Ditjes en Datjes. Christelijke politiek. lie heer Honnerlage Grete geniet zelf geen verlof van 4 dagen per jaar. Wij willen niet nalaten hier onze teleurstelling neer te schrijven. Hoewel onze verwachtingen niet hoog waren gespannen, wij hadden meer en beter verwacht. Hadden wij er dan recht op om betere resultaten te verwachten Zeker hadden wij dat. De raad is 'n over- groote meerderheid Christelijk, althans de heeren willen daarvoor doorgaan. Welnu in verband daarmede beroepen wij ons op de uitspraken van de Kath. Sociale Week, die eenstemmig oordeelde dat er scheidsgerechten moeten worden ingevoerd, op de uitspraak van de vereeniging van anti-revolutionaire raadsleden, die ook de invoering van scheidsgerechten in hun program opnamen. Maar de- christelijke raadsleden hebben lak gehad, zoowel de katholieke als de anti-revolutionaire, aan de uitspraak van de christelijke bijeenkomsten. Zij wisten •het met hun Christelijkheid overeen te brengen, die uitspraken aan hun laars te lappen. Wel zijn de Christelijke iverklieden, die in dagen van verkiezingen zich het vuur uit de sloffen loopen voor de christelijke heeren, thans bedrogen uitgekomen. Zij vroegen om recht, zjj hebben willekeur gekregen. Komaan v. d. Have en Peetoom, vooruit Beckering en Heemskerk, op de bres nu, gij allen die zegt voor de rechten der arbeiders te strijden, die rechten zijn hier in den modder getrapt, de eischen, ook van de chris telijke gemeentewerklieden, men heeft ze niet willen aanvaarden. De blinddoek die den christelijken arbeiders voor oogen is gebonden zit wel vast, wij zullen niet nalaten die er af te rukken, maar de ferme rukken die er nu door de christelijke raadsleden aan zijn gegeven helpen meer dan twintig redevoeringen van ons; laat de heeren zoo maar voortgaan en ons onze rechten weigeren. Hoe het echter ook zij, het reglement, hoe slecht dan ook, is er, en wij hebben er rekening mede te honden. Wat hebben wjj nu te doen In de eerste plaats onze organisatie versterken, want dat is het beste instrument om een reactionairen raad te bestrijden. Op de tweede plaats moet worden getracht zoo spoedig mogelijk verbeteringen aan te brengen en op de derde plaats raden wij onze afdeeling aan nu zoo spoedig mogelijk een actie te beginnen voor hoogere loonen. De Raad heeft de regeling der loonen aan zich willen houden en ieder jaar zullen die worden vastgesteld. Waar nu de werklieden zoo goed als geene verbete ringen hebben gekregen, zoolang het reglement bij de commissie aanhangig was, ja eigenlijk elke verbetering naar de behandeling van het reglement is verwezen, daar is er voor ons alle reden te gaan werken voor een aanmerkelijke loonsverhooging. Ons laatste woord in deze ishet werkliedenreglement voor Schiedam is voor de werklieden geen verbetering. Bovenstaand stuk is overgenomen uit „de Gemeente werkman", het orgaan van den Ned. Bond van Ge meentewerklieden. Wjj hebben slechts één opmerking erover. In de eerste alinea staat, dat het reglement bjjna rechts tegen links werd aangenomen. Dit is niet geheel juist. De vrijzinnigen splitsten zich in een conservatief en een democratisch deelhet eerste ging mee met de kerkeljjken die allen zonder uitzondering reactionair zijn aangelegd, al hebben de katholieke heeren Smit en Wittkampf wel eens (bij vergissing!?) een democratisch buitjehet democratisch deel der vrjjzinnigen ondersteunde tenminste grootendeels de actie van De Bruin tot verbetering van het ontwerp. Maar die democratische vrijzinnigen stemden met uit zondering van den heer Koopmans, wiens lidmaatschap der vrijz.