkschen paganist te doen, een speciale
nieuwigheid uit de Kuyperscbe kweek erg.