No. 40,
ZATERDAG 5 December 1908.
8e Jaargang.
ORGAAN der Afd. Schiedam en Vlaardingen der Sociaal demokratische Arbeiderspartij.
op Donderdag 10 December
Onze partijvoorzitter W. H. VLIEGEN.
De beteekenis der Sociaal-Democratie
Na afloop huishoudelijke bijeenkomst voor leden en geestverwanten.
De Moker
St.-Nicolaasfeest.
Brochurenhandel.
Odzb Partijkeuze.
Vlaardingen,
ABONNEMENTSPRIJS:
25 cent per kwartaal J j-- vooruitbetaling.
franco per post 30 cent j
Losse nummers 2 cent.
Bureau van Redaktie
Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat.
Bureau van Administratie
Rhoonschestraat yboven
ADVERTENTIEN:
3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk ïïoensdig a. s. 's middags 12 nnr in
het bezit der Redactie zijn,
's avonds te 8 ure
in „Constantia", Boterstraat 30.
Onderwerp:
Entrée 5 cent.
Debat vrij.
HET BESTUUR.
is eiken Zaterdag verkrijgbaar
Te Schiedam: Beierlandsckestraat 1.
Nieuwsticht N. Z. 32.
Zalmstraat 22.
Constantia", Hoogstraat.
Te Vlaardingen Markgraalstraat 20.
Aan bovengenoémde adressen worden ook abonne
menten aangenomen.
De abonné's worden verzocht bij adresverandering
daarvan kennis te geven aan de Administratie.
heeft
Zondag 6 Dec. '08, 's namiddags 4 uur
dit feestje plaats in „Constantia", Boterstraat.
Te S1/, uur zal de zaal geopend zijn. De kinder-
kaarten welke Zondag 1.1. niet zijn afgehaald, kunnen
Zondagmorgen te 12 unr afgehaald worden. Zoolang
er plaatsruimte is, zijn er 's middags toegangsbewijzen
voor belangstellenden verkrijgbaar a 10 ets. (minstens).
Wjj rekenen op ieders medewerking tot het welslagen
van dit teestje, evenals vorige jaren.
Kinderen boven de 8 jaar brengen een velletje papier
met potlood mee.
Ieder belanghebbende neme hier goed nota van.
De Commissie.
'Vanaf Zaterdag beginnen we met de aflevering dei-
Scheurkalenders. Inteekenaren op deze kalander
brengen f0.35 mee, want om de administratie te ver
gemakkelijken geven we geen kalenders af zonde - centen.
Waarschijnlijk Zaterdag en
Arbeiders-Jaarboekjes,
Zondag verkrijgbaar
prijs f 0.15.
Nog verkrijgbaar
„Vorstenschool" prijs
„Breekt Uw kluisters"
f 0.20.
- 0 05,
Uit W. H. Vliegen's „Klanken van Strijd."
Worst'ling kenschetst onzen tijd,
Hebt er oog voor allerwegen,
Slechts wie deelnam aan den strijd
Smaakt de vruchten van den zege.
en nog verschillende andere boeken en brochures.
De leden vau de afd. Vlaardingen S. D. A. P., worden
attent gemaakt op de in dit nummer voorkomende ad
vertentie, betreflende de e.v. huishoudelijke vergadeiing.
Ja, worst'ling kenschetst onzen tijdEen renzen-
worsteling wordt er gestreden. Sinds vele eeuwen
gistte en kookte het niet in dier mate in staat en
maatschappij als op heden. Nimmer wemelde het zoo
van strijdvragen als thans.
En welke kwestie is het thans die de gemoederen
zoo in beweging brengt En welke zijn de strijdende
partpen die elkander den voorrang betwisten Ziedaar
vragen, welke ieder die thans het strijdtooneel betreedt,
moet hebben onderzocht en waarop hij een antwoord
moet kunnen geven.
Zoo ook „de Volkstribuun," die als nieuwe jonge
strijder zijn eerste stap doet op 't strijdtooneelStaat
en Maatschappij.
Welke is de kwe-tie?
Geleerde heeren zouden op die vraag met een zeer
gewichtig schouderophalen antwoorden ja, maar dat
is niet zoo in eens te zeggen, dair do n zich een reeks
van kwesties voor en er is langdurig onderzoek en
vooral veel geleerdheid toe noodig om dat allemaal te
begrijpen en op te lossen.
„De Volkstribuun" echter is geen geleerde, hij haalt
geen schouders op, maar antwoord op den man af
de kwestie is een broodkwestie, niets dan een brood
kwestie. De strijd van onze dagen loopt over de vraag
of met een einde er aan moet worden gemaakt dat
hedeD, na achttien eeuwen van „verlichting en be
schaving," 't, nog eene vraag is of ieder mensch recht
heeft op 't leven, dat is ook op de middelen om
te leven.
Is de maatschappij verplicht ieder barer leden, dat
is aan ieder mensch, het recht op 't leven te ver
zekeren
Ziedaar de vraag, waarover de strijd loopt. Een
antwoord op die vraagt geeft men door zich aan te
s uiten bij een der over die vraag strijdende partijen.