-dem. vereeniging naar onze meening op een vergissing berust, nog tegen De Bruin's amendement tot wering van iederen onderkruipersarbeid, en steunden geen van allen De Bruin's amendement om „schorsing met inhouding van loon" te veranderen in schorsing" zonder die inhouding. De ware broeders zijn zij dus ook nog alles behalve. De vergadering met Van Vorst. Deze vergadering, waarvan wij hier onder een verslag laten volgen, is een schitterend succes voor onze party ge weest. De zaal van „Constantia" was stampvol. Het publiek luisterde met aandacht en belangstelling naar Van Vorst's boeiende en voortdurend uitstekend be vattelijke rede. En niet één enkele wanklank ver stoorde de warme stemming. Buiten stonden Roomsche posten, waarvan één o.a. de namen der binnengaande brugwachters (die nu onder bevel van den 'heer Goslinga staan 1) noteerde En na afloop der vergadering zwierven „pastoor" Frederiks en andere bekende grootheden in de buurt Maar ons troepje getrouwen begeleidde Yan Vorst in de grootst mogeljjke kalmte en orde naar den tram zonder dat het geringste gevalletje zich voordeed. Onze mannen en vrouwen hebben weer een schitterend bewijs ia -K-nt^ar ■ria-Winmn^— gegeven van wat in onze .kringen aan orde, tucht en overleggende kracht aanwezig isBravo Van Vorst zal binnen kort terugkomen. Wjj houden ons dan aanbevolen voor nieuwe propaganda van Roomsche zijdewij waren daar uiterst wel bij Gratias, carpent tua poma nepotes (Vërgilius) Verstopping. Onze geliefde perszuster, de Nieuwe Schiedamsche Courant, lijdt sinds korten tijd aan een ernstige anti-socialistische verstopping. Het ergste daarbij is, dat zij zelve zich die verstopping op den hals heeft gehaald door een zichzelve opgelegden leefregel, die in de plaats van den anti-socialistischen stoelgang, waarvan zij druk gebruik maakte, nu een anti-socialistische verstopping tengevolge heeft. Van-Vorst-pillen en Van-den-Brink-olie zjjn uitmun tende purgeermiddelen, zuster De R. K. Rolschaatsenbaan. Onder dit op schrift maakten wjj melding van de opening van een rolschaatsenbaan in het gebouw van den R. K. Volks bond. De Schiedamsche Courant bestrijdt in haar no. van 4 Januari j.l. een' soortgelijk bericht van het Va derland met de mededeeling dat die rolschaatsenbaan een gewone exploitatie is van „de firma Brinkman (protestanten)". Wjj staan over de naïveteit van de redactie der Schiedamsche Courant „paf". Hoe kan zjj van beginsel vaste en beginselleerende menschen als de geestelijke adviseurs en de bestuursleden van de afd. Schiedam van den R. K. Volksbond verwachten, dat zij in het Gebouw van dien Bond een „neutrale" rolschaatsenbaan zouden toelaten en daarmee de actie van de Roonïsche Kerk en de Roomsche geestelijkheid tegen „gemengde huwelijken" zouden bestrjjden Foei, ouwe En al moge een „protestantsche" firma dan ook de zaak exploiteeren, wat doet dat ter zake Gebruiken de Roomschen in den Gemeenteraad ook niet hun pro testantsche stengelgenooten om hun Roomsche boonen te doppen Een beetje meer eerbied voor de beginselen en de beginselvastheid van de Roomsche leiders hier ter stede zou onze ouwe zuster wel staan. Over vr\je dagen en nog wat. Hoe gelukkig is menig arbeider vrjj te zijn op een dag als NieuwjaarIn vele fabrieken en werkplaatsen wordt dan niet gewerkt zelfs waar Zondag in gewone omstandigheden van stil staan geen sprake kan zijn. v Zoo langzaam aan toch gaan de patroons inzien dat het niet alleen noodzakelijk voor hen wordt, eens een dag vrij te geveD, maar ook dat zoo'n dag betaald dient te worden. Zjj begrijpen wel, dat