vo,Lrr D. MEIJER.
HET VOLK
Voor TERMIJNBETALING is je aires
OverscMesctatraat 14 SCHIEDAM.
Voor TERMIJNBETALING is je aires
liesctatraat 14 SCHIEDAM.
Voor TERMIJNBETALING is je aires:
OverscMesctatraat 14 SCHIEDAM.
Voor TERMIJNBETALING Is je aires:
ïiescheslraat 14 SCHIEDAM.
DE NOTENKRAKER
DELFT. Opgericht 1885.
ÖP TERMIJNBETALING.
DAGBLAD VOOB DE ARBEIDERSPARTIJ
10 cent per week; f3.30 per kwartaal
15 cent per week; fl.95 per kwartaal
bij de goegemeente den indruk moeten vestigen van
onze bombastische woordenkeus oordeelt bescheidenlek
dat ik mij zelf in een allertreurigst en ongnnstig dag
licht plaatsmeent dat ik overstuur was en bevestigt
in een beeld, alweer zonder eenig bewjjs, op zijn wijze,
de eenheid van S.D.A.P. en „arbeidersbeweging" met
de krant waarin men schrijft.
Ik volg hem niet op dezen weg. Zachtmoedigheid is
ook een deugd die vooral behoort gevonden te worden
bij hen die zeggen op specifiek christeljjken grondslag
te staan.
De heer Toet, afkeerig van „knaleffect" en mijn
opmerkingen „-onbescheiden" vindende, meent dat ik
onder den invloed van het „deugd en ondeugd, die
stuivertje wisselen" aan het verdacht maken ben geslagen
en walgt daarvan. Hij gaat intusschen op myn aan
merkingen niet rechtstreeks ingeeft, a priori, een
reeks stellingen, vult dat aan met een handvol citaten,
en noodigt mij ten slotte uit te bestrjjden dat het
„klassestandpunt het volksleven vergiftigt".
Neen, geachte heer, mag ik u even herinneren dat
u het had over de maatregelen die moeten worden
genomen tegen het drankgebruik en dat u toen de
„christelijke" arbeidersbeweging aanbeval.
Dat was uw rechtmaar tegelijkertijd spreekt gjj
over de „sociaal-democratische" arbeidersbeweging, die
„zich tegen het evangelie kant". Dat was, op deze
wijze, uw recht niet.
Hier deed u tweeërlei. In de eerste plaats iets zeggen
zonder bewijs te leverenin de tweede plaats alles
wat niet behoort tot de, voor u, christelijke gemeen
schap, buiten de deur zetten.
„Dit zijn we, hoe ongelooflijk ook, al gewoon."
Maar nu ben ik gewoon, niet alleen het uitgangspunt
te bekijken, maar ook te zien naar de vruchten van
het beginsel.
De boom kent men immers aan de vruchten, zegt
de Schrift.
Welnu, ik heb gevraagd, toon ons aan dat de sociaal
democraten niet werkten voor een der maatschappelijke
verbeteringen, die gij in uw artikelenreeks als nuttig
en noodig aanprees en dat vaak deden moesten doen
tegen de vertegenwoordigers van het specifieke
christendom in. Ik heb gezegdtoon ons dat de
sociaal-democratie, als partij, zich kant tegen het
evangelie.
Moet nu het citaat van Loopnit daarvoor dienst doen?
Och, geachte heer, ik ga nog verder dau Loopuit en
acht de klassestrijd niet alleen in strijd met het chris
tendom, maar zelfs met elk begrip van humaniteit.
Wij hebben haar echter niet uitgevonden en zoo min
als u of ik dat hebben gedaan, deed de sociaal-demo
cratie het.
Ze is gegroeid uit de maatschappelijke verhoudingen.
