I Steunt het Verkiezingsfonds. Ons Congres. De eenheids-voorstellen. maar één enkel middel overblijft om tot een beteren toestand te geraken, nl. zelf den onverzoenlijken klassenstrijd te voeren. De regelmatig vooruitgaande vakbeweging in Neder land dreef intusschen de gemeentebesturen hier en daar óf tot werkverschaffing óf tot invoering van het Gentsche stelsel meer of minder gewijzigd. Te Schiedam en ook elders kwam daarbij de onwil der burgermaatschappij, om iets voor de arbeidersklasse te doen, op uittartende wijze aan den dag, zoodat de arbeiders daaruit opnieuw de sprekende les konden trekken, dat zij alleen door zelf op te treden, alleen door den klassenstrijd onverbiddelijk te voeren, op verbetering in hun lot kunnen rekenen. Op geheel overeenkomende wijze dwong de vakbe weging, samenwerkende met de politieke arbeidersor ganisatie, de S. D. A. P., de burgerklasse haar opvat tingen te toonen over den allereersten arbeiderseisch van wettelyke beperking van den arbeidsdag, wettelijk omdat alleen dan in afzienbaren tjjd een eind kan worden gemaakt aan den overmatigen arbeidstijd in tal van fabrieken en ondernemingen. De gemeen schappelijke actie van het N. V. V. en de S. D. A. P. had succes. Schaper's 10-uren-motie zelf werd verworpen, maar Aalberse's 10-uren-motie, die over de wettelijke beperking van den arbeidsdag tot een maximum van 10 uur precies eender luidde als die van Schaper, werd met 53 tegen 25 stemmen aangenomen, en zou bij een volledige Kamer ook aangenomen zijn (dan was het 53 tegen 47 geweest, gest ld dat alle afwezigen tegen hadden gestemd). D e 53 voorstemmers waren de sociaal-demokraten, de vrijzinnig-demokraten, de unie-liberalen, de oud-liberalen Hennequin en Roëll, de anti-revolutionairen van der Velde, van der Molen, v. d. Borch v. Verwolde, v. d. Voort v. Zijp, v. Vliet, Duymaer van Twist, en de katholieken Buys de Beerenhrouck, Kooien, Artz, Bolsins, van Wijnbergen, Nolens, van Wichem, Regout, Aalberse, Duynstee, v. Nispen tot Sevenaer, v. Vuuren, Passtoors en Jansen (Maastricht). De 25 tegenstemmers waren de christelijk-historische, de anti-revolutionairen De Waal Malefijt, Lucasse, van Citters, van Asch van Wijck, van Heemstra en Brummelkamp, de katholieken van Vlijmen, Beckers, de Stuers, Loeff, van Sasse van IJsselt, de Ram, v. d. Berg v. Heemstede, en de oud-libealen van Styrnm, van Foreest, de Beaufort, Blooker, Tydeman en van Karnebeek. Dat was een practig politiek succes. De meerderheid van de Tweede Kamer verklaarde zich onder de zweep slagen van N. V. V. en S. D. A. P. vóór de wettelijke beperking van den arbeidsdag tot een maximum van 10 uur, hoewel de regeering bij monde van den minister predikant Talma die beperking had veroordeeld en ook de motie-Aalberse onaannemelijk had verklaard. Het waren al weer de klassenstrijdende arbeiders vereenigd in Vak-Verbond en S. D. A. P., die de bur gerpartijen opdreven en opjoegen en ze dwongen tot de onderwerping aan hun eisch. Het was weer de zelfstandig-georganiseerde zelf standig-optredende arbeidersmassa, die de arbeiderszaak diende en opkwam voor een zuiveren arbeiderseisch. De arbeiders kunnen daaruit leeren, dat zij hun eigen zaken moeten drijven en dat zij, met vereende kracht optredend, dan in staat zijn de burgerpartijen vooruit te dryven. Dat is het wat deze debatten over de 10-uren-motie in de allervoornaamste plaats beteekenen. Maar teekenend zjjn die debatten ook geweest voor allerlei