Mevr. SGHAMLE H— HET volk DE NOTENKRAKER Aan Gehuwden. PRESERVATIFS Vlaardingsche IJzerkoekjes Onze Leestafel Doodsbericht. Deskundige voor Dames Hugo de Grootstraat 109a, H. SPETTER Co. GEHUWDEN. DAGBLAD YOOR DE ARBEIDERSPARTIJ 10 cent per week; fl.30 per kwartaal 15 cent per week; fl.95 per kwartaal arbeiders pensioen geven, wanneer zij het zelf betalen. D.w.z. dat van het toch reeds onvoldoende loon, nog meer zal worden afgehaald, alles onder schoonschijnende woorden, dat den arbeider zich anders als een bedeelde zal gaan gevoelen. Zoo gaat het met alle zaken, met onderwijs enz. Met onderwijs vooral, het trachten om de bijzondere school hoofdzaak, de openbare slechts aanvulling te doen zijn. De sectie-scholen, waar men opgevoed wordt, met een godsdienstig dogma, omdat zij natuurlijk overtuigd zjjn, hoe moeilijk het is om eenmaal opgevoed in die geest, anderer overtuiging met onbevooroordeelde oogen te bezien. En maken de heeren geestelijken, hetzij Pastoor dominee of rabbi, zich schuldig aan godslastering door te beweren, dat de toestand van nu, de slechte toestand waarin de arbeiders verkeeren, de wil van God is. Dat het de wil van God is dat het grootste deel der menschheid wegkwijnt en tenonder gaat in ellende en een zeer klein deel zwelgt in overvloed. Spreker besloot zijn rede door den arbeiders den raad te geven, te onderzoeken of het socialisme de waarheid bevat en zich aan te sluiten bij de partij der arbeiders. Van de gelegenheid tot debat werd geen gebruik gemaaktalleen werd door een der partjjgenooten een vraag gesteld inzake den tienurendag, welke door den spreker tot genoegen werd beantwoord. Na een slotwoord van den voorzitter ging deze zeer goed geslaagde vergadering, onder het zingen van onze liederen uiteen. Vlaardingsclie Pekelharing. In het blaalje der kuipers lezen we onder dit opschrift onder meer: „Als men in zoo'n vergadering (bedoeld wordt de vergadering van „Patrimonium" waarin Ds. Buenk van Maassluis sprak over „een oude Revolutiezang), waar natuurlijk alleen maar voor geestverwanten gelegen heid bestaat om van gedachten te wisselen" eens rond kijkt dan ontdekt men onder het dapper applaudisee- rend publiek, menscheu, die „in het publiek leven reke ning willen houden met God en Zijn Woord", maar als men dan wijst op de tegenstrijdigheden, ons toe voegen: „daar heb je niets mee te maken." Zoo iemand is de Heer C. Goedknegt, in de boven aangeduide kringen welbekend, maar wiens „Christelijk heid", op de keper beschouwd, vooral blijkt te bestaan uit het „Zondagsche pakje" waarvan Ds. Buenk sprak, en voor de rest uit een verbazende groote vijandschap tegenover elke beweging onder de arbeiders, een bar en stroef conservatisme. Hij was het die in Dec. '08 ons plechtelijk verklaarde met de Patroons-Vereeniging niet meer van doen te willen hebben, omdat „ze elkander toch maar bedrogen" en die in Januari in de voorste gelederen dier Ver- eeniging te vinden was toen de eerlijkheid en de goede trouw de deur uitgesmeten werden. Hij was het die zijn naam zette onder een strooi biljet waarin gevraagd werd rekening te houden met „God en Zijn woord" en die stemde voor het besluit althans daartegen zich niet verzette - om twee arbeiders zonder eenig onderzoek uit te sluiten. Hij is een dergenen die het „gezag" in den vorm van de Arbeidswet ook over hem gesteld, ontduikteen een raad aanvaarde om van die lastige vingerkijkerij van dien vakbond, op dit punt ontheven te worden. Hij is het die sedert jaar en dag in zijn werkplaats een familieregeering toelaat en grijnslacht