zij, zoo'n dag vrjj gevende met behoudt van loon, daar nog niet minder van worden. Eersten zij betalen toch niets meer uit dan een deel van wat ze door meerwaarde ver kregen, en ten tweede, het is toch maar een heerlyk ljjmpotje, waar men de arbeiders het best mee vangt en tevens van de organisatie afhoudt. Hetzelfde is het geval met dié schijnbare loonsver- hoogingen die in den laatsten tjjd aan een der groote fabrieken .aan de orde zijn. Het ljjkt of men vooruit gaat door zijn vermeerdering van loon, maar bij slot van de rekening zijn het ook weer de arbeiders die daarvoor weer het loodje leggen. Wanneer bijv. 50 arbeiders een gulden p. w. opslag krijgen, maar er worden gelijktijdig 6 arbeiders ontslagen, dan krijgt men deze rekensom die 50 man ieder met een gulden meer, het werk van 56 man moetende doen, kosten den patroon dus f 50.meer dan vroeger; maar de 6 ontslagenen verdiende 72 guldener bljjft dus 22 voor den patroon over. Voor den patroon een aardige bezuinigingvoor die 50 arbeiders een vermeerderde uitbuiting en voor die zes menschen, die nu op de keien staan, een ramp. Dat is de beteekenis van een dergelyk uitgevoerde loonsverhooging. En de patroons zullen zoo blijven voortgaan, zoolang de arbeiders niet sterk ge noeg zijn om hen dat te beletten. Maar daarom arbeiders, komt dan ook in de organi satie! De patroons hebben bewezen dat zij vrjje dagen kunnen geven zij hebben ook bewezen, dat zij daar voor het loon kunnen geven; en ook zjj weten dat wij arbeiders meer noodig hebben dan wij nu verdienen. Ons loon is nog altijd te laag; wij moeten meer vrjjen tijd om ons te ontwikkelen, meer vrjjen tjjd voor ontspanning. Wij moeten gevrijwaard worden tegen willekeurig ontslag. Daarom arbeiders komt in de organisatiealleen die kan als ze maar sterk genoeg is dat hoognoodige ver overen vrije dagen, loonsverhooging, enz., maar dan krijgt gij dat niet als een aalmoes. Arbeiders komt in de organisatie, en gij zult medezeggingschap krijgen in de bedrijven waar gij werkzaam zijt, gij zult zelf gaan mede spreken, en het bovenbedoelde zal verkregen worden zonder dat er menschen voor op de straat worden gesmeten. Sluit U daarom aan. W. B. Fabrieksarbeiders. Het bestuur van de Schiedamsche Afd. van den Bond van'Fabrieksarbeiders l) Hebt dank bet nakroost zal nw vruchten plukken. heeft tegen Zondag 24 Januari 's morgens te 11 unr een openbare vergadering in „Constantia" uitgeschreven met den Bondssecretaris R. Stenhuis als spreker over „het fabrieksleven in 't algemeen". In dezen Bond is plaats voor de arbeiders in de meelfabrieken, chemische fabrieken, gist- en spiritus fabrieken, kaarsenfabrieken, lijn- en olie-fabriek, fabriek van medicamenten en de lompenarbeiders, als zijnde allen „ongeschoolde arbeiders". Georganiseerden, maakt allen onder de genoemde groepen van arbeiders propaganda voor deze vergadering. Ook deze arbeidersgroepen moeten in de klassebeweging van het proletariaat worden gebracht, Timmerlieden. Vanwege de afd. Schiedam van den Alg. Ned. Timmerliedenbond zal de heer Th. Jalink op 20 Januari een rede (met lichtbeelden) wjjden aan de tentoonstelling van huisindustrie. Maandag 3 Januari sprak in „Constantia" partijgenoot Van Vorst, over het onderwerp „Christelijke Politiek". De voorzitter der afd., Van Leeuwen, opende deze verg. en hekelde in zijn openingswoord, de houding dei- ridders van den reuzendomper, de katholieke leden der S. O. V., en tevens de laffe houding der vrijzinnigen, welke zich door de katholieken op sleeptouw hadden laten nemen en aldus meewerkte om de domperstactiek te