Vlaardkigsche lJzerkoekjes. Maassiuissche Moppen. L is Hobbe van der Laan, een Friesch-Amerikaansch demokraat. II zijn de Maten, die gerechtigheid moeten geven. N is Nolet, die maakt op de stembureau's het meeste leven. O is de Onzin, dien menig verheeroomd mensch uit slaat. P zijn de Pijlen die men afschiet op den sociaal- demokraat. Q is de bekende kerkelijke Quibus met de groote trom. K dat is Eis, soms verstandig, meermalen dom. is papa Smit, bij opstootjes vooraan. T is de Toekomst, die lacht ons aan. U is de Uil door 't clericalisme bekoord. V is de Vooruitgang waarvan de a ti niet graag hoort. W dat is "YVittkampf, verdediger der groote liên. X zijn de X-stralen om sociale wetten te doorzien. IJ is het IJzer dat de Moker steeds smeed. Z zijn de Zorgen, door de Schiedamsche heeren aan aan de arbeiders besteed. B. Bloedgeld. Ziedaar de geijkte term, waarmede onder de arbeidende klasse de belasting, door haar op te brengen, aangeduid wordt. Een krasse uitdrukking maar waar. Men moet al over een groote brutaliteit beschikken om dit te durven ontkennen, of totaal onbekend zjjn met h' t arbeidersleven dat vanaf de wieg tot aan het grat, één lange, eiudelooze marteling is om dat „leven" door te scharrelen en te wriemelen. Toch zijn dezulken er natuurlijk wel. Laten we alleen maar herinneren aan zeker raads lid, die bjj de besprekingen in den Raad over progres sieve heffing, de opmerking durfde maken, dat de belasting hier in Vlaardingen nog geen eens zoo onbil lijk was, want als je het goed ging uitrekenen zoo zei hij dan dragen de arbeiders nog geen eens hun aandeel naar verhouding natuurlijk bjj in de openbare straatverlichting Dat was dan iemand n.b-, die zelf met zijn geld geen raad weet, zooals men pleegt te zeggen. Maar als je het goed gaat uitrekenen dan betaalt zoo iemand ook weer natuurlijk naar verhouding van zyn inkomen nog veel minder dan een arbeider. De laatste toch betaalt van zijn tekort, de eerste van zijn overvloed. Dat is het immoreele van ons tegenwoordig belas tingstelsel. Trouwens, een volmaakte afspiegeling van onze klas- semaatschapdij. En nu zegge men nietnou ja, 't is De Moker maar die het zegt, neen, men moet de menschen maar eens hooren, nu de aanslagbiljetten van den Hootdeljjken Omslag weer bezorgd zijn. Velen zullen dit jaar weer meer moeten betalen dan een vorig jaar, terwijl die centen zoo broodnoodig in het huishouden gebruikt kannen worden. En het is eigenaardig het gemopper daarover van goede anti-revolutionairen te hooren. Ze kunnen geen woorden, scherp genoeg, vinden om hunne ergernis over dat maar steeds zwaardere lasten op den arbeider leg gen, te uiten. Maar dit is zeker, ze mogen mopperen en klagen, ze hebben het toch feitelijk zichzelf te wijten. Bij ver kiezingen, wanneer sterk op hunne socialistenvrees ge werkt wordt, gaan ze als een kudde schapen stemmen op den man, die pogen zal die lasten te verminderen pardon, precies andersom. Wie dus niet hooren wil, moet dan maar voelen. Een referaat van den heer Jan Schippers. De vorige week had in de zaal „Harmonie" de jaar vergadering plaats van de Ver. ter bevordering der Nederl. visscherij. O.m. is daar door bovengenoemden beer een referaat gehouden over het arbeidscontract voor zeevisschers. Men bedenke dat de heer Schippers reeder is. De conclusie van zijn betoog was, dat hij hoopte dat het contract niet te bindend voor den werkgever zijn zon. Natuurlijk 't Zou verwonderlijk zijn