als onder geschikten, niet van de familie, worden getreiter den ge dreind op een wijze die bekend is en waarvan een reeks arbeiders, af en toe in zijn dienst geweest, kunnen ge tuigen. Lang hebben wij gezwegen, wij wilden niet door ons optreden aanleiding geven om een onzer leden op straat te doen komen, maar nu het zoover is gekomen, dat om erger te voorkomen, ons lid de vlucht moest nemen, en, het tergen moê, plotseling ontslag nam, meen den we dit verschil tusschen „de leer" en de practijk even aan de kaak te moeten stellen. Er steekt wel eenige leering in." Een klacht «ver een consnl. Men herinnert zich, dat de Nederlandsche consulgeneraal in Engeland beweerde, dat van de mededeelingen in „Het Volk" en in het visschersblad „Vrede en Welvaart" over de slechte behandeling van hollandsche schipbrenkelingen- visschers door den Nederlandschen consul te Grimsby „geen woord waar" was en dat ook de minister van buitenlandsche zaken in de Kamer tegenover Hugenholtz, hoewel in minder krasse termen, een ontkenning van de slechte behandeling gaf. Vrede »en Welvaart" deeldt nu mede op 12 Novem ber met de betrokken visscherslieden een onderhoud te hebben gehad en deelt het resultaat als volgt mede: Omtrent hG verblijf in Engeland en het verstrekte voedsel blijven wij bij wat wij schreven, maar omtrent de hoofdklacït, het niet verstrekken van goede kleereu, hebben wij nog meer uitgebreide inlichtingen ingewonnen, De Consul-Generaal beweert, dat allen behoorlijk in visscbersdracht gekleed waren, wij houden vol dat de manschappen er uit zagen als hieronder is opgegeven. Arie Bos (van Scheveningen) heeft van zijn zakdoek een muts gemaakt. Hij kreeg van de recherche te Rot terdam een pet, maar heeft verder met min of meer gescheurde kleeren de reis van Boston naar Schevenin gen moeten doen. Hp droeg schoenen die hem aan boord van den trawler, die het schip had aangevaren waren verstrekt. Johannes Guijt (van Scheveningen) heeft met een zak doek op het hoofd, een buis waarvan de mouw en een broek waarvan een been van het kruis tot aan de knie was opengescheurd, de reis gemaakt. Hij droeg klom pen waarvan er een zoo gescheurd was dat het loopen hem belangrijk werd bemoeilijkt. Hjj kreeg in Rotter dam een jas en pet van de recherche. Krijn Harteveld (van Scheveningen) is blootshoofds of met een zakdoek op het hoofd en gehavende kleeren naar Scheveniugen gekomen. Bartholomeus van der Keur (uit Leiden) is eveneens blootshoofds of met een zakdoek op het hoofd en met gehavende kleeren uaar Scheveningen gekomen. Dirk Buitenhek Jr. (van Scheveningen) had, doordat hij op wacht was, zjjn eigen pet, zijn kleeren waren min of meer gehavend, hij had een Hollandsche en een Engelsche klomp aan. Dirk Buitenhek Sr. (van Scheveningen) kreeg bij aan komst in Boston van een oude vrouw een hoed, zijn kleeren waren min of meer gehavend. Arie Gujjt (van Scheveningen) was op wacht en had dus zijn eigen pet op. Deze is nog weer van den trawler op deii bomschnit overgesprongen heeft toen zijn broek aan een kant van boven tot beneden opengescheurd en zijn kiel gehavend, heeft tot de knieën in het water gestaan en is met diezelfde plunje aan, naar Scheve ningen gekomen. Maarten van Dttyn (schipper), Arie van Duyn (jongen van 13 jaar) en j'acobus Korving (uit Vlissingen) zijn in Engeland gebleven en hebben daar de overkomst van den reeder afgewacht. Er zal wel niemand zjjn die de beschreven erbarmelijke kleeding een „behoorlijke visschersdracht" noemt en het veaheugt ons dan ook, er op te kunnen wijzen hoe de bladen hebben