versterken. De heeren zjjn lang niet bang wanneer de een of andere katholieke bourgeois een lezing komt houden, maar iemand als Van Vorst houden zjj met alle mogelijke middelen er buiten, uit vrees dat de arbeiders in te groote getale naar hem zouden komen luisteren. En nu, nu zetten zij posten aan den deur, om te kjjken, wie van de schaapjes de durf bezit, om naar „Constantia" te komen. Het woord was nu aan partijgenoot Van Vorst. Spreker ging eerst nog even in op de laatste woorden van den voorzitter inzake het posten aan den deur en betoogde dat de heeren van die zijde, als het mogeljjk ware niet alleen posten zou zitten aan den deur, maar ook aan de hoofden der arbeiders, opdat zjj niets te booren zouden krjjgen, wat schadelijk is voor de orde, de orde zooals het kapitalisme het opvat. Maar ondanks alle middelen, gebezigd om de arbeiders dom te houden dringen onze ideën toch door, ondanks het posten. Immers, wanneer wij hier stonden te liegen, dan ware toch niets gemakkelijker voor de heeren, om in de grootste zaal der stad, een zoo groot mogelijk aantal arbeiders bijeen te laten komen en daar de leugens aan de kaak te stellen. Niets van dat alles men traoht ons de gelegenheid te ontnemen voor de arbeiders op te treden. Uit dat alles blijkt de vrees voor licht bij de klerikale partijen. En nu verg., de christelijke politiek. Volgens het zeggen dier heeren vinden z\j in den bijbel, het richt snoer om de maatschappij te regeeren op grond van en met Gods woord. Gaan wij echter een van de eerste christelijke begrippen na, die van recht en billijkheid, die van naastenliefde, dan is van die spicifiek christelijke deugden, bij de christelijken geen. spoor te ontdekken. Dat moge politiek zijn, christelijk is het niet. Het proletariaat gaat ten onder onder den druk van den arbeid, de arbeidstijd in fabrieken en werkplaatsen is ontzettend laag, de loonen ellendig, de kinderen offeren hun jeugd en gezondheid, evenals de oudere arbeiders aan den eentonigen arbeid. Het leven is een. zwoegen in de fabriek van den morgen tot den avond. Is het wonder dat vele arbeiders nog een deel van hun penningen naar den kroeg brengen Dat zjj een genot zoeken om het ellendige arbeidersbestaan te vergeten En ook dat zij geen gevoel hebben voor hooger genot, verstompt als zij zijn door den een tonigen arbeid en aldus een genot zoeken dat het makkelijkst te bereiken is en hen helaas nog meer verstompt. Wie waren hier de aangewezen menschen om aan zulke toestanden een einde te maken Zouden dat niet in de allereerste plaats de christenen moeten zjjn Waar bleef de christelijkheid toen in de Kamer de tienurendag behandeld werd. Doch daar weer politiek geen christelijkheid. Er is nu, vooral in de laatste dagen veel gesproken vanaf den kansel over „Vrede op aarde", dat wil zeggen er wordt niet gepredikt dat er geen oorlog meer gevoerd mag worden, o, neen, de arbeiders moeten vrede vinden, vrede in eigen gemoed, in eigen hart. Vrede moeten zij vinden in hun armoede, berusting wordt hen gepredikt, met de hoop op het betere hier namaals. En toch al het schoone is het werk der arbeiders, de oorsprong van alle kapitaal is door arbeid gekomen, voor de arbeiders „vrede" met eigen toestand hier op aarde, de hemel hiernamaals. Wanneer nu nog door die heeren gezegd werd tot de arbeiders, welke den leeftijd bereikt hadden van 5060 jaar „Hoor eens, jnlie hebben nu lang genoeg voor ons gewerkt we zullen je nu pensioen geven. Maar ook hier drijft het klassebelang boven en willen zjj den

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 3