christelijk-historische, anti-revolutionaire en katholieke „arbeidersvertegenwoordigers", zooals Dr. de Visser, de eere-voorzitter van den Chr. Nat. Werk mansbond, Ds. Talma, de oud-voorzitter van Patrimo nium, Van Vliet en Van der Molen, de 2e hands-leiders van Patrimonium, en Passtoors, de oud-voorzitter van den R. K. Volksbond. De groote heeren Dr. de Visser en Ds Talma pleegden gewoonweg verraad aan de zaak der arbeiders, waaraan zii zich hebben verbonden. Zjj hebben maling aan de eischen van den Chr. Nat. Werk mansbond en Patrimoniumzij hebben nu machtzjj spelen een hoofdrol in de meerderheid van het jolig Christendomen daar die meerderheid in hoofdzaak conservatief is, zijn ook De Visser en Talma in „prin- cipieele oogenblikken" gewone kapitalistendienaren en gevoellooze onderdrukkers der arbeidersklasse. De 2e en 3e rangs-grootheden Van Vliet, Van der Molen en Passtoors, waren bij dit debat in een zonder lingen toestand. Zij weten dat de hooge oomes hen alleen gebruiken zoolang ze nut van hen hebben. En zij weten ook, dat zij zonder Patrimonium en den Volksbond gedoemd zjjn terug te vallen in de buitenste duisternis der meest onbenullige onbeteekenendheid. Wat moesten ze nu doen Passtoors liet zich door Mr. Aal berse op sleeptouw nemen. Maar die twee arme zielige antirevolutionairenEerst glimlachten zij tegen de jolige christenen in het ministerie. Daarna stemden zjj met Mr. Aalberse mee tegen het jolig-Christelijk mini sterie ten gunste van den arbeiderseisch. Zoo kreeg iedere partij van hen beiden het hun toekomende deel. Was dat niet knap gedaan voor zulke steeds even be ginselvaste beginselzwaaiende anti-revolutionairen Voor Schiedam is dit debat teekenend door de afwezigheid van den Schiedamschen afgevaardigde, den christelijk-historischen heer Jhr. de Geer, en omdat de aanwezige christeljjk-historische Kamer leden allen zoowel tegen de motie-Schaper als tegen de motie-Aalberse stemden. Arbeiders, onthoudt ditmet uw stembiljet kunt ge later den heer de Geer uw tegenzin tegen zijn arbeiders vjjandig conservatisme laten voelen. Is het geen schande, dat een district met een zoo overwegende arbeidersbevolking zulk een man afvaardigt? VERKIEZINGSFONDS! Wjj moeten niet door geldgebrek belemmerd kunnen worden in onzen strijdNiets deden de burgerpar tijen tegen de werkloosheid. Wel knevelden zij de arbeiders nog sterker door de Wet op het Arbeidscontract. Vergeet dat niet één oogenblik en steunt ook ons Ons Paaschcongres zal voornamelijk onder den invloed der Kamerverkiezingen en der partijgeschillen staan. De politieke omstandigheden zijn gunstig voor de sociaal-demokratie, want de langdurige economische crisis met de daaruit voortkomende uitgebreide werk loosheid drjjft de arbeiders naar ons toe en dwingt de burgerpartijen haar onmacht te belijden tegenover maatschappelijke verschijnselen als crisis en werkloosheid en haar onwil te toonen in de leniging van den arbei- dersnood. De Liberale Unie, de Vrijzinnig-Demokraten en de Katholieken hebben reeds, zooals de heer Goeman Borgesius in zjjn politieke rede te Wognum zeide, „de bakens verzet" een heel eind naar links en er een rood smeertje over gehaald. Maar ook die burgerlijke groepen zijn het vertrouwen van de groote massa der arbeiders kwijt: de arbeiders voeren ook hun politieken strijd zelf, zij hebben hun S. U. A. P. Bovendien heeft het vrijzinnigdemokratisch-christelijke Arbeidscontract groote groepen van arbeiders