2e CURSUSVERGADERING Het Program der S. D. A. P. Dr. J. VAN LEEUWEN. Sociaal Democratische Arbeiders-Partij op Maandag 3 Januari Onderwerp: Christelijke Politiek. in de Zaal der Schiedamsche Officieren-Vereeniging. Spreker: H. J. VAN VORST, ex-pater Coelestinus, uit Maastricht. No. 43. ZATERDAG 25 December 1909. 9e Jaargang. SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM. Afdeeling SCHIEDAM. De Moker Nieuwjaarsadverteotie. ZONDAG 26 DECEMBER, Diploma-boekjes. Kunst en strijd. Alg. Ned. Met. Bond. De georganiseerde arbeider wy hebben gezegd «•- REDACTEUR; Dr. J. VAN LEEUWEN. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal J bij V00rulthetaUng. franco per post 30 cent j J 3 Losse nummers 2 cent. Redactie-adres: St. Uiduinastraat 50. Administratie-adres: Gebouw „Constantia". ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bjj abonnement belangrijke korting. Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdagss. 's middags 12 nnr in het bezit der Redactie zijn. Toegangsprijs ÏO cents, voor arbeiders 5 cents. Debat vrij. HET BESTUUR. is eiken Zaterdag verkrijgbaar Te Schiedam Nieuwsticht N. Z. 32. Zalmstraat 22. „Constantia". Boterstraat 30. Te Vlaardingen: W. de Gast, Callenburgstraat 58. Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne menten aangenomen. De abonné's worden verzocht bij adresverandering daarvan kennis te geven aan de Administratie. evenals vorige jaren, gebruik willen maken W16, van erelegenheid om een nieuwjaarsgroet in „De Maker" te plaatsen, worden verzocht dit op te geven voor a.s. Dinsdag 12 nnr. De kosten ijjn 25 cent. De Adm. OP 's morgens lOVs uur, in „Coostantia" OVER DOOR EXTRÉE VRIJ. HET BESTUUR. Leden der S. D. A. P., wier diploma-boekje vol is, wordt verzocht dat op te geven aan den bode of aan den seretaris, Dwarsstiaat 122. M. J. VAN DIJK. Uitvoering voor Ueden en Donateurs met liun introducé's op ZONDAG 26 DECEMBER, 's namiddags te 5 nre. HET BESTUUR. Het secretariaat vin de Afd. Schiedam van den Alg. Ned. Metaalb. Bond is voorloopig gevestigd bij Roonschestraat 7 (boven). J. DINKELAAR. Wij, de georganiseerde arbeiders, hebben gezegd, dat loij baas behooren te zijn over onze arbeidskracht en over ons lichaam. Wij hebben gezegd, dat wij óók te beslissen moeten hebben, onder welke voorwaarden wij behooren te werken. Wy hebben gezegd, dat de arbeiders, welke zich verharen om te werken in fabrieken, geen onderdeelen ot verlengstukken behooren te zjjn van de machine. Wij bebben gezegd, dat de arbeider óók mensch is Wij hebben dat gezegd tegen de ongeorganiseerde arbeiders en aan ieder die het hooren wilde. Wij hebben ook gezegd, dat de arbeiders die werken willen, zooals een mensch behoort te werkendie willen, dat zij na volbrachten arbeid voldoende tijd over hebben om te rusten en zich te ontwikkelen, die willen, dat voor hun arbeid zoo betaald wordt, dat zij op behoorlijke wijze kunnen levendat die arbeiders zich moeten organiseeren. Wij hebben gezegd, dat wij door middel der orga nisatie invloed moeten krijgen in de fabrieken en werk plaatsen, om door middel van dien invloed een be hoorlijken arbeidstijd vast te stellen. Om door dien invloed paal en perk te stellen aan willekeur en tirannie. Qm door dien invloed op te komen voor de politieke en maatschappelijke rechten van ons, arbeiders. Wij hebben gezegd, dat wij ameiders niets genieten van den vooruitgang der techniek. Dat wij moeten werken, met die machines, die vele van onze klasse- genooten overbodig maken, dus ontbering brengen voor den arbeider, doch zoete winst storten in de brandkast van den kapitalist. Wij hebben gezegd, dat