No. 42
ZATERDAG 19 December 1908.
8e Jaargang.
ORGAAN der Afd. Schiedam en Vlaardingen der Sociaal demokratische Arbeiderspartij.
Stukken voor 't
De Moker
Vergadering Zaalcommissie.
Uitvoering van Excelsior.
Afdeelingsnieuws.
nnmmer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 nnr in
het bezit der Redactie zijn,
ABONNEMENTSPRIJS:
25 cent per kwartaal j Mj v00ruithetaUng.
franco per post 80 cent J 3
Losse nummers 2 cent.
is eiken Zaterdag verkrijgbaar:
Te Schiedam: Beierlandschestraat 1.
Nieuwsticht N. Z. 32.
Zalmstraat 22.
„Constantia", Boterstraat 80.
Te "Vlaardingen: Markgraafstraat 20.
Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne
menten aangenomen.
De abonné's worden verzocht bij adresverandering
daarvan kennis te geven aan de Administratie.
Zondag 5 uur vergadering. Alle leden moeten tegen
woordig zijn.
Wij wekken partijgenooten en geestverwanten op tot
de bpwoning van de uitvoering van Excelsior op a.s.
Zondag. Het programma is mooi en onze zangvereen.
mag gehoord worden. In mevrouw Troelstra vond zij
bovendien een uitmuntende soliste.
Huishoudelijke vergadering op Zondag 27
Dec. '08 in „Constantia".
Zie de agenda hierachter.
Scheurkalenders en Jaarhoekjes zpn weder
om Zaterdagavond in „Constantia" verkrijgbaar.
Partijgenooten en geestverwanten welke nog een
kalender wenschen en niet op de inteekenlijst staan,
geven dit uiterlijk Zondag 20 Bee. op in „Constantia"
of aan ondergeteekende. Na deze termijn worden geen
bestellingen meer aangenomen. Men wachtte dus niet
met zich op te geven, want dan krpgt men er geen.
Meer bestellen als wp noodig hebben doen wp niet,
omdat, als wij ze niet allen kwijt raakten, het schade
voor de afdeeling zou worden.
Voor den Broch -handel
M. J. van Dijk.
Soc-Dem. Iiees-Club. Van nu af treedt onder
geteekende alleen op als penningmeester dezer club.
De leden kunnen Zondagmorgen van 11 Va12Va uur
hun contributie komen afdragen.
P. Ooms.
St. Xic.-Commissie. Zondag 1.1. vergaderde
de Commissie voor het gehouden St. Nic.-feest voor
de laatste maal. Het bleek dat er deze keer aan het
feestje hadden meegedaan 100 meisjes en 95 jongens,
dat is ruim 40 kinderen meer dan het vorige jaar. Het
feestje was naar ieders genoegen geweest. Uit de rek.
en verantwoording van de penninsrmeesteres bleek dat
de inkomsten bedroegen i 99.03 en de uitgaven
f 95.10 zoodat er een saldo was van i 3.93. Met
den verkoop van toegangsbewijzen hebben wij dit batig
saldo gekregen, anders had het juist het tegendeel
geweest. Met algemeene stemmen werd besloten het
saldo te verdeden als volgtf 0.43 als steun van
De Moker en voor het resteerende 7 aandeelen in
de meubeleering van het gebouw te nemen. Wij ver
trouwen dat wij hiermee naar ieders zin het over
schietende hebben bestemd. De aandeelen worden bij
het secretariaat der afdeeling bewaard. Nadat nog
was verzocht om openlyk onzen dank te be
tuigen aan de gevers van vrijwillige bijdragen, zoowel
binnen als buiten de stad(hetgeen wp hierbij ook
doen) werd de Commissie door den voorzitter yoor-
loopig namens d^ afdeeling bedankt voor hare moeiljjke
en vele werkzaamheden en ontbonden, waarna de ver
gadering werd gesloten. v- D.
Bureau van Bedaktie
Gebouw „COWSTANTIA", Boterstraat 30.
Bureau van Administratie
Rhoonschestraat 7boven
Socialistischs „Droombeelden"
en
Kapitalistische Werkelijkheid.