Gij ook erkent dat de belangen van den groot-indu
strieel gansch andere zijn dan die van den arbeider
gij ook ziet in dat het allesverslindende monster „de
concurrentie" bezig is het levensgeluk van honderden
en duizenden te vernietigengij ook weet dat de stij
gende oorlogsuitgaven der natiën beteekenen, uitstel van
sociale hervormingen voor de maatschappelijk zwakken.
Ook gij roept de kleine luyden op tot „den strijd
voor het recht"
Of heb ik het mis en vindt gij de maatschappij van
heden in de lijn van Gods ordonnantiën
Een ding is zekerin „den strijd voor het recht"
laten niet zelden de invloedrijke „beginselmannen" u
alleen staan.
En als ik „moet uitgaan van het beginsel van onmid
dellijke verantwoordelijkheid aan God, den plicht om
in allen arbeid en in elk vak God te eeren en te ver
heerlijken", dan vraag ik toch of men zich dan ver
zetten mag tegen de daden van den werkgever. Als
wij dat doen staan wij dan niet op tegen God Dan
mag men bidden voor de verandering van de gezindheid
van de machtigen der aarde, maar ons organiseeren
met onze lotgenooten, ons sterk maken tegen de macht
die het tegenovergestelde doet van wat men als recht
vaardig voelt, dat is opstand die zulken christenen
niet past.
Ja, „toornen tegen onrecht" mag men dan, maar
strijd onverzoenlijke strijd er tegen aanbinden,
totdat het kwaad is uitgeroeid, is zonde, is prediken
van den klassenstrijd.
Dat dit kan voortkomen uit den aandrang om mede
te helpen de hooge beginselen van rechtvaardigheid en
liefde, die niet door de kerk maar door Christus
gepredikt zijn, tot verwezenlijking te brengen, is iets,
wat in het raam van hen, die zoo graag het woord
„christelijk" gebruiken als een etiket, dat ze overal
kunnen opplakken, niet van pas is.
Terecht,schreef onlangs De Blijde Wereld:
„Ergerlijk oppervlakkig en geheel onjuist is de
bewering, dat haat het beginsel van den klassen
strijd is. De twee groote motieven van den klas
senstrijd zjjn eigenbelang en rechtsbesef en daarom
kan een christen aan dien strijd deelnemen, gelp
ieder die onbevooroordeeld de werkelijkheid van
het maatschappelijk leven inziet."
En ik heb den heer Toet verder gevraagd onder
scheiding te willen maken tusschen de sociaal-democratie
en de algemeene vakbeweging en voorts aan te toonen
dat de christelijke arbeidersbeweging langs andere wegen
en met andere middelen, meer en beter kan bereiken
dan wij.
Het eerste weigerde hij. Zijn stelling is: „de arbei
dersbeweging is een stuk marxisme, ten doel hebbende
de klassenstrijd te propageeren en te verdedigen".
Dat kunnen we, in het licht van wat wij boven
schreven, laten voor wat het is.
De arbeidersbeweging is de vakbeweging niet.
De vakbeweging stelt zich geen verandering van
maatschappijvorm ten doelstreeft niet naar opheffing
van het privaatbezit en socialiseering van grond en
productiemiddelenkan dat niet en is daarom niet
sociaal-democratisch.
Dezelfde Oudegeest, waarvan de heer Toet met zoo
veel welgevallen een citaat aanhaalt, zegt in zijn bro
chure over „De Vakbeweging"
„Die socialisatie is niet door te voeren door de
vakvereeniging, omdat geen enkele vakvereeniging
ooit de macht zal bezitten de verhoudingen zoo
danig te maken dat de productiemiddelen, waarvan
den persoonlijken eigendom door zoo velerlei inrich
tingen beschermd wordt, in gemeenschappelijk bezit
te nemen."
En als Polak de crisis in zijn vak bespreekt, de
maatschappelijke weeën waaruit zij voortkomen in het
oog vat, dan roept hij ten slotte uit
„Eén uitkomst is er slechts: het socialisme. Dat
te verwezenlijken is de taak der arbeidende klasse
Door middel harer vakvereenigingen vermag zij
dat niet. Want de sttijd tegen het kapitalisme is
een politieke strijd.
