ZAALHUREN
Ditjes en Datjes,
Uit de Vakvereenigingen.
Sociaal - Democratische Arbeiderspartij
Afdeelingsgebou w Boterstraat 30
Ylaardingsche IJzerkoekjes.
Wat een knappe lni. In de vereeniging
„Katholiek Leven" heelt Mr. M. M. van Velzen een
voordacht gehonden over „ons constitationeele stelsel."
Die voordracht is niets meer dan een oppervlakkig
uittreksel van een zeer liberaal dictaat over Nederland-
sche staatsinstellingen, behandelt het koningschap als
vliegwiel" en ornament" a la van Houten en Cort van
der Linden, en verdedigt de parlementaire sonvereiniteit
zooals het theoretisehe-liberale-republikanisme dat doet.x)
Een paar dagen te voren hield de Jezuieten pater
Verhey in hetzelfde gebouw van den R. K. Volksbond
een schetterpreek tegen het liberalisme, socialisme,
materialisme en wat dies meer zij. Daarbij ging hij op
zijn bekende bombastische manier te keer tegen „den
modernen staat d!e seculariseert, de leer der Staats-
almacht verkondigt, den Staat niet naast maar boven
de Kerk wil plaatsen en Haar onderdrukken, enz
Wat een knappe lni toch, die Katholieken. Een katho
liek meester in de rechten komt in zuiver katholieken
kring den modernen staat en wat daarbij hoort, de
volkssouvereiniteit inbegrepen, ophemelen. Een paar
dagen later komt een Jeznietenpater datzelfde ding, ook
in zuiver katholieken kring, aftakelen.
De Katholieken zelf znllen die belachelijke tegen
stelling waarschijnlijk niet eens hebben opgemerkt. Het
zijn toch zulke knappe lui
Katholieke Jeneverpolitiek. In de laatste
vergadering van den R. K. Volksbond speelde zich,
volgens het officieele verslag, het volgende stukje at
„Door den heer J. H. Frederiks werd daarna krachtig
en herhaaldelijk bepleit, dat de Bondsafdeeling, die toch
vooral de stoffelijke belangen zoowel van^verkgever als
werknemer had te behartigen, zich tot den minister zou
wenden om verbetering te brengen in den onhoudbaren
toestand van de branderij-industrie, getuige de reeks
van veilingen van branderijen die men geannoceerd ziet.
Hij achtte 't van het hoogste belang dat de Volks
bond zich ook te dezer zake zou uitspreken en aldus
de pogingen der patroons zou steunen.
„De voorzitter deelde daaromtrent mede, dat zoodra
de heer Frederiks bedoeld verzoek had ingediend, het
bestuur reeds pogingen in die richting gedaan had en
overleg gepleegd had met het bestuur van den Bran-
dersbond om tot een gemeenschappelijk handelen te
komen. Bedoeld bestuur had toegezegd het bestuur der
Bondsafdeeling daartoe ter gelegener tijd uit te noodigen
maar tot heden was daaromtrent nog niets vernomen.
„Nadat de heer Frederiks nog aangedrongen had op
.een zelfstandige poging der Bondsafdeeling, die door
den voorzitter minder nuttig werd geacht, en bepleit
had, dat deze afdeeling hier zeker wel directe belangen
had te behartigen, zooals zij dit enkele jaren geleden
met zooveel animo door een opgewekte vergadering en
direct optreden bij den betrokken minister had gedaan,
geloofde de voorzitter, dat het bestuur nog eens met
het bestuur van den Brandersbond in overleg zou treden."