„De strijd der socialistische arbeiders is een jacht
op droombeelden-"
Er zpn nog tegenstanders die het beweren. Zp heb
ben lange jaren moeten slapen om zoo iets te kunnen
zeggenzij rekenen nog met vroegere socialistische be
weringen, welker leuzen en idealen grond voor hun
bewering zouden kunnen geven. Maar, in trouwe, wan-
neeu men niet oliedom is, ook maar iets kent van wat
deygansche wereld beweegthet socialisme, dan uit
mem in den tegenwoordigen tijd dergelpke beweringen
niet meer.
Tenzij men over een rnim geweten bechikt en ieder
strijdmiddel geoorloofd acht, wanneer het maar is gericht
tegen de sociaal-democratie.
Is dit het geval met het dezer dagen te Vlissingen
verspreidde „Anti-revolutionair Propagandablaadje," dat
met zpn quasi-onschuldigen maar toch giftigen inhoud
bestemd is ter overdenking door de vrome zielen in
Kerstmaand 1908?
Ons streven vertoont twee zijden. De eenever
hooging van het levenspeil der arbeiders en van de
weerbaarheid hunner klasse, te bereiken binnen het
raam van het bestaande, door sociale hervormi gen
de andere: de omzetting van het tegenwoordige, kapi
talistische, stelsel van voortbrenging in een socialistisch.
Den strijd voor sociale hervormingen zal zelfs de
anti-revolutionair, die in de praktijk geen vriend van
sociale hervormingen van beteekenis is, niet een jacht
op droombeelden noemen.
Rest dus de strijd die moet uitloopen op de verwezen
lijking van het socialisme.
Riepen wij in den blinde weghet moet niet langer
zijn zooals thansconcurrentie, voortdurende strijd van
den een tegen dea ander, maar in de plaats daarvan
moet komen een werken met elkaar en voor elkaar,
dan, ja dan zon ons terecht kunnen worden tegenge
worpen dat wij streden voor een hersenschim.
Maar onze leer, en daarmede onze strijd, is gebouwd
op de
kennis der maatschappelijke ontwikkeling.
Wp zien het klein-bedrpf afnecen en het groot
bedrijf in beteekenis reusachtig stijgen. Het aantal
loonarbeiders neemt daarbij toede door het groot
kapitaal onteigende handwerksbaas. de door den bazaar
geruïneerde kleine winkelier, moeten arbeider ol be
diende worden iu de zaak van hem, die hen heeft ten
onder gebracht.
Deze samentrekking der bedrijven gaat steeds voort.
De groot-bedrijven vereenigen zich tot reuzenonder-
nemingen, kartels en trusts die gan-che bedrijfs
takken beheerschen en alle verbruikers naar hun pp pen
doen dansen. De groot kapitalisten hebben begrepen,
dat het voordeeliger is te zauen het publiek uit te plun-
dan elkaar dood te concurreeren.
Zoo komt er in onze stelsellooze, anarchistische,
voortbrenging reeds eenige regel. Zij het ook een regel,
die slechts rekent met de belangen der groote onder
nemers en niet met die van de verbruikers.
Wanneer de voortbrenging geschiedt in tienduizend
kleine bedrptjes, ieder met een eigen afzetgebiedje, is
een maatschappelijke regeling vau de voortbrenging
ondoenlijk. Een voortbrenging, plaats hebbende in'
enkele honderden gro-tbedrpven, maakt een overzicht
van het benoodigde mogelijk en kan daarmee maatschap
pelijk, socialistisch zijn.
Aan deze mogelpkheid van gemeenschappelijke pro
ductie paart zich een tweedede kapitalist kan in de
voortbrenging worden gemist.
Vroeger, toen de baas z-lf medewerkte in de werk
plaats, gelpk nu nog in de kleine bedrijfjes gebeurt,
was bij onmisbaar. Thans echter heelt de kapitalist
iu het reuzenbedrijf een gansch leger van hoogere en
lagere ambtenaren, van meesterknechts en arbeiders in
ADVERTENTIEN:
3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke kortiag.
zijn dienst, die allen arbeid, hoofd- en handenarbeid,
verrichten. Hij geeft alleen zijn geld en de zaak mar
cheert evengoed of hij aanwezig, dan wel of hp maan
denlang achtereen voor zijn plezier op reis 's.