Ja, zeker, de klassenstrijd is ons uitgangspunt, maar
niet de theorie die gij er van maakt, en die, inderdaad,
zoolang gij dat doet „het volksleven vergiftigen zal".
Neen, de strjjd die de werkgevers ons aandoen, hun
gezagsmanie, hun tegenhouden van, ook door hen,
billijk en rechtvaardig genoemde verbeteringen en ons
vechten daartegen, dat is de klassestrijd die ons uit
gangspunt is.
Ons doel is, niet zooals bij u, het vormen van een
arbeidersbeweging, in hoofdzaak om het „drijven" van
anderen tegen te gaan, maar om door voortdurende
organisatie, binnen het raam dezer maatschappij verbe
teringen te veroveren voor en met de arbeiders.
En ons uitgangspunt is, dat te bereiken langs ordelieven-
den weg. Kijk daarvoor maar eens naar wat de A. N. D. B.
op dit oogenblik doet. Maar de werkgevers demon-
streeren hun klassestandpunt op ondubbelzinnige wijze
bij hen moet gij zijn met uw verwijt van klassestrjjd-
predikers te zijn.
Wanneer u verder uit het feit, dat vakbeweging en
politieke partij op sommige urgente punten samengaan
en hun strijd paralel loopt, de eenheid van beiden
wilt bewijzen, dan „wondt dit wapen den man die het
gebruikt".
Want sterker aanklacht tegen de leiders en de ver
tegenwoordigers der christelijke arbeidersbeweging is
niet denkbaar. Laten de christen-democraten en de
rechtsche „beginselmannen" in 't parlement maar eens
werken voor den 10-urendag en z\j zullen zien hoe
dankbaar onze vakbeweging die hulp aanvaardt.
Het tweede (aanwijzen van andere middelen en andere
wegen) daarover zwijgt de heer Toet. 't Zou ook moeilijk
gaan, na de rede van den heer Stins, in de vergadering
van het Christelijk Nationaal Vakverbond, andere mid-
d* len en andere wegen, dan de onze, aan te wijzen.
En toch, als het uitgangspunt voor de christelijke
vakbeweging niet is de klassestrijd, maar de specifiek
christelijke beginselen, dan mogen niet, zooals bjj ons,
machtige, weerstandskrachtige organisaties machts
vorming dus maar dan moeten er andere middelen zjjn.
Tot slot nog dit. Als de heer Toet een bewijs voor
de noodzakelijkheid der scheiding volgens het beginsel
wil bijbrengen, dan moet hij met het éene gekozene
toch nog wat voorzichtiger zijn.
Want als ia Rotterdam een nieuwe havenarbeiders-
vereeniging werd opgericht omdat de oude zich niet
aansloot bij het N. V. V. dan is dat een halve waarheid.
Immers ia de aansluiting bij het N. V. V. ligt, en lag,
niet de aansluiting bij een sociaal-democratische arbei
dersbeweging, maar het volgen van een nieuwe methode:
die van de gecentraliseerde organisatievorm tegenover
de federatieve. Terwjjl toch de heer Toet ook wel zal
weten dat de.-e vereeniging niet door het N. V. V,,
maar door de arbeiders zelf is opge-icht.
Twee wenschen heb ik nog. Ten eerste deze dat ik
hoop dat de Redacteur Uitgever van de Goedkoope
Vlaardingsche Courant ook dit an: woord zjjn lezers zal
voorzetten. Ten tweede deze, dat als de heer Toet be
hoefte gevoelt om verder hierover t'e debatteeren, hg
zich dan ook by zjjn onderwerp bepale.
Wanneer hij, zooals nu, in „De Mokerslag" het be
staansrecht der christelijke arbeidersbeweging niet zoekt
in de meerdere deugdelijkheid harer middelen, maar in het
bestaan van een andere arbeidersbeweging en niets beter
weet te doen dau de begripsverwarring onder de arbei
ders nog wat te bestendigen, dan ziet het er nog recht
droevig uit. W. DROP.
