Ditjes en Datjes. Vlaardingsche Ifzerkoekjes. vragen: hoeveel grievende beleedigingen zijn ons aan gedaan, voor we tot deze artikelenreeks werden ge provoceerd, beleedigingen, voortvloeiend uit het bestaan van een stelsel, dat ons een gruwél is. Dat stelsel in zijn ware gedaante tentoon te stellen is ons doel. Men sclirjjft niet voor zijn pleizier. Met argns-oogên wordt reeds naar den schuldige gezocht, om hem z'n ge rechte straf te doen ondergaan. Om allen schijn te vermijden personen te willsn treffen, zullen we bij onze verdere artikelen de personen, die het stelsel, dat wp aandniden met den naam ambulantisme, (onderwijzers doen het werk in de school, de hoofden voeren alleen de administratie) gekweekt heeft, en die wij noodzake lijk moeten vermelden, aanduiden met den naam Am- bnlantis. I Bij een der laatste vacatures hier in de stad, juist toen met name in Rotterdam de reactie zoo tegen de onderwijzers te keer ging zag Ambulantis, hoofd eener school alhier, kans, den ouden Adam weer eens te toonen en stelde aan een sollicitant de volgende vijf vragen 1. Ts u bondslid 2. Is u bestuurslid ook 3. Zijn er bij u ook onderwijzers, die roode neigingen vertoonen 4. Hoe denkt u over schoolvergaderingen 5. Hoe denkt u over het ambulantisme aan een school met 13 lokalen? Daar het gemakkelijker is deze vragen in 't algemeen te behandelen met het waaromdan in een tête-a-tête in een kamertje tegenover den man, van wien men bij zijn sollicitatie afhankelijk is, willen we hier deze vra gen wat breedvoeriger behandelen. Ja; Ambulantis, we beschouwen het als de plicht van ieder, lid te zijn zijner vakorganisatie, daarom zjjn ook wij lid van den Bond van Nederlandsche onderwijzers. Gjj hebt in den tijd, dat gij bjj het vak zijt, volkomen gelegenheid gehad, de verandering ten goede gade te slaan, die heeft plaats gehad bjj den onderwijzersstand in 't algemeen, bij het individu in 't bijzonder en gij zult het mij toestemmen, dat deze verandering kon tot stand komen, door den opheffenden invloed van het vakvereenigingsleven. Trouwens, heel Schiedam getuigt van dien weldadigen invloedlet maar eens op het peil van den arbeidersstand van nu en van voor 10 jaar en zoo is ook de schoolmeester van voor 25 jaar een geheel ander wezen dan de klasseonderwijzer van thans. Zoo kon de heer Scheuerman uit W-Iudië ons ons feliciteren met den prachtigen vooruitgang op on derwijs gebied in Schiedam, hij, die het regeerstelsel van 15' jaar terug hier had doorgemaakt. Onder wijzers, die hun woede in de gang uitschreien, wie zou het in den tegenwoordigen tjjd zich in 't hoofd halen De onderwijzer van thans, ofschoon wettelijk weinig verder dan voor 25 jaar, bekleedt in de school, worden er schoolvergaderingen gehouden of niet, toch een geheel andere plaats dan vroeger. Dit is doorgedrongen bjj antoriteiten en ouders, zoodat Burgemeester en Wet houders van Amsterdam het naar afschaffing van het ambulantisme en schoolveigaderingen heeusturen. En ook hier in Schiedam wenden zich reeds vele ouders tot de onderwijzers, tot hen die het onderwijs geven, wanneer ze dat in 't belang van hun kinderen noodig achten. Dit, mijnheer Ambulantis, is 't werk van den Bond van Ned. Onderwijzers, die bond, bij zjjn geboorte als een Meerenbergertje aangeduid, die bond, thans met zjjn duizenden leden. En wat heeft het onderwjjs niet gewonnen door de werking van dien bond, die het peil van zijn dienaren zoo verhoogde. En wat een goeden invloed had die bond ook op den hoofdenstand Zie, Gjj, mijnheer Ambulant, die Schiedam al zoo lang kent, Gjj weet nog zeer goed over welk