de oogen geopend voor het kapitalistische arbeidersvijandige karakter van alle burgerpartijen, de vrijzinnig-demokratische inbegrepen. De staatskundige toestanden zijn dus gunstig voor onze propaganda. Daarom zal de S. D. A. P. nog wel geen einde kunnen maken aan de liberale-clericale an tithese, maar dat is ook niet noodig, die zal haar eigen uitputtingsdood wel sterven. De S. D. A. P. zal evenwel èn aan liberale én aan clericale zijde geest verwanten en zelfs stille partjjgenooten kunnen werven, de stemmenmacht zelfs van die burgerlijke antithese- groepen afbrokkelen, en om haar eigen rooden vaan nieuwe troepen voor den klassenstrijd tegen het kapi talisme vereenigen. Meer is voor het oogenblik ook niet noodig. Ons Congres zal bij de bespreking der verkiezingsactie zonder eenigen twijfel den opwekkenden invloed dezer gunstige politieke omstandigheden onder vinden. Maar aan den andere zjjde zal ons Congres onder den invloed staan van de partjjgeschillen en de oprich ting der S. D. P. tegenover de S. D. A. P. Het kan niet anders of een gevoel van bitterheid of van berus tende droefheid zal telkens door| de besprekingen heendringen en zjjn stempel daarop drukken. Wij hopen, dat onze partij zich niet bepalen zal tot een krachtige uitspraak tegen de onware beschuldiging van beginsel verzaking en belemmeting der vrije meeningsuiting, maar ook den weg zal banen waarlangs de uitgetreden leden die wezenljjk bij ons hooren weer terug kunnen komen in onze party. Dan zal ons Congres zich ken merken door een grooten adel van gedachte en gevoel, die ons zelf zal verwarmen en onze tegestanders eer bied zal afdwingen. De behandeling van den beschrijvingsbrief valt buiten het kader en de plaatsruimte van ons blad, wij moeten die dus geheel overlaten aan onze huishoudelijke ver gadering. Wij willen alleen de wensch uitspreken, dat het Congres zijn zuiver kritischen arbeid in zoo kort mogelijk tijd zal afdoen om des te meer tijd over te houden voor de bespreking van de principieele, organi satorische en propagandistische voorstellen, die op de beschrijvingsbrief staan. Want ons Congres is toch in de allereerste plaats de smidse, waarin de partij voort durend nieuwe wapenen smeedt, waarmee het burgerlijk stelsel met vrucht kan worden aangevallen, en haar oude wapenen sterker en scherper maakt. Het Internationaal Socialistisch Bureau heeft zich met de Nederlandsche partijkwesties bemoeid. Het heeft Gorter en Wijnkoop bij zich laten komen, om door hen te worden ingelicht over hun opvattingen en grieven en om van hen te vernemen, of een beginselbezwaar bij hen bestond tegen een poging van het Int. Bur. om de eenheid in de Ned. Sociaal-democratie te herstellen. Toen het Int. Bur. de verzekering had ontvangen, dat aan die zijde niet een dergelijk beginselbezwaar bestond, vaardigde het zijn secretaris Camille Huysmans af om de bemiddelaar tusschen S. D. A. P. en S. D. P., te zjjn. Huysmans vergaderde met het bestuur der S. D. A. P. en deed daar een duidelijk omschreven voorstel, waarmede ons partijbestuur zich ten slotte vereenigde. Maar het bestuur der S. D. P. verwierp het eu wist het ook door een in groote haast bijeengeroepen Congres te doen verwerpen. Door het bestuur der S. D. A. P. zullen die voorstellen nu aan ons Paasch-Congres wor den voorgelegd, en dit zal dan te beslissen hebben of onze partjj die voorstellen aannemelijk en wenschelijk acht of niet. Over die voorstellen zelf zullen wij nu