indien het anders was. Och, we kennen de argumenten van heeren werk gevers en wij weten ook dat ze alles al gauw te bin dend vinden, indien er soms voor de arbeiders belang rijke dingen tot stand worden gebracht. Men versta ons echter niet verkeerdwe willen hiermede niet zeggen, dat het aangeboden arbeidscon- contract een zegen is voor de arbeidende klasse. In tegendeel 1 Maar wel willen we dit zeggen, dat de heeren o, zoo gauw moord en brand schreeuwen indien de vrijheid wordt aangerand. Dat is te zeggen, de vrijheid die een werkgever noo- dig heelt om zijn arbeiders uit te buiten om een onge breidelde overmacht op hen te kunnen uitoefenen „de concurrentie te kunnen volhoudenin één woord om het winstcijfer op „peil" te houden. Dat is de vrijheid, die het werkgeversdom liefkoost jnet eene volmaakte liefde. En of nu de arbeider al krepeert en of hij door economische overmacht feitelijk met handen en voeten gebonden is aan zijn broodheer probeert niet die ketens (slavenketens zijn hetstuk voor stuk, door middel van de vakorganisatie en de wetgeving wat minder knellend te maken, dan, ja, dan komt de dierbare vrijheid in gevaar en al wat werkgever is, hetzij Jood, heiden of Christen, ze vormen één gesloten gelid om die die:bare vrijheid te beschermen, ten koste van bet geluk en de welvaart van duizenden en nog eens duizenden. Och ja, we hebben er reeds meermalen op gewezen, dat in de afd. Vlaardingen van de vereeniging ter be vordering der Nederlandsche visscherij, alles wat werk gever is, broederlijk samenwerkt en de heeren zich heusch niet door politieke domine's, dito kapelaans of dito rabbi's in aparte hokjes laten indeelen. Integen deel, ze zijn het roerend eens, wanneer er werkgevers- belangen moeten verdedigd worden. Want, toen de heer Schippers zijn rede geëindigd had, loonde dit ge mengde gezelschap hem met een hartelijk applaus. Wanneer zullen de arbeiders begrijpen, dat ook zij tegen de klasse van werkgevers, als klasse eendrachtig lijk den strijd hebben aan te binden Een nuttig; geschriftje wordt door de kuipers- gezellenvereeniging „Wij streven naar Verbetering" onder de vakgenooten verspreid, waarin met klem wordt aangedrongen tot aansluiting bij de vakvereeniging. „Makkers, wanneer aldus is de titel van bedoeld propagandageschrift en bevat, behalve wat wij reeds memoreerden, nog enkele andere belangrijke zaken, wat betreft den arbeidsduur en de ontwikkeling, die h-t kuipersbedrjjf thans door maakt van klein tot groot bedrijf en ook de volkomen regeloosheid die in dat bedrijf nog regel is. Laten wjj, wat betreft den arbeidsduur, enkele zin sneden citeeren, waaruit blijken zal, dat de 10-urigen atbeidsdag inzonderheid voor de kuipers, geen overbo dige maatregel is. Wij lezen toch „En dan timmeren wij maar raak, 11, 12, 14 uren van den lieven langen dag, want de werkdag is maar bij enkele patroons geregeld en met de regeling van de productie houdt men in het geheel geen reke ning. Vrijheid, blijheid heerscht op dit gebied. Vrijheid, blijheid, ja, voor de Patroons, niet voor u. Want als gij een man zijt met een hart voor uw gezin, dan zult gij al het mogelijke doen om in hun onderhoud te voorzien en dat zult gij niet kunnen zon der te jagen van den eenen werkdag in den anderen. "Als gij 's morgens naar uw werk gaat, slapen uw kinderen nog, als gij 's avonds thuiskomt, slapen zjj weer." Dat is het beeld, wat in het boekske van de „droge" kuiperijen gegeven wordt. Inderdaad