Tot zoover het verslag. Is het niet treurig dat een
man als „pastoor Frederiks zoo ontzettend weinig be
grip van de bedrijfsontwikkeling heeft, dat hij door een
adres aan den Minister „de reeks van veilingen van
branderijen" meent te kunnen tegenhouden en dat niet
een der Volksbonders den man met zijn dwaasheden in
het zonnetje kon zetten
En is het niet afzichtelijk, dat een arbeidersvereni
ging, al is het er dan ook een die meer dan duizend
galden uit de verpachting van zijn buffet met vergun
ning trekt, als handlanger van het jeneverkapitaal op
treedt
Er moet nog heel wat schoongemaakt worden te
Schiedam, voordat het terrein voor een menschwaardige,
menschverheffende ontwikkeling toebereid is.
„Excelsior". Zaterdagavond vierde onze zang-
vereeniging haar jaarfeest.
't Was een opgewekt feestje, door de krachtige
medewerking der leden is 't uitstekend ^geslaagd en
bleven de feestvierenden tot ver in den morgen bijeen
in de beste stemming.
Mede als gevolg van dezen feestavond werden Maan
dag weer zes nieuwe leden ingeschreven en klom het
ledental reeds tot tachtig.
„Excelsior wordt zoo gaandeweg een reusachtig koor,
dat alleszins zijn plaats onder zijn zustervereenigingen
met eere vervult.
Toch worden nog steeds met graagte meerdere zang-
lustigen toegelaten. Bij de tenoren kan eenige ver
sterking nog worden gednld en dus wekken we gaarne
onze lezers op die tijd en lust tot zingen hebben, zich
bij „Excelsior" aan te sluiten.
De christelijke glasblazershond. De christe
nen zijn nog al tamelijk aanmatigend. Niet dat zij
zoo'n grooten naam voor hun klein clubje hebben, dat
mag wel. Wij vinden alle reclame zoo kwaad nog niet.
Maar wij bedoelen iets anders. Op 2 Februari is de
heer M. W. Smit van Amsterdam, te Schiedam ge
weest en heeft daar gesproken „omdat het inderdaad
nog noodig is om over de christelijke vakbeweging te
spreken", zooals hij het uitdrukte.
Wij willen gaarne gelooven dat het nog noodig is
over de chr. vakbeweging te spreken. Maar als de
heer Smit nog een paar maal zoo optreedt als te
Schiedam, dan gelooven we dat het niet meer lang
noodig zal zijn, daar de menschen dan wel voldoende
znllen weten dat zij in dien chr. bond niet thuis be-
hooren. De heer Smit heeft daar gezegd
„Maar waarom dan chr. vakvereenigingen
Omdat de christelijken daartoe zijn genoodzaakt
door de tegenpartij, men uiet geheel worden
genegeerd".
De arbeiders hebben dus gehoord dat het waar is
wat w\j steeds beweren, n.l. dat de chr. vakvereeni
gingen niet worden opgericht om lotsverbetering te
veroveren, doch alleen omdat zij door onze beweging
er toe genoodzaakt wordt.
Om hun toestand te verbeteren behoeven de arbeiders
dus niet naar de christ. vakbeweging te gaan, maar
moeten zij bij ons z\jn.
Maar nu de aanmatiging. De heer Smit heeft op die
vergadering gezegd dat wp er niet waren, niettegen
staande wij kennis der vergadering hadden. En te
Leerdam, waar de heer Smit gesproken had, vroeger,
daar waren wij ook al niet geweest
Vreeselijk, niet waar Denkt de heer Smit nu werke
lijk dat wij hem zoo belangrijk vinden om hem na te
reizen om met hem te debatteeren. De heer Smit weet
toch ook wel, dat z\jn woorden op de glasblazers zoo
weinig vat hebben dat wp er totaal geen gevaar in
behoeven te zien. Het verbazende aantal leden dat
de christelijke glasblazersbond in de jaren van zijn
bestaan heeft weten binnen te palmen mag hij wel
hebben. Maar bovendien wij hebben te Leerdam, te
Schiedam, te Delft en elders al zoo vaak gesproken en
nooit hebben we den heer Smit gezien.
Met welk recht verwacht hij ons op zijn ver
gaderingen, terwijl hij van de onze blijft?