wij helpen voortbrengen al die machines en producten van den vooruitgang, die honderden en duizenden onzer klassegenooten het brood, het geluk, bet leven ontnemen, terwijl wij niets anders ontvangen en hebben, dan een schraal loon en te langen arbeidstijd, met eiken dag het vooruitzicht om ook ingedeeld te worden bij die duizenden en du'zenden werkeloozen, die wel werken willen, doch niet mogen, omdat ?ij geen winst opleveren voor de brandkast. Wij hebben gezegd, dat de arbeiders, door middel van hun organisatie ook organisatie moeten en kunnen brengen in de ana-chistische samenstelling van de hedeudaagsche kapitalistische maatschappij. Wij hebben dat gezegd, op vergaderingen, in ge schriften en bij huisbezoek. Doch wij bebben mèèr gezegd Wij bebben óók gezegd, dat onze strijd niet gaat tegen den een of anderen patroon. Wij, hebben ook gezegd, dat het ons niet aangaat, hoe de naam van den patroon is, bij welken de arbeider voor 't oogenblik werkt, doch hebben gezegd dat onze strijd gaat tegen een klasse, de kapitalistische, die als klasse tegenover ons staat. De klasse d e alles in bezit heeftde machines, de fabriek, den grond, de productiemiddelen. In bezit neemt onze arbeidskracht, onze lichamen, onze vrouwen en kinderen; ons geluk, ons alles. Wij, hebben ook gezegd, dat het ons niet aangaat of de een of andere, hetzij in goeden of kwaden zin uit steekt bov n zijn klassegenooten, doch alleen als kapitalisten onze vijanden zijn. Wij hebben óók gezegd, dat alle arbeiders in de kapitalisti che landen, hetzij geloovig of niet, jood of christen, heiden of mohamedaan, als arbeider deel ui makende van die groote verdrukte arbeidersklasse, zich moeten organiseeren en door middel van een hechte, sterke en klassebewuste organisatie, den strijd moeten strjjden tegen die klasse welke hun klasse verdrukt, tegen „de kapitalistische", om te komen tot opheffing, tot werkelijk leven van alle menschen. En omdat dit door ons georganiseerden, gezegd is en wordt, woiv'en onze voormannen op de keien gesmeten. 't Is oorlog en wij handelen er naar! Dit is de moraal der bezittende klasse. Daar waar de klassetegenstellingen het scherpst zijn, daar waar het kapitalisme geen medewerking van Dominé, Pastoor of Rabbi kan gebruiken, omdat den arbeiders meer en meer de oogen geopend zyn, verklaren zij botweg: „'t Is oorlog en wij handelen er naar!" Dan is het geen verschuilen meer achter allerlei vrome en niet-vrome woorden. Dit, behoort bjj hen dan tot het verledene. Zij weten te goed dat zjj den steeds stijgenden en wassenden vloed van het arbeidersleger niet kunnen stoppen. Macht tegen macht! stellen zy, doch ook: onrecht tegen recht. Bij hen helpen de kleine middeltjes niet meer om bestuurders te ontslaan, enz. Die tegenstellingen komen het duidelijkste uit in sterk ontwikkelde industrie-landen, als Duitschland, Enge land enz Doch hier in Nederland leven wij nog in de opkomst van het kapitalisme. Evenzoo in de opkomst van de arbeidersklasse. Hier kannen nog die kleine middeltjes toegepast worden. Hier handelen zij ook naar de hier boven geschreven woorden, doch verbergen dat zoolang als zij maar even kunnen. Ook hier stelt het kapitalisme onrecht tegen recht. Zij moeten baas blijven in de fabrieken, in de werkplaatsen. Zjj moeten te beschikken hebben over de arbeiders, over alles wat de maatschappij biedt. Het koste wat het wil. Elk middel, hoe klein, hoe onrechtvaardig ook, ge bruiken zij. De zweep van het kapitalisme zal hier ook meer over de arbeiders gelegd worden. Totdat Openbare Vergadering

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1909 | | pagina 1