In deze grootbedrijven, waar allerlei arbeid in elkaar
grijpt, waar de grootst mogelijke orde, regel en arbeids-
verdeeling is doorgevoerd, is er samenwerken vooréën
doel is de arbeid in dit opzicht dus socialistisch. Maar
het doel waarvoor wordt samengewerkt is verre van
socialistisch, het is de verrijking van èéu enkele, die
door door zijn kapitaal macht allen dwingt te werken
voor hem. Treedt in de plaats van dit doal dit andere,
dat de opbrengst van den gezamenlpken arbeid strekt
ten bate van allen die dien arbeid verrichten, dan
is het
socialisme tot werkelijkheid geworden.
In verschillende takken van bedrijf zijn wij nog niet
zoo ver. maar in vele van de meest belangrijke indus-
triën heeft de ontwikkelingsgang reeds geleid tot de
mogelijkheid van socialistische voortbrenging.
Van de arbeiders hangt het af deze mogelpkheid in
een blijde werkelijkheid te doen verkeeren.
Daartoe hebben zij alle reden
Hun menschelijke arbeidskracht is in het kapitalis
tisch stelsel een waar als andere waren. Zij wordt
alleen gekocht als er winst uit te slaan isvoorziet de
ondernemer geen winst, de koop wordt niet gesloten
en de arbeider kan hongeren.
Maar zelfs wanneer de koop wel gesloten wordt,
welk een ongelijkheid is dan nog bij de beide partijen.
Voor den kapitalist onmetelijke schatten, nooit ge
droomde ophooping van kapitaalvoor den arbeider
de lange arbeidsdag, het lage loon en daarmee onvol
doende voeding, slechte woning, grooter ziektegevaar,
vroege ouderdom en ontijdige dood, geringe ontwikke
ling, weinig of geen genot, kortom een leven van
kommer en ellende.
De arbeider nu, die weet dat dit alles kan verande
ren, dat het slechts van hem en zijne klassegenooten
afhangt, om het droeve heden in een gelukkige toe
komst te zien veranderen,
wordt socialist,
on geeft zijn beste krachten in den strijd, die voor
hem als het ware een strijd om het leven beteekent.
De maatschappij zelf dus heeft door hare ontwikkeling
de mogelijkheid van het socialisme geschapen en zp
heeft voorts de arbeidersklasse in het leven geroepen,
de talrijkste aller klassen, die er alle belang bij heeft
om uit het kapitalisme te worden verlost en te strijden
voor het socialisme. Dezen strijd is het dien de sociaal
democratie voert, welke dus geworteld is iu het maat
schappelijke leven zelf en vrij is van elke utopistische
leuze of gedachte.
Van de maatschappelijke ontwikkeling is echter niet
alleen de arbeidersklasse met haar strpd voor het socia
lisme een productook de kleine en matig groote mid
denstand, groote groepen van lagere, ja zelfs van hoogere
ambtenaren en beambten, hebben onder het kapitalistisch
stelsel niets te hopeu. Ook voor hem beteekent het
socialisme een blijde uitkomst.
Velen hnnuer zien dit nog niet inzij meenen in het
socialisme een vijand te moeten zien en beseffen niet,
dat bet het kapitalisme is dat hen drukt en dat juist
het socialisme hen vrij zal doen ademhalen, maar
ook hier komt het ontwaken. Allen die niet groot
kapitalist zijn of ten nauwste aan het groot-kapitalisme
zijn verknocht, zulleu vroeg of laat hun vertrouwen
aan de strijdende arbeidersklasse schenken.
De strijd der sociaal-democratie grppt steeds verder
om zich heenhaar invloed wast met den dag. Dat
kannen de verdedigers van het kapitalisme niet ver
dragen, en zp zoeken naar middelen om degenen, die
aangewezen zpu om sociaal-democraat te worden de
arbeiders ia de eerste plaats, van de organisatie hunner
klasse af honden. Daartoe wordt de godsdienst tegen
het socialisme uitgespeeld. Schandelijker volksbedrog is
niet denkbaar, waar de meest vooraanstaande woord-