Als de heer Smit ons hier antwoord op geeft, zal
hij ons ook wel eens willen vertellen waarom hij, toen
hij het had over „het bankroet der chr. vakbeweging",
op die vergadering gezegd heeft dat wij dat hadden
overgenomen uit het socialistisch „Friesche Volksblad",
terwijl hij weet dat het overgenomen is uit het anti
revolutionaire „Friesch Dagblad
Was h\j gegeneerd om den arbeiders mede te deelen
dat de christenen zelf erkennen dat hun vakbeweging
bankroet is
Dan nog ware zwijgen, beter dan liegen.
(De Glas- en Aardewerker.)
Miliciensbond. De Miliciensbond zal zijn jaar-
lijksch Congres te Schiedam honden „Constatia", den
18 April a.s. Den avond te voren zal hij een openbaren
feestavond inrichten, waarop K. ter Laan en Dr. J.
van Leeuwen het woord zullen voeren.
Wjj zijn er zeker van, dat onze afdeeling en haar
actieve „Zaalcommissie" den Miliciensbond een waardige
ontvangst zullen bereiden.
En wij juichen het ten zeerste toe, dat ons gebonw
voor het Congres werd uitgekozen. Bravo!
Afdeeling Schiedam
IN HET
lederen avond geopend. In het bezit van een
ruime Koffiekamer met uitmuntend Billard.
Benedenzaal, f2.50 voor gewone huis
houdelijke vergaderingen. f 5.— voor
openbare vergaderingen. f7.50 voor
feestavonden.
Vergaderzaal (eerste verdieping).
f 1.voor huishoudelijke vergaderingen.
fl.50 voor andere vergaderingen.
Vergaderlokalen (tweede verdieping).
f0.50 voor bestuursvergaderingen.
f 1.voor huishoudelijke vergaderingen.
De antithese om zeepHerhaaldelijk hebben
wij reeds bij de behandeling van punten van eenige be-
teekenis in onzen Gemeenteraad gewezen op het tegen
elkaar in stemmen en spreken van de leden der „chris
telijke" meerderheid. Vormen de sociaaldemokratische
leden van Tweede Kamer en, andere Gemeenteraden
altijd een eensgezinde groep, op den grondslag van die
zuivere, aan de feitelijke maatschappelijke verhoudingen
ontleende tegenstelling vau arbeid en kapitaal, zijn zij
juist daarom bij elk punt van maatschappelijke beteekenis
eensgezind omdat deze tegenstelling niet kunstmatig
gefabriekt, maar werkelijkheid is, indien de tegen
stelling, de „anti-these" waarop de „christelijke"
partyen bouwen, ook maar even in de feiten wortelde
dan zouden ook zij, niet alleen bij de verkiezingen wanneer
het op verkiezersjagen en verschalken aankomt, maar
ook bij de behandeling van „zaken" in de publieke
lichameo, een eensgezinde groep vormen.
Ook bij de behandeling van de diverse voorstellen
met betrekking tot het te stichten Werkloozenfonds,
dat dan eindelijk na veel vijven en zessen zijn boslag
hoofdzakelijk in den door ons gewenschten geest ge
kregen, heeft die beruchte „anti-these" wederom een
volslagen fiasco gemaakt.
Indien de Christelijke" beginselen in het maatschap
pelijke leven iets hebben te vertellen, dan zullen zij toch
de belijders bij de behandeling van een gewichtige zaak
als het treffen van maatregelen tot bestrijding van de
gevolgen van dien maatschappelijken kanker de werk
loosheid, en bij de bepaling van het standpunt dat men
ten opzichte der vakorganisatie heeft in te nemen, niet
niet zonder leiding en inzicht laten.