gemeld dat de bemanning van de op 36 October verongelukte bomschuit K W 37 door het Consulaat van kleeren te voorzien. Het is het bewijs, dat er in onze opmerkingen wel iets waar is geweest en dat dit ook door het Consulaat is gevoeld. Debat v. d. TempelDiemer. Voor een goed bezette zaal had Woensdagavond het debat plaats tusschen v. d. Tempel en Diemer over „christelijke en moderne vakbeweging." De vergadering was een prachtig succes. Volgende week geven wij waarschijnlijk nog een en ander over deze vergadering. Het Christendom een maatschappelijke kracht door H. J. Nieman, Electr. drukkerij „De Mercuur" te Hilversum. Prijs 6 cent. In deze brochure betoogt de heer Nieman, dat het Christendom in onze dagen niet is „een de maatschappij beheerschende macht" maar dat in tegendeel het Christendom en de kapitalistische maatschappij in „een principieel verschillende levenssfeer" verkeeren. Wjj hebben met belangstelling dit betoog gelezen maar ver onderstellen dat de lezers van deze brochure van den heer Nieman onbevredigd zijn werkje zullen ter zijde leggen, omdat hjj zich bloot bepaalt tot het constateeren van een feit zonder een poging aan te wenden om dat feit in oorsprong te verklaren. De verklaring daarvan is deze dat het de economische en de daardoor beheerschte maatschappelijke ontwikkeling is, die den vorm er voor een belangrijk deel ook den inhoud van alle ideologieën wijzigt en bepaalt, en dat dus de in vorm en inhoud dogmatisch-ver- starde ideologieën op een gegeven oogenblik „nit den tijd" zijn. Of de Christen-socialisten door hun ideologisch stand punt niet weerhouden worden, deze verklaring te aan vaarden, is evenwel een vraag. CORRESPONDENTIE. F. VI. te Rott. Een paar dagen te laat ontvangen voor het nummer van 1 Januari. Hanze-politiek. Een artikel over de opening van den Hanze-cursus moest wegens plaatsgebrek blijven liggen. B. F. Wegens Nieuwjaar moest de copie de vorige week een dag vroeger verzonden worden en kon nw adv. niet geplaatst. STEUNPENNING Schiedam. Verantwoord 6 ct. De Moker 10 ct.H. S. 3 ct. O. 3 ct.V. 10 ct. Te veel ontvangen 7 ct.L. 5 ct. Heden overleed in den ouder dom van ruim 2 maanden de Afdee- ling Schiedam van „DE ZAAIER", Bond van jonge arbeiders(sters) in Nederland. Haar nalatenschap bestaande'uit f 1.62 vermaakte zij aan ons aller vriend „DE MOKER." De uitvoerder van haar laatsten wil. 2 Jan. 1910. MI DEZIRAS VI MULTA FELICA, KAJ MULTAJ BONA BATALOS EN LA NOVA JARO. WILLIE BOENDERO. Goedkoopste adres voor Hygiënische Gummitraren. Consult van 25 uur, Voor minver mogende van 7-9 uur. Voor Zondags mondeling of schriftelijk te bespreken ROTTERDAM. (Bovenhuis). p. dozijn f 1.20, f 1.80, f 2.40 tot f 5.- Monsterzending f 1.f 2.—, f 3. VROUWENSPUITEN. Zekerheids=Ovalen f 1,25. Canules, Slang, Ringen. Geïll. Boekjes 70 ct. tegen postw. Arbeiders 25 pCt. korting. Geïllustreerde Prijscourant tegen 10 cents-postzegel in envelop. Jonkerfransstraat 72a. ROTTERDAM kunnen op schriftelijke aanvrage bij het Hoofdbureau van den Nieuw-Malthusiaanschen Bond, Verliulstraat 9, Den Haag, GRATIS een boekje krijgen met inlichtingen over bewuste regeling van het kindertal met adreslijst voor praktische hulp. ABONNEERT U op of met politiek-satiriek weekblad met teekeningen van ALB. HAHN. Het abonnement op „De Notenkraker" alleen kost 90 ets. per kwartaal. Afzonderlijke nummers 71/, ct. Vraagt proefn.: 8 dagen gratis toezending BUREAUX: KEIZERSGRACHT 378, AMSTERDAM. Men kan zich abonneeren bij St. KLEPKE, Helenastraat 16.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 4