1 1 ZATERDAG 7 Maart 1908. 8e Jaargang. ORGAAN der Afd. Schiedam en Vlaardingen der Sociaal demokratische Arbeiderspartij. Stnito Yoor 't eerstyolgend nnmmer moeten uiterlijk Woensdag a.s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn JÜe Moker Aan de Stadsabonnees. Aan de Postabonnees. De 8e Jaargang. Katholieke zeden en arbeidersoiganisatie. ABONNEMENTSPRIJS: bij vooruitbetaling. 25 cent per kwartaal franco per post 30 cent Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktie Gebouw „COKSTA1STIA", Hoogstraat. Bureau van Administratie Rhoonschestraat 7boven AD VERTEN TIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. is eiken Zaterdag verkrijgbaar: Te Schiedam: Nieuwsticht N. Z. 32. Groote Markt 3. Zalmstraat 22. „Constantia", Hoogstraat. Te Vlaardingen: Markgraafstraat 20. Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne menten aangenomen. De abonné s worden verzocht bij adresverandering daarvan kennis te geven aan de Administratie. En laten alle lezers er dan voor zorgen, dat er voort durend nieuwe abonné's en lezers bij k men. Dan kan de 8e jaargang beantwoorden aan zijn doel en dan zal evenzeer de politieke als de vakbeweging daar wel bij varen. Sterk door eendracht en samenwerking. Voorwaarts met gemeenschappelijke krachten Met 1 Maart is het nieuwe kwartaal ingegaaD. Deze en volgende week zal de looper en loopster de kwitantie aanbieden. De Administratie. Met 1 Maart is het nieuwe kwartaal ingegaan. Gij zoudt het werk van de administratie verlichten, zoo gij het verschuldigde bedrag, groot 30 cent overzendt Na den 15en Maart wordt er per postkwitautie, groot 37V2 cent, over het bedrag beschikt. Wij verzoeken dringend niet na den loen Maart post wissel te verzenden. Dit brengt maar onkosten mee. De Administratie. De Moker bestaat nu 7 jaar. Opgericht door een paai partijgenooten, die inzagen dat meer dan elders nog te Schiedam een geregelde schriftelijke propaganda noodig was, is De Moker na eenige jaren afdeelingsorgaan ge worden. Daarna werd ook Vlaardingen door ons blad bewerkt en toen daar een afdeeling der S. D. A. P. was ontstaan werd De Moker ook orgaan van die afdeeling. Na is de werkzaamheid van ons blad uitgestrekt tot Maassluis en wij hopen dat na niet al te langen tijd ook daar een afdeeling onzer partij zal worden opgericht. Deze eenvoudige feiten wjjzen op den groei van onze beweging in deze streek, een groei die ook gunstig op den vooruitgang der vakbeweging heeft ingewerkt. Van een wezenlijke vakbeweging was in den tijd van de oprichting van De Moker nog geen sprake, alles sliep nog den slaap van den onverschilligen en den dronkaard. De S. D. A. P. en niet het minst De Moker heeft partij weten te trekken van de langzame ontwaking van Schiedam, ontwaakt door de opkomst van nieuw indu strieel leven. Er is zeer langzaam maar ook zeer zeker een kentering gekomen in de toestanden en daarmee ook in de opvattingen en inzichten. En op dit oogenblik omvat de vakbeweging reeds een groote 400 georga- niseeiden. En evenals de S. D A. P. in De Moker haar orgaan heeft, heeft nu ook de vakvereeniging te Schiedam naast haar eigen vakbladen De Moker aan genomen als terrein van behandeling der plaatselijke vakkwesties en vakgebenrtenissen. •Maar door deze groeiveranderingen is ook de werk zaamheid van De Moker veranderd. Door de Bruin Deemt onze partij actief deel aan de werkzaamheden van het gemeentebestuur. Door de vakvereenigingen en het centrale lichaam den Bestuurdersbond kan nu ernstig aan wezenlijke vakactie worden gedaan. Voor De Mokerhet plaatselijk orgaan van politieke partij en vakbeweging, is dus de taak weggelegd, dat optreden propagandistisch voor te bereiden en voor nieuwe pro paganda te gebruiken. Wij noodigen onze vrienden uit, zich hiervan ernstig rekenschap te geven en ons hun meiewerking en hulp in zóó gioote mate te verleenen dat De Moker aan