In plaats echter dat wij een voorstel te aanschouwen
kregen, ontleend aan de „Christelijke" principes en op
vattingen omtrent de taak der „overheid", met warmte
verdedigd door de Christelijke raadsmeerderheid tegen
over de aanvallen der paganistische minderheid, in plaats
daarvan zagen we een voorstel, ontworpen door het
„Christelijk" college van Burgemeester en Wethouders
in overleg ook met „Christelijke" arbeidersvereenigingen
dat met ware woede werd betreden door de „Christelijke"
en paganistische groepen van den raad beide.
En toen het betere, blijkbaar meer Christelijk voor
stel van de opposante christelijke elementent moest
worden behandeld, toen trokken de nu weer op andere
w(jze samengestelde „Christelijke" en paganistische groe
pen van leer juist tegen het punt waarop het nieuwe
meer christelijk voorstel zich van het oude, minder
christelijke in hoofdzaak onderscheidde
Het was een hopelooze verwarm g. Niet christelijke
beginselen gaven den doorslag, doch ieders persoonlijke
meening hoever men tegenover het eensgezind optreden
der werkliedenvereenigingen in „arbeiter-freundlich-
keit" moest gaan.
Waren de arbeiders minder eensgezind en krachtdadig
opgetreden, het resultaat zou er minder christelijk, door
toedoen onzer politieke „christenen" meer kapitalistisch
hebben uitgezien!
Zoo maakte ook nu weer bij de behandeling van deze
gewichtige zaak de anti-these, het beginsel van „christe
lijke" politiek, een volslagen fiasco.
De anti-these jawel, de heeren „motten maar 'ns
kommen." Zelfs den meest verzaakten onder hunne
aanhangers moeten op den duur de schellen wel van
de oogen vallen
N.B. In het Gebouw is een afzonderlijke,
ruime Koffiekamer, waar uitsluitend alcohol
vrije dranken worden geschonken.
HET BESTUUR.
Ook voorlichting! Teekenend voor de „christe
lijke" pers is bet „verslag" dat bet orgaan onzer anti
revolutionaire kiesvereeniging geeft van de behandeling
der voorstellen De Bordes c. s. met betrekking tot het
te stichten werkloozenlonds in de jongste raadszitting.
Yan de ellenlange besprekingen, de felle soms op het
kantje van beleediging afgaande discussies, van den
„strop" van den heer De Bordes, van dat alles geeft
het „verslag" in een zes-tal regels, en hoe!
Luistert slechts:
„Dat dit onderwerp nog al besproken werd, behoeft
nauwelijks gezegd, er ontspon een geanimeerde dis
cussie, waar allen aan deelnamen, maar toch werd
ten slotte het voorstel met kleine wijzigingen aan
genomen.
De heer De Bordes heeft eer van zijn werk."
Dat het aangenomene per slot van rekening neerkomt
op het door Burgemeester en Wethouders voorgestelde,
waartegen dit orgaan herhaaldelijk op zeer gewichtige
wjjze stemming trachtte te maken; dat den heer De
Bordes en zijn kornuiten door den „christelijken" burge
meester en den geconfjjt-christelijken wethouder onom
wonden te verstaan werd gegeven, dat hij niet zoo'n
toetak had behoeven te maken, omdat met 'n eenvoudig
amendement op do voorstellen van B. en W. hetzelfde
was bereikt; dat de heer De Bordes aan zijn geheele
optreden in eene zaak een strop zonder weerga heeft
gehaddaar en van zooveel meer zegt dit orgaan tittel
noch jota, want „de heer De Bordes heeft eer van
zijn werk!"
't Is toch maar het puikje van voorlichting dat de
„christelijke" pers haren lezers verstrekt!
1) Het verslag der „Nieuwe Sch. C." bevat zelfs dezen pyra-
midalen zin„De grondwet is een waarborg, omdat de Koning,
al zon hij verkeerd willen, toeh gedwongen wordt in den geest van
het Nederl. volk te regeeren." Leve de volkssouvereiniteit, boerah