'n Debat-vergadering. Zooals onze lezers zich
zullen herinneren sprak in de afgeloopen week de „chris
telijke" heer Diemer van Rotterdam in een vergadering
van den Christe ijken Bestnurdersbond over de „Chris
telijke Vakbeweging", en kamde daarbij natuurlijk zeer
braaf de algemeene beweging af. Debat werd niet toe
gestaan, doch de spreker verklaarde zich bereid met
een onzer sprekers te debatteeren.
Onze Bestuurdersbond heeft den Heer Diemer aan
zijn belofte herinnerd en uitgenoodigd tot een debat met
onzen partijgenoot J. v. d. Tempel, den 2den Secretaris
van het Nedelandsch Verbond van Vakvereenigingen.
Deze uitnoodiging is aangenomen en de avond vastge
steld op Maandag 5 of 12 Januari a.s.
Dat belooft dan een goeden avond te worden.
Welkom! Zaterdagavond werd na een rede van
onzen partijgenoot Kerkhof van Rotterdam opgericht
een afdeeling Vlaardingen van den Machinisten- en
Stokershond.
Was de toetreding staande de vergadering voldoende
om tot de oprichting over te gaan, meerderen nog, die
door omstandigheden onafhankelijk van hun wil niet
tegenwoordig konden zijn, hadden toetreding bij oprich
ting toegezegd, zoodat de pogingen bovenmate geslaagd
genoemd mogen worden.
Een openbare propagandavergadering werd reeds vast
gesteld.
Cursus Spiekman. Zondag j.l. gaf partijgenoot
Spiekman de eerste zijner cursus-vergaderingen voor
onzen Bestuurdersbond.
De uitmuntend bezochte vergadering luisterde met
onverdeelde aandacht naar de heldere uiteenzetting van
het onderwerp. „De aard en het wezen der moderne
vakbeweging".
De tweede vergadering wordt Zondag gehouden op de
bovenzaal van „De Hollandsche Tuin".
CORRESPONDENTIE.
Inzendster. Zal er de volgende wtek een artikel
aan wijden. Red.
STEEN PENNING.
Schiedam.
„De Moker" 10 ct.O. 3 ct.Verantwoord 6 ct.
Constantia 3 ct.Te veel ontvangen 12 ct Mej.A. 5ct.
HALSTEEG 7.
Telefoon 287.
Ovxeiste en grootste Magazijnen
Heeren-Confectie. - Dames-Confectie. - Dames-Hoeden. - Manufacturen.
Schoenwerk. Pelterijen enz.Groote keuze in Ameublementen in iederen prijs.
Kachels. - Fornuizen. - Lampen enz. Zeer gemakkelijke betalingsconditiën.
Agentschap voor Schiedam en omstreken Overschieschestraat 14, SCHIEDAM.
HPartljg-eriooten en Q-eestver-wanten
ABONNEERT U op
of met politiek-satiriek weekblad
met teekeningen van ALB. HAHN.
Het abonnement op „De Notenkraker" alleen kost 90 ets. per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 7lJt ct. Vraagt proefn.: 8 dagen gratis toezending
BUREAUXKEIZERSGRACHT 378, AMSTERDAM.
Men kan zich abonneeren by St. KLEPKE, Helenastraat 16.
Wordt lid van de Sociaal Dem.
Gemengde Zangvereenigïng
„EXCELSIOR"
Repetitie 's Maandagsavonds 8
uur in „Constantia".
Contributie 8 cent per week.
Laat uw kinderen (815 jaar)
inschrijven als lid van ons
KINDERKOOR.
Repet. Zondagsochtends van
10 12 uur in „Constantia".
Contrib. 5 ct. p. kind en elk kind
meer uit een gezin 3 ct. p.week.