deze plicht kan voldoen. Houdt ons steeds goed op de hoogte van al wat er in uw eigen kringen gebeurt en zendt ons steeds tijdig de berichten en inlichtingen die noodig zijn om ons aller gemeenschappelijke zaak, de arbeiders beweging, te dienen en vooruit te helpen zooals dat alleen kan bij algemeene en voldoende samenwerking. „De Voorhoede," het weekblad van Mr. Aalberse, neemt in zijn la,atste nummer „het volgende actueele en uitstekende artikel" van „De Volksbodeover. Dat artikel handelt over „de uitspattingen van Vastenavond", wekt op tot „een druk huisbezoek" om daardoor te trachten „zooveel mogeljjk het getal slachtoffers van het alcoholisme en van een dierlijk genot te beperken", en waarschuwt tegen berusting en lijdelijk toezien'„in de meening: het helpt toch niet. want daardoor kankeren slechte zeden dieper in ons volksleven in." En dan verzekert „De Volksbode" en stemt „De Voor hoede" daarmee in, dat tal van Katholieke a'beiders 20, 30, 40 en nog meer guldens in „de drie dragen van Vastenavond" verbrassen, waardoor zij „armoede, bittere armoede en ellende, ziekte naar het lichaam, stompzin nigheid van geest en verderf naar de ziel" koopen. Wanhopig roept het dan uit„Neen, werklieden, om Godswil, neen, verstompt vnoe geestvermogens en bederft uw karakter niet door het gif van den alcohol, dat langzaam maar zeker uwe lichamelijke kracht en alles wat edel is in u verstikt." Met kiacht dringt het blad dan aan op deelneming aan „de moderne a:beidersorganisatie", die dan toonen moet „dat zij beter hare roeping weet te vervullen en alle weerbare mannen op-oepeu om hier te helpen en voor den afgrond van zedelijke en maatschappelijke ellende waarin zoovelen zichtbaar dreigen te storten, waarschu wend haar halt doen hooren." Voordat wij enkele stukken uit dit artikel gaan be spreken, willen wij eerst de volgende feiten vermelden Den 14 October 1907 schreven pastoor J M. Langew^n, pastoor A. Verhoeven en pastoor H. J. A. Coppens een ingezonden stuk voor de Isieuwe Schiedamsche Courant waarin o. a. deze zinnen voorkwamen Dames en Heeren, die prijs stelt op een beslist netten cursus, sluit u aan bij den Danscnrsus in liet gebouw van den R. K. Volksbond, waar uw lidmaatschap het zedelijk peil van dezen cursus zal verhoogen en hooghouden, terwjjl door het Bestuur van den Volksbond voor de netheid van den cursus wordt ingestaan. In het gebouw van den R. K. Volksbond wordt zóó veel alcohol verbruikt, dat de jaarljjksche pacht van het bnffet dezer Katholieke „arbeiders"-onderneming niet veel minder dan f 2000.opbrengt. Op Zondag 1 Maart werd 's avonds een vastenavond bal gegeven door bovengenoemde R. K. Dansclub, aan bevolen door de 3 genoemde pastoors, waarin het op een vreeselijke manier is toegegaan. Bijna den geheelen avond door is er gevochten. Menigeen liep een blauw oog op. En de kastelein werd zóó mishandeld, dat hij, naar onze berichten luiden, een aanklacht wegens mis handeling wil indienen. Van dit laatste zullen het Bestuur van den Volksbond en de 3 dansclub-bescher mende pastoors hem natuurlijk wel afhouden, maar reeds de bedreiging het te zullen doen, voldoet om den aard van dit dansen onder pastoorsbescherming op Zondag avond ter inluiding van de Vasten te teekenen. Lezers, is er niet een reusachtige tegenstelling tusschen deze feiten en de „wenschen" van Mr. Aalberse en De Volksbode Wat bljjkt intusschen even goed uit de aangehaalde feiten als uit de krasse waarschuwingen van Volksbode en Voorhoede? Dit blijkt er uit: dat de Katholieke Kerk en het Katholieke geloof niet in staat zjjn, „de verdierlijking" der Katholieken te beletten, de „inkan kering van slechte zeden" onder de Katholieken tegen te gaan, en „de verstomping der geestvermogens, de bederving van het karakter en de verstikking van al wat edel is" te voorkomen. En ook bljjkt er dit uit dat de Katholieke geestelijkheid nog liever