een le-ljjk beeld En dat nog akeliger en somberder zou worden, in dien de geestelijke afstomping der arbeiders, die van zulk een langen werkdag het ge?olg is, in cijfers ware weer te geven. Van de „natte" kuiperijen lezen we o.m. „De cijfers, die wjj (ook in De Moker werden ze vorig jaar gepubliceerd) daaromtrent den vorigen zomer pu bliceerden en die naar wjj hopen ook door u zjjn opge merkt, bewezen dat in het seizoen den vrijen Zondag moet worden gebruikt, niet om met de uwen die door te brengen op een vgze als gevoel of levensbeschouwing u dat wenschelijk maken, maarom uit te rusten van den 80, 90 of 100-urigen werkweek, die u een voudig wordt opgelegd en aan het eind waarvan we een loon ontvangen dat buiten ons om wordt berekend. Een werkweek ook waarin wjj niet eens zelf helpen bepalen het aantal en de tijd der schafturen. En terwijl een groot gedeelte onzer vakgenooten zoo een maand of vier, vijf van het jaar doorbrengt, blijft daar een kleiner gedeelte op de werkplaatsen ploeteren en zwoegen aan het zware eentonige handwerk, 11, 12, 14 uren van den lieven dag. Zoo is de toestand in het kort n weergegeven." Verder worden in het geschriftje de „bezwaren", die speciaal van Christelijke of beter gezegd kerkelijke zijde tegen de neutrale vakorganisatie worden aangevoerd, onder de oogen gezien en weerlegd. Zoo ook het praatje, dat de neutrale vakorganisaties socialistisch zijn. Eu het eindigt met een krachtige opwekking van onzen partijgenoot Henri Polak tot aansluiting bij de vakor ganisatie. Moge het resultaat, wat de kuipersgezelleüvereeniging zich voorstelt met de verspreiding van dit propaganda- geschriftje te bereiken, schitterend zijn. Concentratie. Zooals wjj reeds vroeger be richtten, zullen de bond van Houtver(be)werkers en de Kuipersgezellenvereeniging „Wij Streven naar Verbete ring" zich vermoedelijk wel oplossen in één bond. Althans de besturen van de diverse organisaties zijn er allen voor de fusiè tot stand te brengen. Zaterdag 13 Juni zullen de kuipers in huLhoudeljjke vergadering daarover te beslissen hebben. Komt de fnsie tot stand dan zal de Bond op de volgende grondslagen worden opgericht De houtverwerkersbond telt thans in vier afdeelingen 200 leden met een kassaldo van ongeveer f 400. Dit bedrag met een gelijk bedrag door „Wij Streven" te storten wordt dan het kapitaal waarmede begonnen wordt. De bondscontributie zal 16 ct. bedragen. De kuipers betalen nu reeds 22 ct. per week, de houtbewerkers daarentegen minder, zij zullen dit echter zoo spoedig mogelijk opvoeren. Van deze contributie wordt 12 cent afgedragen aan het hoofdbestuur, zoodar, uit de overschietende 4 ct. de huishoudelijke uitgaven kunnen worden bestreden. En de 6 ct. die „W. S. n. V." reed-i meer heft, aan gewend kunnen worden voor plaatselijke doeleinden. Uit de bondscontributie zal ook bestreden worden de uitkeering bij ziekte. Deze zal bedragen 50 ct. per dag en ten hoogste 50 dagen worden verstrekt. En eindelijk wordt voorgesteld tot het aanstellen van een gesalarieerd propagandist en het uitgeven van een maandblad. Zaterdag zullen de kuipers te beslissen hebben of zij op deze voorwaarden de fusie wenschen. 