een macht het corps der schoolhoofden beschikte in den ouden tjjd. De een rookte zjjn pijpje op de speelplaats bij het toe zicht op het bokkehok-schoonmaken door de kweeke- lingen, terwjjl de meesters in 't zweet huns aanschjjns hun brood verdienden, de ander voerde de correspondentie van het Nederlandsch Onderwijzers Genootschap onder schooltijd en schaamde zich niet, die correspondentie te doen posten door een kw.eekeling, aldus een slecht voorbeeld van plichtsbetrachting gevend. De een ver lustigde zich in zjjn tuin met bloemen en boompjes pooten, de ander liet zijn boontjes voor 't komende seizoen inmaken. De een liet1) Maar genoeg, 'k wil niet verder in details afdalen, Gjj weet het, Ambulantis, dat alles gebeurde in den tijd, dat de gemeente U f 1.25 per uur uitbetaalde, dat alles geschiedde, terwjjl de school meester zich stond af te martelen (want het was martel- werk in dien tjjd onder de vaak ruwe behandeling der hoofden) voor f 0.35 per uur. En nog Ambulantis, bezit gjj een deel van die vroegere macht, maar het is de verdienste der Afd. Schiedam van den Bond van Ned. Onderwjjzers aan dien onhoud- baren toestand een eind te hebben gemaakt. En wat deedt Gjj, Ambulantis? Bjj autoriteiten dien Bond zwart maken, niet waar, voor het goede werk, dathjjaanuw stand bewees. Maar ook hier hebt Gjj het niet kunnen keeren, verandert de openbare meeningde laatste bondsleden werden met algemeene stemmen benoemd. Juist, autoriteiten, het zjjn de beste klasseonderwjjzers, die.voGen, zelfstandigheid en medezeggingschap noodig te hebben om hun taak naar behooren te vervullen. Zie, Ambulantis, die goede verandering heeft het Ambulantisme aan de klasseonderwjjzers te danken en vinden velen ook uw baantje van zeer minne kwaliteit, toch kunt Gjj op een grooten vooruitgang in plichts betrachting wjjzen. Dat hebt ge te danken aan de klasseonderwjjzers en daar zjjn we trots op. Laat klaploopers zich in de gunst van u en nog enkele halsstarrige autoriteiten verheugen, laten ze een gulden of wat meer verdienen, wat nood voor ons! Wjj hebben achting voor ons zelf, voor elkaar, en het is de trots van ons vakvereeni- gingsmannenhart, die ons met verachting doet neerzien op afgebedelde protectie. Zooveel wat nieuw en vreemd was, werd eerst uit gekreten voor gemeen, slecht en laag en later erkend als goed en uitstekend. Daarop hopen ook wjj, daarop wjjzen de tjjden en we verwachten, dat ook de Schie- damsche autoriteiten met zooveel andere groote onder wijsmannen tot de erkenning zullen komen, dat de strjjd der onderwjjzers tegen het ambulantisme goed en rechtvaardig is. En den niet-aangesloten kollega's roep ik toe sluit u aan bjj de afdeeling Schiedam. Wat die afdeeling bereikte, daarvan plukten sommigen de wrange en zoete vruchten beide, gjj alleen de zoete. Welnu, tegen woordig is het zooals vroeger geen waag meer u aan te sluiten, en later zult ge u er over verbljjden, dat ook gjj het uwe deedt tot opheffing van uw stand. 2. Bestuurslid of niet, ik ben even gevaarljjk voor uw standhet zit 'm niet in 't al- of niet-bestuurslid zjjn, 't zit 'm in 't bondslidmaatschap. 