JAMIN!
JAMIN!
HET VOLK
Mevrouw SGHAMLE,
Koopt niets van
Koopt niets van
Sociaal-Democratische Artóim-Partij,
„BE MOKER".
DE NOTENKRAKER
INVULLINGSBILJET.
Bureau voor Arbeidersrecht.
Hugo de Grootstraat 91
Arbeiders.
AD VERTENTIËN.
DE ZOETE TOKO.
DE ZOETE TOKO,
Alle voorbehoedmiddelen
van den N. M. Bond zijn
in groote sorteering ver
krijgbaar tegen de goed
koopste prijzen bij
Abonneert U op
DAGBLAD VOOR DE ARBEIDERSPARTIJ,
10 cent per week; fl.30 per kwartaal
15 cent per week; fl.95 per kwartaal
die zich boven „stof" en zinnen" verheit. Dat is,
wat het Christendom onsterfelijk uitsprak in de groote
beelden van Broederschap en Godsrjjk als ideaal
en wet voor mensch en mensckheid.
Het kapitalisme is een stelsel met deze beide ge
dachten in strijd. Het is het stelsel, niet van de soli
dariteit, maar van de zelfzucht, niet van de rede, maar
van de blindheid, niet van de opbouw en verheffing van
den geest, maar van de stofvergoding. Zjjn leus is
„ieder voor zich, en de duivel neme de achterhoede."
Zijn productie is een voortbrenging om persoonlijke
winst, het doet er niet toe, of die veel of weinig of
niet samenvalt met algemeen belang.
Zijn wezen is strjjd tusschen ondernemers om de
winst, tusschen arbeiders om het loontusschen beide
de klassestrijd op de wereldmarkt de bloedige volkeren-
krjjg. Dat kan niet anders waar de productiemiddelen
privaatbezit zijn, machtsmiddel tot willekeurige over-
heersching en bevoordeeling van een enkele groep,
bronnen van zelfzuchtige winst, voorwerp van alge
meen onderlingen strpd, in plaats van gemeenschaps
middel tot redelijk en veilig bestaan.
Het is het stelsel van de blindheid, het produceert
niet wat noodig is maar wat gevraagd wordt, het brengt
armoede door overproductie„vraag en aanbod" be-
heerscht de loonen en het toeval der geboorte de maat
schappelijke positie, crisis en werkloosheid treden ver
woestend op.
Het is het stelsel van de stofvergoding arbeid wordt
een zielloos, vreugdeloos zwoegen om het loon, of een
heete dorst naar gewingeld wordt de maat van alle
dinghet geeft eer en vrijheid en macht, ook aan den
brutalen woekeraar, den geesteloozen bezitter„voor
uitkomen in de wereld" wordt het levensdoel, dat is
grooter worden in aanzien en uiterlijk bezit.
De wetenschap wordt door velen slechts geëerd om
hare practische toepassingen, kunst als een „beschaafde"
ontspanning, godsdienst misschien als een middel om
het volk rustig te houden, of als een verzekeringspremie
voor eigenzinnelpke „zaligheid". Zoo worden de edelste
schatten, het hoogste leven van den geest miskend en
ontwgd. Zoo ontheiligt de woekergeest den tempel.
Zoo bljjft de menschheid een verscheurde, verdeelde
hoop, arm aan innerlijke rijkdom en beschaving, arm
aan geest.
Maar in het kapitalisme, dat de eenheid verscheurt
en den geest verarmt, zien wij reeds de mogelijkheden
en de krachten groeien voor een nieuwe, betere orde.
Beide in de stoffelijke voorwaarden en in de zielen der
menschen. Kleinbedrijf, grootbedrijf, reuzenbedrijf, het
wijst van zelf naar gemeenschapsbedrijf. Staat en
gemeente krijgen een anderen werkkring, Coöperatie
en organisatie vervangen particuliere mededinging. De
arbeidersklasse ontwaakt, en erkent de oorzaak van
haar maatschappelijke druk. De begeerte naar een
redelijker, rechtvaardiger, schooner, blijder wereld groeit.
In de verte rijst de dageraad van het Socialisme. Een
nieuwe maatschappelijke orde, waar de individuen niet
langer vechten om de bestaansmiddelen en een enkele
klasse niet bezit, wat allen moet dienen. Gemeenschaps-
bezit van productiemiddelen, ziedaar geen wondermiddel
tegen alle kwalen, geen „hemel op aarde", maar een
eenvoudige regeling, die een redelijke, rechtvaardige
samenleving mogelijk maakt. Eene voortbrenging ten
algemeene nutte, waar ieder zijn eigen plaats in het
groote geheel inneemt, naar eigen kracht en aanleg,
een maatschappij niet van gelijken, maar van gelijk-
berechtigden. Nieuwe volksgemeenschappen in interna
tionalen bond en vrede. Zoo reikt onze arbeidersbeweging
naar het groote doelde solidariteit der menschheid.
En als het heet in hare liederen acht uur aan onzen
geest gewijd, dan spreekt daaruit het besef en de wil,
dat de nieuwe maatschappij eene moet zijn van inner
lijke'beschaving en geestelijken bloei.