't Zal ons verheugen als zij daartoe overgaan. Samentrekkirg van kracht welk middel zou er anders zjjn om resultaten te verkrijgen In dezelfde huish. verg. zal ook beslist worden tot al of niet aansluiting bjj het Bureau voor Arbeidersrecht. Het jolig christendom. De tijden zijn ernstig Want bedroevend is het te zien hoe de reflectie inwerkt op het instinctieve leven! Stemt het niet tot groote droefenis, wanneer we zien dat de vrouw van den eersten minister zich op het tooneel beweegt en dus met duivelskunsten omgaat.Of is het niet een ergernis wanneer de eerste minister zelve, en ook hij, die luistert naar den naam van Talma, leden zjjn van de „Witte Sociëteit" in den HaagIs het niet om in heiligen toorn te ontbranden, wanneer we zien dat het Dageljjksch Bestuur onzer gemeente goede Christenen toch en die heeren die lid zijn van de afd. Vlaard. der Ver. ter bevordering der Nederl. Visscherij en tevens goed anti-revolutionair zijn, te zien uitvaren voor een pleiziertocht op de rivier, waarbij de muziek heel lustige en vroolijke deuntjes speelde.... Maar, opmerkingswaardig, toen de boot haar tocht begon en het lustige wjjsje van„Jan-kietelt me," over de wateren klonk, toen was ook nog een ander geluid te hoorentoen rolde de donder door de lucht en kliefden de bliksemstralen het luchtruim, en toch, toch ging men op die boot daar maar zyn gang en durfde men het aan, op zulk een wijze de elementen te tarten!.,.. Beeft! gjj kleine luiden! Als zoo uw voormannen handelen, wat moet daar dan wel niet het gevolg van zijn? 't Is eenvoudig ontzettend! Schouwburg-genot. Het Gereformeerde Week blad gaat in zijn laatste no. heftig te keer tegen het tooneel. Heeft de redactie er wel aan gedacht, zijn partijgenoot mr. Theo Heemskerk, een exemplaar van dat nummer te zenden? Immers mevrouw Heemskerk zelve trad dezer dagen nog als tooneelspeelster te Am sterdam op. Of is hier weer een nieuw voorbeeld van de juistheid van het gezegde over den balk en den splinter? Christendom en sociaal-democratie. Ook te Maassluis maakt het anti-revolutionaire politieke Christendom druk gebruik van de laatste artikelen van F. van der Goes in Het Volk, waarin deze de meening verdedigt, dat het proletariaat in wezen godsdienstloos moet wezen of worden, omdat het door de economische omstandigheden daartoe gedwongen zou worden en dat het socialisme feitelijk godsdienstloos is. Verzwegen wordt daarbij natuurlijk, dat van der Goes de arbeidersfctose godsdienstloos noemde, maar duidelijk daarnaast aan toonde, dat de politieke organisatie der arbeiders niet anti-godsdienstig is. En eveneens wordt daarbij ver zwegen, dat van der Goes de meening van slechts een zeer klein clubje leden der S.D.A.P. weergeeft, terwijl verreweg de overgroote meerderheid der leden de tegen overgestelde of een zeer afwijkende meening voorstaat. Verzwegen wordt voorts ook, dat er beslist-geloovigen, orthodoxen zoowel als modernen, lid der S.D.A.P. zijn. Dit mededeelen van een enkel soort uitlatingen is de mededeeling van een deel der waarheid. De voorstelling, alsof de geheele S.D.A.P. de gods- dienstlooze, anti-godsdienstige, opvattingen van F. van der Goes deelt, is een besliste leugen, die een zich Christelijk noemend blad als het Gereformeerd Weekblad zelfs niet op gezag van De, Rotterdammer mocht plaatsen. In elk geval bewijst ook dit voorvalletje weer, hoe zwak onze tegenstanders zich tegenover ons gevoelen. Anders zouden zij zich niet laten verleiden tot het ge bruik maken van leugens en halve waarheden. Zwerversleven. In ons Arnhemsch partijblad De Arbeid vonden wjj de beschrijving van eens armen zwervers dood. Er zjjn veel van die zwervers. Dat

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 3