3. Ja, aan iedere school zjjn onderwijzers met roode neigingen. Dat zal 'm waarschijnlijk zijten in de de prachtige inrichting der maatschappij, waarvan onder meer het bestaan van uw betrekking een voor beeld is. U is zeker bang, dat de een den ander zal aansteken. Nu, in die. vrees deel ik; het rood geeft erg af en wie er mee omgaat, wordt er mee besmet. Vraag 4 en 5 een volgende maal in een artikel Het ambulantisme. Nog eensOranje zwendel. - De vorige week schreven we, dat het met de Oranjeliefde der Katho lieken geen zuivere koffie was. Daarvoor is verleden week in de Eerste Kamer eens weer een nieuw bewjjs geleverd. Ge weet, dat „het Kindje" de naam Juliana heeft gekregen. Het is zoo genoemd naar Juliana van Stolberg, de moeder van Prins Willem van Oranje. De eerste Kamer stelde nu de vorige week een adres van hulde aan de Koningin op, dat natuurljjk in zeer kruipende termen en met veel bombast was gesteld. Toen dat adres in behandeling kwam, stelde de anti- revolntionnair Waller voor om in 't adres op te nemen, dat men vooral dankbaar was, dat de naam Juliana was gegeven. Men was zoo dankbaar, omdat die naam her innerde aan Juliana v. Stolberg, die de zaak der Her vorming had bevorderd. Meneer Waller was zeker ver geten, dat in de coalitie ook Katholieken zitten, die van de Hervorming niets moeten weten De Katholieke meneer v. d. Biesen moest van die hulde aan Juliana van Stolberg dan ook niets hebben. De anti-rev. Hooy hielp zjjn makker Waller, maar toen v. d. Biesen er zich tegen bleef verzetten, begrepen de heeren langzamerhand, dat ze een blunder hadden gemaakt. Anti's en Katholieken stoelen wel op één wortel des geloofs, maar over de Hervorming moeten ze maar niet spreken, tenminste niet in 't publiek. Meneer v. d. Biesen kreeg zjjn zin, Juliana v. Stolberg werd niet gehuldigd. Dus nu is het wel „Leve Oranje", maar als je over de Hervorming gaat spreken, dat is het bjj de Katho lieken niet meer„Oranje boven" dan moeten ze van de Oranjes niets hebben. B. Zijn mond voorbijgepraat. Lezer, wilt ge weten, waarom de „Christeljjke" partjjen het algemeen kiesrecht niet willen? Luister dan! Meneer Duimaer van Twist, lid der Tweede Kamer voor het kiesdistrict Steenwijk, hoofdbestuurslid van de anti-revolutionaire partjj, zal het je vertellen. Dit christelijk lid sprak de vorige week in Zaandam. Onze partjjgenoot Duys kwam in debat en stelde de kiesrechtzwendel geducht aan de kaak. Hjj wees er op, dat de anti-revolutionaire partjj steeds om het huis mans-kiesrecht had geroepen. Nn hadden ze het capaci teiten-kiesrecht mee op het program, natuurljjk om de Katholieken mee te krjjgen. Duys wees er op, dat een kloosterling toch geen gezinshoofd isvolgens het anti revolutionaire beginsel zou dus feiteljjk alleen de prior kiezer mogen wezen. Hierop antwoordde Duimaer„Maar elke kapelaan is een stem voor ons", waarop Duys zeer ter snede riep: „En elke arbeider is er één voor ons". Wat antwoordde hierop meneer Yan Twist? Dit: „Ge zult ons toch niet beletten, wanneer wjj de macht hebben, om het kiesrecht zoo te regelen, dat wjj de macht houden Arbeiders, onthoudt dat woord. De coalitie-manneg willen u het algemeen kiesrecht niet geven, omdat ze wel begrjjpen, dat het dan met hun macht spoedig zal gedaan zjjn. Alleen klassebelang maakt hen tegenstan-, der van het algemeen kiesrecht. Arbeiders, blijft strijd voeren voor uw eerste burgerrecht en ontrukt aan Duimaer van Twist en consorten de macht. We zullen Duimaer van Twist voor deze openhartig heid steeds dankbaar bljjven gedenken. B. De slechte school. De hel is uitgebroken, De school is 't worstelperk: Zjj wil de ziel der kleinen Ontrukken aan Gods Kerk. Wij, katholieke ouders, Wij dulden nooit dien roof, Wij zijn nog 't kroost der helden, Die streven voor 't geloof, Laat 't helsch gebroed maar komen, Wij staan ten strijd gegord Wij willen niet dat Neerland Een nest van roovers wordt Wij willen, dat ons kindren, Getrouw aan Kerk en God, Geen nagels aan onz' doodskist, Geen aas zijn aan 't schavot. Wij willen 't leven derven, Maar