nog niet schrij ven wij zullen daarmee wachten tot het partijbestuur zijn congres-voorstel dien aangaande heeft ingediend. Maar wel willen wij nu reeds verklaren, dat wjj het optreden van het Int. Bur. ten volle toejuichen. Het feit dat de S. D. P. woordelijk het beginselprogramma der S. D. A. P. overnam en tot volkomen dezelfde wijze van optreden in de praktijk als de S. D. A. P. besloot, is een afdoend bewijs voor de bijeenhoorigheid van S. D. A. P. en S. D. P. Dat er desondanks een tweede partij naast de S. D. A. P., kon worden opgericht, bewijst, hoe juist Marx de waarde der traditie taxeerde toen hij zeide, dat de traditie als een Alp drukt op de hersens der menschen. In de heele wereld is geen land te vinden, waar sectarisme en dogmatisme zoo afgodisch vereerd worden, als in Nederland. Met het Calvinisme deden de meest brutale eigengerechtigdheid en het meest hoog moedige individualisme hun intocht in ons land. En de geheele geschiedenis door zien wjj hoog moedige eigen gerechtigde individuen zich op een zelfopgewor- pen sectarischen dogmatischen molshoop oprichten, wanend anders en meer te zijn dan anderen en zich zelf verhefiend tot den bezitter van de eenige waarheid, in tegenstelling met al die anderen, die niet weten wat ze doen. Aan die Nederlandsche traditie heeft ook een gedeelte der S. D. A. P.'ers zich onder worpen. Onder het juk van die traditie zijn zjj heen gegaan. Den Alpendruk van die traditie hebben zjj ondervonden. De echt-Nederlandsche traditie van secta risme en dogmatisme dreef hen tot sectarische vijandig heid tegenover hun eigen partijgenooten en de meest pietluttige dogmatische kritiek op kleinigheden en op de meest vooraanstaande partjjleden. En onder den despotischen invloed van diezelfde traditie verwierp het Congres der S. D. P. de hereenigingsvoorstellen van Huysmans. Nog nooit is het aan eenig lid der S. D. a. P., ook niet aan eenig lid der nieuwe S. D. P., gelukt te be wijzen, dat onze partjj afgeweken is van haar Marxistisch beginselprogram of dat eenig verantwoordelijk vertrou wensman der partij in strijd heeft gehandeld met dat program. Nog nooit is eenig „Marxist" erin geslaagd, voor beelden van Revisionisme in Nederland aan te halen behalve misschien in een hoogst enkele beschouwing van een enkel partjjgenoot en dan nog slechts over een ondergeschikte kwestie. Het Bernsteinsch Revisionisme bestaat in Nederland evenmin in theorie als in praktijk. En toch heet het maar voortdurend dat de S. D. A. P. revisionistisch is en afzakt naar de burgerlijke demo- kratie! Dat kan alleen plaats hebben, omdat „de Marxisten" het slachtoffer zijn van de als een Alp drukkende Nederlandsche traditie van sectarisme en dogmatisme. Tegen den invloed dezer traditie heeft Huysmans zjjn hoofd gestooten. Wij weten niet, wat het Int. Bur. verder zal doen. Wellicht zal het zijn hereenigingspogingen nu opgeven. Maar mocht het dat niet doen, dan zou het nu alleen kans van slagen hebben, indien het eens een onpartpdig onderzoek instelde naar het beweerde Revisionisme der S. D. A. P. en naar de beschuldigingen van belemmering der vrije meeningsuiting door en in de S. D. A. P.. Het zou daarmee de gegevens verzamelen ter beoordeeling van de „Marxistische" beschuldigingen en met die ge gevens tevens de wapenen in handen krijgen om die beschuldigingen te vernietigen als hebbende geen reden van bestaan. I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1909 | | pagina 2