Lief is ons het Socialisme als de krachtige beweging
tot opheffing van de arbeidersklasse uit lijden van
smaadheid en ontbering. Donker waren de dagen en
vreugdeloos de jaren van menigeen die kwijnde onder
den druk van een harde maatschappij. Zie, nu rijzen zij
op en hun harten kloppen van nieuwe verwachting
hun oogen zien in toekomsten van licht en leven. Een
vreugde is het hun opgang en voorttocht te zien. Lief
is ons het Socialisme zooals het rondgaat om de vuile
krotten te sloopen in de duistere sloppen, om de fabrieks-
slaven en de armoekinderen zonneschijn en vrijheid, den
ouden werkers eere en veiligheid te brengen. Lief is
ons het Socialisme, als het toornige protest tegen de
harteloosheid en de bekrompenheid van een „voldane
bourgeoisie", als de vlammen der verontwaardiging over
rechtsverkrachting, klassemoraal, koloniale misdaden,
schijnzedelijkheid en schijngeloof. Lief als de kreet om
recht en vrjjheid, als de levensbegeerte van een ont
waakte menigte, die de belofte heeft gehoord van
rijker leven.
Maar het meest, omdat het de grondslag wil zijn
van een nieuwe maatschappij van nieuwe menschen.
Omdat het een nieuwe gemeenschap wil v.m vrije
mannen en vrouwen, een levend geheel van vrjje per
soonlijkheden.
Daar zullen de kunstenaars hunne werken scheppen
voor hun gansche volk. Daar zal men de goddelijke
stilte kennen, en elke levende heilswaarheid bewaren,
en nieuwe vondsten willen doen, en het wonder zal te
lezen staan in de oogen van menschen, die leerden
zien in de diepten van de Eeuwigheid en het eigen ik.
Maar kinderen zullen spelen tusschen de bloemen der
Natuur, en vrjje menschen bouwen in schoone, een
drachtige kracht aan den Tempel der menschheid.
Zóó werd ons Socialisme een grootsche poging tot
vervulling van den stroom der besten uit alle tijden,
een schrede voorwaarts van de menscheid, in de richting
van haar aanleg en roeping. En wie het zoo aanziet
en wil, verheft de stem, en zegt ook tot anderen:
„Komt dan met ons in vreugde en veiligheid, want
onze gang is die van 't Leven zelf."
STBUNPEMISG.
Schiedam.
J. M. 7 centK. 2 centDe Moker 10 cent„Utrecht'
2 cent'k heb niet meer 1 cent.
In de Bus.
Deze week A. 10 centB. 10 centC. 9 centD,
1 cent. Vorige weekEvenzoo.
Vlaardingen.
2 cent overschot.
Maassluis.
6y2 cent overschot.
Verkiezingsfonds.
Kaartclub f 1.1%. Overschot f 0.15 F. F. f 0 05;
v. d. B. f 0.08.
Deze patroon moet goed voelen wat de
macht der georganiseerde arbeiders heeft
te beteekenen.
Er dient stevig te worden aangepakt
AFDEELING SCHIEDAM.
op Zaterdag 11 Juli, '8 av.
8Vs uur in „Constantia".
AGENDA:
1. Opening en Notulen.
2. Ingekomen stukken en mededeelingen.
3'. Driemaand, fine. Afdeelingsverslag.
4. Voorstellen gebouw.
5. Wat verder ter tafel zal worden ge
bracht.
6. Rondvraag en sluiting.
HET BESTUUR.
Voor 10 gulden aan bons wordt 40 cent
terugbetaald.
Handel in Chocolaad, Biscuit en Suiker
werken van de beste fabrieken. Agent
der Groningsche Koekfabriek E. FABER
en der echte Dusseldorfer Stoomfabriek
firma Wed. H. BREDER. MOLENAARS
Kindermeel steeds v e r s c h voorhanden
wegens groote omzet. Spaansche fruiten
en Koloniale Waren tegen billijke prijzen.
Voor 10 gulden aan bons wordt 40 cent
terugbetaald.
BROERS VELD 25—27. -
Aanbevelend,
DANIEL MATTHA Lzn.
Nieuwstraat 28.
GEOPEND: 's WOENSDAGSAVONDS
van 8V310 uur.
TARIEF: Voor leden van bij denSchied.
Bestuurdersbond aangesloten vereeni-
gingen f 0.10voor anderen f 0.30.
ABONNEERT U Op
ROTTERDAM. Bovenhuis.
25 cents per 3 maanden.
Losse nummers 2 cents.
of met politiek-satiriek weekblad
met teekeningen van ALB. HAHN,
Het abonnement op „De Notenkraker" alleen kost 90 ets. per kwartaal,
Afzonderlijke nummers 71/2 et. Vraagt proefn.: 8 dagen gratis toezending,
BUREAUX: KEIZERSGRACHT 378, AMSTERDAM.
Men kan zich abonneeren bij St. KLEPKE, Helenastraat 16.
De ondergeteekende (Naam)(Adres)
wenscht kwartaal-abonnee te worden op De Moker, Weekblad van de
Schiedam en Vlaardingen der S. D. A. P., a 25 cent per kwartaalfranco per post 30 cent
1908.
Kan opgezonden worden met 1 cents postzegel aan de Administratie van dit