staan 't geloof niet af. Wij roepen nog bij 't sterven En op den rand van 't graf Ons kinderen in geen scholen, Waar 't kruis niet zichtbaar blinkt, Ons kinderen in geen moordkuil Waar Godes woord nooit klinkt. Lezer, hoe vindt ge zulke lastertaal In den Bijbel staat geschreven„Ge zult geen valsche getuigenis af leggen tegen uwe naaste". Dat gebod schijnt voor de verdedigers der bijzondere school niet te bestaan. Wel innerlijk zwak moet een instelling zijn, die zich alleen met zulke lastertaal kan staande houden. Laster tegen een persoon is strafoaarwas laster tegen een instelling ook strafbaar, dan zouden er al spoedig eenige gevangenissen bijgebouwd moeten wor den, om al de lasteraars tegen de openbare school op te sluiten. Gij voorstanders van het openbaar onderwijs, blijft waakzaam. Ook hier in Schiedam is men weer bezig zieltjes te winnen voor het bijzonder onderwijs. Dat - geschiedt natuurlijk niet in 't openbaar, maar in 't geniep. Dat werk schijnt geen licht te kunnen verdragen. Vrienden van 't openbaar onderwijs, houdt ooren en oogen open, verdedigt uw school en stelt de lasteraars aan de kaak. Denkt er steeds om, dat het „Christe lijke" kamp een broeinest geworden is van leugen en bedrog, in den strijd tegen het openbaar onderwijs. Een eerlijke strijd met open vizier durven ze niet aanwel wroeten ze in stilte. Dubbele waakzaamheid is dus noodig. B. „De biyde gebeurtenis", en de Neutraliteit van „Flardinga". Zooals overal in ons dierbare Vaderland, is ook hier de z.g.n. „bljjde gebeurtenis" opgeblazen tot een wereldschokkend feit, en het mag gezegd worden dat „Flardinga", de Vereeniging tot Veredeling van Volksvermakelijkheden, eer van haar werk heeft, want het volk heeft vermaak gehad. Een andere vraag echter is het, of dat vermaak wel zoo veredelend was als sommigen zich laten wjjs maken. Weken vóór dat het „Kindje" zijn intrede deed in dit ondermaansche, werden door het bestuur van genoemde Vereeniging toebereidselen gemaakt voor een daaraan passende feestversiering en na veel moeite is het gelukt wat Vaderlandsch lievende menschen bjjeen te trommelen voor een lichtstoet, welke is gehouden op den roemruchtigen BOsten April, doch waaraan niet éin Vakvereeniging heeft deelgenomen. Dit feit op zichzelf beschouwd, moet menigeen tot nadenken stemmen niet alleen, doch heeft afdoende be wezen, dat goed georganiseerde arbeiders wel wat beters hebben te doen, dau hun tjjd, moeite en geld aan dergeljjke nonsens zoek te maken daarvoor zjjn 1) Muziek schrijven door leerlingen en kweekelingen en ver stopte ze in ven kelderom z'n stoelen te laten mattenZelf meegedaan. Corrector, Dwingt ze om in te gaan. Steeds weer hoort men door de voorstanders van bijzonder onderwjjs be weren, dat er in het volk zoo'n drang leeft naar dat onderwjjs. Wie echter met de bijzonderheden op de hoogte is, weet, dat in de meeste geyallen de dominéé en pastoor hun gemeenteleden van den kansel en op huisbezoek bijna dwingen hun kinde-en naar de bjjzon- zonder school te sturen. Tal van voorbeelden, hoe de eenvoudige menschen geprest worden, -zjjn in de laatste jaren bekend geworden, geen middel in de gees telijkheid te laag, om die gehate openbare school leeg te pompen, vooral laster is het wapen. Wie heeft nooit gehoord, dat een van die predikers der liefde de open bare school vergeleek bjj een jeneverflesch Dat las terpraatje is echter nu overtroffen. Op het blaadje van een Katholieke scheurkalender van Za erdag 24 April j.l. kwam voor het volgende „prachtige" gedicht:

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1909 | | pagina 3