haar geesteljjk cachet drukt op dansclubs die verd e lijke, karakter- bedervende avonden geven als de aangeduide, dan dat zij de kans loopt haar schaapkens kwjjt te raken door te handelen zooals de T olksbode en Voorhoede aan bevelen. Dat is nu op zich zelf wel niets nieuws. Maar het kan geen kwaad, dat aan de hand van zoo sterk spre kende feiten nog eens extra in het licht te stellen. Want de Katholieken gaan nog meer zonder ophouden voort liet voor te stellen, alsof nergens beter dan in de Katholieke Kerk en in zuiver Katholieke kringen de reinheid van zeden en de hoogheid van levensopvatting bewaard worden. Zij doen het nog maar steeds voor komen, of de Katholieken tegenover alle andersdeukenden afsteken in deugd, levensernst en geloof, als de dag tegenover den nacht of als het goed tegenover het kwaad. En dat schrijven zij dan toe aan de zuiverheid der Katholieke leer en de heiligheid der Katholieke Kerk. beiten als de aangehaalde zijn opnieuw over tuigende bewijzen, dat dit alles logen is en schandelijke bluf, boerenbedrog en ergerlijke opsnijderij. En zij leveren daarentegen het bewijs dat de Katho lieke Kerk en het Katholieke geloof dat in het geheel niet kunnen en dat de Katholieke geestelijkheid alles door'den beugel laat als men het geestelijk gezag maar blijft erkennen en daardoor de macht der Kerk op aarde slechts hel;t in standhouden. De „verdierlijking" der Katholieken eu al wat Volksbode en Voorhoede verder opnoemen laat de geestelijkheid kalm voortgaan en neemt sij zelfs onder geestelijke voogdij; niet de geestelijke zending onder de menschen is hoofdzaak; de hoofdzaak is de handhaving van het gezag der geestelijkheid en daarmee van de Kerk, zelfs als dat moet gaan ten koste van den zedeljjken achteruitgang de geloovigen, een zóó belangrijk zedelijk verval, dat Katholieke bladen als De Volksbode en De Voorhoede daartegen op zóó buitengewoon k'asse wijze meenen te moeten waarschuwen. Een enkel deel van het aangehaalde artikel willen wij nog nader bespreken. Mr. Aalberse en De Volksbode, waaruit hjj met zooveel instemming dat artikel overnam,' raden den arbeiders aan, die „verdierlijking" en dat afgrijselijk zedelijk verval tegen te gaan door ja, lezers, van een goed Katholiek zou men verwachten, dat hij al die gruwelen zou willen bestrijden door het Katholieke geloof en trouw aan de Katholieke Kerk; maar dat zeggen Mr. Aalberse en hun vrienden niet', zij weten dat zij daarmee de arbeiders bij den duivel te biecht zouden zenden. Daarom raden zij de arbeiders aan, die verdierlijking en dat zedelijk verval tegen te gaan doorde moderne arbeidersorganisatie. Wij zijn het daarmee volkomen eens. Alle kerkge nootschappen, ook het Katholieke, zijn onmachtig geble ken, de „verdierlijking" en het zedelijk verval harer aanhangers tegen te houden. Zij trachten door kerkelijke machtsmiddelen de leden harer kerken nog onder haar invloed te houden, maar den wezenlijk godsdienstigen, zedelijken, geestelijken invloed ?ijn zij kwijt. En zij moeten zich wel schikken in de toelating en bescherming van dansclubs als in den R. K. Volksbond te Schiedam. Wil men nu de arbeiders, ook die onder kerkelijke voogdij, niet geheel laten „verdierlijken" enz.dan zit er niets anders meer op dan ze op te wekken tot deelneming aan demoderne arbeider organisatie. Katholieke arbeiders van Schiedam en omstreken, denkt over deze dingen eens goed na. Uw verheffing, uw materieele en zedelijke verheffing hebt* ge niet te verwachten van uw Kerk of uw geestelijke adviseurs, maar van uw eigen onafhankelijke (dat isde moderne) arbeidersorganisatie. Gordt n aan tot den strijd der moderne arbeidersorganisatie tegen het kapitalisme. Strijdt in de moderne arbeidersorganisatie vóór uw materieele en zedelijke vrijmaking. Onder de geestelijke voogdij zjjn ook de Katholieke

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 1