En welke zjjn nu die partijen
Verwacht hier geen opsomming van een hoop op
„aal" eindigende woorden, want de bourgeois-partijen
die men met namen aanduidt als klerikaal, liberaal,
radikaal, enz., worden door ons slechts beschouwd als
onderdeelen van de ééne partijde bourgeoisie.
De partijen die wij bedoelen, zijn die van heerschers
en beheerschten, van kapitalisten en arbeiders, van
rijken en armen
,De Volkstribuun" deed zijn keuze. Hij doet zjjn
intrede in de rangen der strijdenden onbevangen, want
hjj weet wat hij wil en wil wat hij weet.
Waar heden de strijd gestreden wordt tusschen arm
en rijk, daar biedt „De Volkstribuun" zijn krachten den
eersten aaü.
Waar een strijd op leven en dood wordt gestreden
tusschen kapitaal en arbeid, daar staat „de Volks
tribuun" in de rjj der vertegenwoordigers van den laatste.
Waar de klassenstrijd woedt en waar alles beheerscht
wordt door den klassengeest van onzen tijdwaar de
bourgeoisie zegt heer en meester te zijn over de werGd,
daar heft „de Volkstribuun" me'e het strijdvaandel
van het proletariaat omhoog en eischt recht voor
allen!
Wat of hem daartoe bewoog
O, we weten zoo goed wat anderen op die vraag
zullen antwoorden.
Zelfverhelfing, volksmisleiding, ijdeltuiterij, waanwijs
heid enz., enz zullen schering en inslag vormen der
strafpreeken die uit de pennen en van de lippen onzer
tegenstanders in zoo ruime mate zullen vloeien. Men
zal van die vraag de hoofdvraag makeD, men zal daarin
de verklaring zoeken van het feit, dat wjj niet mee-
loopen zullen in het gareel waarin bijna de geheele
pers van onze dagen kuiert.
Men moge die vraag stellen en beantwoorden zoo
men wil, ons zal het koud laten. Wij behoeven geen
verklaring te geven van iets, dat voor ieder die denkt
eenvoudig natuurlijk is, dit n.ldat een blad door
eu voor arbeiders geschreven een arbeidersblad zal
wezen.
Wij zijn socialisten, De Volkstribuun zal een socia
listisch blad zjjn.
Hij zal deelmaken vau die wereldberoerende partij,
die de oude, afgeleefde maatschappij het weinige levens
licht nog wil uitblazen.
Hij zal ze hoog heffen, de internationale vaan, die
de arbeiders van alle lauden laten wapperen tegenover
de blo^d- eu roofvlaggen der heerschende tirannen.
Hij zal ze ondersteunen, de kreten om recht en brood,
die weerklinken uit de monden van duizenden, tegen
welke de machthebbers zich hebben gepantserd met
bajonetten en kanonnen.
En waarom Waarom die partjj der zoogenaamde
oproermakers verkozen boven die van mannen der „orde"?
Waarom Och, kom eens even mee, gij vrager. Wij
zjjn in een fabriekstad. Daar is een der grootste fa
brieken. Torenhooge schooisteenen spuwen zwarte rook
wolken, die de luc^t verduisteren. Daar binnen dreunt
s ooipt en stinkt het. 't Is middag en daar openen
zich de poorten breede stroomen menschen verspreiden
zich in de straat De oppervlakkige toeschouwer, vooral
hjj die dit schouwspel dageljjks ziet, vindt er niets
bijzonders aan en kijkt er ten slotte niet meer naar,
terwijl hjj, voor wie het wel nieuw is, in den regel
niets meer ziet dan die krioelende, door elkander war
relende menigte.
Maar hij die verder ziet, ziet nog meer. Onder die
duizenden menschen ziet hjj er die bleek, krom gebogen,
met diep liggende oogen en kuikkende knieëu, voort
strompelen. Kinderen, klein eu tenger, vormen een
groot kontigent van dien volkshoop. Bjjna ieder mensch
die uit de poort wordt gespuwd, draagt den stempel
van lijden op 't gelaat.
Pijnlijk aangedaan, vraagt hij die a'les goed beschouwt,
zich at, of dat een kolonie van gevangenen is die 'n uur
verpoozing heeft. Ziju het misdadigers ot andere onge-
lukkigen
Ongelukkigen Ja. Misdadigers? Neen. Dat zjjn geen
misdadige s, dat zjjn arbeiders, scheppers van millioenen,
voortbrengers van onschatbare rijkdommen
Rijkdommen En zij zjjn in lompen gehuldMillioe
nen Eu zij zien er uit als hongerlijders
Juist, dit is onze griet tegen de maatschappij, dat
de arbeiders, de voortbrengers van al wat de wereld
aan schatten bezit, dat die arbeiders gebrek ljjden, dat
die arbeiders hun leven een aaneenschakeling is van
zorg en ellende
Dat is de aanklacht die door ons met kracht en klem
van ons
Openbare
Vergadering